Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

JET/ J.nr. 2007-2766

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 26. februar 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 22. februar 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 1 til L 72.

 

­

 

Spørgsmål nr. 1:

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. februar 2008 fra LOS, jf. L 72 - bilag 2.”

 

Svar:

 

Landsforeningen af opholdssteder, botilbud og skolebehandlingstilbud (LOS) ser positivt på den ligestilling, der ligger til grund for lovforslaget, og herudover har LOS tre bemærkninger, som jeg vil kommentere i det følgende:

 

1. LOS anbefaler, at lovforslagets ikrafttrædelse udsættes til 1. januar 2009, eller at det bør være et krav, at de private tilbuds budgetter genåbnes og den af kommunen opkrævede takst tillægges budget og hermed taksten.

 

Det er hensigten med lovforslaget at gennemføre den ønskede ligestilling hurtigst muligt, så der er ensartede vilkår for sociale tilbud, og ikrafttrædelsesdatoen indebærer netop, som anført af LOS, at taksterne for tilsynet skal tillægges budgetterne og tilbuddenes takster, som dermed betales af de kommuner, der anvender tilbuddene.

 

Det er min forventning, at kommunerne hurtigt vil kunne udarbejde de nye takster, dels fordi lovforslaget er en genfremsættelse fra forrige samling og derfor er kendt af kommunerne og KL, og dels fordi kommunerne allerede i dag fastsætter tilsynets udgiftsmæssige andel af den takst, som kommunerne skal fastsætte for kommunernes egne tilbud.   

 

2. LOS anbefaler, at der udarbejdes retningslinier for, hvorledes man når frem til taksten for tilsynet og for indholdet i det tilsyn, som tilbuddet betaler kommunen for.

 

Reguleringen af tilsynets indhold og omfang falder uden for dette lovforslag.

Da lovforslaget beskriver takstfastsættelsen, og da takstfastsættelsen sker i forhold til kommunens udførelse af tilsynet efter § 148 a, skønnes det ikke at være hensigtsmæssigt med en centralt fastsat detailregulering.

 

Lovforslaget og fastsættelsen af en tilsynstakst vil imidlertid synliggøre rammerne for tilsynet, idet beregningen af taksterne vil ske på grundlag af – og dermed synliggøre – den tilsynsindsats i kommunen, som taksten hviler på.

 

Samtidig vil takstfastsættelsen for tilsynsydelsen og det forhold, at den kommune, der anvender tilbuddet, skal betale taksten, sikre en klar forventning om og opmærksomhed på, at tilsynstaksten svarer til den faktiske tilsynsydelse.

 

3. LOS’s forslag om, at Tilbudsportalen både opererer med netto- og bruttotakster for alle tilbud vedrører ikke L 72.

 

Velfærdsministeriet (Socialministeriet) og LOS har tidligere drøftet et forslag fra LOS om oplysninger vedrørende moms på Tilbudsportalen, og denne drøftelse resulterede i den nuværende særskilte momsoplysning på Tilbudsportalen.

 

Jeg vil selvfølgelig være indstillet på en fornyet drøftelse med LOS om problemstillingen.    

 

 

 

 

Karen Jespersen

 

 

 

/Anders Lynge Madsen Â