Skatteudvalget 2008-09
L 205 Bilag 5
Offentligt
674439_0001.png
674439_0002.png
674439_0003.png
674439_0004.png
674439_0005.png
Dansk Taxi Råd
Dansk Taxi Råds holdninger til omlægningen af registreringsafgiften for taxierI skatteaftalenForårspakke 2.0 – Vækst, klima, lavere skatforeslås det at omlægge registreringsafgiften for taxier.Registreringsafgiften forhøjes fra 20 procent til 70 procent, og bundgrænsen for registreringsafgiften hæves samtidigfra 12.100 kroner til 230.000 kroner. Forslaget har til hensigt at fremme køb af mere klima- og miljøvenlige taxier.Det konkrete forslag har imidlertid en række negative konsekvenser for både klima og miljø, vognmændenes økonomiog mulighederne for befordring af blandt andre handicappede og ældre.Dansk Taxi Råd foreslår på den baggrund, at bundgrænsen for registreringsafgiften hæves til 265.000 kroner – afhensyn til både sikkerhed, klima og miljø samt vognmændenes forretning og forbrugerne. Derudover foreslår DanskTaxi Råd, at der indføres grønne incitamenter, så vognmændene tilskyndes til at vælge biler, der er endnu mereklimavenlige og skånsomme over for nærmiljøet.Reguleringen af taxierhvervet hviler på en intention om både at fremme miljørigtig og energieffektiv kørsel og samtidigsikre ordentlige arbejdsforhold for chauffører samt god service og rimelige priser for forbrugerne. Det fremlagte forslager imidlertid – stik imod hensigten – til skade for klima og miljø og rammer derudover både vognmænd og forbrugerenegativt.Dansk Taxi Råd støtter op om skatteaftalens intentioner om at fremme grøn, miljøvenlig kørsel – også i taxibranchen.Imidlertid er bundgrænsen på kun 230.000 kroner for lav, da vognmænd tvinges til at fravælge biler med udstyr somergonomiske sæder, hastighedskontrol eller systemer, der begrænser bilens partikeludslip. Dermed tvingesvognmændene til at gå på kompromis med såvel sikkerhed og arbejdsmiljø som miljø og klima for ikke at overstigegrænsen på 230.000 kroner. Derudover vil et bundfradrag på 230.000 kroner medvirke til, at der vil blive færre vogne tilbefordring af eksempelvis ældre og handicappede, da prisen på disse vogne stiger uforholdsmæssigt meget medomlægningen.Derfor bør bundfradraget hæves til 265.000 kroner, så vognmændene ikke straffes for at købe grønnere og mere sikretaxier eller taxier, der kan befordre ældre og handicappede.Derudover savner det nuværende forslag konkrete positive incitamenter til at vælge grønne taxier. Derfor foreslår DanskTaxi Råd, at bundgrænsen for registreringsafgiften hæves med 10.000 kroner, hvis vognmændene vælger de allermestklimavenlige biler på markedet (energiklasse A eller B) eller biler, der udleder så få skadelige partikler som muligt(euronorm 6).Dansk Taxi Råd mener:At bundgrænsen for registreringsafgiften bør hæves til 265.000 kroner.At forslaget bør indeholde grønne incitamenter til at vælge de biler på markedet, der er allermest klimavenlige ogskånsomme for nærmiljøet.Helt konkret foreslår Dansk Taxi Råd:I dagBundfradragRegistreringsafgiftTilskyndelse til at vælge de mestklimavenlige biler(energiklasse A eller B)Tilskyndelse til at begrænseluftforureningen mest muligt(Euronorm 6)12.100 kr.20 %IngenSkatteaftalen230.000 kr.70 %IngenDansk Taxi Råds forslag265.000 kr.70 %10.000 kr.
Ingen
Ingen
10.000 kr.
1
Forslaget gavner hverken klima eller miljø – tværtimodMed skatteaftalen lægges der op til at belønne CO2-venlig adfærd på transportområdet. Denne intention bakker DanskTaxi Råd op om. Af hensyn til miljøet er det afgørende, at taxibranchen påtager sig et medansvar for at nedbringe CO2-udslippet og begrænse udledningen af farlige partikler.Imidlertid indeholder lovforslaget om omlægning af registreringsafgiften for taxier ingen konkrete positive grønneincitamenter til at køre grønt i form af forhøjelse af bundfradraget for bestemte biler eller teknologier, der reducererCO2-udledningen eller udledningen af skadelige og sundhedsfarlige partikler. Tværtimod vil lovforslaget føre til, at devognmænd, der ønsker at investere i klima- og miljøvenlig teknologi, straffes med en afgiftsforhøjelse fra 20 procent til70 procent.Fakta: Grænsen på 230.000 kr. er dårligt nyt for klima og miljøEt bundfradrag på 230.000 kr. kombineret med en registreringsafgift på 70 procent er dårligt nyt for både klima ogmiljø. I dag er det stadig sådan, at systemer, der eksempelvis begrænser bilens partikeludslip udover de gængsepartikelfiltre, ofte fordyrer bilens pris.Med den foreslåede grænse på 230.000 kroner vil en Mercedes-Benz 250 CDI BlueEfficiency koste 514.996 kroner. Idag er prisen for den samme bil 474.754 kroner. Prisforskellen er altså mere end 40.000 kroner for en bil, der tilhørerenergiklasse C og i øvrigt har indbygget et system, der sikrer markedets laveste udslip af skadelige partikler.Hvis bundfradraget derimod hæves til 265.000 kroner, vil bilens pris være 490.496 kroner.
Når det således bliver uforholdsmæssigt meget dyrere at købe en ny taxi, vil vognmændene helt naturligt fravælgeenergieffektive og miljørigtige biler eller vælge at køre længere i deres nuværende biler, så de på den måde kan udskydeinvesteringen i en ny, dyrere taxi. Begge dele skader både klima og miljø – og statens forventede provenu.Grønne taxier er allerede på vejDerudover er forslagets formål – at sikre flere grønne taxier – allerede opfyldt. I trafikinvesteringsplanenEn grøntransportpolitikfra januar 2009 er det aftalt at indføre krav i taxiloven om, at taxier ved udskiftning skal tilhøreenergiklasse C. Forslaget sikrer, at alle nye taxier vil udlede over 20 procent mindre CO2i forhold til den nuværendetaxivognparks niveau.Fakta: Trafikinvesteringsplanen sikrer grønne taxierTrafikinvesteringsplanen medfører, at taxier fra og med1. juli 2009skal tilhøre energiklasse C – det vil sige biler, derkører mindst 16,1 – 17,2 kilometer pr. liter diesel og kun udleder mellem 154 og 165 gram CO2pr. kilometer.Dermed har man fra politisk hold allerede sikret, at taxierhvervet fremover kører i energieffektive biler, der bidragertil at begrænse transportsektorens samlede CO2-udslip.
2
AftalenEn grøn transportpolitiksikrer,at alle nyindkøbte taxier tilhørerenergiklasse C. Ved at indføre grønneincitamenter i form af forhøjelse afbundfradraget for klima- ogmiljøvenlige biler er det imidlertidmuligt at sikre, at fremtidens taxierbliver endnu grønnere.
Så meget CO2kan der sparesBesparelse i forhold til nuværende niveau (%)363021
Energiklasse C
Energiklasse B
Energiklasse A
Fakta: Sådan ser den danske taxiflåde ud i dagI dag er hovedparten af taxier registreret i energiklasse E eller F. Ved at stille krav om, at alle taxier ved udskiftningskal tilhøre energiklasse C, sikrer man derfor, at taxibranchen reducerer sit CO2-udslip med over 20 procent.Imidlertid kan man fra politisk hold tilskynde branchen til at investere i biler, der er endnu grønnere. Helt konkretforeslår Dansk Taxi Råd, at bundfradraget hæves med 10.000 kroner, hvis man som vognmand investerer i de mestklima- og miljøvenlige biler på markedet.
Handicappede, ældre og landområder rammes ekstra hårdtTaxier udfører i dag – særligt i landområder – en række vidt forskellige opgaver som eksempelvis befordring af skolebørnsamt handicap- og ældrekørsel. Ofte er de enkelte vognmænds taxitilladelse faktisk betinget af, at vognmændene kanudføre taxikørsel i bestemte biler, der kan varetage kørslen af eksempelvis handicappede og ældre på forsvarlig vis.Det stiller krav til taxiernes egenskaber og kapacitet. Af den grund koster sådanne storvogne ofte cirka 540.000 kroner.Med det nuværende forslag til omlægning af registreringsafgiften bliver bilens pris imidlertid endnu højere, nemlig608.568 kroner.En sådan prisstigning vil føre til, at færre vognmænd vil investere i biler, der kan udføre opgaver som eksempelvishandicap- og ældrekørsel, hvilket vil betyde en ringere service over for disse grupper og en dårligere infrastruktur ilandområderne. Endelig vil kommunerne som indkøbere af en lang række af taxierhvervets serviceydelser i forbindelsemed befordring af skolebørn, handicappede og ældre møde stigende udgifter og færre leverandørmuligheder, nårkonkrete opgaver skal løses i landets kommuner.Taxierhvervet kan ikke som de fleste andre erhverv selv fastsætte priserne på deres ydelser. Priserne for taxikørselfastsættes således af de enkelte kommuner. En omlægning af registreringsafgiften vil derfor også føre til et pres påkommunerne for at vedtage højere takster til skade for forbrugere og kunder hos taxiselskaberne.
3
Fakta: Så meget kommer en storvogn til at koste med lovforslagetEn Mercedes-Benz Sprinter benyttes i dag ofte som storvogn. I dag koster denne model 540.804 kroner. Medforslaget om omlægningen af registreringsafgiften bliver bilen 67.764 kroner dyrere, idet storvognen så vil koste608.568 kroner.Med et bundfradrag på 265.000 kroner vil storvognens pris være 584.067 kroner.
Dansk Taxi Råd arbejder på at fremme grønne taxierSom brancheorganisation for over 95 procent af landets taxiselskaber er Dansk Taxi Råd allerede i dag dybt involveret iarbejdet med at fremme grønne taxier og bidrage til, at taxibranchen påtager sig et medansvar for nedbringelse af CO2-udslippet.Eksempelvis stiller et konsortium bestående af Københavns, Frederiksberg og Gladsaxe kommuner samt Miljøministeriet,Klima- og Energiministeriet og Dong Energy i deres offentlige udbud en række nye miljøkrav til fremtidens taxikørsel.I den forbindelse repræsenterer Dansk Taxi Råd den danske taxibranche i forhandlingerne med konsortiet om denkonkrete fastlæggelse af miljø- og klimakrav til taxierne. Her arbejdes der lige nu hen imod en løsning, der sikrerkonsortiet taxikørsel, som både tager hensyn til klima og nærmiljø. Forhandlingerne ventes at være afsluttet i løbet afforåret 2009.
4
BilagFakta: Sammenhængen mellem energiklasser og CO2g/kmI dag inddeles alle biler i syv energiklasser fra A til G, alt efter hvorlangt de kører på en liter benzin eller diesel. En gennemsnitstaxitilhører pt. typisk energiklasse E eller F:DieselbilerEnergiklasseKm/lMindst 20,517,3 - 20,416,1 - 17,214,1 - 16,013,2 - 14,011,9 - 13,1Under 11,8CO

2

-emission g/km(estimerede værdier)*Under 129129 - 153154 - 165168 - 187190 - 202203 – 224225 -
*) CO2-tal er estimerede værdier, da en bils CO2-emissioner bl.a. er afhængigaf motorens virkningsgrad
5