Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
16. september 2009004-U18-1226
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 22. august 2009 stillet mig følgende spørgsmål1387 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Benny Engelbrecht (S).Spørgsmål 1387:
"Hvordan vil ministeren sikre, at postliberaliseringen ikke yderligere forringerPost Danmarks anstrengte økonomi i en sådan grad, at Post Danmark skal re-ducere væsentligt i serviceniveauet indenfor befordringspligten og foretagemasseafskedigelser?"Svar:
Liberaliseringen af brevmarkedet i Danmark, der senest skal gennemføres pr. 1.januar 2011, vil gøre det muligt for flere postvirksomheder at få adgang til atbefordre breve i Danmark. Det må derfor forventes, at Post Danmarks andel påbrevmarkedet vil blive mindre.Post Danmark har oplevet store fald i brevmængderne (ca. 10 pct. i 1. kvartal2009). Den væsentligste årsag til dette fald og det forventede reducerede drifts-resultat for 2009 er en direkte følge af den økonomiske afmatning. Den har ge-nerelt påvirket postselskaberne i Europa i en negativ retning.Af Post Danmarks produkter er det primært brevet, som i de kommende år vilblive udsat for store forandringer. Det skyldes først og fremmest væksten i elek-tronisk kommunikation i form af e-mail, e-boks, automatiske betalinger viahomebanking og PBS o.l. Liberaliseringen vil naturligvis også komme til at på-virke postmarkedet.Post Danmark genererer i dag mere end 2/3 af omsætningen fra produkter,som udbydes i fri konkurrence med andre postvirksomheder – blandt andetbreve over 50 gram, pakker, blade, aviser, uadresserede forsendelser mv. Detvigtigste produkt er dog fortsat brevet, som bidrager betydeligt til Post Dan-marks omsætning.Konkurrencen på brevmarkedet er i dag begrænset, da ca. 80 pct. af brev-mængderne er omfattet af Post Danmarks eneret. Post Danmarks hidtil enestekonkurrent på det danske brevmarked, Bring CityMail, har i dagspressen op-lyst, at virksomheden efter liberaliseringen påregner at opnå en markedsandel
på ca. 10 pct. af den industrielle post (massepartier af breve med f.eks. faktu-raer, kontoudtog o.l.) på det danske marked. I den forbindelse kan det oplyses,at Bring CityMail til Færdselsstyrelsen har oplyst, at virksomhedens markeds-andel på det svenske marked for breve op til 2 kg i 2008 udgjorde ca. 9 pct. afdet samlede svenske brevmarked og ca. 13 pct. af markedet for industriel post.Udgangspunktet for liberaliseringen af brevmarkedet i Danmark er, at PostDanmarks varetagelse af befordringspligten skal være økonomisk bæredygtig.Den danske postpolitik har hidtil bygget på et balanceprincip, hvor Post Dan-mark gennem koncessionen er pålagt pligt til at udføre en række tjenester, her-under tilbyde ydelser som i sig selv er tabsgivende. Virksomheden har til gen-gæld fået nogle rettigheder, som medvirker til at opretholde den landsdækken-de befordringspligt, herunder ikke mindst eneretten til befordring af breve optil 50 gram.Denne rettighed ophæves nu og med den seneste tids udvikling i brevmarkedetforstærkes behovet for, at der ses nøje på, hvilke pligter der pålægges PostDanmark i forbindelse med fastlæggelse af rammerne for den kommende post-liberalisering.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed