Folketingets Lovsekretariat
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
24. marts 2009 |
Vedlagt fremsender jeg min besvarelse af spørgsmål S 1667 stillet af Benny Engelbrecht (S) den 16. marts 2009.
Med venlig hilsen
Lene Espersen
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr   10 09 24 85
|
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
24. marts 2009
|
Besvarelse af spørgsmål S 1667 stillet af Benny Engelbrecht den 16. marts 2009.
SpørgsmÃ¥l S 1667: Mener ministeren, at Mønthuset Danmarks markedsføring er acceptabel, nÃ¥r firmaet blandt andet anvender betegnelsen »officiel distributør« for Den KonÂgeÂlige Mønt?
Svar: Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet nedenstående udtalelse fra Forbrugerombudsmanden, hvortil jeg kan henholde mig:
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr   10 09 24 85
|
â€Indledningsvis skal det bemærkes, at Forbrugerombudsmanden ikke pÃ¥ det foreliggende grundlag kan tage konkret stilling til, om der er sket en overtrædelse af markedsføringslovens regler, idet det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vil være i strid med god forvaltningsskik at afgive en konkret udtalelse om spørgsmÃ¥let uden forinden at have foretaget en egentlig sagsbehandling med partshøring af Mønthuset Danmark A/S.
Det kan generelt oplyses, at erhvervsdrivende ikke må anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet. Rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres. Der henvises i det hele til markedsføringslovens § 3, stk. 1 og stk. 3.
Der kan endvidere henvises til punkt 4) i bilag 1 til bekendtgørelse nr. 1084 af 14. september 2007 om urimelig markedsføring i forbrugerforhold, som indeholder eksempler pÃ¥ former for markedsføring, som under alle omstændigheder anses for urimelige. Efter dette punkt er der tale om vildledende markedsføring, sÃ¥fremt en erhvervsdrivende â€hævder, at en erhvervsdrivende (herunder dennes handelspraksis) eller et produkt er blevet godkendt eller tilladt af en offentlig eller privat instans, selv om det ikke er tilfældet, eller fremsætter en sÃ¥dan pÃ¥stand uden at opfylde betingelserne for godkendelse eller tilladelse.â€