Finansudvalget 2009-10
Aktstk. 163
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
22. juni 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 70 af 18. juni 2010 (Akt-stykke 163, § 7).Spørgsmål:
”I forlængelse af aftalen om den kommunale økonomi, jf. bilag 3 s. 30, bedes mi-nisteren oversende et notat der viser, hvor myndighedsopgaverne er placeret (ikommuner eller ATP) i forhold til alle de forvaltningsakter, der skal foretages iforhold til:- Folkepension- Udbetaling og indtægtsregulering af førtidspension- Boligstøtte- Barseldagpenge- Forskudsvis udbetaling af børnebidrag”Svar:
Der er indhentet bidrag fra Beskæftigelsesministeriet, der har oplyst nedenstående:”Størstedelen af myndighedsopgaverne på de omfattede ydelsesområder bliveroverført til den kommende forvaltningsenhed ved lov. Forvaltningsenheden bliveransvarlig myndighed, mens selve administrationen bliver overladt til ATP.En række afgørende myndighedsopgaver forbliver i kommunerne. Helt overord-net drejer det sig om ”socialfaglige afgørelseselementer” samt vejledning over forborgere, som henvender sig personligt i det kommunale borgerservicecenter.Nedenstående redegørelse gives med forbehold for, at fordelingen af og samspilletmellem myndighedsopgaver mellem forvaltningsenheden og kommunerne førstvil blive endeligt fastlagt i forbindelse med implementeringsarbejdet vedrørendesamlingen af den objektive sagsbehandling.Myndighedsopgaverne på de omfattede områder kan helt overordnet opdeles i 1)afgørelsesvirksomhed (sagsbehandling), 2) vejledning af borgeren og 3) admini-stration i øvrigt (fx udbetaling og opkrævning).
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
1) SagsbehandlingDe omfattede ydelsesområder er overordnet kendetegnet ved, at tildeling og ud-måling af ydelserne beror på objektive kriterier, der er fastsat i lovgivningen. Reg-lerne på ydelsesområder efterlader dermed som udgangspunkt ikke rum for etforvaltningsretligt skøn og således heller ikke mulighed for at anlægge et lo-kalt/kommunalt ”serviceniveau” eller lignende. Det er dette kendetegn, som hargivet anledning til betegnelsen ”objektiv sagsbehandling”. Det bemærkes, at til-kendelse af førtidspension, som sker på grundlag af en socialfaglig helhedsvurde-ring, forbliver en ren kommunal myndighedsopgave.Udgangspunktet for den kommende samling af administrationen vil således være,at afgørelseskompetencen tillægges den kommende forvaltningsenhed.Der vil dog være afgørelser på de omfattede ydelsesområder, som det er mesthensigtsmæssigt, at den enkelte kommune fortsat varetager. Det gælder især soci-alfaglige vurderinger, som oftest forudsætter et lokalt kendskab og ansigt-til-ansigtkontakt med borgerne. Desuden kan der være en tæt kobling mellem de socialfag-lige vurderinger og andre sociale ydelser, som fortsat vil være kommunalt foran-kret. Endelig gælder det for flere af de ”socialfaglige ydelser”, at de skal kunnedække et helt akut behov for økonomisk hjælp, hvorfor afgørelse og udbetalingom nødvendigt skal kunne ske ”mens borgeren venter”.Kommunerne vil derfor fortsat have ansvaret for en række ”socialfaglige delafgø-relser” og ”socialfaglige ydelser”, herunder ydelser som skal kunne dække akuttebehov. I det hidtidige arbejde er der foreløbigt udpeget nedenstående liste af afgø-relseselementer, som kommunerne vil have ansvaret for. Det skal understreges, atden endelige fordeling af myndighedsopgaverne mellem forvaltningsenheden ogkommunerne vil blive fastlagt i forbindelse med implementeringsarbejdet vedrø-rende objektiv sagsbehandling.Kommunale myndighedsopgaver:Almindeligt helbredstillæg (pension)Udvidet helbredstillæg (pension)Personligt tillæg (pension)Udbetaling af pension efter § 36 i lov om social pension (pension)Tilkendelse mv. af førtidspension (førtidspension)Beboerindskudslån (boligstøtte)Særlig a conto-udbetaling af boligstøtte (boligstøtte)Fravigelse af max boligstøttegrænse (boligstøtte)Halvdelsreglen (boligstøtte)Vurdering af om ansøger er stærkt bevægelseshæmmet (boligstøtte)Udbetaling af børnebidrag for kortere perioder (forskudsvist udbetaltbørnebidrag)Opfølgningssamtale med sygemeldte (barselsdagpenge)
3
2) VejledningDer skelnes mellem generel vejledning og vejledning knyttet til en kon-kret/eksisterende sag.I forhold til den generelle vejledning, vil vejledningsansvaret afhænge af borgerenshenvendelseskanal: Henvender borgeren sig ad ikke-personlige henvendelseskana-ler (internet, e-mail, telefon, brev, mv.) vil det være forvaltningsenheden, dvs.sagsbehandlingscentret, som forestår vejledningen af borgeren.Hvis borgeren henvender sig personligt i det enkelte kommunale borgerservice-center, vil kommunen være forpligtet til at vejlede borgeren om generelle spørgs-mål.I forhold til vejledning knyttet til en konkret/eksisterende sag vil det altovervejen-de udgangspunkt være, at al vejledning alene kan gives af den myndighed, som harafgørelseskompetencen på det pågældende område. Det betyder fx, at borgerenskal henvende sig til forvaltningsenheden, hvis vedkommende ønsker vejledning itilknytning til en afgørelse truffet af forvaltningsenheden.Samtidig er det helt afgørende, at det ikke bliver svært for borgerne at finde rundti systemet, og at borgerne ikke henvises fra den ene myndighed til den anden. Dethåndteres dels ved en klar kanalstrategi og selvbetjeningsløsninger, dels ved atkommunerne kan yde særlig hjælp til de borgere, som ikke kan benytte selvbetje-ningsløsningerne.Størstedelen af borgerne vil være i stand til at betjene sig selv, sådan at sagsbe-handlingscentrene vejleder borgeren (og træffer afgørelse) uden kommunal invol-vering.Borgerne vil dog fortsat kunne møde op i kommunens borgerservicecenter medhenblik på at få konkret hjælp og vejledning – også i forhold til forvaltningsenhe-dens sagsområder. De borgere, som er i stand til at hjælpe sig selv, vil få den nød-vendige hjælp og vejledning i borgerservicecentret, så de kan betjene sig selv viaselvbetjeningsstandere, telefonlinje til sagsbehandlingscentrene osv., som vil væreplaceret i kommunens borgerservicecenter.Endelig vil der være borgere, som enten ikke er stand til overskue selvbetjenings-løsninger, eller som ikke er i stand til at udveksle oplysninger eller modtage kon-kret vejledning til deres sag via fx telefon eller e-mail med sagsbehandlingscentret.Når en sådan situation opstår, vil den kommunale medarbejder skulle assistereborgerne i kommunikationen med sagsbehandlingscentrene, så kommunikationenmellem borgeren og sagsbehandlingscentret bliver vellykket.Er der tale om særligt svage borgere, fx borgere med meget sammensatte proble-mer, kan kommunen endvidere i tæt kontakt med borgeren gennemføre sagsbe-handlingen ved at indtaste de nødvendige oplysninger og indsende ansøgning.
4
Hvis alle oplysninger er tilvejebragt, skal sagsbehandlingscentret alene foretage enendelig kontrol og derefter sende afgørelsen.3) Administration i øvrigtUdgangspunktet er, at den administration, som knytter sig til de ovennævntemyndighedsopgaver, vil blive udført af kommunen eller forvaltningsenheden altafhængig af, hvem der har myndighedsansvaret.På visse områder vil der dog kunne blive tale om samarbejde. Fx vil det blive un-dersøgt i forbindelse med implementeringsarbejdet, om det vil være hensigtsmæs-sigt at foretage fælles udbetaling af de ydelser, som kommer fra henholdsviskommunen og forvaltningsenheden. Et andet eksempel vil være i forhold til kon-trolindsatser m.v. i forhold til socialt bedrageri, hvor kommunernes og forvalt-ningsenhedens indsatser skal organiseres i et tæt samspil.”Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen