Skatteudvalget 2008-09
L 207
Offentligt
J.nr. 2009-231-0022Dato: 27. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 207 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og for-skellige andre love (Forhøjelse af energiafgifterne, afgift på erhvervenesenergiforbrug, afgiftsmæssig ligestilling af central og decentral kraftvar-me, afgift på smøreolie mv. og forhøjelse af affaldsafgiften).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 52 af 27. maj 2009. Spørgsmålet er stil-let efter ønske af Klaus Hækkerup (S).
Kristian Jensen/ Lene Skov Henningsen
Spørgsmål:Med henvisning til de ændringsforslag, som ministeren agter at stille uden for betænkningtil 2. behandling af lovforslaget, jf. L 207 – bilag 37, bedes ministeren oplyse de provenu-mæssige konsekvenser, som de følger af det fremsatte lovforslag, og de provenumæssigekonsekvenser af ændringsforslagene i L 207 – bilag 37, og herunder oplyse forskellen iprovenuet.
Svar:Af L 207 fremgår, at forslaget vil have følgende provenumæssige konsekvenser:Samlet provenuvirkning af forslagetVarigvirk-ningmio. kr.Indeksering efter2015Forhøjelse af ener-giafgifter påbrændsler med 15pct.Forhøjelse af ener-giafgifter på el med5 pct.Forhøjelse af grøn-ne energiafgiftermed 6 øre pr. kWhEnergiafgift påbrændsler i erhvervLigestilling af af-giftsregler mellemcentral og decentralkraftvarmeAfgift på smøreoli-erPræcisering el tilbelysning m.v.Afgift på kølingEl i elværker, her-under transformer-stationerAfgift på affaldIndeksering af af-faldsvarmeafgiftm.v. efter 2019I altAnm.: 2009-niveau14.450----2010201120122013201420152016201720182019Konse-kvens forerhverve-ne pct.
mio. kr.--6951.3451.9552.53033 pct.
725
1.260
1.215
1.170
1.115
1.070
1.030
990
950
920
885
33 pct.
400
540
535
525
520
510
505
495
490
485
475
33 pct.
1.450580
315350
1.250310
1.200275
2.0351.000
2.010975
1.975950
1.950930
1.925905
1.895885
1.870860
68 pct.100 pct.
75100200175
300165265195
255165285200
140160280200
135155275200
130155270200
125150265200
100150260200
95145255200
90145250200
90140245200
20 pct.75 pct.33 pct.33 pct.
15185
25120
25130
25145
20255
20270
20285
20295
20330
20325
20335
33 pct.50 pct.
40518.760
03.535
04.370
04.120
05.710
05.610
05.505
06.085
06.660
07.170
07.650
50 pct.
Lovteknisk var afgiftsforhøjelserne på affald dog ikke med i L 207, selv om de provenu-mæssige konsekvenser af forslaget var indregnet. Den lovtekniske del kom først med i for-bindelse med ændringsforslaget (bilag 26). Provenubemærkningerne vedrørende afgiftsfor-højelserne på affald blev derfor gentaget i bilag 26.Side 2
Med ændringsforslaget (bilag 37) indføres der et bundfradrag for bortkøling samt en ud-skydelse af afgiften på farligt affald. De provenumæssige konsekvenser fremgår af følgen-de tabel:
Provenuvirkning af ændringsforslaget
Varigvirkning20102011201220132014Mio. kr.Bundfradragved bortkølingUdskydelse afindførelse ogforhøjelse af af-gift på affald tildeponering, til-lægsafgift, CO2-afgiftI altNote: 2009-niveau-5-5-10-45-10-45-100-10-130-10-125-200-150-150-150-15020152016201720182019
-10
-55
-55
-10
-140
-135
-20
-15
-15
-15
-15
Ændringsforslaget reducerer den varige virkning efter tilbageløb med i alt 10 mio. kr.,hvoraf 5 mio. kr. vedrørende bundfradrag for bortkøling og 5 mio. kr. vedrørende udsky-delse af afgift på farligt affald til deponering og tillægsafgift samt CO2-afgift på farligt af-fald til afbrænding. Der er desuden tale om beregninger på et korrigeret grundlag.I 2010-2014 ydes der bundfradrag for bortkøling til ikke-kvoteomfattede el- og varmepro-ducenter. Bundfradraget ydes i grundlaget for tillægsafgiften og CO2-afgiften ved forbræn-ding af affald.Med ændringsforslaget udskydes indførelse af deponeringsafgiften på farligt affald fra2010 til 2012. For forbrænding af farligt affald udskydes CO2-afgiften og tillægsafgiften afforbrænding af farligt affald fra 2013 til 2015.
Side 3