Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 10. december 2008

Betænkning

over

Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

(Løntilskud til private arbejdsgivere)

[af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)]

 

1. Ændringsforslag

Socialdemokratiet, Socialistisk Folkepartis og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 12. november 2008 og var til 1. behandling den 20. november 2008. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 28. oktober 2008 dette udkast til udvalget, jf. AMU alm. del – bilag 25. Den 12. november 2008 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et notat herom og et ligestillingsnotat til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 4 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

Samråd

Udvalget har stillet 1 samrådsspørgsmål til beskæftigelsesministeren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent samråd den 9. december 2008.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget peger pÃ¥, at efter fritagelsesforordningen er der krav om, at en person ikke mÃ¥ have haft fast lønnet arbejde – dvs. skal have været ledig – i 6 mÃ¥neder, for at man kan give tilbud om ansættelse med løntilskud hos private arbejdsgivere. Der er mulighed for at se bort fra dette krav for enlige forsørgere, personer over 50 Ã¥r, personer, der arbejder i sektorer med ulige kønsfordeling, personer, der tilhører et etnisk mindretal, og personer uden en boglig eller faglig uddannelse pÃ¥ gymnasieniveau.

Det fremsatte ændringsforslag vedrører tre af disse grupper. Som det fremgÃ¥r af beskæftigelsesministerens svar pÃ¥ udvalgets spørgsmÃ¥l 4, har forordningen nærmere beskrevet, hvad der forstÃ¥s ved nævnte grupper, og der er gjort rede for, at det vil være administrativt besværligt at indføre særlige regler for personer, der tilhører et etnisk mindretal eller er uden en boglig eller faglig uddannelse pÃ¥ gymnasieniveau. Der er allerede en særlig løntilskudsordning for ældre, der er fyldt 55 Ã¥r, og en særlig løntilskudsordning for langtidsledige start- og kontanthjælpsmodtagere.

Hvis man skulle udnytte mulighederne for særregler pÃ¥ dette omrÃ¥de, ville den administrative byrde ikke stÃ¥ mÃ¥l med den gevinst, der kunne være ved, at nogle fÃ¥ personer lidt tidligere end efter 6 mÃ¥neders ledighed ville kunne blive ansat med løntilskud hos private arbejdsgivere. Dertil kommer, at der i øjeblikket arbejdes for at forenkle reglerne, og det vil tre nye særgrupper ikke bidrage til.

Der skal herved lægges vægt på, at der er mange andre gode måder at hjælpe disse personer på. De kan således få tilbud om virksomhedspraktik, vejledning og opkvalificering og blive ansat med løntilskud i det offentlige.

Endelig kan det fremhæves, at der ikke er krav om forudgående ledighed for personer, der opfylder betingelserne for at blive revalideret, er førtidspensionister eller er omfattet af den særlige ordning for nyuddannede handicappede. Alle personer, der tilhører en af disse målgrupper, vil fortsat kunne få tilbud om ansættelse med løntilskud hos private arbejdsgivere uden at have en forudgående ledighed.

V, DF og KF fremhæver endvidere, at såfremt det senere viser sig, at der af hensyn til beskæftigelsesindsatsen er grund til at tilpasse reglerne, vil dette naturligvis være muligt inden for de rammer, som EU’s fritagelsesforordning udstikker.

Et mindretal i udvalget (S, SF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.

Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Radikale Venstres medlemmer af udvalget fremhæver, at lovforslaget indebærer, at jobtilbud med løntilskud hos private arbejdsgivere fremover først kan bruges efter mindst 6 måneders arbejdsløshed.

Imidlertid er der udsatte grupper – jf. høringssvarene – hvor det kan være meget effektivt at give et privat jobtilbud med løntilskud tidligere. Ændringsforslaget giver mulighed for dette over for ledige fra etniske mindretal, ufaglærte og personer over 50 år. Disse grupper er undtaget fra EU’s regler på området, og der er tale om håndterbare kriterier. Med ændringsforslaget får konsulenterne i jobcentrene desuden et friere valg af metode.

Samlet set vil ændringsforslaget bidrage til at bringe ledige fra passiv forsørgelse til aktiv forsørgelse hurtigere end ellers.

Et andet mindretal (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, og mindretallet vil stemme imod det stillede ændringsforslag.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Af   et mindretal (S, SF og RV):

Til § 1

   1) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 51 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

Stk. 3. Betingelsen i stk. 2 gælder ikke for følgende personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-3:

1)   Personer over 50 år.

2)   Personer, der tilhører et etnisk mindretal.

3)   Personer uden en boglig eller faglig uddannelse på gymnasieniveau.«

Stk. 3 bliver herefter stk. 4.

Bemærkninger

Til nr. 1

Forslaget betyder, at nogle af de særligt afgrænsede persongrupper i fritagelsesforordningen, Kommissionens forordning (EF) Nr. 800/2008 af 6. august 2008 om visse former for støttes forenelighed med fællesmarkedet i henhold til traktatens artikel 87 og 88, kan få tilbud om ansættelse med løntilskud hos en privat arbejdsgiver, uden at kravet om 6 måneders sammenlagt eller sammenhængende ledighed er opfyldt.

Ved personer, der tilhører et etnisk mindretal, forstås i overensstemmelse med fritagelsesforordningen personer, der tilhører et etnisk mindretal i en medlemsstat, og som har behov for at udbygge deres sproglige, erhvervsuddannelses- eller erhvervserfaringsmæssige profil for at forbedre mulighederne for at få adgang til fast beskæftigelse.

Jens Vibjerg (V) Â  Peter Juel Jensen (V) Â  Louise Schack Elholm (V) Â  Sophie Løhde (V) Â  Bent Bøgsted (DF) Â  Colette L. Brix (DF) Â  Knud Kristensen (KF) fmd.  Charlotte Dyremose (KF)   Anders Samuelsen (NY) Â  Thomas Adelskov (S) Â  Anne‑Marie Meldgaard (S) Â  Leif Lahn Jensen (S) Â  Eigil Andersen (SF) Â  Karsten Hønge (SF) Â  Morten Ã˜stergaard (RV) Â  Line Barfod (EL) 

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

47

 

Liberal Alliance (LA)

3

Socialdemokratiet (S)

45

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Dansk Folkeparti (DF)

25

 

Siumut (SIU)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

23

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

17

 

Sambandsflokkurin (SP)

1

Det Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)

  9

  4

 

Uden for folketingsgrupperne (UFG)

2

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 59

Bilagsnr.

Titel

1

Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren

2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

3

1. udkast til betænkning

4

Pressemeddelelse vedr. åbent samråd om L 59-samrådsspørgsmål

5

2. udkast til betænkning

6

3. udkast til betænkning

 

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 59

 

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm., om ministeren kan sende udvalget en udtømmende oversigt over alle de typer job med løntilskud, som giver fuld genoptjeningsret til dagpengesystemet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm., om ministeren kan oplyse baggrunden for, at man i nogle typer job med løntilskud forbruger af dagpengeperioden, mens der er lignende ordninger, hvor man ikke gør, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm., om ministeren kan sende udvalget en gennemgang af konsekvenserne, såfremt man gennemfører det ændringsforslag, som fremgår af L 59 – spørgsmål 1, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå

 

Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 59

 

Samråds-spm.nr.

Titel

A

Samrådsspm. om baggrunden for og betydningen af de store forskelle i reglerne for løntilskudsjob, bl.a. når det gælder genoptjeningsretten, til beskæftigelsesministeren