Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 157- Forslag til Lov om ændring af personskatteloven. (Kompensation for kommunale skatteforhøjelser).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1-5 af 24. april 2008.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Birgitte Christensen

 


Spørgsmål 1:

Ministeren bedes redegøre for hvordan provenutabet på 3,9 mia. kr. fordeler sig på de enkelte kommuner, herunder hvad nettoresultatet er for den enkelte kommune set i forhold til, om den enkelte kommune har sat skatten op, holdt skatten uændret eller nedsat skatten.

Svar:

De ønskede oplysninger fremgår af nedenstående tabel, der for samtlige landets 98 kommuner viser ændringen i den samlede kommune- og kirkeskatteprocent fra 2007 til 2008 og konsekvenserne heraf på den kommunale indkomstskat samt konsekvenserne af den foreslåede kompenserende sænkning af bundskatteprocenten med 0,22 pct.

Af landets 98 kommuner har 71 kommuner hævet kommuneskatten (inkl. kirkeskat) i 2008, 23 kommuner har sat skatten ned, og 4 kommuner har holdt den samlede skatteprocent uændret.

Der er stor spredning på ændringerne i kommuneskatten fra forhøjelser på næsten 2 pct. point for Fanø og Langeland kommuner til nedsættelser på knap ¼ pct.point  i Kolding kommune.

I gennemsnit er den sammenvægtede landsgennemsnitlige kommune- og kirkeskatteprocent steget med 0,233 pct. point fra 2007 til 2008.

I tabellen er alene indregnet stigningen i indkomstskatten til kommune og kirke i 2008, som udgør godt 1,7 mia. kr. Herudover kompenserer bundskattenedsættelsen tillige for stigning i kommunal grundskyld og dækningsafgift.

Den samlede årlige bundskattenedsættelse udgør ca. 1,95 mia. kr. (2008-niveau), således at der i tabellen er indregnet en nettolettelse på indkomstskatten på ca. 0,2 mia. kr., jf. tabellens sidste række. For landets knap 4,7 mio. skatteydere svarer det i gennemsnit til ca. 45 kr.

Da der ikke gives kompensation i 2008, men i stedet kompensation for både 2008 og 2009 i 2009, vil konsekvenserne af lovforslaget i indkomståret 2009 medføre ændringer i bundskatten på det dobbelte af de beløbsstørrelser, der fremgår af søjlen for ”Ændring i bundskat” i tabellen.

Ændring i indkomstskatten som følge af kommunale skatteændringer og bundskattenedsættelse på 0,22 pct.point fordelt på landets kommuner. 2008-niveau.

Kommune

Antal
 skatteydere

Ændring i kommune- og kirkeskatteprocent

Ændring i kommune- og kirkeskat

Ændring i bundskat

Netto ændring i indkomstskat

Gns. ændring i skat

 

 (1.000)

Pct.point

Mio. kr.

Mio. kr.

Mio. kr.

Kr.

Albertslund

24,5

-0,03

-1,2

-9,9

-11,0

-450

Allerød

20,4

0,02

0,9

-11,8

-10,8

-533

Assens

33,1

-0,01

-0,3

-12,9

-13,2

-398

Ballerup

38,0

-0,08

-5,2

-16,9

-22,1

-583

Billund

21,5

0,23

7,7

-8,7

-1,0

-46

Bornholm

35,9

-0,02

-0,9

-12,5

-13,5

-375

Brøndby

28,9

0,03

1,3

-11,6

-10,2

-354

Brønderslev-Dronninglund

31,1

0,25

11,3

-12,2

-0,9

-28

Dragør

10,8

-0,03

-0,6

-6,0

-6,7

-619

Egedal

32,5

0,00

-0,1

-17,7

-17,8

-544

Esbjerg

96,7

0,03

4,5

-38,8

-34,4

-355

Fanø

2,6

1,98

7,6

-1,0

6,6

2.575

Favrskov

35,8

0,35

19,7

-15,5

4,2

117

Faxe

29,9

0,00

0,0

-12,5

-12,5

-417

Fredensborg

32,8

-0,09

1,2

-16,0

-14,8

-452

Fredericia

41,4

1,03

67,9

-17,1

50,7

1.224

Frederiksberg

81,1

-0,10

-15,9

-39,7

-55,6

-686

Frederikshavn

53,1

0,54

39,5

-19,5

20,0

376

Frederikssund

35,1

0,31

18,0

-16,0

1,9

55

Frederiksværk-Hundested

24,7

-0,06

-2,1

-10,5

-12,6

-510

Furesø

29,6

0,30

32,7

-16,1

16,5

558

Faaborg-Midtfyn

41,8

0,00

0,0

-15,2

-15,2

-364

Gentofte

60,2

0,38

70,2

-39,4

30,8

513

Gladsaxe

52,4

0,03

2,7

-23,1

-20,4

-389

Glostrup

18,1

0,53

16,0

-7,9

8,1

448

Greve

39,4

1,00

74,3

-19,5

54,8

1.392

Gribskov

33,1

0,52

28,8

-15,2

13,6

411

Guldborgsund

53,2

0,85

61,3

-19,6

41,8

785

Haderslev

47,9

0,16

11,4

-18,8

-7,4

-155

Hedensted

35,7

0,67

36,6

-14,6

22,0

617

Helsingør

49,9

0,62

54,7

-23,4

31,3

628

Herlev

22,9

0,05

1,9

-9,9

-8,1

-353

Herning

72,0

0,04

4,4

-28,3

-23,9

-332

Hillerød

38,3

-0,04

-2,9

-19,0

-21,8

-569

Hjørring

56,2

0,12

9,2

-20,8

-11,6

-207

Holbæk

54,8

-0,03

-2,5

-22,6

-25,0

-457

Holstebro

47,9

0,32

22,8

-18,8

4,0

84

Horsens

66,5

0,07

7,4

-27,6

-20,3

-305

Hvidovre

44,0

0,43

30,7

-18,6

12,0

273

Høje-Taastrup

38,8

0,03

1,9

-17,2

-15,3

-394

Hørsholm

20,3

0,70

39,3

-13,6

25,7

1.266

Ikast-Brande

32,8

0,20

9,8

-12,8

-3,0

-90

Ishøj

17,0

0,59

15,4

-7,1

8,3

488

Jammerbugt

30,1

0,40

17,0

-11,4

5,7

188

Kalundborg

42,0

0,01

0,6

-17,1

-16,5

-393

Kerteminde

19,9

0,45

13,9

-8,2

5,7

287

Kolding

75,7

-0,23

-28,1

-31,8

-59,9

-792

København

505,8

0,00

0,0

-190,6

-190,6

-377

Køge

45,8

-0,01

-0,8

-21,3

-22,1

-482

Langeland

11,9

1,87

28,8

-4,1

24,7

2.072

Lejre

21,0

0,32

12,8

-11,0

1,8

86

Lemvig

18,9

0,79

21,3

-7,0

14,3

758

Lolland

40,6

-0,01

-0,5

-14,3

-14,8

-364

Lyngby-Taarbæk

47,4

0,03

3,2

-25,1

-21,9

-463

Læsø

2,0

-0,03

-0,1

-0,6

-0,6

-317

Mariagerfjord

35,4

0,65

32,0

-13,2

18,9

532

Middelfart

30,4

-0,03

-1,3

-12,5

-13,8

-454

Morsø

18,6

1,00

23,9

-6,3

17,6

944

Norddjurs

33,6

-0,09

-4,1

-12,5

-16,6

-495

Nordfyns

23,8

-0,01

-0,3

-9,0

-9,4

-394

Nyborg

26,4

-0,02

-0,7

-9,9

-10,7

-404

Næstved

63,9

0,30

29,0

-26,1

2,9

45

Odder

17,5

0,78

19,7

-7,0

12,8

731

Odense

161,6

0,01

2,4

-61,2

-58,8

-364

Odsherred

28,2

0,05

1,9

-10,3

-8,4

-299

Randers

77,7

0,33

35,9

-29,4

6,5

84

Rebild

23,6

-0,03

-1,1

-9,9

-11,0

-464

Ringkøbing-Skjern

48,2

0,89

69,3

-18,6

50,7

1.051

Ringsted

27,3

1,02

45,5

-11,9

33,6

1.230

Roskilde

65,4

0,73

84,5

-30,6

54,0

826

Rudersdal

46,0

-0,14

-18,7

-28,8

-47,5

-1.033

Rødovre

31,6

0,93

51,6

-14,2

37,4

1.184

Samsø

3,7

0,02

0,1

-1,3

-1,2

-329

Silkeborg

70,9

0,80

91,6

-29,9

61,7

871

Skanderborg

43,6

0,82

61,7

-19,7

42,0

962

Skive

40,3

0,71

42,5

-15,4

27,2

675

Slagelse

64,6

0,04

3,8

-25,5

-21,7

-336

Solrød

17,7

0,79

28,0

-9,5

18,5

1.049

Sorø

21,7

-0,02

-0,6

-9,0

-9,6

-443

Stevns

18,7

0,74

21,1

-8,0

13,1

700

Struer

20,2

0,29

8,4

-7,7

0,7

34

Svendborg

47,9

0,00

0,1

-17,4

-17,3

-364

Syddjurs

34,1

0,06

2,9

-13,1

-10,2

-299

Sønderborg

64,6

0,78

75,7

-25,0

50,7

785

Thisted

37,4

1,00

51,6

-13,6

38,0

1.016

Tønder

35,1

0,96

44,8

-12,3

32,4

924

TÃ¥rnby

34,1

0,43

25,0

-15,5

9,6

281

Vallensbæk

10,7

0,04

0,8

-5,5

-4,7

-438

Varde

41,8

0,60

38,6

-17,0

21,6

516

Vejen

34,8

0,02

1,0

-13,3

-12,3

-355

Vejle

86,7

0,00

0,2

-38,3

-38,1

-440

Vesthimmerland

30,2

0,83

36,3

-11,7

24,7

818

Viborg

76,6

0,22

25,1

-30,8

-5,6

-73

Vordingborg

39,7

-0,03

-1,7

-15,6

-17,3

-436

Ærø

6,1

1,23

8,2

-1,8

6,5

1.066

Aabenraa

51,4

0,47

34,2

-19,2

15,0

293

Aalborg

171,4

0,03

7,7

-67,0

-59,4

-346

Ã…rhus

254,8

0,00

0,0

-102,3

-102,3

-402

Hele landet

4.661,4

0,233

1.724,4

-1.935,3

-210,9

-45

Kilde:  Lovmodelberegninger på grundlag af en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen for 2005 fremskrevet til 2008 med de seneste budgetteringsforudsætninger fra Økonomisk Redegørelse fra februar 2008.

Anm.:  Da beregningerne er baseret på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen, er der nogen usikkerhed på tallene for kommunerne med lave indbyggertal.

Note:   Udskrivningsgrundlagene for kommuneskatten – skattepligtig indkomst – og for bundskatten – personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst – er forskellige. Bundskattegrundlaget er størst. Derfor medfører en nedsættelse af bundskatten med 0,22 pct. point et større provenutab end merprovenuet af stigningen i kommuneskatten med i gennemsnit 0,233 pct. point. Endvidere er der i tabellen alene indregnet indkomstskatteændringen som følge af ændrede kommuneskatteprocenter, svarende til ca. 1,7 mia. kr. Herudover kompenserer bundskattenedsættelsen tillige for stigning i kommunal grundskyld og dækningsafgift, jf. også teksten til svaret.

 


Spørgsmål 2:

Kan ministeren bekræfte, at borgere i kommuner, der ikke har sat skatten op, får kompensation for skattestigninger betalt af borgere i andre kommuner, og hvor stor en andel af provenutabet relaterer sig hertil?

Svar:

Jeg kan bekræfte, at samtlige borgere får kompensation via bundskattenedsættelsen, uanset om den kommune, de bor i, har sat skatten op, ned eller holdt den uændret.

 

Spørgsmål 3:

Kan ministeren bekræfte, at i kommuner, der har sat skatten op, sker der ikke fuld kompensation, og kan ministeren for disse kommuner sige noget mere konkret om underkompensationens omfang?

Svar:

Mit svar på dette spørgsmål er en gentagelse af det, jeg sagde under 1. behandlingen af lovforslaget.

”Sagen er ganske enkelt den, at kommunerne har sat skatten mere op, end det var aftalt mellem regeringen og Kommunernes Landsforening, og for at sikre, at skattestoppet overholdes, bliver bundskatten sat ned. Bundskatten opkræves på samme grundlag som kommuneskatten, og derfor er det en kompensation, som fuldt ud matcher de skattestigninger, der har været.

Er det så lidt ujævnt fordel hen over landet, hvor skatten er blevet sat op, med hensyn til hvem der så får gavn af det, hvor skatten nu bliver sat ned? Ja, det er lidt ujævnt fordelt hen over landet, præcis på samme måde, som hvis Kommunernes Landsforenings selv havde kunnet styre processen og fået kommunerne til at bøje deres budgetter, så den aftale, de indgik, og som de var glade for sidste sommer, var blevet overholdt. Hvis det nu var sådan, at kommunerne selvstændigt havde aftalt, hvem der skulle sætte skatten op og med hvor meget, og hvem der kunne sætte den ned, havde det også været ujævnt fordelt hen over landet, hvem der havde været vindere, og hvem der måtte beskattes lidt hårdere. Det er, præcis som vi har set tidligere, hvor kommunerne jo selv har fundet ud af så at sige at lave omfordelingen fra kommune til kommune, og hvor vi fra statens side og fra regeringens side blot har overvåget, at det samlede skatteprovenu fra kommunernes side ikke er gået op. Det er lykkedes de andre år, det er ikke lykkedes nu, og derfor må regeringen træde til og sikre, at skattestoppet overholdes.

Det vil så betyde, at borgerne i Hørsholm Kommune, hvor skatten fra kommunens side er sat op med 0,7 procentpoint, så at sige får en hjælpende hånd på 0,22 procentpoint, sådan at skattestigningen ikke bliver så voldsom. Og hvis man tager en kommune som Herning, hvor skatten er blevet holdt i ro, vil man som skatteyder i Herning opleve, at der reelt bliver tale om en skattelettelse, hvilket jeg på vegne af nogle skatteydere i Herning skal sige er tiltrængt. På den måde er det faktisk på præcis samme måde som tidligere her sikret, at skattestoppet overholdes.”

 

Spørgsmål 4:

Ministeren bedes ved beregningseksempler illustrere hvilken betydning nedsættelsen af bundskatten får for skatteyderne inden for forskellige relevante indkomstintervaller og i forskellige kommuner (kommuner der har sat skatten op, holdt skatten uændret og nedsat skatten). I forlængelse heraf bedes redegjort for hvilke generelle virkninger der kan udledes af den konkrete kompensationsmodel, f.eks. om skatteydere med høje indkomster i velhavende kommuner generelt får større økonomisk udbytte end mennesker med lave indkomster i fattige kommuner.

Svar:

I nedenstående tabel er vist eksempler på den samlede skatteændring som følge af kommuneskatteændringen og den foreslåede årlige bundskattenedsættelse på 0,22 pct.point.

Beregningerne er foretaget for personer på forskellige indkomsttrin i Hørsholm, Egedal og Kolding kommuner. I Hørsholm er kommuneskatten i 2008 hævet med 0,70 pct. point, i Egedal er den samlede kommune- og kirkeskatteprocent holdt uændret, og i Kolding er kommuneskatten nedsat med 0,23 pct.point.

Ændring i indkomstskatten som følge af kommunal skatteændring og bundskattenedsættelse for typiske personer på forskellige indkomsttrin i Kolding, Egedal og Hørsholm kommuner. 2008-niveau.

 

Indkomst

Kolding kommune

Nedsættelse af kommune- og kirkeskat:

0,23 pct.point

Egedal kommune

Uændret kommune- og kirkeskatteprocent

 

Hørsholm kommune

Stigning i kommu­ne- og kirkeskat:

0,70 pct.point

 

Kr.

Kr.

Pct.

Kr.

Pct.

Kr.

Pct.

Pensionist uden ATP

130.512

÷ 403

÷ 0,31

÷ 197

÷ 0,15

430

0,33

Deltidsansat................

170.000

÷ 465

÷ 0,27

÷ 254

÷ 0,15

387

0,23

Ufaglært arbejder........

200.000

÷ 586

÷ 0,29

÷ 315

÷ 0,16

511

0,26

Ufaglært arbejder........

220.000

÷ 651

÷ 0,30

÷ 355

÷ 0,16

545

0,25

Faglært arbejder..........

250.000

÷ 749

÷ 0,30

÷ 416

÷ 0,17

599

0,24

Faglært arbejder..........

300.000

÷ 951

÷ 0,32

÷ 517

÷ 0,17

805

0,27

Faglært arbejder..........

350.000

÷ 1.144

÷ 0,33

÷ 618

÷ 0,18

983

0,28

Funktionær..................

400.000

÷ 1.190

÷ 0,30

÷ 652

÷ 0,16

1.155

0,29

Højtlønnet...................

600.000

÷ 1.272

÷ 0,21

÷ 670

÷ 0,11

2.286

0,38

Højtlønnet...................

1.000.000

÷ 1.223

÷ 0,12

÷ 707

÷ 0,07

3.903

0,39

Anm.: ÷ = skattelettelse

 

I Egedal kommune, der samlet set holder kommune- og kirkeskatten uændret, medfører bundskattenedsættelsen på 0,22 pct.point en skattelettelse på ca. 200 kr. for en pensionist til ca. 700 kr. for en højtlønnet med en indkomst på 1 mio. kr. For de høje indkomster er skattelettelsen i Egedal kommune begrænset af det skrå skatteloft. Topskatteydere får således ingen skattelettelse på den del af indkomsten, der overstiger topskattegrænsen.

Effekten af det skrå skatteloft slår også igennem i Kolding kommune, der har nedsat skatten med 0,23 pct.point, og hvor der her oveni gives bundskattenedsættelsen på 0,22 pct.point. Den samlede skattenedsættelse udgør her fra ca. 400 kr. eller ca. 0,3 pct. af indkomsten for en enlig pensionist til godt 1.200 kr. eller 0,1 pct. af indkomsten for en person med en indkomst på 1 mio. kr.

I Hørsholm, der har sat skatten op med 0,70 pct.point, bliver nettoeffekten inkl. bundskattenedsættelsen en skattestigning på ca. 0,48 pct.point. Da Hørsholm ikke er omfattet af skatteloftet, slår skattestigningen her fuldt igennem – også for de høje indkomster. Skattestigningen udgør her 430 kr. for en enlig pensionist og ca. 3.900 kr. for en indkomst på 1 mio. kr.

Som det fremgår af disse typeeksempler og endvidere af tabellen i svaret på spørgsmål 1, der viser variationen på nettoskatteændringerne i samtlige landets kommuner, kan der ikke drages nogen entydig konklusion på, at bundskattekompensationen favoriserer borgerne i visse typer kommuner frem for andre.

 

Spørgsmål 5:

Kunne man have fordelt skattelettelserne på en social mere retfærdig måde, f.eks. ved alene at give kompensation til borgere i de kommuner, der har haft skattestigninger, og eventuelt med samme kompensationsbeløb til de enkelte skatteydere uanset indkomstforhold.

Svar:

Ændringer i kommuneskatten har den effekt, at det medfører skatteændringer, der udgør en procentvis andel af indkomsten. Har man en lille indkomst, bliver der i kroner og øre tale om en beskeden skatteændring, mens der bliver tale om en større skatteændring, når der er tale om større indkomster.

Regeringen har således fundet det naturligt og også socialt mest retfærdigt at yde kompensationen for den kommunale skattestigning ved en nedsættelse af bundskatteprocenten, der fordelingsmæssigt har de samme egenskaber som kommuneskatten.