|
|
|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato    30. marts 2009 Dok.id 821165             J. nr. 400-12                  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 23. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 5 vedrørende L 110 – Forslag til lov om anlæg af motorvej mellem Funder og Låsby, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra   Thomas Jensen (S).
"Ministeren bedes på baggrund af henvendelsen fra Borgere-mod-Kombilinien, jf. L 110 – bilag 2, i en samlet dokumentation redegøre for, at Kombilinien alt i alt giver færre problemer for samfundet end Resendallinien."
Som det tidligere er tilkendegivet, er det regeringens opfattelse, at der med Kombilinien opnås den mest skånsomme løsning i forhold til Gudenådalen og de fredninger og habitatinteresser, der er i området. Samtidig giver Kombilinien den største aflastning af det eksisterende vejnet.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r forholdet til landskab og natur henvises særligt til miljøvurderingen i Vejdirektoratets VVM-redegørelse, rapport 305 fra 2006, side 75, hvori bl.a. er anført: â€Resendallinien forløber gennem et landskab, der er stort set upÃ¥virket af større tekniske anlæg, og fragmenterer dermed de væsentligste natursammenhænge, der findes i dette landskab. Der er totalt set mange flere naturlokaliteter, der berøres pÃ¥ Resendallinien end ved de andre linjeføringer. De planlagte faunapassager kompenserer kun i mindre grad for disse forhold. Vejanlægget vil pÃ¥virke hydrologien i en lille, meget værdifuld vældmose og vil ogsÃ¥ kunne pÃ¥virke udpegningsgrundlaget i habitatomrÃ¥det GudenÃ¥en og Gjern Bakker."
Med Kombilinien opnås desuden:
- en bedre tilgængelighed til Silkeborg og erhvervsområdet i Hårup
- en større aflastning af den nuværende hovedlandevej, herunder Ringvejen i Silkeborg
- en større samlet tids- og kørselsbesparelse for trafikanterne
- en større samlet uheldsbesparelse
- en større samlet reduktion i antal støjbelastede boliger
Omfanget af ekspropriationer af beboelsesejendomme er i det forbedrede Kombilinieprojekt, som er omfattet af lovforslaget, det samme som i Resendallinien (ca. 20-25).
Sammenfattende er det således regeringens opfattelse, at anlæg af motorvejen i Kombilinien er den bedste løsning for samfundet.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed