Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 747
Offentligt
890623_0001.png
890623_0002.png
890623_0003.png
890623_0004.png
890623_0005.png
890623_0006.png
890623_0007.png
890623_0008.png
890623_0009.png
890623_0010.png
890623_0011.png
Bilag 2
J.nr.Den

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål

nr. DØ og DÅ stillet af Folketingets Miljø-

og Planlægningsudvalg

Spørgsmål DØ

"Vil ministeren redegøre for regeringens for-handlingslinje ved det kommende minister-møde under OSPAR Konventionen i Bergen,Norge, den 20.- 24. september 2010?"

Spørgsmål DÅ

"Vil ministeren redegøre for regeringensholdning til forslag, der omhandler dybvands-boringer i OSPARs område og/eller Arktis?”

Svar på spørgsmål DØ og DÅ

Jeg er meget glad for indkaldelsen til dettesamråd, så jeg kan få lejlighed til at redegørefor de danske holdninger på det kommendeOSPAR ministermøde i Bergen, og jeg vil be-svare de 2 spørgsmål samlet.
OSPAR konventionen beskytter det marinemiljø i det Nordøstlige Atlanterhav. Konven-tionens område omfatter Atlanterhavet og detArktiske hav fra Gibraltar i syd til Nordpolenog fra Grønlands sydspids i vest til Kattegat iØst. Det er et stort område, der både omfatternationale havområder med en tæt koncentrati-on af menneskelig aktivitet og store havområ-der uden for national jurisdiktion, dvs. i inter-nationalt farvand.
På det kommende ministermøde er der femhovedtemaer, der skal forhandles. De fem te-maer er, som jeg har redegjort for i mit notattil udvalget:
2
En revideret OSPAR strategi;forslag om udpegning af marine beskyt-tede områder uden for national jurisdik-tion;anbefalinger om beskyttelse af arter oghabitater og regulering af menneskeligeaktiviteter;forslag om moratorium for nye oliebo-ringer på dybt vand;en afsluttende ministererklæring ”TheBergen Statement”.
Jeg vil gerne redegøre for regeringens for-handlingslinje for hvert af de fem punkter.
OSPARs strategi
OSPAR har revideret sin strategi for at kunneunderstøtte og bidrage til medlemslandeneshavstrategiarbejde i den kommende årrække.
3
Min overordnede forhandlingslinje på detteområde er at bakke op om de tiltag og mål-sætninger i OSPARs arbejde, der understøtterhavstrategiarbejdet. Derimod kan jeg ikkestøtte tiltag, der foregriber den nationale be-slutningsproces i forbindelse med havstrategi-direktivet.
Marine beskyttede områder
En væsentlig opgave for landene i OSPAR erbeskyttelse og genopretning af arter og habita-ter. For at sikre dette arbejder landene iOSPAR på at etablere et netværk af marinebeskyttede områder.
Danmark har udpeget habitat- og fuglebeskyt-telseområder i 18% af det nationale havområ-de og har meldt de relevante områder ind tilOSPARs netværk.
4
OSPAR har en ambition om, som den førsteorganisation, at udpege marine beskyttedeområder i internationalt farvand, de såkaldteområder uden for national jurisdiktion.
Regeringen støtter denne banebrydende ind-sats for at beskytte det marine miljø i områderuden for national jurisdiktion. På ministermø-det er der foreslået to områder uden for natio-nal jurisdiktion, Charlie Gibbs South, som eren del af den midatlantiske højderyg, og detundersøiske bjerg Milne Seamount, der liggersydvest for Island. Regeringen støtter disseudpegninger og de foreslåede forvaltningspla-ner for disse to områder.
Derudover er der foreslået udpegning af vand-søjlen over fem havbundsområder, hvor hen-holdsvis Portugal og Island har gjort krav påkontinentalsoklen.
5
I forbindelse med disse sidste forslag til ud-pegninger er der en række, i regeringens øjnevæsentlige, uafklarede juridiske spørgsmål,som, jeg mener, skal afklares inden en udpeg-ning kan støttes. Det drejer sig om den natio-nale stats mulighed for suverænt at bestemmeover aktiviteter på havbunden.
Danmark har derfor i samarbejde med enrække andre lande - Irland, Island, Norge ogStorbritannien - foreslået en køreplan frem til2012 for at afklare disse spørgsmål. Danmarkstøtter således OSPARS udpegning af marineområder. Men netop fordi OSPAR er i gangmed en banebrydende indsats på dette områ-de, må der ikke herske usikkerhed om, hvilkekonsekvenser en udpegning har. Jeg menerderfor, at køreplanen er vejen frem i forholdtil at få udpeget yderligere områder lige nu.
6
Beskyttelse af arter og habitater og reguleringaf menneskelige aktiviteter
Som led i beskyttelsen af den marine biodi-versitet er der stillet forslag til anbefalingerom beskyttelse af arter og habitater. Jeg støtterdisse forslag, men er bedt af Grønland og Fæ-røerne om at tage forbehold på deres vegne.
Der er også stillet forslag, der skal regulere ogafhjælpe den stadig stigende mængde af men-neskelige aktiviteter på havet. Det er nødven-digt at få belyst de menneskelige aktiviteterog deres påvirkning på havmiljøet for at kun-ne målrette indsatsen. Jeg vil arbejde for, at ensådan indsats koordineres med arbejdet medhavstrategidirektivet og ikke foregriber basis-analysens resultater. Jeg vil derfor kun støtteforslag, der ikke foregriber havstrategiproces-sen.
7
Forslaget om et moratorium for nye olieborin-ger på dybt vand.
Ulykken i den Mexicanske Golf var både enmenneskelig og miljømæssig tragedie, og deter vigtigt, at alle, der arbejder med olie oggasboringer, målrettet arbejder på at en sådansituation ikke opstår igen. Sikkerheden forbåde mandskab og miljø skal være i top, ogmyndigheder og industri skal undersøge, omde eksisterende standarder og den eksisteren-de regulering er i orden.
Det er også det, som sker lige nu. Som følgeaf ulykken er der igangsat initiativer i bådeEU og i industrien, der både skal analysereulykken og analysere, om de eksisterendestandarder og procedurer er i orden. Dette ar-bejde skal være færdigt i oktober 2010.
8
Den tyske miljøminister har stillet forslag tilen anbefaling om et moratorium for nye olie-boringer på dybt vand. Anbefalingen handlerom, at OSPAR landene skal igangsætte analy-ser af sikkerhedsforholdene omkring boringerpå dybt vand, samt om at man midlertidigtskal kunne udsætte igangsætningen af nye bo-ringer, såfremt sikkerheden kan drages i tvivl.Kompetente myndigheder og industrien arbej-der allerede intenst med disse spørgsmål og deskal som nævnt rapportere i EU i oktober2010.
Der er mange interesser på spil for både Kon-geriget Danmark, dvs. Danmark, Grønland ogFærøerne, og for flere andre lande i OSPAR,og landene er stadig i færd med at afklare de-res holdning til det tyske forslag.
Det er nødvendigt, at jeg i OSPAR også vare-tager grønlandske og færøske interesser i
9
denne sag. Olie- og gasfund kan blive af afgø-rende betydning for udviklingen af de grøn-landske og færøske samfund, og mulighedenfor at foretage olie- og gasefterforskning un-der høje sikkerhedskrav må ikke drages itvivl. Jeg har i den forbindelse haft en dialogmed Grønland, der udtaler, at de grønlandskesikkerhedsstandarder ved olieboringer erblandt de skrappeste i verden. For eksempelbruger Grønland dobbeltrigge, hvilket bety-der, at der hurtigere kan laves en afværgebo-ring, hvis noget går galt.
Jeg kan, efter samtaler med Grønland og Fæ-røerne om det tyske forslag, derfor ikke støtteforslaget i sin nuværende form. Jeg kan dogikke afvise, at der kan ske en udvikling i for-hold til dette spørgsmål frem til ministermø-det.
10
Jeg mener i øvrigt, at det er klogest at afventearbejdet i EU, før vi igangsætter yderligereinitiativer i OSPAR regi.Ministererklæringen ”The Bergen Statement”Ministererklæringen er en erklæring, der op-summerer de resultater, der opnås på mini-stermødet, og den linje, jeg her har redegjortfor, vil ligge til grund for forhandlingerne omteksten i erklæringen.
11