Præsentation

 

 

Fra Forlæggerforeningen deltager foreningens formand, Karsten Blauert fra JP/Politikens Forlagshus, og foreningens direktør, Marie Svane. Fra IFPI deltager advokat Jakob Plesner. Fra Dansk Musikforlæggerforening deltager bestyrelsesmedlem Ole Dreyer Wogensen, Senior Creative Manager for EMI Music Publishing Denmark og bestyrelsesformand Tine Birger Christensen, administrerende direktør i Edition Wilhelm Hansen.

 

Vi repræsenterer hver især 80 til 90 % af vore brancher, som har det tilfælles, at vi driver en risikobetinget virksomhed.

 

Bogforlæggerne trykker, udgiver og markedsfører både fysiske og digitale bøger fra den smalleste digtsamling til den mest populære roman bl.a. repræsenteret ved Gyldendal. IFPI står for pladeproducenter, der udgiver og markedsfører bands, solister og klassiske orkestre på CD og digitale medier. Her kan vi pege på Warner, Universal og DaCapo Records og det selvfølgelig både her og i udlandet. Musikforlæggerne udgiver på fysiske medier, noder, sangbøger som Højskolesangbogen, kormusik og orkestermateriale til et helt symfoniorkester. Herudover er de primært formidlere til andre producenter af fysiske medier og promoverer musikværkerne til artister, orkestre, pladeselskaber, filmproducenter og til reklamefilm.

 

Vi arbejder alle i internationale netværk for at sikre vore autorer bedst mulig eksponering ud over i Danmark selvfølgelig også i udlandet. De internationale netværk og aftaler, som vi er en del af, vil aldrig acceptere en så kort tidsbegrænsning som 3 år. Og det vil sige, at dem af os der arbejder i internationale og multinationale koncerner vil få besked om, at vi kan signe de danske autorer direkte til England eller USA med deraf følgende forringede vilkår. Bogforlagenes aftaler med autorerne indeholder normalt bestemmelse om, at en forfatter kan hæve aftalen, og altså få sine rettigheder tilbage, hvis værket ikke er udgivet inden et år efter han har afleveret manuskript. Men der er situationer, hvor det er helt ødelæggende for et forlag at være afskåret fra at aftale, at her skal retten altså ikke gå tilbage til autor, selv om der går 3-5 år før en overdragen ret er udnyttet.

 

Grunden til at vi har bedt om foretræde for Kulturudvalget er, at vi ikke mener Kulturministeren på nogen måde har beroliget os med sine svar på de spørgsmål, Kulturudvalget fremsendte. Vi mener oprigtig talt, at det fremsendte lovforslag i sin nuværende form vil gøre erhvervsbetingelserne for i forvejen vanskeligt stillede brancher meget dårlige. Og vi forstår heller ikke, hvorfor vi skal være det første land, der indfører disse alvorlige begrænsninger. Vi har derfor tilladt os at udarbejde nogle flere spørgsmål, som vi håber, Kulturudvalget vil hjælpe os med at få besvaret.