Undervisningsministeriet

Januar 2009

 

Notat om høringssvar over udkast til

Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen og lov om vejledning om uddannelse og erhverv

(Samordning af elevplan, uddannelsesbog og uddannelsesplan)

 

1. Indledning

Undervisningsministeriet har ved brev af 20. november 2008 hørt en række myndigheder og organisationer over udkast til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen og lov om vejledning om uddannelse og erhverv. De hørte myndigheder og organisationer fremgår af bilag 1.

 

Lovforslaget er desuden offentliggjort på Høringsportalen.

 

Undervisningsministeriet har ved høringsfristens udløb modtaget 26 høringssvar fra høringsparterne. Det fremgår af bilag 1, hvem der har afgivet svar.

 

Der er uden for høringslisten derudover indkommet 4 høringssvar fra henholdsvis Dansk Psykolog Forening, Foreningen af AKT-konsulenter, Landssamråd for PPR-chefer og Læsekonsulenternes Landsforening.

 

I de følgende afsnit opsummeres hovedindholdet af de modtagne høringssvar og Undervisningsministeriets bemærkninger hertil. Bemærkninger af generel politisk karakter og bemærkninger, der ikke vedrører forslagene i lovforslaget, er således ikke medtaget. Undervisningsministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som samtidig med dette notat er sendt til Folketingets Uddannelsesudvalg.

 

2. Bemærkninger til lovforslaget

2.1. Generelt

Høringssvarene afspejler generel enighed i intentionerne om at afbureaukratisere og forenkle regler på folkeskoleområdet.

 

Endvidere er der generel opbakning til forslaget fra Børne- og Kulturchefforeningen (BKF), Børnerådet, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Industri (DI), Efterskoleforeningen, Frie Skolers Lærerforening, Håndværksrådet, KL, Landsforeningen af 10. klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af opholdssteder, botilbud og skolebehandlingstilbud (LOS), Landsorganisationen i Danmark (LO), Skole og Samfund samt Skolelederne.

 

Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Lærerforening (DLF), Danmarks Vejlederforening, DA, Dansk Friskoleforening, DI, Efterskoleforeningen, KL og LO har bemærkninger til forslagets nærmere indhold, jf. nedenfor under pkt. 2.2.

 

 

2.2. Samordning af elevplan, uddannelsesbog og uddannelsesplan

2.2.1. Elev- og uddannelsesplan på 8. og 9. klassetrin

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) anfører, at et yderligere samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning om elevplanen kan risikere at medføre store udfordringer i arbejdet med elevplaner. Indførelsen af endnu et formål for elevplanen og endnu en målgruppe risikerer at blive en hæmmende faktor for, at elevplanen kan opfylde alle sine formål. EVA anfører endvidere, at man bør være opmærksom på, at lovændringer i forhold til elevplaner på nuværende tidspunkt sker samtidig med, at der foregår et vigtigt udviklingsarbejde med planerne.

 

Danmarks Lærerforening (DLF) finder det ikke hensigtsmæssigt, at der indføres en samlet elev- og uddannelsesplan i folkeskoleloven. DLF foreslår i stedet, at kravet om udarbejdelse af elevplan på 9. klassetrin ophæves, således at der alene vil være krav om udarbejdelse af en uddannelsesplan på dette klassetrin. DLF anfører endvidere, at samordning af elevplan, uddannelsesbog og uddannelsesplan på 8. og 9. klassetrin medfører, at folkeskolens lærere og Ungdommens Uddannelsesvejledning pålægges en konkret koordineringsopgave. Forslaget om samordning er ifølge DLF ikke et afbureaukratiseringsforslag.

 

Danmarks Vejlederforening er betænkelig ved at sammenblande elevplan og uddannelsesplan, idet det er uklart, om man på én gang kan integrere elevplan, uddannelsesbog og uddannelsesplan og samtidig have fokus på uddannelsesplanen. Danmarks Vejlederforening finder endvidere, at det bør præciseres, at skolerne skal afsætte den fornødne tid til samarbejdet med UU-centrene.

 

Dansk Friskoleforening anfører, at det nye, formelle krav om at inddrage den løbende evaluering i vejledningen må anses for at medføre ekstra opgaver for den frie grundskole, hvilket kan forekomme besynderligt, når lovforslaget skal ses som en del af regeringens afbureaukratiseringsprogram.

 

KL anfører, at KL gerne havde set, at forslaget var gået et skridt videre i retning af afbureaukratisering. KL henviser i den forbindelse til et forslag i rapporten fra Afbureaukratiseringsudvalget på folkeskoleområdet, hvorefter det foreslås, at det bliver op til skolens vurdering, hvad der ud fra en helhedsvurdering af eleven er væsentligt at medtage i elevplanen.

 

Undervisningsministeriet skal hertil samlet bemærke, at der med forslaget om en ny elev- og uddannelsesplan på 8. og 9. klassetrin ikke ændres på hverken formålet med eller indholdet i elevplanerne.

 

Forslaget om en ny elev- og uddannelsesplan på 8. og 9. klassetrin indebærer efter Undervisningsministeriets vurdering en forenkling, idet lærere, forældre, vejledere og elever fremover kun skal forholde sig til ét dokument ad gangen. Et forslag om at afskaffe elevplanen på 9. klassetrin vil derimod alene medføre en forenkling på 9. klassetrin, idet der på 8. klassetrin fortsat vil være både elevplan og uddannelsesplan. Afskaffelse af elevplanen på 9. klassetrin vil derudover efter Undervisningsministeriets opfattelse medføre, at der alene fokuseres på elevens overgang til ungdomsuddannelse eller 10. klasse. Endvidere omfatter uddannelsesplanen ikke de fag og mål, som indgår i undervisningen på 9. klassetrin, og elever og forældre ville derfor ikke på samme måde som ved elevplanen være sikret en skriftlig vurdering af udbyttet af undervisningen, bortset fra i form af karakterer i prøvefagene og udtalelsen i idræt.

 

Undervisningsministeriet skal endvidere bemærke, at der allerede i dag findes bestemmelser, der angiver, at der skal ske et tæt samarbejde mellem skolen og Ungdommens Uddannelsesvejledning. Det fremgår således af § 23 i bekendtgørelsen om vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv, at der skal tilvejebringes et helhedsorienteret vejledningsforløb, som tilrettelægges i samarbejde med skolen. Det følger endvidere, at folkeskolerne skal sikre, at vejledningsforløbet sker i tilknytning til skolens løbende interne evaluering. Herudover skal Ungdommens Uddannelsesvejledning sikre, at arbejdet med elevernes uddannelses- og erhvervsvejledning kan indgå hensigtsmæssigt i skolens samlede planlægning og undervisning.

 

Endelig skal Undervisningsministeriet bemærke, at forslaget ikke medfører ændringer for de frie grundskoler.

 

2.2.2. Afskaffelse af uddannelsesbogen

Danmarks Vejlederforening finder, at det bør præciseres nærmere, hvordan vejledningen af eleverne i 6. og 7. klasse skal foregå, når der ikke længere vil være en uddannelsesbog at tage afsæt i. Endvidere ønsker Danmarks Vejlederforening præciseret, om uddannelsesbogen helt udgår på 8. og 9. klassetrin i forbindelse med samordningen af elevplan, uddannelsesbog og uddannelsesplan.

 

Dansk Arbejdsgiverforening (DA) udtrykker bekymring for, om den centrale tilrettelæggelse af vejledningen, der planlægges i forbindelse med udarbejdelsen af uddannelsesbogen fra 6. klasse, vil anvendes i mindre grad, når uddannelsesbogen afskaffes.

 

Dansk Industri (DI) og Landsorganisationen i Danmark (LO) finder det afgørende, at forenklingerne ikke medfører forringelser i forhold til vejledningsindsatsen. LO anfører endvidere, at det er vigtigt at understrege, at vejledningen gennemføres som et samarbejde mellem eleven, forældrene, UU-centret og skolen og foreslår, at dette kommer til at fremgår af vejledningslovens § 2 a.

 

Undervisningsministeriet kan hertil oplyse, at den foreslåede bestemmelse om indførelse af en ny elev- og uddannelsesplan på 8. og 9. klassetrin indebærer, at det nuværende krav om udarbejdelse af en skriftlig uddannelsesbog på disse klassetrin ophæves. Samtidig ophæves det nuværende krav om udarbejdelse af en skriftlig uddannelsesbog på 6. og 7. klassetrin. Det skal fortsat være en vejledningsindsats, herunder med hensyn til svage elever. Forslaget medfører, at det lokalt kan fastsættes, hvordan vejledningen fra 6. klassetrin bedst kan tilrettelægges, således at den understøtter elevens kompetence til at udarbejde en elev- og uddannelsesplan i 8. og 9. klasse samt en uddannelsesplan i 10. klasse.

 

2.2.3. Ændring af vejledningslovens titel

Danmarks Vejlederforening er i tvivl om, hvilken betydning ændringen af vejledningslovens titel har.

 

Undervisningsministeriet skal hertil bemærke, at vejledningslovens titel blev ændret fra ”lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv” til ”lov om vejledning om uddannelse og erhverv” ved lov nr. 544 af 17. juni 2008 (Sammenhæng i vejledningsindsatsen, gennemførelsesvejledning m.v.). Nærværende lovforslags § 1, nr. 1, er en konsekvens heraf og indebærer alene, at lovteksten i folkeskoleloven bringes i overensstemmelse med vejledningsloven.

 

2.2.4. Bidrag til elev- og uddannelsesplanen inden udgangen af 8. klasse

DLF finder et uheldigt for skolens indhold og undervisning, at eleven skal udarbejde bidrag til elev- og uddannelsesplanen inden udgangen af 8. klasse, idet dette kan betyde, at lærerne i større omfang end i dag vil være nødt til at tilrettelægge undervisningen efter uddannelsesplanen. På denne måde ændrer formålet med elevplanen karakter.

 

Undervisningsministeriet skal hertil bemærke, at lovforslaget på dette område er en videreførelse af gældende regler, hvorefter Ungdommens Uddannelsesvejledning skal sikre, at eleverne i folkeskolen udarbejder en uddannelsesplan inden udgangen af 8. klasse. At elevplanen slås sammen med uddannelsesplanen medfører ingen ændringer heri.

 

2.2.5. Videregivelse af oplysninger til skoler og uddannelsesinstitutioner

Efterskoleforeningen finder det vigtigt, at information til gavn for især udsatte/sårbare unge videreformidles i forbindelse med skoleskift. Foreningen anbefaler derfor, at den uddannelsesplan, der videresendes til efterskolen efter 8. eller 9. klasse, også indeholder relevante oplysninger fra elevplanen.

 

Undervisningsministeriet kan oplyse, at spørgsmål om videregivelse af oplysninger fra den del af elev- og uddannelsesplanen, der vedrører evaluering, reguleres af de almindelige forvaltningsretlige regler. Det fremgår heraf, at oplysninger af fortrolig karakter bl.a. kan videregives med samtykke.

 

2.2.6. Ansvar for den nye elev- og uddannelsesplan

Lederforsamlingen af UU-centre anfører, at det ved samordningen vil være af afgørende betydning, at få ansvaret for elev- og uddannelsesplanen tydeligt placeret. Lederforsamlingen anfører desuden, at forslaget kan være problematisk i forhold til, at vejledning fra UU-centrene skal være sektor- og institutionsuafhængig, samt at uddannelsesplanen i dag er elevens ejendom.

 

Undervisningsministeriet skal hertil bemærke, at forslaget ikke ændrer på den gældende ansvarsdeling mellem det folkeskolerettede og det vejledningsrettede i elev- og uddannelsesplanen. UU-centrenes forpligtelse til at give vejledning, der er uafhængig af sektor- og institutionsinteresser, berøres dermed ikke af forslaget.

 

2.2.7. Formkrav

Lederforsamlingen af UU-centre anfører, at det er afgørende, at skoler, kommuner og UU-centre forpligtes i forhold til at gøre elev- og uddannelsesplanen elektronisk.

 

Undervisningsministeriet kan ikke imødekomme forslaget om at fastsætte bestemmelser, der pålægger skoler og UU-centre at anvende elev- og uddannelsesplanen i elektronisk form. Ministeriet skal dog bemærke, at der ikke er noget i forslaget, der forhindrer kommuner eller skoler i at gøre det.

 

2.2.8. Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering

Lederforsamlingen af UU-centre anfører, at det bærende grundlag for vejledningens kvalitet er, at der gennemføres undervisning i uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering på skolerne.

 

Undervisningsministeriet skal hertil bemærke, at der med forslaget ikke ændres på, at uddannelses- og erhvervsvejledning gives fra 6. klasse, og at der med forslaget ikke tages stilling til op- eller nedprioritering af uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering i folkeskolen.

 


Bilag 1

 

Oversigt over høringssvar vedrørende udkast til

Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen og lov om vejledning om uddannelses og erhverv

(Samordning af elevplan, uddannelsesbog og uddannelsesplan samt ændring af procedure for henvisning til specialundervisning i enkelte fag)

 

Høringsparter

Høringssvar med bemærkninger

Høringssvar uden bemærkninger

Ikke afgivet svar

Amnesty International

 

 

X

Børne- og Kulturchefforeningen

X

 

 

Børnerådet

X

 

 

Danmarks Evalueringsinstitut

X

 

 

Danmarks Lærerforening

X

 

 

Danmarks Vejlederforening

X

 

 

Dansk Arbejdsgiverforening

X

 

 

Dansk Friskoleforening

X

 

 

Dansk Industri

X

 

 

Dansk Landbrug

 

 

X

Dansk Teknisk Lærerforbund

 

 

X

Dansk Ungdoms Fællesråd

 

 

X

Danske Erhvervsskoler

 

X

 

Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

 

 

X

Danske Handicaporganisationer

X

 

 

Danske Regioner

 

 

X

Danske Skoleelever

 

 

X

Danske Studerendes Fællesråd

 

 

X

Danske Underviserorganisationers Samråd

 

 

X

Det Centrale Handicapråd

X

 

 

Dokumentations- og RÃ¥dgivningscentret om Racediskrimination

X

 

 

Efterskoleforeningen

X

 

 

Elevorganisationen for de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser

 

 

X

Erhvervsskolernes Elevorganisation

 

 

X

Forbundet for Pædagoger og Klubfolk (BUPL)

 

 

X

Foreningen af private, selvejende gymnasier, studenter- og hf-kurser

 

X

 

Foreningen af Uddannelses- og Erhvervsvejledere ved Tekniske Skoler

 

 

X

Foreningen Danske Landbrugsskoler

 

 

X

Frie Grundskolers Fællesråd

X

 

 

Frie Skolers Lærerforening

X

 

 

FTF

 

 

X

Fællesrådet for Uddannelses- og Erhvervsvejledning

 

 

X

Gymnasieskolernes Lærerforening

 

 

X

Gymnasieskolernes Rektorforening

 

 

X

Handelsskolernes Lærerforening

 

 

X

Husholdnings- og håndarbejdsskolerne

 

 

X

Håndværksrådet

X

 

 

Institut for Menneskerettigheder

 

X

 

KL

X

 

 

Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere

 

 

X

Landsforeningen af 10. klasseskoler i Danmark

X

 

 

Landsforeningen af Opholdssteder, Botilbud og Skolebehandlingstilbud

X

 

 

Landsforeningen af Ungdomsskoleledere

 

 

X

Landsorganisationen i Danmark

X

 

 

Landssammenslutningen af Handelsskoleelever

 

 

X

Lederforsamlingen for Ungdommens Uddannelsesvejledning

X

 

 

Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU)

 

X

 

RÃ¥det for Etniske Minoriteter

 

 

X

Sammenslutningen af ledere ved skolerne for de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser

 

 

X

Skole og Samfund

X

 

 

Skolelederne

X

 

 

Studievejlederforeningen for gymnasiet og hf

 

 

X

Ungdomsringen

 

 

X

Ungdomsskolernes Udviklingscenter

 

 

X