Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L     8- Forslag til Lov om ændring af forskellige energiafgiftslove m.v. (Indeksering af energiafgifterne).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 3 og 4 af 30. november 2007.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Lene Skov Henningsen

 

 

 


Spørgsmål 3: Ministeren anmodes om at redegøre for, hvorledes man er kommet frem til beregningerne for, at den gennemsnitlige prisudvikling er 1,8 pct. pr. år, i den forbindelse anmodes ministeren om at redegøre for, hvad den gennemsnitlige prisudvikling har været de seneste 3 år.

 

Svar: Vi har anmodet Finansministeriet om svar, og de har svaret følgende:

”Energiafgifterne indekseres med 1,8 pct. årligt svarende til den skønnede gennemsnitlige udvikling i nettoprisindekset på mellemfristet sigt, hvor konjunkturerne antages at være neutrale.  

Fremskrivningen på mellemfristet sigt er baseret på:

1) En fortsat fast valutakurs over for euroen, og

2) Den Europæiske Centralbanks (ECB) definition af prisstabilitet, der indebærer, at euroområdets inflationstakt på mellemsigtet frist udgør "under, men tæt på 2 pct." om året.

Fastkurspolitikken indebærer, at dansk inflation på mellemfristet sigt er forankret i euroområdets inflationstakt. Forankringen i euroområdets inflationstakt på mellemfristet sigt udelukker ikke, at dansk inflation i perioder kan afvige fra euroområdets.

Ifølge foreløbige tal fra Danmarks Statistik udgjorde den årlige stigningstakt i nettoprisindekset i 2004 - 2006 1,80 pct. (1,38 pct. i 2004, 1,98 pct. i 2005 og 2,04 i 2006).”

 

Spørgsmål 4: Ministeren anmodes om at redegøre for, hvad energiafgifterne ville have været i årene fra 2001-2007, hvis der ikke havde været et skattestop?

 

Svar: Såfremt energiafgifterne var blevet reguleret med prisudviklingen i perioden siden 2001, ville provenuet alt andet lige have været ca. 3,6 mia. kr. højere i 2007, end tilfældet er.

Skattestoppet i sig selv hindrer ikke ændringer i energiafgifterne. Det er således muligt indenfor skattestoppets præmisser at hæve en afgift, hvis det er miljømæssigt ønskeligt. Eneste krav er, at provenuet anvendes til at sænke andre skatter og afgifter. Baggrunden for L 8 er netop et ønske om at reducere udledningen af CO2, og merprovenuet anvendes til sænke skatten på arbejde. L 8 er derfor i fuld overensstemmelse med præmisserne i skattestoppet.