|
|
|
|
|
|
|
Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 10 ad L 12 stillet af Folketingets Boligudvalg
Spørgsmål      
Svar
Lov om aktindsigt i miljøoplysninger adskiller sig først og fremmest fra lov om offentlighed i forvaltningen ved, at den giver videre adgang til aktindsigt i miljøoplysninger end lov om offentlighed i forvaltningen. Det gælder i hovedtræk i følgende tilfælde:
Offentlighedslovens bestemmelser viger for bestemmelser om aktindsigt i anden lovgivning. Lov om aktindsigt i miljøoplysninger gælder derimod uanset sådanne bestemmelser i anden lovgivning, som ellers ville indskrænke adgangen til aktindsigt.
Efter offentlighedsloven er oplysninger, der anvendes til statistiske eller videnskabelige undersøgelser, undtaget fra aktindsigt. Denne undtagelse gælder ikke miljøoplysninger, jf. lov om aktindsigt i miljøoplysninger.
Efter offentlighedsloven er oplysninger om tekniske indretninger og fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold eller lignende undtaget fra aktindsigt. Det samme gælder særlige oplysninger om private og offentlige interesser. Efter lov om aktindsigt i miljøoplysninger gælder disse undtagelser ikke for oplysninger om emissioner til miljøet.
Efter offentlighedsloven kan aktindsigt begrænses blandt andet af hensyn til det offentliges kontrol-, regulerings- og planlægningsvirksomhed og det offentliges økonomiske interesser. For miljøoplysninger gælder disse begrænsninger kun i særlige tilfælde, jf. lov om aktindsigt i miljøoplysninger.    Â
I øvrigt gælder der de samme bestemmelser om begrænsning i adgangen til aktindsigt efter lov om aktindsigt i miljøoplysninger som efter offentlighedsloven. Disse begrænsninger tilgodeser blandt andet hensyn til statens sikkerhed eller rigets forsvar, rigets udenrigspolitiske interesser, samt opklaring og forfølgning af lovovertrædelser.          Â