Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 10
Offentligt
739453_0001.png
739453_0002.png
IP/09/1379Bruxelles, den 30. september 2009
Kommissionen arbejder for grønnere,organiseret og mere brugervenlig bytrafik
bedre

Europa-Kommissionen har i dag vedtaget en omfattende handlingsplan for

bytrafikken. Den indeholder 20 konkrete forslag til, hvordan de lokale,

regionale og nationale myndigheder kan få hjælp til at nå deres mål for

bæredygtig bytrafik.

Antonio Tajani, næstformand i Kommissionen med ansvar for transportpolitik, siger:"Det glæder mig at kunne fremlægge denne omfattende pakke af foranstaltninger forbytrafikken i dag. Det er første gang, Kommissionen stiller forslag om konkreteinitiativer for at gøre bytrafikken mere miljøvenlig og organisere den bedre, så detbliver lettere at komme frem. De foreslåede tiltag vil anspore byerne og hjælpe demmed at tage udfordringerne op. De vil få mere viden og blive bedre rustet."Handlingsplanen er en opfølgning af grønbogen om mobilitet i byer, der blevvedtaget den 25. september 2007. Debatten, der fulgte, bekræftede, at det var muligtat tilrettelægge en indsats for bytrafikken på EU-plan, der ville gøre en forskel udenat træde de nationale, regionale og lokale kompetencer for nær.Trængsel i bytrafikken, trafikulykker, luftforurening og energiforbrug belaster deneuropæiske økonomi og alle europæiske borgeres velfærd. Over 70 % afbefolkningen i EU bor i byer, og 85 % af EU's bruttonationalprodukt skabes i byerne.Cirka 40 % af vejtransportens CO2-udledninger og 70 % af dens udledninger afandre forurenende stoffer stammer fra bytrafikken. Dertil kommer, at hver tredjedødsulykke på vejene sker i byerne.Borgerne går op i disse problemer. Ni ud af ti EU-borgere mener, at trafiksituationen ideres område kræver forbedringer. Og sådanne forbedringer bliver også afgørendefor, om EU's samlede strategi for bekæmpelse af klimaændringer og fremme aføkonomisk vækst og bæredygtighed skal lykkes.
ForanstaltningerneHandlingsplanen er sammensat af en række forskelligartede forslag. For at forbedrepassagerernes rettigheder i den kollektive bytrafik vil Kommissionen, for at tage eteksempel, arbejde sammen med sektoren om et sæt frivillige tilsagn. Et andeteksempel er Kommissionens fortsatte støtte til forsknings- og demonstrations-projekter, f.eks. om lav- og nulemissionskøretøjer. Et tredje etableringen af praktiskebindeled mellem bytrafikpolitikken og eksisterende EU-politikker på områdernesundhed, samhørighed og handicappede.
Blandt de andre foranstaltninger kan nævnes et initiativ for at forbedre mulighedernefor at få rejseoplysninger og Kommissionens videreførelse af støtten til kampagnersom Den Europæiske Miljøtrafikuge. For sætte fart i de lokale myndigheders arbejdemed planer for bæredygtig bytrafik vil Kommissionen udarbejde informations-materiale og sætte kursus- og oplysningsarbejde i gang. Den vil også udarbejdedokumenter med vejledning om vigtige aspekter af disse planer, som f.eks.godsdistribution og intelligente transportsystemer i bytrafikken. Kommissionen vilarbejde for at harmonisere de statistiske oplysninger, lette informationsudvekslingen,også med nabolande til EU, og oprette en database med oplysninger om bedstepraksis på bytrafikområdet. Endelig vil Kommissionen optimere EU's eksisterendefinansieringskilder og undersøge fremtidens finansieringsbehov.Disse foranstaltninger vil blive sat i gang i løbet af de kommende fire år. I 2012 vilKommissionen gøre status og vurdere, om der er behov for en yderligere indsats.
Flere oplysningerFlere oplysninger om bytrafikhandlingsplanen kan findes her:http://ec.europa.eu/transport/urban/urban_mobility/urban_mobility_en.htm
2