Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 1. november 2008
Under henvisning til Socialudvalgets spørgsmål 15 ad L 16 følger hermed velfærdsministerens svar på spørgsmålet.
Â
â€Ministeren bedes kommentere oplæg fra Daginstitutionernes Lands-Organisation, jf. L 16 – bilag 5.â€
Svar:
Indledningsvis finder jeg det positivt, at Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO) stiller sig positive over for forslaget om frokostmåltid i daginstitutioner.
DLO anfører derudover i deres oplæg, at den foreslÃ¥ede lovændring om kommunalbestyrelsens mulighed for at regulere driftstilskud og forældrenes egenbetaling hen over Ã¥ret, indeholder en række problematiske forhold. Disse forhold handler bl.a. om, at de enkelte daginstitutioners bestyrelser fÃ¥r forringede muligheder for langsigtet planlægning og drift, ledelsen fÃ¥r større administrative byrder, og at forældrene ikke kan være sikre pÃ¥ deres budget. Â
Formålet med lovændringen er, udover at indføre et forældrebetalt frokostmåltid i daginstitutioner, at skabe større fleksibilitet for kommunerne, så kommunalbestyrelsen har mulighed for at ændre i tilskud og egenbetaling for dagtilbud og fritidshjem hen over året samt at sikre, at forældrebetalingen og det kommunale tilskud fastsættes på et retvisende grundlag både ved vedtagelse af budgettet for det kommende år og ved eventuelle senere ændringer, uanset om disse medfører stigninger eller fald i tilskud og forældrebetaling.
Udgangspunktet for ændringen er, at ligebehandlingen af dagtilbuddene bevares, uanset om disse er kommunale, selvejende eller private, ligesom ligebehandlingen af forældre bevares, uanset om forældrene har valgt et offentligt eller privat tilbud, eller et tilbud i egen kommune eller i en anden kommune. Hvis en kommunalbestyrelse således vælger at ændre i tilskud og forældrenes egenbetaling hen over året – hvad enten det er i op eller nedadgående retning, vil denne ændring således gælde alle typer af tilbud.
Der vil på bekendtgørelsesniveau blive fastsat nye regler for varsel i forbindelse med kommunens ændring af tilskud og egenbetaling. Denne ændring foreslås netop med udgangspunkt i at sikre, at forældre og institutioner i god tid bliver oplyst om ændringer i kommunens tilskud og forældrenes egenbetaling, så de har mulighed for at indrette sig herpå. Varselsperioden forlænges således fra det nuværende 1 måned til tre måneder - dog to måneder, når ændringen sker i tilknytning til vedtagelse af det kommende års budget.
Jeg mener sÃ¥ledes, at det er fornuftigt, at der Ã¥bnes mulighed for, at tilskud og egenbetaling kan fastsættes hen over Ã¥ret, nÃ¥r der samtidig bliver indført nye regler for varsling af forældre og institutioner, sÃ¥ disse kan nÃ¥ at indrette sig herpÃ¥.Â
Med hensyn til DLO’s synspunkt om, at det bør være lederen af den enkelte daginstitution, som træffer afgørelsen om, hvorvidt et barn kan medbringe frokosten hjemmefra mod en reduktion i forældrenes egenbetaling, kan jeg oplyse, at det er kommunalbestyrelsen, der som øverste myndighed er ansvarlig for at fastlægge kommunens serviceniveau. Jeg mener i forlængelse heraf, at det er kommunalbestyrelsen, som skal træffe afgørelsen om, hvorvidt kommunen finder, at barnet ikke kan tilbydes frokost i kommunens dagtilbud på grund af lægedokumenteret allergi og derfor omfattes af reglerne om en reduceret egenbetaling.
DLO anfører, at udgangspunktet for beregningen af tilskuddet til privatinstitutioner bør ændres, sÃ¥ privatinstitutioner fÃ¥r samme ret til at fÃ¥ samme tilskud som kommunale og selvejende institutioner – ogsÃ¥ for de 0-2 Ã¥rige børn.Â
Hertil kan jeg oplyse, at lovforslaget ikke ændrer ved beregningen af driftstilskuddet til privatinstitutioner.
Driftstilskuddet til privatinstitutioner beregnes fortsat ud fra de gennemsnitlige budgetterede nettodriftsudgifter eksklusive støttepædagogudgifter, jf. § 4, stk. 2, pr. barn i et alderssvarende dagtilbud i kommunen efter § 19, stk. 2 og 3, og § 21. stk. 2 og 3. Tilskuddene er baseret på, at kommunen ikke skal påføres merudgifter som følge af forældrenes mulighed for at vælge privatinstitution. Tilskuddet svarer således til kommunens gennemsnitlige udgift ved en plads i et alderssvarende dagtilbud i opholdskommunen.
Hvad angår synspunktet om krav til produktionskøkkener i daginstitutionskøkkener, henvises til svar på spørgsmål 13.
.
Karen Jespersen
                                                                              /Nina Eg Hansen