Kirkeudvalget 2009-10
KIU Alm.del Bilag 19
Offentligt
757298_0001.png
757298_0002.png
Generalsekretæren
Den 15. april 2009

Den danske Diakonissestiftelses høringssvar til betænkning 1503

På Den danske Diakonissestiftelse har vi med interesse læst betænkning 1503 om uddannelse ogefteruddannelse af præster. Vi sætter pris på den inddragende arbejdsform, de grundige analyser ogdet udviklingsarbejde, der ligger til grund for udvalgets forslag og anbefalinger omkring præsternesuddannelse og efteruddannelse.Diakonissestiftelsen er folkekirkelig organisation, der inspirerer til og udfører diakoni i kirke ogsamfund. Uddannelse ”til tjeneste i menigheden” har fra vores start i 1863 været et væsentligt ind-satsområde. Først gennem uddannelse af diakonisser, hvor mange fungerede som menighedssøstreud over hele landet. Siden 1977, hvor vi oprettede Sognediakonien, har vi også uddannet direktemed henblik på ansættelse i sognene – med fokus på stillinger som blandt andet frivillighedskoordi-nator, værestedsleder og sognemedhjælper. Vi har som medstiftere af Sognemedhjælperudvalget i1986 gennem debat, konkret udviklingsbistand til sognene og økonomisk støtte til oprettelse af sog-nemedhjælperstillinger været væsentlige bidragydere til udviklingen af sognemedhjælperstillinger iFolkekirken. I vores høringssvar har vi derfor fokus på betænkningens anbefalinger og forslag vedr.sognemedhjælperuddannelsen.Diakonirapporten fra 2001 anbefaler uddannelseskrav og obligatorisk efteruddannelse for sogne-medhjælpere. På Diakonissestiftelsen ser vi frem til, at kravene udmøntes og følges af offentlig an-erkendt og finansieret uddannelse.Diakonissestiftelsen har i mere end 30 år finansieret uddannelse af en stor andel af de danske sog-nemedhjælpere. Vores sognemedhjælperuddannelse - Kirkefaglig Videreuddannelse, har siden år2000 har været SU-godkendt, men har ikke modtaget offentlige tilskud til det årlige budget på ca.1,5 mio kr. En udgift, vi ikke længere kan afholde. Diakonissestiftelsen skal derfor henlede Kirke-ministeriets opmærksomhed på, at Kirkefaglig Videreuddannelse nedlægges pr 30.juni 2009, og atder ikke optages nye studerende, men indtil videre udelukkende gennemføres enkelte kurser.Diakonissestiftelsen deltager sammen med Diakonhøjskolen og professionshøjskolerne VIA ogMetropol i udvikling af en bred praksisbaseret professionsuddannelse til området. Diakonissestiftel-sen skal anbefale, at der etableres et samarbejde mellem Kirke- og Undervisningsministeriet medhenblik på sikring af de nødvendige grund- og efteruddannelser til sognemedhjælperområdet.Med hensyn til betænkningens forslag vedr. kompetencekrav/uddannelsesniveau, ækvivalering,behov for grundigere analyse og forslag om fremtidigt udvalgsarbejde tilslutter vi os Dansk Diako-niråds høringssvar af 3. april 2009:I betænkning 1503 foreslås det, at der stilles krav om, at sognemedhjælpere skal have et vist kompetence-/uddannelsesniveau, og derefter at sognemedhjælpere som generel retningslinje skal ”have kompetencerinden for:Bibelkundskab og almindelig grundviden om kirke og kristendomKirkefaglighed, det vil især sige religionspædagogik, sjælesorg, diakoni og indsigt i kir-kens gudstjenesteEn kreativ komponent, f.eks. fra en musikalsk uddannelse, drama- eller kunstuddannel-se.”
Den danske Diakonissestiftelse, Peter Bangs Vej 1, DK-2000 FrederiksbergTelefon 3838 4180 – e-mail: [email protected] – www.diakonissen.dk
GeneralsekretærenDer tages imidlertid ikke stilling til, på hvilket niveau disse kompetencer skal være til stede. Og de uddan-nelser, der foreslås at give umiddelbar adgang til ansættelse som sognemedhjælpere, sikrer ikke i sig selvovennævnte kompetencer/uddannelsesindhold, kun uddannelsesniveau.Dansk Diakoniråd støtter fortsat Diakonirapportens forslag til uddannelseskrav og ser derfor ikke betænk-ning 1503s forslag som fyldestgørende.Med udgangspunkt i sognemedhjælpernes typiske arbejdsopgaver beskriver betænkning 1503 sognemed-hjælperstillingen som hjemmehørende i gruppen af relationsprofessioner. Et forhold, der også afspejles ide uddannelsesmæssige baggrunde hos den nuværende stab af sognemedhjælpere i Danmark, hvor der ervæsentlig overvægt af lærere, pædagoger og socialrådgivere, hvorfor det kan undre, at pædagoger slet ikkeer nævnt i betænkningen.Det er Dansk Diakoniråds opfattelse, at der er behov for en praksisbaseret professionsuddannelse, der hartil formål at formidle erhvervets viden, færdigheder og kompetencer.Da diakonien netop er kendetegnet ved sit udgangspunkt i kirken, finder vi Diakonirapportens krav omkirkefaglighed essentielt, og vi kan ikke støtte, at man som socialrådgiver skulle være direkte kvalificerettil sognemedhjælperstillinger med diakonalt indhold.Vi støtter betænkningens forslag om obligatorisk ækvivalering - og ønsker, at ækvivaleringen omfatter alleansøgere, således at ingen uddannelser, så længe der ikke er etableret en professionsuddannelse, opfattessom direkte adgangsgivende. I praksis kan det betyde ækvivalering af stillingsopslag eller forhåndsækvi-valering af ansøgere. I begge tilfælde vil der være tale om en betydelig udvidelse af Ækvivaleringsudval-gets arbejde, hvorfor der må afsættes ressourcer til dette.Det er blandt andet med baggrund i Ækvivaleringsudvalgets arbejde vores opfattelse, at der ofte er behovfor supplerende kompetencer i kirkefaglighed, religionspædagogik mv., krav, der også er blevet stillet tilteologer. Dansk Diakoniråd skal derfor henlede Kirkeministeriets opmærksomhed på behovet for, at derfindes offentligt støttede undervisningstilbud, hvor disse kompetencer kan fås. I betænkningen opremsesen række muligheder for at supplere kompetencerne. Da listen på betænkningens side 152 dækker god-kendte tilbud, men på ingen måde er dækkende for det reelle udbud, foreslår vi, at der etableres et samar-bejde mellem Kirke- og Undervisningsministeriet med henblik på sikring af de nødvendige grund- og ef-teruddannelser til området.Opgaven omkring uddannelse af sognemedhjælpere er ikke beskrevet i arbejdsgruppens kommissorium ogikke behandlet med samme inddragelse og grundighed som de øvrige områder.Dansk Diakoniråd foreslår derfor, at behandlingen af sognemedhjælpernes uddannelsessituation i betænk-ning 1503 ses som udgangspunkt for nedsættelse af en ny arbejdsgruppe, der inddrager de relevante parterherunder Foreningen af Sognemedhjælpere i Danmark og de undervisningsinstitutioner, der uddanner spe-cifikt til området.Dansk Diakoniråd foreslår, at arbejdsgruppen med inddragelse af de relevante parter indhenter beskrivel-ser af nuværende uddannelsesbaggrund, stillingsindhold og udviklingsmuligheder og i lighed med nærvæ-rende betænkning udarbejder professionsspejl for fremtidens sognemedhjælpere. Dansk Diakoniråd delta-ger gerne i et sådant arbejde.
Med venlig hilsenDen danske Diakonissestiftelse
Hanne ThomsengeneralsekretærDen danske Diakonissestiftelse, Peter Bangs Vej 1, DK-2000 FrederiksbergTelefon 3838 4180 – e-mail: [email protected] – www.diakonissen.dk