|
|
|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            18. december 2008 Dok.id       763281 J. nr.          004-U18-748  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 19. november 2008 stillet mig følgende spørgsmål 142 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
"Ministeren bedes oplyse, hvordan prisniveauet i den nye kioskkæde på Kystbanen, 7-Eleven, forholder sig til det tidligere prisniveau, da DSB selv ejede kioskerne på Kystbanen."
DSBFirst, der skal stå for trafikken på Kystbanen og over Øresund fra 11. januar 2009, oplyser:
81 procent af 7-Elevens omsætning er billetter og kort, hvor prisen ligger fast. 7-8 procent af omsætningen, f.eks. Tobak, aviser og Tips & Lotto, har ligeledes faste priser. Kun på de resterende godt 10 procent af omsætningen kan 7-Eleven-kæden selv fastsætte sine priser. Prisen på en del af disse varer er ikke sammenlignelig med det hidtidige prisniveau, fordi varerne ikke er identiske; for eksempel er størrelsen af kaffekrus forskellige. Tilbage er øl, sodavand og konfekture, hvor prisniveauet stort set er identisk.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed