|
|
|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            13. marts 2009 Dok.id  J. nr.       400-12            Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 9. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 3 vedrørende L 110 – Forslag til lov om anlæg af motorvej mellem Funder og Låsby (rute 15), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Ole Bendtsen, Kjellerup, vedr. forslag til ændringer af Kombilinien, jf. L 110 – bilag 5."
I henvendelsen foreslår Ole Bendtsen, at man sparer
vejbroerne for overføring af Kastaniehøjvej og Frichsvej, og at der etableres
vestvendte ramper ved Nørreskov Bakke. Endvidere foreslår han, at det
signalregulerede kryds Ansvej/Nørreskov Bakke/Nordre Ringvej/Østre Ringvej
erstattes af en
2-sporet rundkørsel, og at der etableres 2-sporede rundkørsler på Nordre
Højmarksvej. Â
Det forbedrede Kombilinieprojekt, som er beskrevet i lovforslaget, er udarbejdet efter en tæt dialog mellem Vejdirektoratet og Silkeborg Kommune. En af hovedmålsætningerne har været at minimere indgrebet i den eksisterende vejstruktur i Silkeborg med henblik på at mindske motorvejens barrierevirkning.
Ole Bendtsens forslag om at spare to vejbroer over motorvejen i Silkeborg vil ikke være i overensstemmelse med denne målsætning.
Vestvendte ramper ved Nørreskov Bakke er beskrevet som en tilvalgsmulighed i Vejdirektoratets VVM-redegørelse. Som det fremgår af VVM-redegørelsen, vil de trafikale fordele være begrænsede og ikke stå i rimeligt forhold til ulemperne ved øget omfang af ekspropriationer og indgreb i lokalvejnettet samt gener for cyklister i rampekrydsene.
En 2-sporet rundkørsel på Ringvejen og tilsvarende på Nordre Højmarksvej uden for projektområdet vil ligeledes kræve øget ekspropriation og medføre ekstra anlægsudgifter.
Silkeborg Kommune har, jf. kommunens høringssvar, tilsluttet sig lovforslaget. Den endelige fastlæggelse af ændringer i det lokale vejnet vil ske i detailprojekteringsfasen ved drøftelser med Silkeborg Kommune og ved ekspropriationskommissionens behandling.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed