Skatteudvalget 2008-09
L 206
Offentligt
J.nr. 2009-231-0021Dato: 14. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 206 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af chokolade og suk-kervarer m.m., lov om afgift af konsum is, lov om afgift af mineralvandm.v., lov om tobaksafgifter og lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m.(Afgiftsforhøjelser på chokolade, is, sukkerholdigt sodavand og tobaksamt afgiftsnedsættelse på sukkerfrit sodavand).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 21 af 7. maj 2009. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen/ Lene Skov Henningsen
Spørgsmål 21
Ministeren bedes belyse provenueffekten pr. procent af cigaretforbruget, der flyttes fra for-brug af mærkevarecigaretter til forbrug af discountcigaretter.Svar:
Mærkevarecigaretterne andel af markedet er ca. 80 procent og discountcigaretternesandel er ca. 20 pct.Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 3 vil et skift i forbruget til billigcigaretter in-debære et umiddelbart provenutab på ca. 430 mio. kr. Det svarer til, at mærkevarecigaret-ternes andel er blevet 0 pct. Ved at dividere de 430 mio. kr. med 80 pct. får man såledesprovenueffekten per procentpoint, der flyttes fra mærkevarecigaretter til billigcigaretter.Den udgør ca. 5,4 mio. kr. per point.Større forbrug af discountcigaretter har dog afledte konsekvenser på forbruget og grænse-handlen, som vil kunne bidrage til reducere det umiddelbare provenutab, jf. besvarelsen afspørgsmål 3.
Side 2