Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 0. marts 2009
1. udkast
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen og lov om vejledning om uddannelse og erhverv
 (Samordning af elevplan, uddannelsesbog og uddannelsesplan)
[af undervisningsministeren Bertel Haarder]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. januar 2009 og var til 1. behandling den 20. februar 2009. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i < > møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 20. november 2008 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 74. Den 28. januar 2009 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret.]
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
 Sophie Løhde (V)  Britta Schall Holberg (V)  Malou Aamund (V)  Anne‑Mette Winther Christiansen (V)  Troels Christensen (V)  Martin Henriksen (DF) nfmd. Hans Kristian Skibby (DF)  Charlotte Dyremose (KF) fmd. Villum Christensen (LA)  Christine Antorini (S)  Carsten Hansen (S)  Kim Mortensen (S)  Niels Christian Nielsen (S)  Pernille Vigsø Bagge (SF)  Nanna Westerby (SF)  Marianne Jelved (RV)  Johanne Schmidt‑Nielsen (EL)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
47 |
|
Liberal Alliance (LA) |
2 |
Socialdemokratiet (S) |
45 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
25 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
23 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
17 |
|
Sambandsflokkurin (SP) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
 9 |
|
Uden for folketingsgrupperne (UFG) |
3 |
Enhedslisten (EL) |
 4 |
|
|
|
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 112
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Høringsnotat og høringsliste, fra undervisningsministeren |
2 |
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af forslaget |
3 |
Tidsplan for udvalgets behandling af forslaget |
|
|
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 112
Spm.nr. |
Titel |
1 |
Spm. om, hvor meget koordinationsarbejde mellem folkeskolens lærere og UU-vejledningen lovforslaget vil medføre sammenlignet med i dag, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
2 |
Spm. om der er taget højde for, hvordan dette ekstra koordinationsarbejde skal udmøntes, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
3 |
Spm., om lovforslaget medfører, at uddannelsesvalget fremskyndes yderligere end det er i dag, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
4 |
Spm. om uddannelsesbogen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
5 |
Spm. om uddannelsesbogen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
6 |
Spm. om vejledningsindsatsen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
7 |
Spm. om ministerens uddybende kommentar til høringssvaret fra KL i forhold til KL´s bemærkninger om, at samordningen af elevplan, uddannelsesbog og uddannelsesplan ikke vil give et mindreudgiftspotentiale, til undervisningsministeren, [og ministerens svar herpå] |
8 |
Spm. om ministerens uddybende kommentar til høringssvaret fra EVA i forhold til EVA´s bemærkninger om forslaget om elev- og uddannelsesplan, til undervisningsministeren, [og ministerens svar herpå] |
9 |
Spm. om ministerens uddybende kommentar til høringssvaret fra Danmarks Lærerforening i forhold til foreningens bemærkninger om, at forslaget bortset fra afskaffelsen af uddannelsesbogen ikke vil medføre en afbureaukratisering, til undervisningsministeren, [og ministerens svar herpå] |
|
|
|
|