Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             18. december 2008

Dok.id        763281

J. nr.           004-U18-748

  

 

Trafikudvalget har i brev af 19. november 2008 stillet mig følgende spørgsmål 142 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

 

Spørgsmål nr. 142:

 

"Ministeren bedes oplyse, hvordan prisniveauet i den nye kioskkæde på Kystbanen, 7-Eleven, forholder sig til det tidligere prisniveau, da DSB selv ejede kioskerne på Kystbanen."

Svar:

 

DSBFirst, der skal stå for trafikken på Kystbanen og over Øresund fra 11. januar 2009, oplyser:

81 procent af 7-Elevens omsætning er billetter og kort, hvor prisen ligger fast. 7-8 procent af omsætningen, f.eks. Tobak, aviser og Tips & Lotto, har ligeledes faste priser. Kun på de resterende godt 10 procent af omsætningen kan 7-Eleven-kæden selv fastsætte sine priser. Prisen på en del af disse varer er ikke sammenlignelig med det hidtidige prisniveau, fordi varerne ikke er identiske; for eksempel er størrelsen af kaffekrus forskellige. Tilbage er øl, sodavand og konfekture, hvor prisniveauet stort set er identisk.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed