Finansudvalget 2009-10
Aktstk. 163
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
23. juni 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 89 af 18. juni 2010 (Akt-stykke 163, § 7).Spørgsmål:
Der ønskes en forklaring på ændringerne i definitionen på/afgrænsningen af spe-cielundervisning på grundskolen. Hvad betyder formuleringerne i kommuneafta-lerne, hvilke konsekvenser vil det have for de berørte elever, og hvad vil de ud-giftsmæssige konsekvenser være på kort og langt sigt?Svar:
Undervisningsministeren har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:”Forslaget i kommuneaftalen tager udgangspunkt i forslag 1.c fra udvalgsrappor-tenSpecialundervisning i folkeskolen – veje til en bedre organisering og styring.Af rapporten fremgår det, at ”en konsekvens af forslaget vil være, at børn, derefter de gældende regler får specialundervisning i enkelte fag, fx faget dansk, ikkelængere vil være omfattet af specialundervisningsreglerne, herunder reglerne ominddragelse af pædagogisk-psykologisk rådgivning. Det samme gælder børn, derfår støtte i klassen i op til 12 timer ugentligt.En ændring af specialundervisningsbegrebet vil kræve en lovændring. Ud overlovændringen vil det også være nødvendigt med pædagogiske vejledninger.”Af rapporten fremgår det endvidere, at udvalget ikke har fundet det muligt at op-stille en egentlig beregning af de økonomiske konsekvenser af en gennemførelseaf de forskellige forslag. Udvalget har således ikke haft grundlag for konkret atskønne, hvor mange elever der med fordel ville kunne flyttes fra de segregeredetilbud til den almindelige folkeskole, de dynamiske effekter af flytningen for en-hedsudgifterne for de forskellige typer specialundervisning, eller den økonomiskekonsekvens af en bredere forståelse af den almindelige undervisning.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Heroverfor står, at der er en meget stor forskel på enhedsudgiften til de segrege-rede tilbud og tilbud, hvor eleverne inkluderes i den almindelige folkeskole, lige-som kortlægningen generelt indikerer et potentiale forbundet med en mere ekspli-cit styring af området.”Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen