Folketingets Uddannelsesudvalg
                                                                                                                               18-03-2009
I forbindelse med behandlingen af (L 111) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Ændring af procedure for henvisning til specialundervisning i enkelte fag) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 27. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål, som er stillet efter ønske fra Pernille Frahm (SF):
Spørgsmål 8:
â€Hvis kravene om dokumentation, evaluering osv. i forhold til iværksættelsen af specialundervisning fastholdes, men blot med andre aktører, hvori bestÃ¥r da afbureaukratiseringen?â€
Svar:
Det fremgår af de gældende regler i folkeskolelovens § 12, stk. 2, at henvisning til specialundervisning, som ikke er af foreløbig karakter, sker efter pædagogisk-psykologisk rådgivning og efter samråd med eleven og forældrene.
Som det fremgår af forslaget, består afbureaukratiseringen i, at der ved henvisning til specialundervisning i enkelte fag kan inddragelse af pædagogisk-psykologisk rådgivning undlades, hvis skolens leder vurderer, at det ikke er nødvendigt, og hvis forældrene er enige heri.
For så vidt angår kravene til dokumentation og evaluering henviser jeg til mit svar på spørgsmål 7.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder