Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 4. marts 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 2 (L 48), som hermed besvares.
â€Ministeren bedes uddybe, hvordan en ophævelse af protokolpligten og adgangen til tjenesteattest kan medføre en Ã¥rlig besparelse for arbejdsgiverne pÃ¥ knapt 300 mio. kr.â€
Endeligt svar:
Til grund for L 48 ligger regeringens arbejde siden 2001 med at reducere arbejdsgivernes administrative byrder i forbindelse med erhvervsrettet regulering – som f.eks. funktionærloven. Som et led i dette arbejde har Erhvervs- og Selskabsstyrelsen udført et omfattende stykke arbejde ved hjælp af AMVAB-metoden inden for en lang række ministeriers områder. AMVAB står for Aktivitetsbaseret Måling af Virksomhedernes Administrative Byrder.
Som et resultat af målinger foretaget vha. AMVAB-målinger i forbindelse med funktionærloven, har man fundet, at de private arbejdsgivere ved en ophævelse af pligten til at føre protokol, jf. funktionærlovens § 10, stk. 3, årligt vil blive lettet for ca. 277 mio. kr. i administrative omkostninger.
Tilsvarende har man ved hjælp af AMVAB-målinger i forbindelse med funktionærernes ret til en tjenesteattest, jf. funktionærlovens § 17, fundet, at de private arbejdsgivere ved en ophævelse af denne bestemmelse årligt vil blive lettet for ca. 23 mio. kr. i administrative omkostninger. Da forslaget om at ophæve § 17 er kombineret med bevarelse af funktionærens ret til en skriftlig begrundelse i forbindelse med afskedigelse, må de angivne besparelser antages at blive lidt mindre end 23 mio. kr. årligt.
På denne baggrund forventes L 48 at medføre en samlet årlig besparelse for arbejdsgiverne på knapt 300 mio. kr. For mere information om AMVAB-arbejdet, som ligger til grund for L 48, henvises til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens internetside www.amvab.dk.