Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato    30. marts 2009

Dok.id  821165             

J. nr. 400-12                 

  

 

Trafikudvalget har i brev af 23. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 5 vedrørende L 110 – Forslag til lov om anlæg af motorvej mellem Funder og Låsby, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra    Thomas Jensen (S).

 

Spørgsmål 5:

 

"Ministeren bedes på baggrund af henvendelsen fra Borgere-mod-Kombilinien, jf. L 110 – bilag 2, i en samlet dokumentation redegøre for, at Kombilinien alt i alt giver færre problemer for samfundet end Resendallinien."

Svar:

 

Som det tidligere er tilkendegivet, er det regeringens opfattelse, at der med Kombilinien opnås den mest skånsomme løsning i forhold til Gudenådalen og de fredninger og habitatinteresser, der er i området. Samtidig giver Kombilinien den største aflastning af det eksisterende vejnet.

 

For sÃ¥ vidt angÃ¥r forholdet til landskab og natur henvises særligt til miljøvurderingen i Vejdirektoratets VVM-redegørelse, rapport 305 fra 2006, side 75, hvori bl.a. er anført: ”Resendallinien forløber gennem et landskab, der er stort set upÃ¥virket af større tekniske anlæg, og fragmenterer dermed de væsentligste natursammenhænge, der findes i dette landskab. Der er totalt set mange flere naturlokaliteter, der berøres pÃ¥ Resendallinien end ved de andre linjeføringer. De planlagte faunapassager kompenserer kun i mindre grad for disse forhold. Vejanlægget vil pÃ¥virke hydrologien i en lille, meget værdifuld vældmose og vil ogsÃ¥ kunne pÃ¥virke udpegningsgrundlaget i habitatomrÃ¥det GudenÃ¥en og Gjern Bakker."

 

Med Kombilinien opnÃ¥s desuden:

 

-          en bedre tilgængelighed til Silkeborg og erhvervsomrÃ¥det i HÃ¥rup

-          en større aflastning af den nuværende hovedlandevej, herunder Ringvejen i Silkeborg

-          en større samlet tids- og kørselsbesparelse for trafikanterne

-          en større samlet uheldsbesparelse

-          en større samlet reduktion i antal støjbelastede boliger

 

Omfanget af ekspropriationer af beboelsesejendomme er i det forbedrede Kombilinieprojekt, som er omfattet af lovforslaget, det samme som i Resendallinien (ca. 20-25).

 

Sammenfattende er det sÃ¥ledes regeringens opfattelse, at anlæg af motorvejen i Kombilinien er den bedste løsning for samfundet. 

 


Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed