Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
L 210 Bilag 2
Offentligt
677507_0001.png
677507_0002.png
H Ø R I N G S N O T ATOMF O R S L AG T I L L O V O M Æ N D R I N G A F L O V O MELFORSYNING.
30. april 2009J.nr. 3401/1001-0550Ref. SRA/BGI/TBBForsyning og vedvarende energiSide 1/2
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning (Undtagelse af Kommunekemi A/S fraelforsyningslovens § 37).Udkastet til lovforslag L 210 om ændring af lov om elforsyning har været i høring i perioden24. til 28. april 2009.Energistyrelsen har modtaget 3 høringssvar. Frederiksberg Kommune oplyser, at de ikke harbemærkninger til lovforslaget.Energitilsynet og KL bemærker, at det foreslåede virkningstidspunkt indebærer, at kommu-nerne såvel i år som til næste år i overensstemmelse med det hidtidige regelsæt fortsat skalindberette om uddelinger fra KL, hvilket vil indebære administrative omkostninger for kom-munerne.Energitilsynet og KL foreslår en mere smidig løsning, således at KL kan indberette på samtli-ge kommuners vegne om, hvorvidt der er sket uddelinger til kommunerne, der frem til den 1.juli 2009 skal registreres i henhold til elforsyningslovens § 37 – og hvis KL meddeler, at derer sket uddelinger, skal hver kommune anmodes om at indberette uddelingernes størrelse,samt sikre afgivelse af revisorerklæringer i tilknytning hertil.KL anfører supplerende, at det er uhensigtsmæssigt, at Energitilsynet har fastsat en frist tilden 28. april 2009 for indberetninger vedrørende KMD A/S og Kommunekemi A/S.
Energistyrelsen bemærkninger:Det er korrekt, at forslaget har virkning for uddelinger fra og vederlag ved afståelse, somkommuner modtager fra og med datoen for lovforslagets ikrafttræden den 1. juli 2009. Udde-linger til kommunerne fra KL og til Frederiksberg Kommune Københavns Kommune fraKommunekemi A/S vil frem til dette tidspunkt skulle registreres med henblik på modregning ihenhold til de gældende regler.Der skal således som hidtil foretages indberetninger m.v. vedrørende modtagne uddelingerfra og vederlag ved afståelse for 2008 og 2009. Energistyrelsen finder det mest hensigtsmæs-sigt at knytte virkningen af de nye regler til de faktisk foretagne uddelinger, fordi det er denklareste skæring, ligesom der herved ikke lovgives med tilbagevirkende kraft.
Det er kommunerne, der i henhold til elforsyningslovens § 37 har indberetningsforpligtelsenm.v., og KL kan ikke indberette for kommunerne. Derimod kan KL bistå med de oplysninger,som kommunerne skal indberette til Energitilsynet.De nævnte omkostninger til revisorerklæringer er ikke ændret i forhold til gældende ret, menvil for nogle kommuners vedkommende bortfalde fremover, hvis de ikke har ejerandele i virk-somheder omfattet af elforsyningslovens § 37, stk. 1.Bemærkningerne fra KL og Energitilsynet giver således ikke anledning til at ændre lovforsla-gets ikrafttrædelsesbestemmelse i § 2.Med hensyn til den af KL nævnte frist, som Energitilsynet har fastsat for indberetninger ved-rørende 2008, skal det bemærkes, at det ligger uden for Klima- og Energiministeriets kompe-tence, at ændre den af tilsynet fastsatte frist.
Side 2/2