Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 94
Offentligt
TilFolketingets Trafikudvalg
Hellerup15/11-2008
Lad mig slå fast med det samme: Jeg er vild med Metro og for min skyldkan Københavns undergrund blive gravet op fra den ene ende til den anden.
Her er derfor tre konstruktive forslag til forbedringer af de eksisterendelinjer, den nye planlagte cityring-linje og til fremtidige linjer.
1) Først den planlagte cityring: Linjen fra Nørrebro Station over NørrebrosRunddel til Landsarkivet bør have en anden linjeføring, nemlig direkte fra stationen tilLandsarkivet. Den skal ikke gå over Nørrebros Runddel, fordi en fremtidig linjeføringunder hele Nørrebrogade er det mest oplagte fra Nørreport (eller Rådhuspladsen) overhenholdsvis Nørrebros Runddel og Nørrebro Station til f.eks. Bellahøj eller BrønshøjTorv. Der bor titusinder af mennesker langs den linje, og den vil kunne gøre forsøgs-ordningen med nul privattrafik permanent i hele gaden.Hvis cityring-linjen fastholdes vil en fremtidig linje under Nørrebrogadeskulle slå nogle gevaldige og ulogiske sving før Nørrebros Runddel, inden linjen når tilNørreport Station.
1a) Selvom det bliver lidt dyrere, så er det jo praktisk allerede nu at ud-bygge de metro-stationer, hvor fremtidige linjer kommer til at krydse hinanden, så erman fri for at grave igen de samme steder nogle år senere. Altså beslutte at gravedybere, så en ny, tværgående linje kan lægges under den nu planlagte. Det kunnef.eks. være ved Nørrebro Station.
2) Til de fremtidige linjer: Udover den nævnte Nørrebrogade-linje, er dennæste oplagte linjeføring én under hele Godthåbsvej (evt. fra Rådhuspladsen og tilBellahøjhusene eller måske Brønshøj Torv, hvor den kunne møde Nørrebrogade-linjen).
2a) Hvis man vælger at lægge linjen fra Bellehøjhusene/Brønshøj Torvsammen med den ene af linjerne til enten Lufthavnen eller Vestamager vil det lettepresset på midtbyen gevaldigt, hvis man lægger en ekstra linje fra ChristianshavnStation til Nørreport Station. Den linje er vildt overbelastet allerede nu, og den vil op-leve et fuldstændigt kaos, hvis en ny linje fra Brønshøj/Husum ender på Nørreport. Såen parallel-linje fra Christianshavn Station til Nørreport Station vil være oplagt.
3) Og så til den eksisterende og de fremtidige: Vi bliver flere og flere, derbruger metroen, og derfor bør man allerede nu tænke i at gøre enten metro-togenelængere eller højere. Det første kræver længere perroner, det andet højere tunneler -dog ikke særligt meget højere.
Med disse få - men velvalgte - betragtninger