Skatteudvalget 2008-09
L 125 Bilag 65
Offentligt
J.nr. 2009-611-0043Dato: 14. april 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 125 - Forslag til Lov om ændring af lov om bemyndigelse til opsigelseaf dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvisFrankrig og Spanien.Hermed sendes svar på henvendelse af 13. april 2009 fra Ingrid og Kar-sten Rosendal, Frankrig (L 125 – bilag 61).
Kristian Jensen/ Ivar Nordland
Ingrid og Karsten Rosendal, Frankrig, har rettet henvendelse til Skatteudvalget for at kom-mentere mine udtalelser i samrådet den 1. april i udvalget, jf. L 125 – bilag 53.
Ingrid og Karsten Rosendal mener, at overgangsreglerne vedr. Frankrig/Spanien afgørendeadskiller sig fra praksis ved overgangsreglerne vedr. andre dobbeltbeskatningsoverenskom-ster. De nævner, at man over for Frankrig/Spanien bryder ind i vilkårene for den hidtidigeoverenskomst, inden den er udløbet, og lader de nye regler gælde for personer, som flyttertil de to lande på et tidspunkt, hvor den gamle overenskomst stadig var gældende.Jeg mener ikke, at situationen vedr. Frankrig/Spanien er anderledes end tidligere tilfælde.F.eks. medførte den gamle dobbeltbeskatningsoverenskomst med UK, at privat pension kunkunne beskattes i den stat, hvor modtageren var hjemmehørende. Denne overenskomst blevændret ved en protokol, som medførte, at privat pension kan beskattes i den stat, hvorfraden udbetales. Protokollen fik virkning fra 1. januar 1998. Lovforslag L 192 om Folketin-gets godkendelse af protokollen blev fremsat 12. marts 1997. Lovforslaget havde en over-gangsregel, hvorefter de personer, som var hjemmehørende i UK og modtog dansk pensionden 12. marts 1997, fik et særligt fradrag ved den danske beskatning af deres private pensi-on fra 1. januar 1998. De personer, som først blev hjemmehørende i UK eller først begynd-te at modtage pension efter 12. marts 1997, var fritaget for dansk beskatning, indtil31.december 1997, hvor protokollen fik virkning, og de blev ikke omfattet af overgangsreg-len, men skulle betale sædvanlig dansk skat af deres pension fra 1. januar 1998.Samme praksis for overgangsregler blev gennemført overfor pensionister i en række andrelande. Jeg kan nævne skæringsdatoerne 28. november 1997 vedr. Canada, 27. oktober 1999vedr. Italien, 27. november 1999 vedr. Belgien, 14. december 2000 vedr. Makedonien, 3.juni 2002 vedr. Slovenien, 28. november 2007 vedr. Kroatien og 27. marts 2008 vedr. Øst-rig. I alle tilfælde er det tale om, at skæringsdatoen for overgangsreglen ligger før, ændrin-gen af den pågældende dobbeltbeskatningsoverenskomst fik virkning.
Ingrid og Karsten Rosendal mener, at pressemeddelelsen ikke gav megen mening, idet denikke indeholdt oplysninger om, at man ville bryde ind i gældende regler allerede fra lov-forslagets fremsættelse.Jeg vil hertil svare, at pressemeddelelsen var en orientering om, at gældende regler ikkeville blive ved med at gælde. Herefter kunne personer tage det i betragtning.
Ingrid og Karsten Rosendal nævner, at flytning til Frankrig/Spanien er en langvarig proces.Jeg vil hertil gentage mit svar til den første henvendelse fra Ingrid og Karsten Rosendal, jf.L 125 – bilag 25. Når personer her i landet har fået nedsat deres danske beskatning gennemindbetalinger til en pensionsordning, har det hele tiden været en forudsætning, at der ogsåskulle ske dansk beskatning af udbetalingerne fra ordningen. Tidligere forhindrede dendansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst ganske vist, at Danmark kunne gennemføredenne beskatning af pensionsudbetalinger, hvis modtageren var flyttet til Frankrig.Men der har aldrig været nogen garanti for, at der ikke ville ske ændringer af den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst. Personer med en pensionsordning har altså ikkekunnet planlægge flytning til Frankrig på det grundlag, at de kunne undgå den danske skataf deres danske pension, som skulle være modstykket til tidligere danske skattefradrag.
Side 2
Tværtimod har det været kendt gennem mange år, at Danmark søgte at få ændret de dob-beltbeskatningsoverenskomster, som forhindrede dansk beskatning af danske pensioner.Jeg ønskede alligevel at tage et vist hensyn til de personer, som allerede var hjemmehøren-de i Frankrig/Spanien og modtog dansk pension, som var fritaget for dansk beskatning efterden gamle overenskomst. Det mener jeg, at de gældende overgangsregler medfører.På den anden side ønsker jeg ikke at skabe mulighed for at hamstring. Flytning til Frank-rig/Spanien behøver ikke at være en langvarig proces. Det har også været nævnt, at mankan blive anset som hjemmehørende i disse lande ved at bo i en campingvogn.
Ingrid og Karsten Rosendal nævner, at de ikke var kommet i problemer, hvis man havde la-det overgangsreglerne være gældende fra 31. december 2008, som der er tradition for vedindgåelse af nye dobbeltbeskatningsoverenskomster med andre lande.Jeg er helt uenig i, at der skulle være en sådan tradition, jf. som ovenfor nævnt.
Ingrid og Karsten Rosendal foreslår, at overgangsreglen ændres, så den gælder for perso-ner, som var flyttet til Frankrig eller Spanien den 31. december 2008. De nævner, at der ik-ke kan snydes med disse datoer.Jeg kan forstå, at dette forslag vil medføre, at Ingrid og Karsten Rosendal bliver fritaget fordansk beskatning. Men der er andre, som stadig ikke vil være omfattet af overgangsreglen,og som vil være utilfreds med, at overgangsreglen ændres, uden at de blive omfattet.Desuden vil en sådan ændring blive kritiseret af de personer, som opgav planer om at flyttetil Frankrig eller Spanien, da oplysningerne om ændring eller opsigelse af de to overens-komster kom frem.Jeg vil derfor ikke støtte forslaget om ændring af overgangsreglerne.
Side 3