Hermed følger nogle forslag til ændringer af den forbedrede Kombilinie.

 

1. Broen, som skal føre Kastaniehøjvej over motorvejen udelades, da Ringvejen i forbindelse med etableringen af motorvejen aflastes og ca. halvdelen af trafikken på Kastaniehøjvej drejer alligevel ned mod Ringvejen. Desuden vil der forsvinde en del trafik fra lokalområdet i forbindelse med at en del virksomheder vil blive eksproprieret for at motorvejen kan anlægges.

 

2. Den midlertidige vejforbindelse til Frichsvej, som skal etableres medens motorvejen bygges, gøres istedetfor permanent, således at der også her kan spares anlæg af en motorvejsbro. Desuden kan der evt. med fordel etableres en yderligere vejforbindelse til Frichsvej via enten Thrigesvej eller/og Bohrvej, hvilket ville give mere sammenhæng mellem disse 3 industriområder.

 

3. Der etableres vestvendte ramper ved Nørreskov Bakke. Problemet med cyklisterne kan løses ligesom ved afkørsel 51 pÃ¥ den fynske motorvej, hvor cyklisterne er ført over motorvejen pÃ¥ deres egen bro i midten af rundkørslen - dog vil jeg foreslÃ¥ at rundkørslen etableres som en langstrakt oval og sÃ¥ledes at de direkte højresvingende ikke behøver køre ind i selve rundkørslen, men kun behøver tangere den. PÃ¥ denne mÃ¥de kan rundkørslen udformes mere hensigtsmæssigt og billigere fordi broerne pÃ¥ begge sider kan føres mere lige over motorvejen. Desuden kan broerne etableres pÃ¥ begge sider af Nørreskov Bakke, uden at afbryde trafikken her under anlægsfasen.

 

Evt. kan broene bygges billigere vha. undergravningsteknikken: Først graves der ud til og støbes de nødvendige bæresøjler, herefter fyldes der op med komprimeret sand til under broniveau, broen støbes og efter afhærdningen, graves og evt. spules sandet væk, således at den videre færdiggørelse af vejbanerne kan fortsætte.

 

4. Det lysregulerede kryds: Ansvej/Nørreskov Bakke/Nordre/Østre Ringvej erstattes af en 2 sporet rundkørsel, hvor de direkte højresvingende heller ikke behøver blive blandet sammen med trafikken inde i selve rundkørslen.

 

5. For at fremme trafikafviklingen under og efter etableringen af motorvejen, udbygges rundkørslerne langs Nordre Højmarksvej til 2-sporede rundkørsler, hvor den direkte højresvingende trafik sÃ¥vidt muligt heller ikke behøver entre selve rundkørslen - ellers optimeres ind- og udkørselsforholdene, sÃ¥ledes at rundkørslernes kapacitet fordobles.

 

Mvh

[email protected]
Voergård
Stenrøgelvej 2
DK-8620  Kjellerup
8688 8885 / 2588 8620