Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 4. marts 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 2 (L 48), som hermed besvares.

 

Spørgsmål nr. 2:

”Ministeren bedes uddybe, hvordan en ophævelse af protokolpligten og adgangen til tjenesteattest kan medføre en årlig besparelse for arbejdsgiverne på knapt 300 mio. kr.”

 

Endeligt svar:

Til grund for L 48 ligger regeringens arbejde siden 2001 med at reducere arbejdsgivernes administrative byrder i forbindelse med erhvervsrettet regulering – som f.eks. funktionærloven. Som et led i dette arbejde har Erhvervs- og Selskabsstyrelsen udført et omfattende stykke arbejde ved hjælp af AMVAB-metoden inden for en lang række ministeriers områder. AMVAB står for Aktivitetsbaseret Måling af Virksomhedernes Administrative Byrder.

 

Som et resultat af målinger foretaget vha. AMVAB-målinger i forbindelse med funktionærloven, har man fundet, at de private arbejdsgivere ved en ophævelse af pligten til at føre protokol, jf. funktionærlovens § 10, stk. 3, årligt vil blive lettet for ca. 277 mio. kr. i administrative omkostninger.

 

Tilsvarende har man ved hjælp af AMVAB-målinger i forbindelse med funktionærernes ret til en tjenesteattest, jf. funktionærlovens § 17, fundet, at de private arbejdsgivere ved en ophævelse af denne bestemmelse årligt vil blive lettet for ca. 23 mio. kr. i administrative omkostninger. Da forslaget om at ophæve § 17 er kombineret med bevarelse af funktionærens ret til en skriftlig begrundelse i forbindelse med afskedigelse, må de angivne besparelser antages at blive lidt mindre end 23 mio. kr. årligt.

 

På denne baggrund forventes L 48 at medføre en samlet årlig besparelse for arbejdsgiverne på knapt 300 mio. kr. For mere information om AMVAB-arbejdet, som ligger til grund for L 48, henvises til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens internetside www.amvab.dk.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen