Finansudvalget 2008-09
Aktstk. 180
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
23. juni 2009
Endeligt svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 43 af 19. juni2009 (Aktstykke 180, § 7).Spørgsmål:
Vil ministeren give en opgørelse over udviklingen i kommunale restancer fra 2005og frem til i dag, herunder oplyse om, hvor meget de kommunale restancer rentfaktisk koster kommunerne i ”manglende likviditet” på nuværende tidspunkt?Svar:
SKAT har oplyst følgende:”I nedenstående tabel er vist de kommunale restancer pr. 31. december 2005, 31.december 2006, 31. december 2007, 31. december 2008, samt 1. kvartal 2009.Tabel 1Kommunale restancer – angivet i mio. kr.31. december 2005 31. december 2006 31. december 2007 31. december 2008 1. kvartal 20093.0494.4935.1666.1306.366-12646573.0494.4945.1926.1766.423
Restance i altIkke kommune fordelte restancerSamlede kommunale krav
Kilde: Essentia ultimo marts 2009.
Af nedenstående tabel 2 fremgår opgørelsen af kommunale restancer og denkommunale andel efter statsrefusion pr. 30. april 2009. Tabellen indeholder ligele-des oplysninger om hvilke krav, der indeholder statsrefusion, samt den procentvi-se størrelse heraf.På de områder, hvor der er hel eller delvis statslig refusion, indberetter kommu-nerne hvert kvartal til Indenrigs- og Socialministeriet, hvilke udgifter de forventerat få. Disse indberetninger rettes af kommunerne, når de i de efterfølgende kvarta-ler får viden om de faktiske udgifter. Endeligt foretager kommunerne det efterføl-gende år en foreløbig restafregning i marts og en endelig restafregning i juli, når deendelige tal foreligger. Den statslige refusion udbetales løbende til kommunernepå baggrund af disse indberetninger. Dette sker måneden efter indberetningen erforetaget.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Tabel 2
Art
70200201203205206207208209210211212213214215216217218219220227228240241242243244245246247248249250256257258259260261262263264270271272273274275276277278279290291292293294295Kommunale krav til inddrivelse
Gæld til kommunenGebyr og afgifter til kommuneRepatrieringslov §9Kontanthjælp §§91-94 (net to)Kontanthjælp §§91-94 (Brutto)Kontanthjælp, ej forfaldenUnderholdsbidragDaginstitutionOpholdsbetalingBørnefamilieydelseLån, lov om aktiv socialpolitikØvrige krav efter ServicelovenUdlånsgebyr, bøgerParkeringsafgifterBoligsikringBoligydelseBoligydelseslånBoligindskudslånKautionslånBeboerindskudslånUdenlandsk underholdsbidragDaginstitution, reguleringUretmæssigt sygedagpengeFolkeregisterbødeuddannelseslån §42Garantiforp. Udlændl.§9Forskudv. udbet . af sygedp.For meget udbetalt pensionPlejehjemFor meget tilskud privat børnepas.Skolefritidsordning (SFO)For meget udbetalt børnetilskudMiljøgebyrLevnedsmiddelkontrolgebyrSkrotningsafgiftSpilleautomatafgifterUdlånsafgift, bøgerUretmæssigt bidragForbrugsafgifter el,gas,varmeMusikskoleKirkegårdeHuslejeByggetilladelseBygningsgebyrBoligopvarm lejelov §46bAfgift for råden over vejarealEjendomsskatVandRenovationRenholdelse af vejeVejvedligeholdelseBådpladslejeErstatningskravFlyt teregningUdækket lån til ejendomsskatUretmæssig overskydende skatFor meget udbetalt lønKontanthjælp, domTotaler for kommunale krav
Restance april 09
160.645.946,8559.377.108,8556.151,87233.172.538,52212.288.413,82483.263,774.546.882.741,30151.356.913,445.569.325,119.997.527,631.621.799,337.312.480,176.036.933,8882.197.549,16250.200.110,6038.211.913,928.817.956,94135.651.116,6227.890.287,9254.273.205,7844.773.353,5311.828.725,3349.847.810,09317.220,211.726.772,631.605.477,201.348.496,6123.953.366,70691.482,36320.772,7543.345.504,2113.309.362,051.299.296,82102.308,96121.059,20622.487,69126.909,159.288.893,2521.979.747,191.767.432,22163.178,124.964.668,473.450.446,22429.697,9252.835,202.805.147,59130.595.496,1119.063.845,781.916.846,465.993,31478.626,80734.163,442.706.025,4934.616.943,760148.460,4011.945.803,5016.549.643,666.451.047.585,86
50%50%100%
100%50%50%
50%75%75%66,60%66,60%66,60%
50%50%50%50%100%
100%
100%50%
Kommunale andel160.645.946,8559.377.108,8556.151,87116.586.269,26106.144.206,91483.263,770151.356.913,445.569.325,110810.899,673.656.240,096.036.933,8882.197.549,16125.100.055,309.552.978,482.204.489,2445.307.472,959.315.356,1718.127.250,7344.773.353,5311.828.725,3324.923.905,05317.220,21863.386,32802.738,60674.248,310691.482,36320.772,7543.345.504,2113.309.362,051.299.296,82102.308,96121.059,20622.487,69126.909,15021.979.747,191.767.432,22163.178,124.964.668,473.450.446,22429.697,9252.835,202.805.147,59130.595.496,1119.063.845,781.916.846,465.993,31478.626,80734.163,442.706.025,4934.616.943,760011.945.803,508.274.821,831.292.602.891,65
Kilde: Essentia ultimo april 2009.
3
Kommunernes reelle andel af restancerne udgjorde ca. 1/5 af ca. 6.176 mia. kr.,svarende til ca. 1.229 mia. kr. pr. 31. december 2008. Det samme gør sig gældendefor kommunernes reelle andel pr. 30. april 2009, som udgør ca. 1/5, svarende tilca. 1.293 mia. kr.Herudover vil der i kommunerne være et antal krav, hvor sidste rettidige indbeta-lingsdag er overskredet og derfor allerede opfylder betingelserne for at kunneoversendes til SKAT til inddrivelse. Omfanget af disse krav kan ikke opgøres afSKAT.Realøkonomisk har udviklingen ingen mærkbar praktisk betydning for kommu-nerne som følge af den omfattende statslige refusion. Kommunernes reelle andelaf restancerne er som nævnt kun ca. 1/5 af restancemassen på knap 6,5 mia. kr.Dertil kommer, at pengene ikke er tabt – en del af restancerne vil blive betalt føreller siden. Kommunerne kan opleve en mindre likviditetsmæssig påvirkning, idetdet også bemærkes, at renterne af fordringer tilfalder fordringshaverne, herunderkommunerne.Den nuværende konjunktursituation, hvor Danmark i høj grad påvirkes af deninternationale lavkonjunktur, giver et vanskeligt udgangspunkt for mulighedernefor at vende udviklingen her og nu. Det er således vanskeligere at inddrive offent-lige restancer, når likviditeten er anstrengt hos både borgere og virksomheder. Dethører derfor med til billedet, at kommunerne – såfremt de skulle forestå inddrivel-sen selv – også ville skulle forholde sig til de vanskeligere vilkår for inddrivelsesar-bejdet, som den nuværende konjunktursituation medfører.Det fremgår af den netop indgåede aftale mellem regeringen og KL om denkommunale økonomi for 2010, at”SKAT og KL som opfølgning på økonomiaftalen for2009 i fællesskab har udarbejdet en analyse af udviklingen i restancerne på det kommunaleområde. På baggrund af analysen er regeringen og KL enige om at mødes i det tidlige efterår forat drøfte opfølgende initiativer””.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen