Uddannelsesudvalget 2008-09
L 111
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
18-03-2009I forbindelse med behandlingen af (L 111) Forslag til Lov om ændring aflov om folkeskolen (Ændring af procedure for henvisning til specialunder-visning i enkelte fag) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 27. fe-bruar 2009 stillet mig følgende spørgsmål, som er stillet efter ønske fra Per-nille Frahm (SF):Spørgsmål 7:”Hvis kravene om dokumentation og ekstern deltagelse i vurdering og eva-luering bortfalder, hvori består da forældrenes mulighed for indsigt i f.eks.grundlaget for beslutning om ophør af tilbuddet, og dermed deres mulighedfor at klage over evt. beslutninger?”Svar:Efter de gældende regler skal forældrene orienteres skriftligt om alle beslut-ninger m.v. om iværksættelse af specialundervisning, jf. § 4, stk. 5, i be-kendtgørelse nr. 1373 af 15. december 2005 om folkeskolens specialunder-visning og anden specialpædagogisk bistand, der er ændret ved bekendtgø-relse nr. 719 af 1. juli 2008. Denne bestemmelse om skriftlighed vil ikkeblive ændret som følge af forslaget.Det fremgår af bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 1, at det vil komme tilat fremgå af specialundervisningsbekendtgørelsen, at i de tilfælde, hvor for-ældrene er enige i skolelederens vurdering af, at inddragelse af pædagogisk-psykologisk rådgivning kan undlades, skal skolelederen sørge for, at foræl-drene informeres om, at de til enhver tid kan anmode om, at der indhentesen pædagogisk-psykologisk vurdering.Hvis skolelederens beslutning om iværksættelse af specialundervisning ikkefuldt ud giver forældrene medhold, skal afgørelsen være ledsaget af en be-grundelse, jf. § 22 i forvaltningsloven.
2Endvidere fremgår det af forvaltningslovens § 24, stk. 1, at en begrundelsefor en afgørelse skal indeholde en henvisning til de retsregler, i henhold tilhvilke afgørelsen er truffet. I det omfang, afgørelsen efter disse regler berorpå et administrativt skøn, skal begrundelsen tillige angive de hovedhensyn,der har været bestemmende for skønsudøvelsen.Forældrene har således til enhver tid mulighed for at anmode om en pæda-gogisk-psykologisk vurdering og krav på en begrundelse for skolelederensbeslutning om specialundervisning, hvis den ikke giver dem fuldt ud med-hold.Efter specialundervisningsbekendtgørelsens § 7 følger skolelederen udvik-lingen hos elever, der modtager specialundervisning m.v., og tager mindstén gang om året stilling til, om specialundervisningen m.v. skal fortsætte,ændres eller ophøre. Beslutningen træffes efter de gældende regler pågrundlag af en pædagogisk-psykologisk vurdering og efter samråd med for-ældrene.Det fremgår af bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 1, at bekendtgørelsenefter lovens ikrafttræden vil blive ændret, således at den pædagogisk-psykologiske vurdering heller ikke skal indhentes ved fortsættelse, ændringeller ophør af specialundervisning i enkelte fag, hvis skolelederen vurderer,at det ikke er nødvendigt, og forældrene er enige heri.Det vil ligeledes i forbindelse med specialundervisningsbekendtgørelsens §7 komme til af fremgå, at i de tilfælde, hvor forældrene er enige i skolelede-rens vurdering af, at inddragelse af pædagogisk-psykologisk rådgivning kanundlades, skal skolelederen sørge for, at forældrene informeres om, at de tilenhver tid kan anmode om, at der indhentes en pædagogisk-psykologiskvurdering.Herudover vil bestemmelsen i specialundervisningsbekendtgørelsens § 7ikke blive ændret. Skolelederen vil som hidtil skulle følge udviklingen hoselever, der modtager specialundervisning, herunder specialundervisning ienkelte fag.Med venlig hilsen
Bertel Haarder
3