| 
   
  | 
  
  | 
 |
| 
   Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K  | 
  
   Dato            10. marts 2009 Dok.id       J. nr.          400-12   
  | 
 |
Trafikudvalget har i brev af 26. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 2 vedrørende L 110 – Forslag til lov om anlæg af motorvej mellem Funder og Låsby (rute 15), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
"Ministeren bedes oplyse, hvor pengene skal findes, hvis anlægsudgiften for motorvejen ender med at blive højere end de 6,3 mia. kr., der budgetteres med. Herunder bedes oplyst, om en sådan evt. overskridelse vil skulle dækkes inden for rammen af trafikaftalen, som regeringen har indgået med S, DF, SF og RV, og om en sådan budgetoverskridelse på motorvejen ved Silkeborg, således vil gå ud over de kollektive trafikprojekter, der er med i trafikaftalen."
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger udgør det samlede anlægsbudget for motorvejsprojektet Funder-Låsby 6.291 mio. kr. i 2009-priser.
Anlægsbudgettet består af et basisoverslag på 4.839 mio. kr., som i henhold til retningslinjerne for ny anlægsbudgettering, jf. akt 16 af 24. oktober 2006, er tillagt en reserve på 30 %. Tillægget på 30 % er et erfaringsbaseret korrektionstillæg, som skal sikre en større grad af sikkerhed i budgetteringen og dermed nedsætte risikoen for, at anlægslovens anlægsbudget ikke kan holdes.
Hvis vi – hvad jeg ikke forventer – skulle komme i den situation, at det måtte vise sig, at anlægsudgiften til projektet ikke kan holdes inden for anlægsbudgettet, må vi på det tidspunkt tage stilling til, hvordan en sådan fordyrelse konkret skal finansieres.
Regeringen har som bekendt etableret en Infrastrukturfond, der skal finansiere de kommende års investeringer på transportområdet. Infrastrukturfonden er etableret med 94 mia. kr. og kan løbende tilføres nye holdbare finansieringskilder. Infrastrukturfonden er på nuværende tidspunkt ikke fuldt disponeret.
Lars Barfoed