Skatteudvalget 2008-09
L 207 Bilag 36
Offentligt
690784_0001.png
690784_0002.png
690784_0003.png
690784_0004.png
690784_0005.png
690784_0006.png
690784_0007.png
690784_0008.png
690784_0009.png
690784_0010.png
690784_0011.png
690784_0012.png
690784_0013.png
690784_0014.png
690784_0015.png
690784_0016.png
690784_0017.png
690784_0018.png
690784_0019.png
690784_0020.png
690784_0021.png
690784_0022.png
690784_0023.png
690784_0024.png
690784_0025.png
690784_0026.png
690784_0027.png
690784_0028.png
Til lovforslag nr.L 207
Folketinget 2008 - 09Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2009
3. udkast(Nye ændringsforslag fra skatteministeren og lovtekniske/redaktionelle ændringer af tidligere æn-dringsforslag)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og forskelligeandre love(Forhøjelse af energiafgifterne, afgift på erhvervenes energiforbrug, afgiftsmæssig ligestilling afcentral og decentral kraftvarme, afgift på smøreolie m.v. og forhøjelse af affaldsafgiften)[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 54 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 22. april 2009 og var til 1. behandling den 7. maj 2009. Lovforsla-get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.Dispensation fra bestemmelsen i Folketingets forretningsorden § 13, stk. 1Tidspunktet for 2. og 3. behandlingen af lovforslaget er koordineret i forhold til behandlingen aflovforslag nr. L 126. På den baggrund indstiller [....] , at der dispenseres fra bestemmelseni Folketingets forretningsorden § 13, stk. 1, således at 3. behandling af lovforslaget findersted tidligere end 2 dage efter 2. behandling.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendteden 21. april 2009 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 285. Den 30. april og 6. maj2009 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Affald Danmark,Danish Airlaid Techonology A/S,Danske Advokater,De Danske Gærfabrikker ,
2
DI,DI og Procesindustrien,H. J. Hansen Holding A/S,KPMG,Nordic Sugar A/S,Nyborg Forsyning & Service A/S ohSpecial Waste System A/S[Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.]DeputationerEndvidere har følgende over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:De Danske Gærfabrikker,H. J. Hansen,Nordic Sugar A/S,Nyborg Forsyning & Service A/S ogSpecial Waste System A/S.SpørgsmålUdvalget har stillet 47 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksompå, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemningi Folketingssalen.]4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:Til § 11)Nr. 7affattes således:»7.I§ 8, stk. 2,ændres »§ 11, stk. 1, 2 og 15« til: »§ 11 og § 11 c«.«[Indsættelse af henvisning til en bestemmelse]2)Efter nr. 7 indsættes som nye numre:»01.I§ 8, stk. 3, 2. pkt.,indsættes efter »§ 11«: »og § 11 c«.
3
02.I§ 8, stk. 4,indsættes efter »§ 11«: »og § 11 c«.«[Indsættelse af henvisning til en bestemmelse]3)Det inr. 19foreslåede§ 11 d, stk. 3, 2. pkt.,udgår.[Præcisering]4)Det inr. 19foreslåede§ 11 e, stk. 5, 2 pkt.,udgår.[Præcisering]Til § 25)Iindledningenændres: »og senest ved § 87 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, foretages føl-gende ændringer:« til: », § 87 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, og som ændres ved det af Folke-tinget den 28. maj 2009 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer,lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige andre love og om ophævelse af lov omtilskud til elproduktion. (Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften) foretages følgende ændrin-ger:«[Henvisning til det vedtagne L 126 i indledningen til § 2 i lovforslaget]6)Efter nr. 5 indsættes som nye numre:»01.I§ 6, stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter »§ 10«: »og § 10 a«.02.I§ 6, stk. 2, 2. pkt.,indsættes efter »§ 10«: »og § 10 a«.«»03.I§ 6, stk. 3,indsættes efter »§ 10«: » og § 10 a«.«[Indsættelse af henvisning til en bestemmelse]7)I den undernr. 6foreslåede affattelse af§ 8, stk. 2,indsættes efter »Forgasningsgas 4,0MJ/Nm3«: »Energiindholdet i slam og gødning udgør dog henholdsvis 10 GJ/t og 14 GJ/t fratrukket1,2 procent pr. vandindhold. Virksomhederne skal konstatere eller verificere vandindholdet og påforlangende kunne fremvise dokumentation herfor over for told- og skatteforvaltningen«.[Indsættelse af ændringer i lovteksten fra L 126]8)I det undernr. 11foreslåede§ 8, stk. 8,udgår2. pkt.og i stedet indsættes:»Fritagelsen gælder kun for energiprodukter, som er produceret på virksomhedens område. Frita-gelsen gælder dog ikke for energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof.«[Præcisering]9)Det inr. 18foreslåede§ 10 b, stk. 5,udgår.[Præcisering]10)Det inr. 18foreslåede§ 10 c, stk. 5,udgår.[Præcisering]11)Det inr. 18foreslåede§ 10 d, stk. 9,udgår.
4
[Præcisering]Til § 312)I indledningen ændres: »og § 19 i lov nr. 1344 af 19. december 2008, foretages følgende æn-dringer: « til: », § 19 i lov nr. 1344 af 19. december 2008, og som ændres ved det af Folketinget den28. maj 2009 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lov om af-gift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige andre love og om ophævelse af lov om tilskudtil elproduktion. (Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften) foretages følgende ændringer:«[Henvisning til det vedtagne L 126 i indledningen til § 3 i lovforslaget]13)Nr. 1-4udgår, og i stedet indsættes:»1.§ 1affattes således:»§ 1.Der betales afgift efter brændværdien eller energiindholdet, jf. dog stk. 4, i følgende varerm.v.:1) Stenkul, inkl. stenkulsbriketter samt koks, cinders og koksgrus.2) Jordoliekoks.3) Brunkulsbriketter og brunkul.4) Talolie, trætjære, trætjæreolie, vegetabilsk beg og andre varer udvundet af saften fra træ, somanvendes eller er bestemt til at anvendes til fremstilling af varme.5) Andre varer henhørende under position 2713, 2714 og 2715 i EU’s kombinerede nomenklatur,som anvendes eller er bestemt til at anvendes til fremstilling af varmea) med et vandindhold på mindst 27 pct. ogb) med et vandindhold på mindre end 27 pct.6) Varme produceret ved forbrænding af affald. Ved affald forstås affald, som det er defineret ilov om miljøbeskyttelse eller regler fastsat i medfør af lov om miljøbeskyttelse.7) Affald anvendt som brændsel i anlæg. Ved affald forstås affald, som det er defineret i lov ommiljøbeskyttelse eller regler fastsat i medfør af lov om miljøbeskyttelse.Stk. 2.Afgiften udgør for1) varer, der er nævnt i stk. 1, nr. 1-5, 62,7 kr. pr. gigajoule (GJ) (2015-niveau) og2) varme, der er nævnt i stk. 1, nr. 6, 47,9 kr. pr. gigajoule (GJ) (2015-niveau) og3) affald, der er nævnt i stk. 1, nr. 7, 33,125 kr. pr. gigajoule (GJ).Stk. 3.Told- og skatteforvaltningen fastsætter de nærmere regler for opgørelse af brændværdienfor varer, der er nævnt i stk. 2, nr. 1.Stk. 4.Hvis registrerede virksomheder ikke foretager opgørelse af varernes faktiske brændværdifor varerne nævnt i stk. 1, nr. 1-5, betales afgift efter varernes vægt. Afgiften udgør1) for varer omfattet af stk. 1, nr. 1, 1.755,- kr. pr. ton (2015-niveau)2) for varer omfattet af stk. 1, nr. 2, 2.068,- kr. pr. ton (2015-niveau)3) for varer omfattet af stk. 1, nr. 3, 1.191,- kr. pr. ton (2015-niveau)4) for varer omfattet af stk. 1, nr. 4, 2.413,- kr. pr. ton (2015-niveau)5) for varer omfattet af stk. 1, nr. 5, litra a, 1.792,- kr. pr. ton (2015-niveau) og6) for varer omfattet af stk. 1, nr. 5, litra b, 2.357,- kr. pr. ton (2015-niveau).Stk. 5.I perioden 2010-2014 er satserne nævnt i stk. 2, nr. 1 og 2, og stk. 4, som anført i bilag 2 og3. Satserne, der er nævnt i stk. 2, nr. 1 og 2, og stk. 4, reguleres efter § 32 a i lov om energiafgift afmineralolieprodukter mv.Stk. 6.Der foretages et fradrag i afgiftssatsen nævnt i stk. 2, nr. 2, jf. dog stk. 5. Fradraget opgøressom afgiftssatsen nævnt i stk. 2, nr. 3, divideret med 1,25.««
5
[Kulafgiftslovens § 1, som er foreslået i lovforslag L 126 om omlægning af affaldsforbrændingsaf-giften, med de ændringer som følger af lovforslagets § 3, nr. 1-4, og indekseringen af affaldsvarme-afgiften]14)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 2indsættes somstk. 2:»Stk. 2.Virksomheder, der forbrænder afgiftspligtigt affald, jf. § 1, stk. 1, nr. 6, sammenholdt med§ 7 a, stk. 2, skal registreres hos told- og skatteforvaltningen. Virksomheder, der forbrænder afgifts-pligtigt affald, jf. § 1, stk. 1, nr. 7, sammenholdt med § 7 a, stk. 3, skal ligeledes registreres hos told-og skatteforvaltningen.««[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 17 (ophævelse af fritagelser for farligt af-fald)]15)Efter nr. 4 indsættes som nye numre:»02.§ 5, stk. 1,affattes således:»Virksomheder, der udvinder eller fremstiller afgiftspligtige varer omfatter af § 1, stk. 1, nr. 1-5,skal efter den valgte opgørelsesmetode opgøre den afgiftspligtige mængde varer for en afgiftsperio-de som den mængde afgiftspligtige varer, der er udleveret fra virksomheden, jf. dog stk. 15. I opgø-relsen skal endvidere medtages virksomhedens eget forbrug af disse afgiftspligtige varer i det om-fang, at det ikke opfylder betingelserne for tilbagebetaling efter § 8 og § 8 a.«03.§ 5, stk. 4,affattes således:»Stk.4.Virksomheder omfattet af § 2, stk. 2, 1. pkt., som foretager opgørelse af den afgiftspligti-ge varme, hvoraf der skal betales afgift efter § 1, stk. 2, nr. 2, skal ved opgørelsen ikke medtagevarme til eget forbrug, når det opfylder betingelserne for tilbagebetaling efter § 8 og § 8 a.«04.§ 5, stk. 12,affattes således:»Stk. 12.Virksomheder omfattet af § 2, stk. 2, 2. pkt., som opgør den afgiftspligtige mængde,hvoraf der skal betales afgift efter § 1, stk. 2, nr. 3, kan i det omfang den afgiftspligtige mængdevedrører virksomhedens eget forbrug, og dette eget forbrug opfylder betingelserne for tilbagebeta-ling efter § 8 og § 8 a, reducere omfanget af den afgiftspligtige mængde.«05.§ 5, stk. 20,affattes således:»Stk. 20.For virksomheder registreret efter § 2, stk. 4, er den afgiftspligtige mængde for en af-giftsperiode den mængde afgiftspligtige kul, der er indeholdt i leverancen af varme fra et registreretkraft-varme-værk omfattet af bilag 1 til denne lov, et decentralt eller industrielt kraft-varme-værkregistreret efter § 2, stk. 5, i det omfang afgiften indeholdt i varmeleverancen ikke opfylder betin-gelserne for tilbagebetaling efter § 8 og § 8 a.«06.§ 6, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Registrerede virksomheder efter § 5, stk. 1, som er omfattet af § 5, stk. 15, kan yderligerefradrage den mængde afgiftspligtige varer, jf. § 1, stk. 1, nr. 1–5, for hvilken der kan ske tilbagebe-taling efter § 8 og § 8 a.««[Indsættelse af henvisning til en bestemmelse]
6
16)I den undernr. 5foreslåede affattelse af§ 7, stk. 1,indsættes efter »Forgasningsgas 4,0MJ/Nm3«: »Energiindholdet i slam og gødning udgør dog henholdsvis 10 GJ/t og 14 GJ/t fratrukket1,2 procent pr. procentpoint vandindhold. Virksomhederne skal konstatere eller verificere vandind-holdet og på forlangende kunne fremvise dokumentation herfor over for told- og skatteforvaltnin-gen.«[Konsekvens af ændringer i L 126]17)Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer»08.I§ 7 aindsættes somstk. 2-4:»Stk. 2.Fritaget for afgift, jf. § 1, stk. 1, nr. 6, er:1) Biomasseaffald, der kan tilføres forbrændingsanlæg uden kommunal anvisning i henhold tilMiljøministeriets bekendtgørelse nr. 1637 af 13. december 2006 om biomasseaffald, i læs, derudelukkende indeholder denne type affald.2) Kødmel, benmel og fedt, som stammer fra forarbejdning af animalsk affald og tilføres et for-brændingsanlæg i hele selvstændige læs fra en godkendt forarbejdningsvirksomhed. Det er enbetingelse for afgiftsfritagelsen, at kød- og benmelet ikke må anvendes i foderet til dyr, der an-vendes til fødevareproduktion.Stk. 3.Følgende affald er fritaget for afgift, jf. § 1, stk. 1, nr. 7, affald nævnt under nr. 4 er dogkun omfattet af dette stk. i perioden 2010-2012:1) Biomasseaffald, der kan tilføres forbrændingsanlæg uden kommunal anvisning i henhold tilMiljøministeriets bekendtgørelse nr. 1637 af 13. december 2006 om biomasseaffald, i læs, derudelukkende indeholder denne type affald.2) Kødmel, benmel og fedt, som stammer fra forarbejdning af animalsk affald og tilføres et for-brændingsanlæg i hele selvstændige læs fra en godkendt forarbejdningsvirksomhed. Det er enbetingelse for afgiftsfritagelsen, at kød- og benmelet ikke må anvendes i foderet til dyr, der an-vendes til fødevareproduktion.3) Fiberfraktioner, der fremkommer efter afgasning og separering af husdyrgødning. For at væreomfattet skal afgasningen ske i et husdyrgødningsbaseret biogasanlæg i henhold til Miljømini-steriets bekendtgørelse nr. 1650 af 13. december 2006 om anvendelse af affald til jordbrugs-formål.4) Farligt affald, herunder klinisk risikoaffald, der tilføres et forbrændingsanlæg i læs, der udeluk-kende indeholder farligt affald.Stk. 4.Det er en betingelse for afgiftsfritagelse efter stk. 2, nr. 2, og stk. 3, nr. 3, at virksomhedenkan dokumentere, at betingelsen i henholdsvis stk. 2, nr. 2, 2. pkt., og stk. 3, nr. 2, 2. pkt., er op-fyldt.««[Ophævelse af fritagelsen for affaldsvarmeafgift for farligt affald. Ophævelse af fritagelsen for til-lægsafgift for farligt affald l. januar 2013]18)Det inr. 16foreslåede§ 8 b, stk. 5,udgår.[Præcisering]19)Det inr. 16foreslåede§ 8 c, stk. 5,udgår.[Præcisering]20)Det inr. 16foreslåede§ 8 d, stk. 9,udgår.[Præcisering]
7
21)Inr. 20affattes det foreslåedebilag 2således:»Bilag 2. Satser for kulafgiftslovens § 1, stk. 21. jan. –31. dec.201057,31. jan. –31. dec.201158,41. jan. –31. dec.201259,41. jan. –31. dec.201360,51. jan. –31. dec.201461,6
Satser efterkr./GJbrændværdiaf de i stk. 1,nr. 1-5 nævn-te varerSatser efterkr./GJenergiindholdaf den i stk.1, nr. 6nævnte var-me
46,1
46,4
46,8
47,2
47,5
«.[]22)Det undernr. 20foreslåedebilag 4udgår.Bilag 5-9 bliver herefter bilag 4-8.Til § 423)I indledningen ændres »og § 104 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, foretages følgende æn-dringer:« til: », § 104 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, og som ændres ved det af Folketingetden 28. maj 2009 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lov omafgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige andre love og om ophævelse af lov om tilskudtil elproduktion. (Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften) foretages følgende ændringer:«[Henvisning til L 126 i indledningen til § 4 i lovforslaget]24)Nr. 5affattes således:»5.§ 1, stk. 5, 3, pkt.,der bliver stk. 4, 3. pkt., affattes således:»For biobrændstoffer, hvor afgiften opgøres efter energiindhold efter stk. 8, der blandes med an-dre afgiftspligtige varer efter stk. 1, betales forholdsmæssig afgift af biobrændstoffer og de øvrigeafgiftspligtige varer.««[Rettelse af henvisning til en bestemmelse]25)Nr. 6affattes således:»6.§ 1, stk. 7,der bliver stk. 6, affattes således:»Stk.6.Afgiftspligtige varer må ikke uden told- og skatteforvaltningens tilladelse blandes, sælgeseller anvendes til andet formål end det, de er afgiftsberigtiget efter, jf. dog stk. 4, 2. pkt.««[Rettelse af henvisning til en bestemmelse]26)Nr. 7affattes således:
8
»7.I§ 1indsættes somstk. 8-10:»Stk. 8.Af biobrændstoffer, der anvendes som motorbrændstof eller som tilsætnings- eller fyld-stof i motorbrændstof, og som afsættes af virksomheder, der er registreret efter § 3, stk. 1 eller 2,kan der betales afgift efter energiindholdet, såfremt dette opgøres eller foreligger. Afgiften er 129,2kr. pr. GJ for benzinækvivalenter (2015-niveau) og er 75,6 kr. pr. GJ for dieselækvivalenter (2015-niveau). I perioden 2010-2014 er satserne som anført i bilag 2.Stk. 9.Betales afgift efter stk. 8, skal virksomheden kunne dokumentere opgørelsen af energiind-holdet til told- og skatteforvaltningen.Stk. 10.Satserne i stk. 1 og 8 reguleres efter § 32 a.««[Rettelse af henvisning til en bestemmelse]27)Nr. 8udgår.[Konsekvensændring]28)Nr. 10affattes således:»10.§ 7, stk. 5,affattes således:»Stk. 5.Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for, hvordan registrerede oplagshavere ogvaremodtagere skal opgøre den afgiftspligtige mængde for varer omfattet af § 1, stk. 5.««[Rettelse af henvisning til en bestemmelse]29)Efter nr. 10 indsættes som nye numre:»01.I§ 7, stk. 9,indsættes efter »§ 11«: »og § 11 a«.02.I§ 8, stk. 2,indsættes efter »§ 11«: »og § 11 a«.«[Rettelse af henvisning til en bestemmelse]30)I den undernr. 11foreslåede affattelse af§ 9, stk. 2,indsættes efter »Forgasningsgas 4,0MJ/Nm3«: »Energiindholdet i slam og gødning udgør dog henholdsvis 10 GJ/t og 14 GJ/t fratrukket1,2 procent pr. procentpoint vandindhold. Virksomhederne skal konstatere eller verificere vandind-holdet og på forlangende kunne fremvise dokumentation herfor over for told- og skatteforvaltnin-gen.«[Konsekvens af ændringer i L 126]31)I det undernr. 16foreslåede§ 9, stk. 12,udgår2. pkt.,og i stedet indsættes:»Fritaget for afgift er et energiprodukt, der medgår direkte til produktion af et tilsvarende energi-produkt. Fritagelsen gælder kun for energiprodukter, som er produceret på virksomhedens område.Fritagelsen gælder dog ikke for energiprodukter, der anvendes som motorbrændstof.«[Præcisering]32)Det undernr. 25foreslåede§ 11 b, stk. 5,udgår.[Præcisering]33)Det undernr. 25foreslåede§ 11 c, stk. 5,udgår.[Præcisering]34)Det undernr. 25foreslåede§ 11 d, stk. 9,udgår.
9
[Præcisering]35)Nr. 28affattes således:»28.§ 14, stk. 5, 1. pkt.,affattes således:»Registrerede oplagshavere og varemodtagere skal konstatere eller verificere vandindholdet i va-rer omfattet af § 1, stk. 5, og på forlangende dokumentere dette over for told- og skatteforvaltnin-gen.««[Rettelse af henvisning til en bestemmelse]36)Nr. 29affattes således:»29.§ 14, stk. 6,affattes således:»Stk. 6.Registrerede oplagshavere og varemodtagere skal føre regnskab over indkøb og forbrug afafgiftspligtige varer omfattet af § 1, stk. 5, for hver kategori af vandindhold.««[Rettelse af henvisning til en bestemmelse]37)Nr. 31affattes således:»31.§ 25, stk. 1, nr. 2,affattes således:»2) overtræder § 1, stk. 6, § 3, stk. 1 eller 12, § 4, stk. 1, 5, 7 eller 8, 3. pkt., § 12, stk. 10, § 14,stk. 1-9 eller 10, § 15, stk. 1, § 22, stk. 2, 3 eller 4, eller § 29, stk. 3,«.«[Rettelse af henvisning til en bestemmelse]38)Inr. 34affattes titlen på det foreslåedebilag 2således:»Bilag 2. Satser for mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1 og 8«.39)I det under nr. 34 foreslåede bilag 2 indsættes i satserne ved 15 �C som kolonne 16.16) Smøreolieo.l. under pos.27.10, 34.03.19,34.03.99, 38.19 iEU’s KNøre/l204,4208,1211,8215,6219,5
«.[Indsættelse af afgiftssats for smøreolier ved 15� C i bilag 2]Til § 540)I indledningen ændres: »og § 18 i lov nr. 1344 af 19. december 2008, foretages følgende æn-dringer:« til: », § 18 i lov nr. 1344 af 19. december 2008, og som ændres ved det af Folketinget den28. maj 2009 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lov om af-gift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige andre love og om ophævelse af lov om tilskudtil elproduktion. (Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften) foretages følgende ændringer:«[Henvisning til det vedtagne L 126 i indledningen til § 5 i lovforslaget]41)I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 2, stk. 1,indsættes efter nr. 14 som nyt nummer::»15) Ikke bionedbrydeligt affald anvendt som brændsel 170 kr. pr. ton udledt CO2.«Nr. 15 bliver herefter nr. 16.
10
[Indsættelse af ændringer i lovteksten fra L 126]42)Nr. 4affattes således:»4.I§ 2indsættes somstk. 7:»Stk. 7.Satserne nævnt i stk. 1 og 2, reguleres efter § 32 a i lov om energiafgift af mineralolierm.v. I tilfælde, hvor afgiftssatsen er angivet både ved dagtemperatur og ved 15C finder afgiftssat-sen ved dagtemperatur anvendelse ved udlevering til forbrug her i landet, jf. § 5, stk. 1, nr. 1.««43)Nr. 7affattes således:»7.§ 7, stk. 3,affattes således:»Stk. 3.Fritaget for afgift er et brændsel omfattet af § 2, stk. 1, der direkte medgår til produktio-nen af et tilsvarende energiprodukt. Fritagelsen gælder kun for energiprodukter, som er produceretpå virksomhedens område. Fritagelsen gælder dog ikke for energiprodukter, der anvendes som mo-torbrændstof.««[Præcisering]44)I det undernr. 24foreslåedebilag 2indsættes efter række 15 som ny række:»15) Ikke bioned-brydeligt affaldanvendt sombrændsel 150 kr.pr. ton udledt CO2.kr./t155,4158,2161,1164,0166,9
«.Række nr. 15 bliver herefter nr. 16.45)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.§ 8, stk. 4,affattes således:»Stk.4.Fritaget for svovlafgift er et energiprodukt omfattet af § 1, der medgår direkte til produk-tion af et tilsvarende energiprodukt. Fritagelsen gælder kun for energiprodukter, som er produceretpå virksomhedens område. Fritagelsen gælder dog ikke for energiprodukter, der anvendes som mo-torbrændstof.««[Præcisering]Til § 946)I indledningen ændres: »og senest ved § 6 i lov nr. 1344 af 19. december 2008 foretages føl-gende ændring« til: », § 6 i lov nr. 1344 af 19. december 2008, og som ændres ved det af Folketin-get den 28. maj 2009 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lovom afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskellige andre love og om ophævelse af lov omtilskud til elproduktion. (Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften) foretages følgende ændrin-ger:«47)Nr. 1affattes således:»1.§ 10, stk. 1,affattes således:
11
»Afgiften udgør 475 kr. pr. ton affald, der afleveres til deponering. I perioden 2010-2012 udgørafgiften af farligt affald dog 160 kr. pr. ton affald, der afleveres til deponering på specielle depone-ringsanlæg til farligt affald. Den afgiftspligtige vægt er affaldets bruttovægt.««[Indfasning af afgiften på farligt affald, der deponeres]48)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:»01.§ 10, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Afgiften udgør ligeledes 475 kr. pr. ton affald, der deponeres med henblik på senere for-brænding. I perioden 2010-2012 udgør afgiften af farligt affald dog 160 kr. pr. ton affald, der depo-neres på specielle deponeringsanlæg til farligt affald med henblik på senere forbrænding.«02.I§ 11, stk. 1,indsættes som2. pkt.:»Specielle deponeringsanlæg til farligt affald skal registreres hos told- og skatteforvaltningen.«03.I§ 11, stk. 2,indsættes som2. pkt.:»Specielle deponeringsanlæg til farligt affald skal registreres hos told- og skatteforvaltningen.«04.§ 11, stk. 5,affattes således»Stk.5.Fritaget for registrering er1) anlæg til deponering af olie-, kemikalie, eller tungmetalforurenet jord og oprensningssedimen-ter og2) anlæg til deponering af jord fra afvaskning af roer.««[Nr. 01 og 04 er om ophævelse af afgiftsfritagelse på farligt affald, der deponeres. Nr. 02 og 03 erom indførelse af registreringspligt for specielle deponeringsanlæg til farligt affald.]Til § 1049)Stk. 3affattes således:»Stk. 3.§ 1, nr. 8-10, 14, 17 og 18, § 2, nr. 6, 8, 12-15 og 19-21, § 3, nr. 5, 7, 10-13 og 17-19, § 4,nr. 9, 11, 13, 17-21, 26, 27, 30 og 33, § 5, nr. 5, 6, 8, 9, 11, 15, 16 og 19-23 samt §§ 7, 8 og 9 træderi kraft den 1. januar 2010.««[Konsekvens af henvisning til en bestemmelse som følge af ændringsforslag]50)Istk. 5udgår2. pkt.[Lovteknisk korrektion]51)Stk. 6affattes således:»Stk. 6.Virksomheder, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden ikke er registreret efter § 3, stk.1 eller 2, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter mv., og som på tidspunktet for lovens ikraft-træden har en lagerbeholdning på over 3.000 liter af varer, der bliver afgiftspligtige, skal betale af-gift af lagerbeholdningen. Virksomhederne skal senest den 10. februar 2010 indbetale afgift af dennævnte lagerbeholdning.«[Præcisering af henvisning til lov om energiafgift af mineralolieprodukter mv.]52)Stk. 8affattes således:»Stk. 8.Virksomheder, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden ikke er registreret efter § 3, nr.1, i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, som på tidspunktet for lovens ikrafttræden haren lagerbeholdning på over 3.000 liter af varer, der bliver afgiftspligtige, skal betale afgift af lager-beholdningen. Virksomhederne skal senest den 10. februar 2010 indbetale afgift af den nævnte la-gerbeholdning.«
12
[Præcisering af henvisning til lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter]53)Stk. 11affattes således:»Stk. 11.Stk. 9 og 10 finder tilsvarende anvendelse for de efterfølgende afgiftsforhøjelser pr. 1.januar 2011, pr. 1. januar 2012, pr. 1. januar 2013, pr. 1. januar 2014, pr. 1. januar 2015 og frem.«[Rettelse af henvisninger til bestemmelser]54)Somstk. 12og13indsættes:»Stk. 12.Specielle deponeringsanlæg til farligt affald, som frafører affald efter lovens ikrafttræ-den, skal kunne godtgøre vægten af affaldet i deponiet på tidspunktet fra lovens ikrafttræden og påforlangende fremvise dokumentation herfor overfor told- og skatteforvaltningen. Ved fraførsel afaffald fra denne mængde affald i deponiet, som skal være opgjort på tidspunktet fra lovens ikraft-træden, kan der ikke opnås fradrag eller tilbagebetaling efter § 12 i lov om afgift af affald og råstof-fer. Hvis denne mængde affald efterfølgende blandes med andet farligt affald, og der fra dennemængde af blandet affald sker fraførsel af affald, kan der ikke opnås fradrag eller tilbagebetalingefter § 12 i lov om afgift af affald og råstoffer, før der er sket fraførsel svarende til vægten af affal-det i deponiet på tidspunktet fra lovens ikrafttræden.Stk. 13.Specielle deponeringsanlæg til farligt affald, som frafører affald den 1. januar 2013 ellersenere, skal kunne godtgøre vægten af affaldet i deponiet den 1. januar 2013 og på forlangendefremvise dokumentation herfor overfor told- og skatteforvaltningen. Ved fraførsel af affald fra den-ne mængde affald, som skal være opgjort pr. 1. januar 2013, kan der opnås fradrag eller tilbagebeta-ling med alene 160 kr. pr. ton affald efter § 12 i lov om afgift af affald og råstoffer medmindre fra-drag eller tilbagebetaling er udelukket efter stk. 12. Hvis denne mængde affald efterfølgende blan-des med andet farligt affald, og der fra denne mængde af blandet affald sker fraførsel af affald, kander ikke opnås fradrag eller tilbagebetaling med gældende satser pr. ton affald efter § 12 i lov omafgift af affald og råstoffer, før der er sket fraførsel svarende til vægten af affaldet i deponiet den 1.januar 2013.«[Overgangsregler i forbindelse med indførelse af affaldsafgift på farligt affald til deponering]
BemærkningerTil nr. 1-54Økonomiske konsekvenser af ændringsforslageneDet fremgår af bemærkningerne til L 207, at den del af lovforslaget, der vedrører ændringerne iaffaldsafgiften indeholder tre elementer: Det foreslås at forhøje deponeringssatsen med 100 kr. pr.ton affald, der deponeres. Det foreslås at forhøje affaldsvarmeafgiften, der indekseres, til sammeniveau som for kul og olie m.v., men med et fast fradrag for tillægsafgiften, der ikke indekseres. Detforeslås endelig at ophæve afgiftsfritagelsen for farligt affald til såvel deponering som forbrænding.Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslaget, at der for så vidt angår de dele af lov-forslaget, der vedrører ændringerne i affaldsafgiften, (se ovennævnte) vil blive fremsat et ændrings-forslag til lovforslaget, når lovforslaget om omlægning af affaldsforbrændingsafgiften (L 126) erblevet vedtaget af Folketinget.Ændringsforslaget indeholder herudover mindre tekniske korrektioner af lovteksten samt korrek-tioner, hvor der tages højde for de ændringer af energiafgiftslovene, der er stillet forslag om i L 126vedrørende omlægningen af affaldsforbrændingsafgiften.
13
De økonomiske konsekvenser af ændringsforslaget, der således alene vedrører de forskellige æn-dringer i affaldsafgiften, fremgår af bemærkningerne til L 207. Det fremgår således:»Den nuværende affaldsafgift består dels af en deponeringsafgift på 375 kr. pr. ton og en for-brændingsafgift på 330 kr. pr. ton. Farligt affald er fritaget for afgift. Med lovforslag L 126 omlæg-ges forbrændingsafgiften på affald til en egentlig energiafgift.Med forslaget forhøjes deponeringssatsen for affald med 100 kr. pr. ton. Afgiften på forbrænding ilovforslag L 126 foreslås indekseret ligesom de øvrige energiafgifter. Det indebærer en årlig forhø-jelse på 1,8 pct. frem til 2015, hvorefter indekseringen følger udviklingen i nettoprisindekseret. Medforslaget ophæves afgiftsfritagelsen for farligt affald både vedrørende deponering og forbrænding.De tre forslag bidrager med et varigt merprovenu på ca. 20 mio. kr., som følge af forhøjelsen afdeponeringsafgiften, ca. 480 mio. kr. fra indeksering af energiafgiften på affald og ca. 90 mio. kr.som følge af afgift på farligt affald.Da det er forudsat i 2015-planen, at alle afgifter, herunder affaldsafgiften, bliver indekseret efter2015 reduceres finansieringsbidraget fra indekseringen af energiafgiften på affald til 75 mio. kr.Samlet vil forslaget bidrage med et finansieringsbidrag på ca. 185 mio. kr.Finansårseffekten i 2010 skønnes til ca. 75 mio. kr.Provenuvirkninger af ændringer i affaldsafgiftVarig201 201virkning 0120122013201420152016201720182019Konse-kvensforerhver-vene,pct.ca. 50pct.
mio. kr.Provenu på konti i alt160Provenu inkl. virkning påandre konti200Provenu efter tilbageløb(finansieringsbidrag)185Provenu efter tilbageløb og134adfærdAnm.: 2009-niveau
mio. kr.95120105601001301156511514513080205255235155215270250170225285260180240295275195250310290205260325300215270335310230
Med forslaget forhøjes de eksisterende afgifter på affald, og der indføres afgift på farligt affald.Højere afgifter på affald vil bidrage til at reducere mængden af affald eller alternativt dæmpe stig-ningen i affaldsmængder. Samtidig vil højere afgifter, som inkluderer både forbrænding og depone-ring af affald være med til at understøtte affaldshierarkiet.Indførelse af afgift på farligt affald vil fjerne den tilskyndelse, som eksisterer i dag, hvor affald»ødelægges«, så det bliver kategoriseret som farligt, og dermed fritaget for afgift. Dertil kommer, atder bør være en tilskyndelse til at reducere mængderne af netop farligt affald, hvilket der med dennuværende fritagelse ikke er. Desuden handles farligt affald internationalt. Årligt importeres ca.50.000 tons farligt affald til forbrænding i Danmark. Med forslaget forventes denne import at blivereduceret.
14
Under betydelig usikkerhed skønnes adfærdseffekter at reducere merprovenuet med ca. 58 pct.vedrørende forhøjelse af afgiften på deponeret affald, ca. 13 pct. vedrørende indeksering af energi-afgiften på affald og ca. 32 pct. vedrørende afgift på farligt affald.Med forslaget ophæves fritagelsen for farligt affald. Det medfører en reduktion i skatteudgifterne,svarende til merprovenuet af afgiften på farligt affald.«(Uddrag fra afsnit 3.10. i bemærkningerne til L 207)Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til L 207.Ad nr. 1 og 2Med lovforslaget foreslås en nedsættelse af tilbagebetalingen af afgift for erhvervenes processer,jf. de foreslåede bestemmelser i § 11c i elafgiftsloven, § 10 a i gasafgiftsloven, § 8 a i kulafgiftslo-vens og § 11 a i mineralolieafgiftsloven (energiafgiftslovene).Med disse ændringsforslag og ændringsforslag nr. 5, 12 og 24 til lovforslaget foreslås, at der i derespektive fire energiafgiftsloves bestemmelser om opgørelsen af den afgiftspligtige mængde ind-sættes henvisninger til § 11 c i elafgiftsloven, § 10 a i gasafgiftsloven, § 8 a i kulafgiftsloven og §11 a i mineralolieafgiftsloven. Hermed sikres sammenhængen mellem energiafgiftslovenes be-stemmelser om opgørelsen af den afgiftspligtige mængde og de samme loves bestemmelser om til-bagebetaling af afgift.Ad nr. 3 og 4Hensigten med de foreslåede regler om overskudsvarmeafgift under lovforslagets § 1, nr. 19 eralene, at de omfattede virksomheder skal anvende særlige afgiftssatser, og at de ellers skal følge desamme regler med hensyn til opgørelse og betaling m.v., som gælder for andre virksomheder, derskal betale overskudsvarmeafgift.De stykker vedrørende overskudsvarmeafgift under lovforslagets § 1, nr. 19, som foreslås ophæ-vet med disse ændringsforslag, er overflødige og kan eventuelt skabe usikkerhed om rækkeviddenaf reglerne. Ved den foreslåede ophævelse af disse stykker sker der hermed en præcisering af deforeslåede regler om overskudsvarmeafgift under lovforslagets § 1, nr. 19.Ad nr. 5Affaldsafgiften på affald til forbrænding er under omlægning, jf. regeringens lovforslag L 126,forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lov om afgift af stenkul, brunkulog koks mv. og forskellige andre love (Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften). Ved lovforslagL 126 foreslår regeringen bl.a., at afgiften på affald, der forbrændes, ophæves, og at der indføresenergiafgift på affaldet, som svarer til energiafgiften på fossile brændsler.L 126 foreslår ændringer i lov om afgift af naturgas og bygas jf. lovbekendtgørelse nr. 298 af 3.april 2006 med senere ændringer (gasafgiftsloven). Da L 126 forventes vedtaget den 28. maj 2009,hvilket er på et tidligere tidspunkt end den forventede vedtagelse af L 207, som er den 29. maj2009, foreslås det, at det angives i indledningen til § 2 i L 207, at gasafgiftsloven ændres ved L 126af Folketinget den 28. maj 2009.Ad nr. 6Se bemærkningerne til ændringsforslag nr. 1 og 2.
15
Ad nr. 7Affaldsafgiften på affald til forbrænding er under omlægning, jf. regeringens lovforslag L 126,forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lov om afgift af stenkul, brunkulog koks mv. og forskellige andre love (Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften). Ved lovforslagL 126 foreslår regeringen bl.a., at det præciseres, at der gælder de samme standardbrændværdier igasafgiftsloven som i kulafgiftsloven og mineralafgiftsloven.Med dette ændringsforslag foreslås en ændring af nyaffattelsen af § 8, stk. 2, i gasafgiftsloven. Deændringer af gasafgiftslovens § 8, stk. 2, der foreslås med § 11, nr. 1, i L 126, som forventes vedta-get ved 3. behandlingen den 28. maj 2009, foreslås ikke videreført i sig selv med nyaffattelsen afbestemmelsen i dette ændringsforslag og får derfor ingen betydning. Den foreslåede ændring afgasafgiftslovens § 8, stk. 2, indeholder i forhold til den nuværende bestemmelse de ændringer, derfølger af L 126 og de ændringer, der foreslås medForårspakke 2.0,jf. lovforslagets § 2, nr. 6.Ad nr. 8Baggrunden for den foreslåede bestemmelse fremgår af lovforslagets bemærkninger til § 4, nr. 16.Ved ændringsforslaget præciseres det, at fritagelsen for energiprodukter til fremstilling af tilsvaren-de energiprodukter kun gælder for energiprodukter, som er fremstillet på den producerende virk-somheds område. Dette er i overensstemmelse med artikel 21, nr. 3, 1. pkt., i energibeskatningsdi-rektivet (Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003).Ad nr. 9-11Hensigten med de foreslåede regler om overskudsvarmeafgift under lovforslagets § 2, nr. 18 eralene, at de omfattede virksomheder skal anvende særlige afgiftssatser, og at de ellers skal følge desamme regler med hensyn til opgørelse og betaling m.v., som gælder for andre virksomheder, derskal betale overskudsvarmeafgift.De stykker vedrørende overskudsvarmeafgift under lovforslagets § 2, nr. 18, som foreslås ophæ-vet ved disse ændringsforslag, er overflødige og kan eventuelt skabe usikkerhed om rækkevidden afreglerne. Ved den foreslåede ophævelse af disse stykker sker der hermed en præcisering af de fore-slåede regler om overskudsvarmeafgift under lovforslagets § 2, nr. 18.Ad nr. 12Affaldsafgiften på affald til forbrænding er under omlægning, jf. regeringens lovforslag L 126,forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lov om afgift af stenkul, brunkulog koks mv. og forskellige andre love (Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften). Ved lovforslagL 126 foreslår regeringen bl.a., at afgiften på affald, der forbrændes, ophæves, og at der indføresenergiafgift på affaldet, som svarer til energiafgiften på fossile brændsler.L 126 foreslår ændringer i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks mv., jf. lovbekendtgørelse nr.1068 af 30. oktober 2006, med senere ændringer (kulafgiftsloven). Da L 126 forventes vedtaget den28. maj 2009, hvilket er på et tidligere tidspunkt end den forventede vedtagelse af L 207, som erden 29. maj 2009, foreslås det, at det angives i indledningen til § 3 i L 207, at kulafgiftsloven æn-dres ved L 126 af Folketinget den 28. maj 2009.Ad nr. 13 og 14Affaldsafgiften på affald til forbrænding er under omlægning, jf. regeringens lovforslag L 126,forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lov om afgift af stenkul, brunkulog koks mv. og forskellige andre love (Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften). Ved lovforslagL 126 foreslår regeringen bl.a., at afgiften på affald, der forbrændes, ophæves, og at der indføres
16
energiafgift på affaldet, som svarer til energiafgiften på fossile brændsler. Ved § 2, nr. 1, i L 126foreslås denne energiafgift indsat i kulafgiftslovens § 1.Med ændringsforslaget foreslås en nyaffattelse af § 1 i kulafgiftsloven, der viderefører bestem-melsen som foreslået i lovforslag L 126 og de ændringer, som er foreslået i lovforslagets § 3, nr. 1-4. Desuden er inkorporeret en forhøjelse af affaldsvarmeafgiften, der indekseres, til samme niveausom kul og olie, men med et fast fradrag for tillægsafgiften. Det foreslås også, at den forhøjede ogindekserede affaldsvarmeafgift skal omfatte farligt affald. Endvidere foreslås indført tillægsafgift ogCO2-afgift på farligt affald til forbrænding fra den 1. januar 2013. Rent lovteknisk gennemføresændringerne vedrørende farligt affald via ophævelse af afgiftsfritagelserne for farligt affald, hvoref-ter farligt affald omfattes af de almindelige afgiftsregler for affald i kulafgiftsloven og CO2-afgiftsloven. Ophævelsen sker ved ændringsforslag nr. 13.Den forhøjede og indekserede affaldsvarmeafgift, det faste fradrag heri, og de afgiftsmæssige æn-dringer vedrørende farligt affald bebudedes i det fremsatte lovforslags almindelige bemærkninger,afsnit 2.9.2. I afsnittet står, at udover affaldsvarmeafgiften på farligt affald pr. 1. januar 2010, skalder fra 1. januar 2015 indføres tilsvarende energiafgifter som for andet affald. Ved en fejl i korrek-turen er der skrevet 2015, mens det rigtige årstal er 2013.§ 1 i kulafgifsloven blev ændret ved lov nr. 528 af 17. juni 2008 om ændring af afgift på elektrici-tet og forskellige andre love (implementering af energiaftalen), der implementeredeEnergiaftalenaf 21. februar 2008; den såkaldte afgiftsrationalisering. De ændringer af kulafgiftslovens § 1, derskete med lov nr. 528 af 17. juni 2008, og som er foreslået videreført med L 126, der forventes ved-taget ved 3. behandlingen den 28. maj 2009, foreslås ikke videreført med nyaffattelsen af bestem-melsen i dette ændringsforslag og får derfor ingen betydning. Den nye affattelse af kulafgiftslovens§ 1 indeholder i forhold til den nuværende bestemmelse de ændringer, der følger af lov nr. 528 af17. juni 2008, de ændringer som foreslås ved L 126 og de ændringer, der foreslås medForårspakke2.0,jf. lovforslagets § 3, nr. 1-4.Nr. 1-4 foreslås ophævet som følge af ovennævnte.Ad nr. 15Se bemærkningerne til ændringsforslag nr. 1 og 2.Der foreslås nyaffattelser af § 5, stk. 1, 4, 12 og 20 samt § 6, stk. 2, i kulafgiftsloven. De ændrin-ger af kulafgiftslovens § 5, stk. 2, 4 og 12 samt § 6, stk. 2, der foreslås med L 126, der forventesvedtaget ved 3. behandlingen den 28. maj 2009, foreslås ikke videreført i sig selv med nyaffattelsenaf bestemmelserne i dette ændringsforslag og får derfor ingen betydning. De nye affattelser af ku-lafgiftslovens § 5, stk. 2, 4 og 12 samt § 6, stk. 2, indeholder i forhold til de nuværende bestemmel-ser de ændringer, der foreslås ved L 126 og de ændringer, der foreslås medForårspakke 2.0.Ad nr. 16Ved § 2, nr. 14, i regeringens lovforslag L 126, forslag til lov om ændring af lov om afgift af af-fald og råstoffer, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks mv. og forskellige andre love (Omlæg-ning af affaldsforbrændingsafgiften) foreslås en ændring af § 7, stk. 1, i lov om afgift af stenkul,brunkul og koks mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 1068 af 30. oktober 2006, med senere ændringer(kulafgiftsloven). Ved ændringsforslag nr. 59 til L 207 inkorporeres forslaget til ændring i § 2, nr.14, i L 126 af kulafgiftslovens § 7, stk. 1.Ad nr. 17Med ændringsforslaget foreslås ophævelse af fritagelsen for affaldsvarmeafgift på farligt affald pr.1. januar 2010. Endvidere foreslås ophævelse af fritagelsen for tillægsafgift på farligt affald fra den
17
1. januar 2013. Dermed ophæves også fritagelsen for CO2-afgiften på farligt affald fra den 1. januar2013. Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 13.Ad nr. 18-20Hensigten med de foreslåede regler om overskudsvarmeafgift under lovforslagets § 3, nr. 16, eralene, at de omfattede virksomheder skal anvende særlige afgiftssatser, og at de ellers skal følge desamme regler med hensyn til opgørelse og betaling m.v., som gælder for andre virksomheder, derskal betale overskudsvarmeafgift.De stykker vedrørende overskudsvarmeafgift under nr. 16, som foreslås ophævet ved disse æn-dringsforslag i lovforslagets § 3, er overflødige og kan eventuelt skabe usikkerhed om rækkeviddenaf reglerne. Ved den foreslåede ophævelse af disse stykker sker der hermed en præcisering af deforeslåede regler om overskudsvarmeafgift under lovforslagets nr. 16.Ad nr. 21-22Ændringsforslag nr. 21 er en konsekvens af ændringsforslag nr. 22, der medfører, at bilag 4 i ku-lafgiftsloven ophæves.Vedrørende ændringsforslag nr. 21 foreslås det af nyaffatte bilag 2 til kulafgiftsloven. Det pågæl-dende bilag blev ændret ved lov nr. 528 af 17. juni 2008 om ændring af afgift på elektricitet af for-skellige andre love (implementering af energiaftalen), der implementeredeEnergiaftalenaf 21. fe-bruar 2008; den såkaldte afgiftsrationalisering. De ændringer af bilagene til kulafgiftsloven, derskete med lov nr. 528 af 17. juni 2008, foreslås ikke videreført med nyaffattelsen af bilagene i detteændringsforslag og får derfor ingen betydning. Det nyaffattede bilag til kulafgiftsloven indeholder iforhold til de nuværende bestemmelser i de ændringer, der følger af lov nr. 528 af 17. juni 2008 ogde ændringer, der foreslås på grundlag afForårspakke 2.0.Ad nr. 23Affaldsafgiften på affald til forbrænding er under omlægning, jf. regeringens lovforslag L 126,forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lov om afgift af stenkul, brunkulog koks mv. og forskellige andre love (Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften). Ved lovforslagL 126 foreslår regeringen bl.a., at afgiften på affald, der forbrændes, ophæves, og at der indføresenergiafgift på affaldet, som svarer til energiafgiften på fossile brændsler.L 126 foreslår ændringer i lov om energiafgift af mineralolieprodukter mv., jf. lovbekendtgørelsenr. 297 af 3. april 2006 med senere ændringer (mineralolieafgiftsloven). Da L 126 forventes vedta-get den 28. maj 2009, hvilket er på et tidligere tidspunkt end den forventede vedtagelse af L 207,som er den 29. maj 2009, foreslås det at det angives i indledningen til § 4 i L 207, at mineralolieaf-giftsloven ændres ved L 126 af Folketinget den 28. maj 2009.Ad nr. 24-28Der er tale om rettelser af henvisninger til bestemmelser.Der foreslås nyaffattelser af en række bestemmelser i lov om energiafgift af mineralolieproduktermv. De pågældende bestemmelser i lov om energiafgift af mineralolieprodukter mv. blev ændretved lov nr. 528 af 17. juni 2008 om ændring af afgift på elektricitet og forskellige andre love (im-plementering af energiaftalen), der implementeredeEnergiaftalenaf 21. februar 2008; den såkaldteafgiftsrationalisering. De ændringer af bestemmelserne i lov om energiafgift af mineralolieproduk-ter mv., der skete med lov nr. 528 af 17. juni 2008, foreslås ikke videreført med nyaffattelsen afbestemmelserne i dette ændringsforslag og får derfor ingen betydning. Nyaffattelsen af bestemmel-serne i lov om energiafgift af mineralolieprodukter mv., der foreslås med dette ændringsforslag,
18
indeholder i forhold til de nuværende bestemmelser i de ændringer, der følger af lov nr. 528 af 17.juni 2008 og de ændringer, der foreslås på grundlag afForårspakke 2.0.Ad nr. 29Se bemærkningerne til ændringsforslag nr. 1 og 2.Ad nr. 30Ved § 10, nr. 1, i regeringens lovforslag L 126, forslag til lov om ændring af lov om afgift af af-fald og råstoffer, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks mv. og forskellige andre love (Omlæg-ning af affaldsforbrændingsafgiften) foreslås en ændring af § 9, stk. 2, i lov om energiafgift af mi-neralolieprodukter mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 297 af 3. april 2006 med senere ændringer (mine-ralolieafgiftsloven). Ved ændringsforslag nr. 59 til L 207 inkorporeres forslaget til ændring i § 10,nr. 1, i L 126 af § 9, stk. 2 i mineralolieafgiftsloven.Ad nr. 31Baggrunden for den foreslåede bestemmelse fremgår af lovforslagets bemærkninger til § 4, nr. 16.Ved ændringsforslaget præciseres det, at fritagelsen for energiprodukter til fremstilling af tilsvaren-de energiprodukter kun gælder for energiprodukter, som er fremstillet på den producerende virk-somheds område. Dette er i overensstemmelse med artikel 21, nr. 3, 1. pkt., i energibeskatningsdi-rektivet (Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003).Ad nr. 32-34Hensigten med de foreslåede regler om overskudsvarmeafgift under lovforslagets § 4, nr. 25, eralene, at de omfattede virksomheder skal anvende særlige afgiftssatser, og at de ellers skal følge desamme regler med hensyn til opgørelse og betaling m.v., som gælder for andre virksomheder, derskal betale overskudsvarmeafgift.De stykker vedrørende overskudsvarmeafgift under lovforslagets § 4, nr. 25, som foreslås ophæ-vet ved disse ændringsforslag, er overflødige og kan eventuelt skabe usikkerhed om rækkevidden afreglerne. Ved den foreslåede ophævelse af disse stykker sker der hermed en præcisering af de fore-slåede regler om overskudsvarmeafgift under lovforslagets § 4, nr. 25.Ad nr. 35-39Der er tale om rettelser af henvisninger til bestemmelser, herunder indsættelse af en afgiftssats forsmøreolier ved 15� C i bilag nr. 2 til mineralolieafgiftsloven.Der foreslås ændringer af en række bestemmelser i og bilag til lov om energiafgift af mineralolie-produkter mv. De pågældende bestemmelser og bilag i lov om energiafgift af mineralolieproduktermv. blev ændret ved lov nr. 528 af 17. juni 2008 om ændring af afgift på elektricitet og forskelligeandre love (implementering af energiaftalen), der implementeredeEnergiaftalenaf 21. februar2008; den såkaldte afgiftsrationalisering. De ændringer af bestemmelserne i og bilagene til lov omenergiafgift af mineralolieprodukter mv., der skete med lov nr. 528 af 17. juni 2008, foreslås ikkevidereført med ændringerne af bestemmelserne i dette ændringsforslag og får derfor ingen betyd-ning. Ændringerne af bestemmelserne i og bilagene til lov om energiafgift af mineralolieproduktermv., der foreslås med dette ændringsforslag, indeholder i forhold til de nuværende bestemmelser ogbilag til lov om energiafgift af mineralolieprodukter mv. de ændringer, der følger af lov nr. 528 af17. juni 2008 og de ændringer, der foreslås på grundlag afForårspakke 2.0(L 207).Ad nr. 40Affaldsafgiften på affald til forbrænding er under omlægning, jf. regeringens lovforslag L 126,forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lov om afgift af stenkul, brunkul
19
og koks mv. og forskellige andre love (Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften). Ved lovforslagL 126 foreslår regeringen bl.a., at afgiften på affald, der forbrændes, ophæves, og at der indføresenergiafgift på affaldet, som svarer til energiafgiften på fossile brændsler.L 126 foreslår ændringer i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, jf. lovbekendtgørelsenr. 889 af 17. august 2006 med senere ændringer (CO2-afgiftsloven). Da L 126 forventes vedtagetden 28. maj 2009, hvilket er på et tidligere tidspunkt end den forventede vedtagelse af L 207, somer den 29. maj 2009, foreslås det at det angives i indledningen til § 5 i L 207, at CO2-afgiftslovenændres ved L 126 af Folketinget den 28. maj 2009.Til nr. 41, 42 og 44Affaldsafgiften på affald til forbrænding er under omlægning, jf. regeringens lovforslag L 126,forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lov om afgift af stenkul, brunkulog koks mv. og forskellige andre love (Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften). Ved lovforslagL 126 foreslår regeringen bl.a., at der pålægges afgift på ikke bionedbrydeligt affald, som medførerudledning af CO2, når det forbrændes. CO2,-afgiften udgør 150 kr. pr. ton udledt CO2.,og foreslås atindgå som nr. 15 i CO2-afgiftslovens § 2, stk. 1. Samtidig hermed foreslås det medForårspakke2.0,at der indføres energiafgift på smøreolie o.l., herunder CO2-afgift. I lovforslaget (L 207), derimplementererForårspakke 2.0foreslås det, at afgiften på smøreolie o.l. indgår som nr. 15 i CO2-afgiftslovens § 2, stk. 1.Med ændringsforslaget til det fremsatte lovforslag foreslås det at lade afgiften på henholdsvis ikkebionedbrydeligt affald og smøreolie o.l. indgå som henholdsvis nr. 15 og 16 i CO2-afgiftslovens § 2,stk. 1.Særligt vedrørende ændringsforslag nr. 44 foreslås en ændring af bilag 2 til CO2-afgiftsloven. Depågældende bilag til CO2-afgiftsloven blev ændret ved lov nr. 528 af 17. juni 2008 om ændring afafgift på elektricitet og forskellige andre love (implementering af energiaftalen), der implementere-deEnergiaftalenaf 21. februar 2008; den såkaldte afgiftsrationalisering. De ændringer af bilagenetil CO2-afgiftsloven, der skete med lov nr. 528 af 17. juni 2008, foreslås ikke videreført med nyaf-fattelsen og får derfor ingen betydning. Ændringen af bilag 2 til CO2-afgiftsloven, der foreslås meddette ændringsforslag, indeholder i forhold til det nuværende bilag i CO2-afgiftsloven de ændringer,der følger af lov nr. 528 af 17. juni 2008, de ændringer der foreslås med L 126 og de ændringer, derforeslås på grundlag afForårspakke 2.0.Ad nr. 43Ved ændringsforslaget præciseres det, at fritagelsen for energiprodukter til fremstilling af tilsva-rende energiprodukter kun gælder for brændsler, som er fremstillet på den producerende virksom-heds område. Dette er i overensstemmelse med artikel 21, nr. 3, 1. pkt., i energibeskatningsdirekti-vet (Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003).Ad nr. 45Ved ændringsforslaget præciseres det, at fritagelsen for energiprodukter til fremstilling af tilsva-rende energiprodukter kun gælder for brændsler, som er fremstillet på den producerende virksom-heds område. Dette er i overensstemmelse med artikel 21, nr. 3, 1. pkt., i energibeskatningsdirekti-vet (Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003).Ad nr. 46Affaldsafgiften på affald til forbrænding er under omlægning, jf. regeringens lovforslag L 126,forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lov om afgift af stenkul, brunkulog koks mv. og forskellige andre love (Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften). Ved lovforslag
20
L 126 foreslår regeringen bl.a., at afgiften på affald, der forbrændes, ophæves, og at der indføresenergiafgift på affaldet, som svarer til energiafgiften på fossile brændsler.L 126 foreslår ændringer i lov om afgift af affald og råstoffer jf. lovbekendtgørelse nr. 1165 af 27.november 2006 med senere ændringer (affalds- og råstofafgiftsloven). Da L 126 forventes vedtagetden 28. maj 2009, hvilket er på et tidligere tidspunkt end den forventede vedtagelse af L 207, somer den 29. maj 2009, foreslås det, at det angives i indledningen.Ad nr. 47 og 48Affaldsafgiften på affald til forbrænding er under omlægning, jf. regeringens lovforslag L 126,forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lov om afgift af stenkul, brunkulog koks mv. og forskellige andre love (Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften). Ved lovforslagL 126 foreslår regeringen bl.a., at afgiften på affald, der forbrændes, ophæves, og at der indføresenergiafgift på affaldet, som svarer til energiafgiften på fossile brændsler.Med ændringsforslaget foreslås en nyaffattelse af § 10, stk. 1, i affalds- og råstofafgiftsloven, derviderefører bestemmelsen som foreslået i § 1, nr. 5, i lovforslag L 126, men inkorporerer en forhø-jelse af deponeringssatsen fra 375 kr. til 475 kr. pr. ton affald, der afleveres til deponering, som fo-reslået iForårspakke 2.0.Ad indsættelse af nye numre 01 og 04Det foreslås tillige, at der indføres afgift på farligt affald, der afleveres til deponering på specielledeponeringsanlæg til farligt affald. Det foreslås, at afgiften på farligt affald indfases gradvist, såle-des at satsen i perioden 2010 til 2012 er på 160 kr. pr. ton, der afleveres til deponering på specielledeponeringsanlæg til farligt affald, medens satsen fra og med 2013 forhøjes til den almindelige satspå 475 kr. pr. ton.Indførelsen af afgift på farligt affald, herunder en deponeringsafgift på farligt affald, bebudedes idet fremsatte lovforslags almindelige bemærkninger, afsnit 2.9.2Som en konsekvens af forslaget om at forhøje deponeringssatsen iForårspakke 2.0og forslaget i§ 1, nr. 7, i L 126 om at pålægge affald, der mellem deponeres med henblik på senere afbrænding,den almindelige deponeringssats, foreslås det at tilrette bestemmelsen i affalds- og råstofafgiftslo-vens § 10, stk. 2.Der foreslås en ændring af reglerne om registreringspligt i affalds- og råstofafgiftsloven som følgeaf indførelsen af afgift på farligt affald, der afleveres til deponering på specielle deponeringsanlægtil farligt affald.Der foreslås en nyaffattelse af § 10, stk. 1 og 2, og § 11, stk. 5, i lov om afgift af affald og råstof-fer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1165 af 27. november 2006 (affalds- og råstofafgiftsloven), der videre-fører bestemmelserne som foreslået i § 1, nr. 5, 7, 13 og 14 i tillæg til de ændringer, der foreslåsmedForårspakke 2.0.De ændringer af affalds- og råstofafgiftslovens § 10, stk. 1 og 2, der foreslåsmed § 1, nr. 5, 7, 13 og 14 i L 126, som forventes vedtaget ved 3. behandlingen den 28. maj 2009,foreslås ikke videreført i sig selv med nyaffattelsen af bestemmelserne i dette ændringsforslag ogfår derfor ingen betydning. Den nye affattelse af affalds- og råstofafgiftslovens § 10, stk. 1 og 2, og§ 11, stk. 5, indeholder i forhold til de nuværende bestemmelser de ændringer, som foreslås ved L126 og de ændringer, der foreslås medForårspakke 2.0.Der henvises endelig til 10 og 11, der omtaler forslagets bestemmelser om at ophæve afgiftsfrita-gelsen for farligt affald, der forbrændes.Ad indsættelse af nye numre 02 og 03
21
Udgangspunkter for betaling af affaldsafgift ved deponering af farligt affald i specielle depone-ringsanlæg er, at affald til den pågældende virksomhed er omfattet af kommunalbestyrelsens anvis-ningspligt eller en kommunal indsamlingsordning efter de hidtil gældende principper. Det er imid-lertid ikke i alle tilfælde, at specielle deponeringsanlæg til farligt affald vil blive registreringspligti-ge på dette grundlag. Derfor foreslås indsat regler om, at specielle deponeringsanlæg til farligt af-fald i alle tilfælde skal registreres hos told- og skatteforvaltningen og betale afgift.Ad nr. 49Der er tale om konsekvensændringer i lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse som følge af deændringer i lovforslagets nummerering, der finder sted med dette ændringsforslag.Ad nr. 50Der er tale om en lovteknisk korrektion af forslagets ikrafttrædelsesbestemmelse.Ad nr. 51 og 52Der er tale om præciseringer af henvisninger til lov om energiafgift af mineralolieprodukter mv.og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.Ad nr. 53Der er tale om rettelser af henvisninger til en bestemmelse.Ad nr. 54Ved ændringsforslaget indsættes overgangsregler for farligt affald til deponering, som følger prin-cippet om »first in first out« i forbindelse med afgiftsfradrag eller tilbagebetaling for betalt afgift iforbindelse med fraførsel af affald fra et deponi efter § 12 i afgift af affald og råstoffer. Hvis derikke indsættes sådanne overgangsregler anses det for sandsynligt, at der fra virksomhedernes sidestilles krav om almindeligt fradrag eller tilbagebetaling ved fraførsel af affald fra et deponi. Hvis detsker, vil virksomhederne i praksis kunne opnå en afgiftsmæssig gevinst på 475 kr. pr. ton affald foraffald tidligere modtaget uden afgift og en afgiftsmæssig gevinst på 315 kr. pr. ton (forskellen mel-lem 160 kr. pr. ton og 475 kr. pr. ton) for affald modtaget med en afgift på 160 kr. pr. ton i perio-den, hvor afgiften på farligt affald indfases.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Flemming Møller (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)Thomas Jensen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)2111
22
Det Konservative Folkeparti (KF)Det Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
1894
Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)
12
23
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 207Bilagsnr.123456789101112131415161718192021222324252627282930TitelMeddelelse om, at der åbnes for spørgsmål på lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHenvendelse af 29/4-09 fra DI og ProcesindustrienHenvendelse af 5/5-09 fra DIYderligere høringssvar, fra skatteministerenYderligere høringssvar, fra skatteministerenHenvendelse af 7/5-09 fra Special Waste System A/SHenvendelse af 11/5-09 fra Danske AdvokaterSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 6/5-09 fra SpecialWaste System A/SHenvendelse af 11/5-09 fra Nordic Sugar A/SMateriale udleveret fra H. J. Hansen Genvindingsindustri A/SSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-09 fra DanskeAdvokater1. udkast til betænkningHenvendelse af H. J. Hansen Holding A/SHenvendelse af 12/5-09 fra Danish Airlaid Techonology A/SHenvendelse af 15/5-09 fra Nyborg Forsyning & Service A/SHenvendelse af 15/5-09 fra KPMGSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 209/4-09 fra DI ogProcesindustrienHenvendelse af 18/5-09 fra De Danske GærfabrikkerHenvendelse af 18/5-09 fra Affald DanmarkSkatteministerens kommentar til Deres henvendelse af 11/5-09 fraNordic Sugar A/SSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 5/5-09 fra DISkatteministerens kommentar til henvendelsen af 15/5-09 fra KPMGSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 12/5-09 fra DanishAirlaid Technology A/SÆndringsforslag, fra skatteministerenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 15/5-09 fra NyborgForsygning og Service A/SSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 15/5-09 fra DeDanske Gærfabrikker A/S2. udkast til betænkningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 18/5-09 fra affalddanmark
24
Bilagsnr.3132333435
TitelHenvendelse af 22/5-09 fra Special Waste System A/SHenvendelse af 20/5-09 fra Nordic Sugar A/SHenvendelse af 25/5-09 fra PricewaterhouseCoopersYderligere ændringsforslag, fra skatteministerenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 20/5-09 fra NordicSugarOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 207
Spm.nr.1
2
3
4
5
6
7
89
10
TitelSpm. om, at det ønskes oplyst for nogle (3-4) centrale kraftvarmevær-ker og nogle (3-4) decentrale kraftvarmeværker, hvad afgiften vil væ-re afhængig af, om den beregnes ved metoden med en varmevirk-ningsgrad på 125 eller metoden med en elvirkningsgrad på 65, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for, hvorledes en varmevirkningsgrad og enelvirkningsgrad måles (beregnes), til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorfor en varmevirkningsgrad på 125 grundlæggende sik-rer, at der er en afgiftsmæssig tilskyndelse til kombineret produktionaf el og varme frem for produktion hver for sig, jf. bemærkningernetil § 2, nr. 6, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke regler der er fastsat i EU for beregningen af afgifteraf kraftvarmeværker med henblik på at undgå konkurrenceforvridning(statsstøtte) i afgiftspålægget, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om en redegørelse for indholdet af den nugældende EU-retligeregulering af energibeskatningen, herunder for indholdet i Rådets di-rektiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 (energibeskatningsdirektivet),til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor energiafgifterne efter 2015 indekseres efter udvik-lingen i nettoprisindekset, som offentliggøres af Danmarks Statistik imedfør af lov om beregning af et nettoprisindeks og ikke efter per-sonskattelovens § 20, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad regeringen stemte til indførelsen af EU’s minimums-afgifter på elektricitet og brændsler i energibeskatningsdirektivet, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, fritagelse for mineralogiske processer m.v., til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor afgiften på affald der deponeres ikke indekseres, oghvad ville det årlige provenu være ved en indeksering for perioden2010-2019, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, på hvilken baggrund de afgiftspligtige mængder forventesat stige for benzin og dieselolie og delvist også for el, men at værefaldende for brændsel til rumvarme i perioden 2015-2025, til skatte-
25
11
12
131415
16
17
18
19
20
2122
ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om nærmere redegørelse for skønnet over provenuvirkningen afforslaget, herunder hvilket år den »varige virkning« forventes at ind-træde, f.eks. forventes forhøjelsen af energiafgifter på brændsler med15 pct. at have en varig virkning på 725 mio. kr., medens det skønne-de provenu forventes at falde gradvist fra 1.260 mio. kr. i 2010 til 885mio. kr. i 2019, m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en nærmere redegørelse for begreberne »Provenu på konti ialt«, »Provenu inkl. virkning på andre konti«, »Provenu efter tilbage-løb (finansieringsbidrag)« og »Provenu efter tilbageløb og adfærd«,der anvendes i flere af provenuskønnene, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvorledes de sparede omkostninger for staten på ca. 35 mio.kr. i faktorpriser opstår, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes defineres det samfundsøkonomiske tab på ca. 330mio. kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en oversigt, der for hvert af årene 2011-2019 viser de øko-nomiske konsekvenser for erhvervslivet, suppleret med en opstilling,der viser hvorledes lempelsen på ca. 2,4 mia. kr. for erhvervene i åre-ne 2010-2012 fremkommer, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm., om der i forbindelse med den hidtidige miljøkontrol er eksem-pler på, at visse affaldsproducenter »sviner« affaldet til, så det bliverfarligt affald, for at undgå affaldsafgiften – og i bekræftende fald,hvor stort skønnes problemet at være, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om der i forbindelse med den hidtidige miljøkontrol er eksem-pler på, at der dumpes affald for at undgå at betale affaldsafgift – og ibekræftende fald, hvor stort skønnes problemet at være, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om det betyder, at der også er en laveste minimumsafgift, jf. atdet anføres, at der indføres energiafgift for erhvervenes energi an-vendt til procesformål fra 1. januar 2010 på niveau med EU’s højesteminimumsafgift på 4,5 kr. pr. GJ for fossile brændsler, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår EU’s højeste (og laveste) minimumsafgift skal væ-re indført i EU’s medlemslande, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om den foreslåede indførelsen af energiafgift på el anvendt tilprocesformål, at afgiften for erhvervene i 2013 vil blive ca. 3-doblet,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om undersøgelse af de energiintensive virksomheders konkur-renceforhold i 2012, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at det anføres i bemærkningerne til høringslovforslaget oglovforslaget, afsnit 2.9.1., at »i det mindste farligt affald med kulbrin-ter, der bruges til energiformål, bør formentlig pålægges afgift efter
26
23
24
2526
27
28
29
30
31
3233
EU’s energibeskatningsdirektiv«. Det ønskes oplyst, om regeringenhar søgt afklaring hos EU om dette spørgsmål, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvorfor der i lovforslaget kun er taget ud-gangspunkt i EU's minimumsafgiftssats for brændslet gasolie og ikkede specifikke minimumsafgiftssatser for de forskellige brændselstyperog elektricitet, f.eks. naturgas, elektricitet m.v., til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om en oversigt der viser, hvordan betalingen af afgifter ændresfor hver af de 22 centrale kraftvarmeværker ved at overgå til afgifts-betaling efter metode 1, varmevirkningsgrad 125, henholdsvis metode2, elvirkningsgrad 65, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange decentrale kraftvarmeværker der er i Danmark,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad varmeprisen er for varme produceret på de centralekraftvarmeværker, de decentrale kraftvarmeværker og på de selv-stændige varmeproduktionsanlæg, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorledes prisen på varme og el fordeles på kraftvarmevær-ker, der afsætter el i fri konkurrence på markedet, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, at i lovforslagets bemærkninger side 46 er det anført, at detforeslås at forhøje affaldsvarmeafgiften, der indekseres, til sammeniveau som for kul og olie m.v., men med et fast fradrag for tillægsaf-giften, der ikke indekseres. På baggrund heraf ønskes det oplyst, hvadtillægsafgiften dækker (opkrævningsgrundlag), hvor stor den er oghvorfor det faste fradrag ikke skal indekseres, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor høj afgiften for farligt affald er i vores nærmeste kon-kurrentlande (Sverige og Tyskland og om muligt UK, Norge og debaltiske lande) opgjort på sammenlignelig basis med den nu for Dan-mark foreslåede afgift, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om regeringen forestiller sig, at de energiintensive virksomhe-der, der er udsat for international konkurrence, kan få energiafgiftenfjernet helt, eller om der også bliver tale om delvis nedsættelse, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor ofte det i perioden efter 2012 skal vurderes, om virk-somhederne er konkurrenceudsatte med henblik på at klarlægge, omde skal fritages for energiafgiftsstigningen, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvad deMinimis-ordningen går ud på, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, hvor mange virksomheder i servicesektoren dermodtager godtgørelse fra elafgiften over deres momsafregning, samtbeløbets samlede årlige værdi, til skatteministeren, og ministerenssvar herpå
27
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Spm. om at oplyse, hvor mange virksomheder inden for detailhandelder modtager godtgørelse fra elafgiften over deres momsafregning,samt beløbets samlede årlige værdi, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om at oplyse, hvor mange virksomheder inden for landbrug dermodtager godtgørelse for elafgiften over deres momsafregning, samtbeløbets samlede årlige værdi, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at oplyse, hvor mange virksomheder der har en omsætning,så de i princippet ikke er momspligtige, men som er frivilligt registre-rede, og derfor modtager godtgørelse fra elafgiften over deres moms-afregning, samt beløbets samlede årlige værdi, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at Skatteministeriet har modtaget en henvendel-se fra Ardagh Glass, som ikke er oversendt til udvalget, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om varmeprisloftet vil blive reguleret, hvis lovforslaget vedta-ges, eller om det er regeringens forestilling, at afgiften skal opkrævesved forøgelse af betalingen for aflevering af affaldet, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange virksomheder regeringen påregner der skalindgå i undersøgelsen om eventuel afgiftsnedsættelse, og hvad prove-nuet ved denne nedsættelse skønnes at ville være, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til materiale udleveret af H. J. Han-sen Genvindingsindustri A/S under foretræde for Skatteudvalget den13/5-09, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan tilsende udvalget en oversigt, der viser hvormeget de enkelte elementer i lovforslaget hver især bidrager til enreduktion af CO2-udslippet, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at oplyse, om fritagelsen for stigende energiafgifter for mi-neralogiske og metallurgiske processer m.v. betyder, at virksomhedenSKAMOL, der bl.a. producerer isoleringsmateriale, vil være omfattetaf fritagelsesbestemmelserne, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om hvordan regeringen, når den indekserer en afgift fra f.eks.2010, regner den provenumæssige nutidsværdi ud, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til nedenstående fra Ingolf Lind-Holm, Formand for RVV Amba. "Skattereformen eller forårspakken,der er til behandling i folketinget p.t. vil have en voldsom indvirkningpå varmepriserne i Rønne. En gennemsnitsfamilie vil få en ekstraregning på ca. 2000 kr. om året m.m., til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om ministeren kan oplyse, hvad de provenu- og beskæftigel-sesmæssige konsekvenser vil være ved at indeksere afgifterne med
28
46
47
lønudviklingen og ikke inflationen, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om ministeren vil stille yderligere ændringsforslag til lovfors-laget, herunder om afgift på farligt affald, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om lovforslagets provenuskøn over provenuet af afgift afbrændsler til procesenergi på 640 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i2013 er opgjort uden hensyntagen til resultatet af den undersøgelse afde energiintensive virksomheders konkurrenceforhold, som efter lov-forslaget skal gennemføres i 2012, til skatteministeren, og ministerenssvar herpå