Uddannelsesudvalget 2008-09
L 186 Bilag 8
Offentligt
682853_0001.png
682853_0002.png
682853_0003.png

L 186

Ændringsforslag
Afundervisningsministeren,tiltrådt af …….Til § 1

1)

Nr. 30affattes således:

”30.

I§ 45, stk. 2,indsættes som2. pkt.:”Lederens konkrete beslutninger vedrørende skolens elever inden for de mål og rammer og princip-per, som kommunalbestyrelsen henholdsvis skolebestyrelsen har fastsat, kan ikke behandles af kom-munalbestyrelsen.””[Præcisering af grænserne for skolelederens beslutninger]

2)

I den undernr. 41foreslåede ændring af§ 52, 1. pkt.,indsættes efter ”§ 36, stk. 2 og 3”: ”, regler om,at der også kan anvendes foranstaltninger i anledning af elevadfærd, der er udvist uden for skolen, hvisadfærden har haft en direkte indflydelse på god orden i skolen, samt regler om, at private genstande kantilbageholdes, og at tilbageholdelsen af praktiske eller pædagogiske grunde kan opretholdes ud over dettidspunkt, hvor skolens tilbud ophører”.[Præcisering af bemyndigelsen til at fastsætte regler om foranstaltninger til fremme af god orden i sko-lerne]

3)

Efter nr. 33 indsættes følgende nye nummer:

”01.

I§ 50, stk. 2, 3. pkt.,ændres ”sociale eller pædagogiske” til: ”sociale, pædagogiske eller behand-lingsmæssige”.”[Tydeliggørelse af hjemlen til kommunernes ydelse af behandlingsmæssigt fripladstilskud i forhold tilskolefritidsordninger]
BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforlaget angives det udtrykkeligt, at skolelederens beslutninger - ud over at ligge indenfor de mål og rammer, som kommunalbestyrelsen har fastsat - også skal ligge inden for de principper,som skolebestyrelsen har fastsat, jf. også folkeskolelovens § 45, stk. 1, 2. pkt., hvorefter skolelederen eransvarlig for skolens virksomhed over for skolebestyrelsen og kommunalbestyrelsen.Det fremgår af bemærkningerne til L 186, at Undervisningsministeriet tre år efter lovens ikrafttrædenvil foretage en evaluering af, hvilken betydning ændringen af bestemmelsen om klassetrinsindplacering ilovens § 12, stk. 1, - jf. § 1, nr. 5, i L 186 - har haft. I forbindelse med høringen over lovforslaget harorganisationer m.v., der bl.a. repræsenterer forældre og elever i folkeskolen, givet udtryk for bekymring
1
for, om de ændringer vedrørende skolebestyrelsen, der indgår i lovforslaget, og som alene er af præcise-rende karakter, vil svække skolebestyrelsens kompetence i forhold til skolelederen. Det drejer sig isærom forslaget om at præcisere, at personale- og elevsager er undtaget fra skolebestyrelsens tilsynsbeføjel-se.Det er imidlertid ikke hensigten med lovforslaget, at det skal begrænse skolebestyrelsens kompetence-forhold, så en sådan virkning ville i givet fald være utilsigtet. I lyset heraf vil ovennævnte evalueringblive udvidet, så den også omfatter spørgsmålet om, hvilken betydning lovforslagets præciseringer afrelationen mellem skolelederen og skolebestyrelsen eventuelt måtte have haft. Det drejer sig om § 1, nr.22-23 og 26, i L 186.Evalueringen vil endelig også komme til at omfatte forslaget om at afskære muligheden for at indbrin-ge skolelederens konkrete beslutninger om skolens elever for kommunalbestyrelsen, jf. § 1, nr. 29-30 og35, idet denne ændring - på linje med § 1, nr. 5, og modsat § 1, nr. 22-23 og 26, - faktisk tilsigter en rea-litetsændring af relationen mellem skolelederen og forældrene/eleven.Forligskredsen bag folkeskoleloven vil blive inddraget i vurderingen af, om evalueringen skal give an-ledning til ændringer.I forlængelse af en vedtagelse af L 186 vil Undervisningsministeriet igangsætte et arbejde med at opda-tere de otte vejledende hæfter om skolebestyrelsens opgaver, som er udarbejdet i 1998. Hæfterne inde-holder information om alle dele af skolebestyrelsens virksomhed, herunder opgaver i relation til budget,tilsyn, ordensregler, undervisningens indhold m.v.Til nr. 2Ændringsforslaget har til hensigt at udvide bemyndigelsen til at fastsætte regler om foranstaltninger tilfremme af god orden i skolerne, således at den udtrykkeligt omfatter regler om anvendelse af foran-staltninger i anledning af elevadfærd, der er udvist uden for skolen, og om tilbageholdelse af eleversmedbragte genstande og opretholdelse heraf ud over det tidspunkt, hvor skolens tilbud ophører.Det fremgår af bemærkningerne til § 1, nr. 24, i L 186, at Undervisningsministeriet er i gang med atforetage en ajourføring af bekendtgørelse nr. 27 af 12. januar 1995 om foranstaltninger til fremme afgod orden i folkeskolen, der er udstedt med hjemmel i folkeskolelovens § 52, 1. pkt. I forbindelse medajourføringen af bekendtgørelsen vil der endvidere ske en præcisering og tydeliggørelse af forskelligeforhold i relation til iværksættelse af sådanne foranstaltninger. Den foreslåede ændring sikrer udtrykke-lig hjemmel til at fastsætte, at de i bekendtgørelsen anførte reaktionsmuligheder vil kunne anvendes ikkeblot i anledning af en elevs opførsel i forbindelse med benyttelsen af skolens tilbud, men tillige i anled-ning af anden elevadfærd, hvis adfærden, selvom den er udvist uden for skolen, har haft en direkte ind-flydelse på god orden i skolen, herunder på respektfulde relationer mellem skolens elever indbyrdes ogmellem elever og ansatte. Det vil i sammenhæng hermed blive tydeliggjort i bekendtgørelsen, at skole-bestyrelsen endvidere kan fastsætte ordensregler herom. Derudover vil det blive præciseret i bekendtgø-relsen, at det forhold, at en given situation ikke er reguleret i skolens ordensregler, ikke afskærer skole-lederen fra at iværksætte foranstaltninger over for en elev, der har tilsidesat almindelige normer for godopførsel, og det vil blive understreget udtrykkeligt, at skolelederen ved iværksættelse af foranstaltningerover for en elev skal iagttage det almindelige forvaltningsretlige proportionalitetsprincip. Det bemærkes,at proportionalitetsprincippet må føre til, at skolelederne er særligt varsomme, når de påtænker ativærksætte foranstaltninger på baggrund af elevadfærd, der udvises uden for skolen.
2
Det fremgår tillige af bemærkningerne til § 1, nr. 24, i L 186, at der i forbindelse med den kommendeajourføring af bekendtgørelsen vil blive indarbejdet en udtrykkelig regel om adgangen til at tilbageholdemedbragte genstande, eksempelvis mobiltelefoner.Med ændringsforslaget indsættes der i § 52, 1. pkt., en udtrykkelig bemyndigelse til at fastsætte reglerom, at private genstande kan tilbageholdes, og at tilbageholdelsen kan opretholdes ud over det tids-punkt, hvor skolens tilbud ophører. Herved får en skole adgang til at opretholde tilbageholdelsen afinddragne private genstande ud over skoletiden, men det er under hensyn til den indgribende karakteraf en sådan beslutning en betingelse, at opretholdelse af tilbageholdelsen ud over skoletiden endviderehar hjemmel i de ordensregler, skolebestyrelsen har fastsat. Det vil tillige være en betingelse, at opret-holdelse af tilbageholdelsen er praktisk eller pædagogisk begrundet, og at disse grunde er tungtvejende.En pædagogisk grund kan være, at det er nødvendigt at opretholde tilbageholdelsen af genstanden, forat eleven oplever, at det har konsekvenser for vedkommende at tilsidesætte ordensreglerne. Tilbagehol-delsen kan under alle omstændigheder ikke opretholdes længere, end hvad hensynet til den gode ordenog eventuelt disse supplerende praktiske eller pædagogiske grunde tilsiger, jf. det foran omtalte propor-tionalitetsprincip.Det følger af god forvaltningsskik, at hjemmet orienteres om, at en genstand er tilbageholdt, og hvor-når den vil kunne afhentes igen.Virkningerne af det nævnte forslag vil blive evalueret tre år efter lovens ikrafttræden.Til nr. 3Ændringsforslaget har til hensigt at tydeliggøre hjemmelsgrundlaget for, at kommunalbestyrelsen yderbehandlingsmæssigt fripladstilskud i forhold til skolefritidsordninger.§ 50, stk. 2, i folkeskoleloven giver kommunalbestyrelsen hjemmel til at yde hel eller delvis fripladstil-skud til forældre til børn i skolefritidsordninger under hensyn til forældrenes økonomiske forhold, ellerhvor sociale eller pædagogiske forhold gør sig gældende, efter reglerne om kommunens tilskud til brugfor dagtilbud til børn, forældrenes egenbetaling og fripladstilskud m.v. De nævnte regler fra (nu) Inden-rigs- og Socialministeriet (dagtilbudsloven med tilhørende bekendtgørelse) indeholder hjemmel til atyde søskendetilskud og fripladstilskud såvel af økonomiske, sociale og pædagogiske grunde som af be-handlingsmæssige grunde. Selvom § 50, stk. 2, ikke selv tager stilling til, i hvilket omfang der skal ydesbehandlingsmæssigt fripladstilskud, men alene indeholder en henvisning til Indenrigs- og Socialministe-riets regelsæt om tilskud til dagtilbud, forældrenes egenbetaling og fripladstilskud m.v., efter hvilket derunder nogle nærmere angivne betingelser skal ydes behandlingsmæssigt fripladstilskud, er det Under-visningsministeriets vurdering, at der er fornøden hjemmel til, at kommunerne yder behandlingsmæssigtfripladstilskud i henhold til reglerne herom i Indenrigs- og Socialministeriets regelsæt. Men det må er-kendes, at denne retsopfattelse ikke har fundet klart udtryk i folkeskoleloven.§ 1, nr. 34, i L 186 om præcisering af § 50, stk. 2, 4. pkt., berører ikke spørgsmålet om, i hvilket om-fang der skal ydes behandlingsmæssigt fripladstilskud i forhold til skolefritidsordninger.
3