Betænkning afgivet af Socialudvalget den 9. april 2008
Betænkning
over
 Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om almene boliger m.v.
(Takst for driftsorienteret tilsyn, indhentelse af økonomiske oplysninger om husstandsmedlemmer og indhentelse af oplysninger om boligsøgende ved anvisninger af ledige almene boliger m.v.)
[af velfærdsministeren (Karen Jespersen)]
1. Ændringsforslag
Velfærdsministeren har stillet 1 ændringsforslag om deling af lovforslaget, som er tiltrådt af udvalget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. februar 2008 og var til 1. behandling den 26. februar 2008. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Udkast til lovforslaget har af to omgange været sendt i høring, og den daværende socialminister sendte den 18. september 2007 det første udkast af 5. september 2007 til udvalget, jf. alm. del – bilag 413, folketingsåret 2006-07. Den 8. februar 2008 sendte velfærdsministeren de indkomne høringssvar fra første og anden høringsrunde samt et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til velfærdsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Nogle af udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (V, S, DF, KF og RV) vil stemme for ændringsforslaget om deling af lovfor-slaget. Flertallet indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse uændret.
Et mindretal i udvalget (SF og EL) vil stemme for ændringsforslaget om deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse og det under B nævnte lovfor-slag til forkastelse ved 3. behandling.
Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af velfærdsministeren, tiltrådt af udvalget:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
  1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:
A. »Forslag til lov om ændring af lov om social service. (Takst for driftsorienteret tilsyn)« omfattende § 1 og § 4, stk. 1.
B. »Forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om almene boliger m.v. (Indhentelse af økonomiske oplysninger om husstandsmedlemmer og indhentelse af oplysninger om boligsøgende ved anvisninger af ledige almene boliger m.v.)« omfattende §§ 2-4.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Under førstebehandlingen blev der ytret ønske om en deling af lovforslaget, således at de foreslåede regler om takst for driftsorienteret tilsyn blev udskilt fra de øvrige to dele af lovforslaget om indhentelse af økonomiske oplysninger om husstandsmedlemmer og indhentelse af oplysninger om boligsøgende ved anvisninger af ledige almene boliger m.v. Lovforslaget foreslås derfor delt i to selvstændige lovforslag, der kan vedtages hver for sig.
 Ellen Trane Nørby (V)  Erling Bonnesen (V) nfmd. Anne‑Mette Winther Christiansen (V)  Karen Ellemann (V)  Christian H. Hansen (DF) fmd. René Christensen (DF)  Anita Christensen (DF)  Vivi Kier (KF)  Tom Behnke (KF)  Mette Frederiksen (S)  Lone Møller (S)  Lene Hansen (S)  Lise von Seelen (S)  Özlem Sara Cekic (SF)  Astrid Krag (SF)  Marianne Jelved (RV)  Line Barfod (EL)
Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
47 |
|
Ny Alliance (NY) |
3 |
Socialdemokratiet (S) |
45 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
25 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
23 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
17 |
|
Sambandsflokkurin (SP) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
 9 |
|
Uden for folketingsgrupperne |
2 |
Enhedslisten (EL) |
 4 |
|
(UFG) |
|
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 72
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Høringssvar, fra velfærdsministeren |
2 |
Henvendelse af 18/02-08 fra LOS – Landsforeningen af opholdssteder, botilbud og skolebehandlingstilbud |
3 |
Udkast til tidsplan |
4 |
Henvendelse af 26. februar 2008 fra Børnesagens Fællesråd |
5 |
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 72
Spm.nr. |
Titel |
1 |
Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/02-08 fra LOS – Landsforeningen af opholdssteder, botilbud og skolebehandlings-tilbud, til velfærdsministeren, og ministerens svar herpå |
2 |
Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/02-08 fra Børnesagens Fællesråd, til velfærdsministeren, og ministerens svar herpå |
3 |
Spm. om deling af lovforslaget, til velfærdsministeren, og ministerens svar herpå |
4 |
Spm. om indhentelse af nødvendige økonomiske oplysninger om andre relevante husstandsmedlemmer, til velfærdsministeren, og ministerens svar herpå |
5 |
Spm., om indhentelse af økonomiske oplysninger om ansøgerens samlever og andre husstandsmedlemmer alene har en teknisk karakter, til velfærdsministeren, og ministerens svar herpå |
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til velfærdsministeren og dennes svar herpå.
Spørgsmål 4 og 5 og velfærdsministeren svar herpå er optrykt efter ønske fra S.
Spørgsmål 4:
Ministeren bedes definere, hvem »andre relevante husstandsmedlemmer« kan være, i relation til indhentelse af nødvendige økonomiske oplysninger og redegøre for, i hvilke sammenhænge det vil være relevant at indhente oplysninger om disse andre husstandsmedlemmer. Er ministeren enig i, at der kan være behov for en præcisering i forslaget?
Svar:
Jeg vil gerne understrege, at lovforslaget alene har til formål at gøre det lettere for myndighederne at indhente oplysninger hos de relevante parter til brug for sagsbehandlingen i en række sager.
Spørgsmålet om, i hvilke tilfælde det er relevant at indhente nærmere angivne oplysninger om ansøgere m.fl. i forbindelse med afgørelser om tildeling af en social ydelse, er reguleret i anden lovgivning:
På det sociale område – jf. forslagets § 2, nr. 3 – kan der være tale om at indhente økonomiske oplysninger om andre husstandsmedlemmer end ægtefæller og samlevere i sager efter lov om individuel boligstøtte.
I disse sager vil andre husstandsmedlemmers indkomst have betydning for, om ansøgeren har ret til boligstøtte, og for størrelsen af støtten, jf. reglerne herom i lov om individuel boligstøtte.
På boligområdet – jf. forslagets § 3, nr. 1 – kan der være tale om at indhente oplysninger om andre husstandsmedlemmer i forbindelse med kommunalbestyrelsens behandling af sager om anvisning af en bolig eller sager om kommunalbestyrelsens godkendelse af udlejning af en bolig, jf. reglerne i lov om almene boliger m.v. samt andre tidligere støttelove.
Kommunalbestyrelsen foretager efter disse regler en vurdering af ansøgerens (boligsociale) behov for anvisning af en ledig bolig. Kommunalbestyrelsen indhenter de nødvendige oplysninger til brug for sin sagsbehandling. Der kan herunder blive tale om at indhente økonomiske oplysninger om samtlige medlemmer af husstanden.
Derudover vil det være relevant for kommunalbestyrelsen at indhente de nævnte oplysninger om andre husstandsmedlemmer ved anvisninger, som kommunen – ligeledes med et boligsocialt sigte – foretager i andet udlejningsbyggeri.
Da spørgsmålet om den personkreds, der indhentes oplysninger om, som omtalt er reguleret i anden lovgivning, finder jeg ikke behov for at ændre eller præcisere lovforslaget.
Spørgsmål 5:
Ministeren bedes bekræfte, at forslaget om at give adgang til at indhente økonomiske oplysninger fra ansøgerens samlever og andre husstandsmedlemmer alene har en teknisk karakter og ikke vil påvirke ansøgeres ret til sociale ydelser. I forlængelse heraf bedes ministeren konkret bekræfte, at eksempelvis to studerende, der bor sammen uden at være samlevende, kun i relation til boligstøtte og andre ydelser relateret til boligen bliver set som en enhed, mens deres ret til øvrige sociale ydelser fortsat vurderes individuelt.
Svar:
Jeg kan bekræfte, at forslaget ikke indebærer nogen ændringer i ansøgeres ret til at modtage ydelser efter den sociale lovgivning.
Hvilke økonomiske forhold og herunder hvilke personers økonomiske forhold der er afgørende for, om en ansøger har ret til en social ydelse, er fastsat i de enkelte sociale love.
Jeg kan bekræfte, at hvor to studerende bor sammen uden at være samlevende, gælder der i dag på Velfærdsministeriets område ikke – ud over regler om ydelser relateret til boligen – regler om, at sociale ydelser til den ene er påvirket af den andens økonomi.