Retsudvalget 2008-09
L 98 Bilag 13
Offentligt
655370_0001.png
655370_0002.png
655370_0003.png
655370_0004.png
655370_0005.png
655370_0006.png
655370_0007.png
655370_0008.png
655370_0009.png
Forslagets forhold tilinternationale forpligtelser
Stéphanie Lagoutteseniorforsker
1. Den overordnede internationalemenneskeretlige ramme2. Punkter som skaber usikkerhedfsva en menneskeretlig vurdering aflovforslaget
1.1. Retten til en retfærdig rettergang veden uafhængig og upartisk domstol• Subjektiv test: Har dommerens afgørelse i enkonkret sag været påvirket af uvedkommendehensyn?• Objektiv test: Objektiv vurdering af hvordanmulige interessekonflikter kan blive opfattet,således at det ogsåudadtilfremstår uden rimeligtvivl, at domstolen er upartisk.
1.2. ReligionsfrihedFrihed til atudøvesin religion eller tro kanbegrænses, hvis indgrebet er fastsat ved lov samtnødvendigt og proportionalt for at beskytte denoffentlige tryghed, orden, sundhed ellersædelighed eller for at beskytte andresrettigheder og friheder.
1.2. ReligionsfrihedIngen tvivl om, at forbud mod hovedtørklæde eret indgreb i den pågældendes frihed til atudøvesin religion• Lovhjemmel• Legitimt formål• Nødvendighed - skønsmargin
1.2. Religionsfrihed• EMD’s retspraksis om religiøse symboler(muslimske tørklæder) i uddannelsessystemet iTyrkiet, Frankrig og Schweiz• Tørklædeforbud anses for nødvendigt for atopretholde et religiøst neutraltuddannelsessystem• Bred skønsmargin til at vurdere nødvendighedenaf indgrebet
1.3. Forbud mod diskrimination• Forskelsbehandling af personer i lignendesituation• Objektiv og rimelig begrundelse• Forskelsbehandlingen forfølger et lovligt formålog er proportional• Jf. proportionalitetsvurdering der foretages iforbindelse med anvendelse af EMRK artikel 9,stk. 2
2. Punkter som skaber usikkerhed fsva enmenneskeretlig vurdering af lovforslagetSparsom og kontekstspecifik retspraksisNødvendighedenKonkret vurderingKonstantkritikaf EMD’s retspraksis om religiøsesymboler
”Pluralisme bygger også på en ægte anerkendelseaf og respekt for mangfoldighed og udvikling afkulturelle traditioner, etniske og kulturelleidentiteter, religiøse trosretninger, (…) Enharmonisk interaktion af personer og gruppermed forskellige identiteter er afgørende for atopnå social sammenhængskraft.”(The Moscow Branch of the Salvation Army v. Russia, 5.oktober 1996, §61)