Hovedbevægelser på
finanslovforslaget 2008
i forhold til finanslov 2007

 

 

Februar 2008

 


Indholdsfortegnelse

FFL08 sammenlignet med FL07. 3

§ 5. Statsministeriet 4

§ 6. Udenrigsministeriet 5

§ 7. Finansministeriet 7

§ 8. Økonomi- og Erhvervsministeriet 9

§ 9. Skatteministeriet 10

§ 11. Justitsministeriet 11

§ 12. Forsvarsministeriet 12

§ 15. Velfærdsministeriet 13

§ 16. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse. 16

§ 17. Beskæftigelsesministeriet 18

§ 18. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration. 21

§ 19. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. 22

§ 20. Undervisningsministeriet 24

§ 21. Kulturministeriet 27

§ 22. Kirkeministeriet 28

§ 23. Miljøministeriet 29

§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 30

§ 28. Transport- og Energiministeriet 31

§ 29. Klima- og Energiministeriet 33

§ 35. Generelle reserver 34

 

 


FFL08 sammenlignet med FL07

I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget 2008 (februar 2008) sammenlignet med finansloven for 2007 inden for hvert ministerområde. 

Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de største ændringer i forhold til finansloven for 2007. For hvert punkt henvises til den relevante hovedkonto på finanslovforslaget for 2008.

Som udgangspunkt nævnes de hovedkonti på finanslovforslaget for 2008, der ændres med mere end 20 pct., samtidig med at ændringen udgør mindst 20 mio. kr. i forhold til B-året.

Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende kategorier:

·               Nye initiativer

·               Reserver

·               Budgetforbedringer

·               Øvrige større ændringer

 

Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2008 kan ses i sammenhæng med Betænkning vedr. finanslovforslaget 2008 i forhold til finanslov 2007, der indeholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra FL07 til FFL08.


§ 5. Statsministeriet

Ingen ændringer på § 5. Statsministeriet falder inden for det i indledningen nævnte kriterium.
§ 6. Udenrigsministeriet

 

Nye initiativer

·               I henhold til regeringsgrundlaget er det regeringens sigte over en Ã¥rrække at øge udviklingsbistanden fra det nuværende niveau pÃ¥ 0,8 pct. af BNI. Der er derfor afsat yderligere ca. 650,0 mio. kr. til udviklingsbistand i 2008 set i forhold til 2007 i løbende priser. Stigningen anvendes primært til øget bistand i Afrika og forbedring af kvinders vilkÃ¥r mv. (§ 06.3.).

 

Reserver

·               Der er afsat en negativ budgetregulering pÃ¥ i alt 37,1 mio. kr. Budgetreguleringen omfatter dels, at der er optaget en negativ budgetregulering pÃ¥ 20,0 mio. kr. i 2008 vedrørende Udenrigsministeriets tilskud uden for udviklingsbistanden, og dels fastsættelse af en obligatorisk opsparing pÃ¥ 1 pct. i 2008 pÃ¥ Udenrigsministeriets driftsramme ( § 06.11.79.).

 

Øvrige større ændringer

·               Renteindtægten af diverse tilgodehavender falder med 31,3 mio. kr. fra 2007 til 2008. Mindreindtægten skyldes en omlægning af praksis for tilbagebetaling af renter pÃ¥ tilskud, som er indgÃ¥et i fælles donorfinansierede puljer/fonde (§ 06.11.06).

·               Den fastlagte profil for udlodningerne fra IØ og IFU indebærer et fald i udlodningerne fra 2007 til 2008 pÃ¥ 100,0 mio. kr. (§ 06.11.21.).

·               I forbindelse med Danmarks Klimaallokeringsplan reduceres bevillingen til statslig erhvervelse af klimakreditter i udviklingslande med 50,1 mio. kr. i 2008 i forhold til 2007 (§ 06.11.27.).

·               Bevillingen til fredsbevarende operationer stiger med 30,9 mio. kr. fra 2007 til 2008. Merudgiften skyldes, at de pÃ¥lignede bidrag til FN’s fredsbevarende operationer gennem de seneste Ã¥r har været stigende (§ 06.22.01.).

·               Der afsættes i 2008 yderligere 628,0 mio. kr. til program- og projektbistand til Afrika. Stigningen skyldes dels regeringens ønske om at øge bistanden til Afrika, dels at miljøbistanden til Zambia fra 2008 finansieres over landeprogrammet til Zambia, og dels at tilsagnsbudgetteringen giver udsving mellem Ã¥rene (§ 06.32.01.).

·               Eftergivelsen af de større nuværende indgÃ¥ede gældslettelsesaftaler nærmer sig deres afslutning, og der forventes ikke indgÃ¥et nye aftaler før tidligst i 2009. Bevillingen til lÃ¥nebistand reduceres som følge heraf med 225,2 mio. kr. fra 2007 til 2008 (§ 06.32.07.).

·               Støtte til miljø- og klimaprogrammer i Zambia og Vietnam pÃ¥ 320,0 mio. kr. overføres i 2008 fra § 06.34.01. Miljø og klimabistand i udviklingslande mv. til de to landes landeprogrammer under § 06.32.01. og § 06.32.02. Der afsættes i 2008 ekstra 94,8 mio. kr. til en ny klimapulje under § 06.34.01. Samtidig blev der i 2007 afgivet et toÃ¥rigt tilsagn til FN’s miljøprogram (UNEP) pÃ¥ 31,0 mio. kr. under kontoen, og der forventes derfor først afgivet nyt tilsagn til UNEP i 2009 (§ 06.34.01).

·               Bevillingen til HIV/AIDS og sundhedsprogrammer falder med 190,0 mio. kr. fra 2007 til 2008. Faldet skyldes, at der i 2007 blev afgivet toÃ¥rige tilsagn til tre organisationer indenfor HIV/AIDS og befolkningsomrÃ¥det. Nye forventede tilsagn afsættes som følge heraf først i 2009 (§ 06.36.03.).

·               Bevillingen til FN’s øvrige udviklingsprogrammer og diverse multilaterale bidrag øges med 95,0 mio. kr. fra 2007 til 2008. Der forventes afgivet et toÃ¥rigt tilsagn til ILO pÃ¥ 60,0 mio. kr. i 2008, hvorimod der ikke blev afgivet tilsagn til ILO i 2007. Herudover har udgifterne til FN’s fredsbevarende operationer gennem de seneste Ã¥r været stigende (§ 06.36.06.).

·               Der vil i 2008 skulle afgives bÃ¥de det sidste bidrag under den 14. genopfyldning og det første bidrag under den 15. genopfyldning af fonden for udviklingslande under Verdensbanken (den Internationale Udviklingssammenslutning (IDA)). Bevillingen til Verdensbanken stiger som følge heraf med 280,0 mio. kr. fra 2007 til 2008 (§ 06.37.01.).

·               Udenrigsministeriet forventer, at der i 2008 afgives et toÃ¥rigt tilsagn til trustfonde under den Afrikanske Udviklingsbank. Bevillingen til regionale udviklingsbanker stiger derfor med 20,0 mio. kr. fra 2007 til 2008 (§ 06.37.02.).

·               Udgifterne til genopbygningsbistand samt stabilitet og sikkerhed afholdes fra 2008 over en nyoprettet konto for Stabilisering og konfliktforebyggelse (§ 06.32.08.60.). Bevillingen pÃ¥ § 06.38.01. falder derfor med 50,0 mio. kr. fra 2007 til 2008 og bevillingen pÃ¥ § 06.38.02. falder med 100,0 mio. kr. fra 2007 til 2008 (§ 06.38.02.).


§ 7. Finansministeriet

 

Nye initiativer

·               Som led i trepartsaftalerne mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), KL, Danske Regioner, LO, AC og FTF i forsommeren 2007 er der aftalt en række personalepolitiske initiativer til gennemførelse i perioden 2008-2011. For 2008 er der i alt indbudgetteret 303,0 mio. kr. til finansiering af disse initiativer (§ 07.14.03.).

·               Som led i trepartsaftalerne mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), KL, Danske Regioner, LO, AC og FTF i forsommeren 2007 er der aftalt en række ledelsespolitiske initiativer til gennemførelse i perioden 2008-2011. For 2008 er der i alt indbudgetteret 25,0 mio. kr. til finansiering af disse initiativer (§ 07.14.04.).

 

Reserver

·               Der er afsat en reserve § 07.11.79. Reserver og budgetreguleringer pÃ¥ 126,0 mio. kr. Ã¥rligt i perioden fra 2008 til 2011 som følge af trepartsaftalerne mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), KL, Danske Regioner, LO, AC og FTF. Reserven kan anvendes til at kompensere de offentlige arbejdsgivere for merudgifter ved indførelse af ret til voksenelevløn til alle elever pÃ¥ de erhvervsrettede ungdomsuddannelser, der er fyldt 25 Ã¥r og har haft mere end ét Ã¥rs relevant beskæftigelse (§ 07.11.79.).

·               Der er afsat en reserve § 07.11.79. Reserver og budgetreguleringer pÃ¥ 35,0 mio. kr. i 2008, som kan anvendes til ekstraordinære og/eller uforudsete udgifter forbundet med forberedelsen af klimatopmødet COP15 i København i 2009 (§ 07.11.79.).

·               Der er afsat en negativ budgetregulering vedr. DUT pÃ¥ § 07.11.79. Reserver og budgetreguleringer pÃ¥ 33,4 mio. kr. i 2008, 64,1 mio. kr. i 2009, 85,3 mio. kr. i 2010 og 78,8 mio. kr. i 2011 vedrørende kommunale og regionale beredskabers drifts- og brugerudgifter i forbindelse med det nyetablerede offentlige radiokommunikationsnet, SINE (§ 07.11.79.).

 

Øvrige større ændringer

·               Som følge af aftalerne om den kommunale og den regionale økonomi er der foretaget en række modsatrettede bevægelser pÃ¥ § 07.11.04. Fremme af digital forvaltning. Der afsættes midler til udmøntning af digitaliseringsstrategien, som er et fællesoffentligt projekt mellem kommuner, regioner og staten, der har til formÃ¥l at fremme digitaliseringen af den offentlige sektor frem til 2010. Til gengæld nedlægges § 07.11.04.20. Digitalisering i staten, og en mindre del af midlerne herfra overflyttes til § 07.11.02. Effektivisering af offentlige institutioner. Ansvaret for borgerportalsprojektet overgÃ¥r til § 19. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. Endelig ophører puljen til fremme af kommunale digitaliseringsløsninger (§ 07.11.04.50.), da puljen kun er afsat med virkning i 2007. Samlet set betyder ovennævnte bevægelser en reduktion af nettoudgiftsbevillingen pÃ¥ 27,2 mio. kr. (§ 07.11.04.).

·               Danske Spils forventede overskud skønnes at blive mindre end det efter Tipsloven beregnede udligningsloft, hvorfor udgiftsbevillingen øges med 54,7 mio. kr. Hvis Danske Spils overskud ikke nÃ¥r udligningsloftet, udbetaler staten halvdelen af forskellen mellem Danske Spils overskud og udligningsloftet til tipsfondene (§ 07.13.40.).

·               I 2007 blev der indbudgetteret et engangskapitalindskud pÃ¥ 3 mia. kr. pÃ¥ Statens kapitalindskud i Forebyggelsesfonden, og udgiftsbevillingen er derfor reduceret med 3 mia. kr. fra 2007 til 2008 (§ 07.15.07.). 

·               Slots- og Ejendomsstyrelsens ejendomsportefølje udvides med ejendomme fra politiet, to mindre ejendomme fra Undervisningsministeriet samt fire ejendomme, som er tilfaldet staten i forbindelse med de kommunale delingsforhandlinger. Den budgetterede nettoindtægt øges med 36,3 mio. kr (§ 07.16.01.).

·               Et byggeprojekt pÃ¥ Marienborg samt ændret periodisering af en række anlægsprojekter betyder, at udgiftsbevillingen øges med 80,6 mio. kr., og indtægtsbevillingen øges med 47,0 mio. kr. fra 2007 til 2008 (§ 07.16.04.).

 


§ 8. Økonomi- og Erhvervsministeriet

 

Budgetforbedringer

·               Som følge af nedlæggelse af Garantifonden for skibsbygning indbudgetteres fondens egenkapital pÃ¥ 120,6 mio. kr. som indtægt pÃ¥ Garantifonden for skibsbygning mv. (§ 08.36.03.).

 

Reserver

·               Som følge af bl.a. budgetregulering vedrørende digitale løsninger, fase 2 i effektiviseringen af det statslige indkøb samt obligatorisk opsparing pÃ¥ driftsrammen er udgiften i 2008 reduceret med 28,2 mio. kr. i forhold til 2007, hvorefter nettoudgiften i 2008 er -0,4 mio. kr. (§ 08.11.79.).

 

Øvrige større ændringer

·               I medfør af Handlingsplan for offensiv global markedsføring af Danmark er der i Ã¥rene 2007-2010 afsat 150,0 mio. kr. til Fonden til markedsføring af Danmark. Reserven er fuldt udmøntet pÃ¥ forslag til finanslove 2008. Heraf udmøntes der i 2008 37,5 mio. kr. til fonden. Fonden, som er oprettet ved lov (L 476 af 30. maj 2007), skal øge omverdenens kendskab til Danmarks styrker og kompetencer (§ 08.33.07.).

·               Som følge af et uventet stort antal stormskader i 2006/2007 budgetteres der med et træk pÃ¥ § 08.32.06 Stormflod og stormfald pÃ¥ 40,0 mio. kr. i 2008 med hjemmel i § 27, stk. 2 i Lov om stormflod og stormfald af 17. maj 2000 (§ 08.32.06.).

·               Som følge af ændrede skøn og indgÃ¥else af nye tilsagn reduceres bevillingen til § 08.32.03.70. Renteudligningsordningen med 43,3 mio. kr. i 2008, hvorefter udgifterne til ordningen udgør 27,2 mio. kr. i 2008. Renteudligningsordningen afvikles i forbindelse med FFL08 med virkning fra 2008 (§ 08.32.03.70.).

·               Som følge af ekstraordinært store indtægter i 2007 i form af tilbageførsel fra Danmarks Erhvervsfond er indtægterne pÃ¥ § 08.32.03. Eksportfinansiering faldet med 1.420,7 mio. kr. til 203,0 mio. kr. i 2008 (§ 08.32.03.).

·               Som følge af et nyt skøn for Investeringsfonden for vækstmarkeders engagementer er der budgetteret indtægter pÃ¥ 52,0 mio. kr. i 2008 (§ 08.36.06.).

·               Der er pÃ¥ Reserver og budgetregulering pÃ¥ overførselsrammen overført 10,2 mio. kr. til tilgængelighedspuljen pÃ¥ § 08.37.05 samt 10,2 mio. kr. til kommunernes arbejde med handicaptilgængelighed i form af en DUT-overførsel (§ 08.37.79.).


§ 9. Skatteministeriet

 

Øvrige større ændringer

·               Indtægter fra gebyrer, retsafgifter mv. er blevet opjusteret med 803,2 mio. kr. fra 259,8 mio. kr. til 1.063,0 mio. kr. Opjusteringen skyldes, at Skatteministeriet pr. 1. januar 2008 overtager motorregistreringsopgaven fra Justitsministeriet. Hovedkontoen er opført pÃ¥ statens indtægtsbudget (§ 09.21.03.).

·               Indtægter fra personlige fordringer er blevet opjusteret med 235,0 mio. kr. fra 25,0 mio. kr. til 260,0 mio. kr. OmrÃ¥det vedrører primært indtægter i forbindelse med inddrivelse af statslige restancer, herunder overtagelsen af bødeomrÃ¥det fra politiet i 2006. Opjusteringen skyldes et ændret skøn foretaget pÃ¥ baggrund af regnskabstallet ultimo 2006 (§ 09.22.15.).

·               Udgifter og indtægter vedrørende afdrag og tab pÃ¥ misligholdt studiegæld er blevet nedjusteret med henholdsvis 110,5 mio. kr. fra 250,0 mio. kr. til 139,5 mio. kr. og 93,0 mio. kr. fra 428,0 mio. kr. til 335,0 mio. kr. Nedjusteringen skyldes ændrede skøn pÃ¥ baggrund af tidligere Ã¥rs indgÃ¥ede beløb, herunder regnskabstallet ultimo 2006 (§ 09.22.23.).

 

 


§ 11. Justitsministeriet

 

Nye initiativer

·               Med henblik pÃ¥ at etablere et nyt landsdækkende radiokommunikationssystem til beredskabet afsættes i alt 72,9 mio. kr. i 2008 til etablering af en driftsorganisation samt til afholdelse af udgifter vedrørende køb af adgang til radionettet (§ 11.23.03.).

 

Reserver

·               Mindreudgiften pÃ¥ 119,0 mio. kr. skyldes fastsættelse af en obligatorisk opsparing i 2008 pÃ¥ 1 pct. af ministeromrÃ¥dets driftsramme (§ 11.11.79.).

 

Øvrige større ændringer

·               Der forventes merudgifter pÃ¥ i alt 467,5 mio. kr. primært som følge af regnskabsmæssig afskrivning af restancer, der overdrages fra politiet til SKAT. Restancerne blev tidligere forsøgt inddrevet af politiet, men denne opgave varetages fremover af inddrivelsescentret hos SKAT (§ 11.21.21., § 11.23.02. § 11.23.11.).

 


§ 12. Forsvarsministeriet

 

Reserver

·               Mindreudgiften pÃ¥ 195,7 mio. kr. skyldes fastsættelse af en obligatorisk opsparing i 2008 pÃ¥ 1 pct. af ministeromrÃ¥dets driftsramme (§ 12.11.79.).

 

Øvrige større ændringer

·               Der pÃ¥regnes i 2008 anvendt færre midler til strukturtilpasningsprojekter i forhold til 2007. Yderligere pÃ¥regnes en forskydning af udgifter til bygge- og anlægsarbejde pÃ¥ 250,0 mio. kr. fra 2008 til 2009. Samlet reduceres bevillingen dermed med 430,3 mio. kr. fra 2007 til 2008 (§ 12.21.13.).

·               Der pÃ¥regnes en stigning i det internationalt finansierede NATO-investe-ringsprogram til øgede anlægsarbejder i Danmark. Udgifterne refunderes af NATO. SÃ¥vel udgifter som indtægter pÃ¥regnes at stige med 36,1 mio. kr. i 2008 set i forhold til 2007 (§ 12.22.13.).

 

 

 


§ 15. Velfærdsministeriet

 

Nye initiativer

·               Som følge af nedsættelsen af grundkapitalindskuddet i almene plejeboliger fra 14 pct. til 7 pct. i 2008 samt forhøjelse af maksimumsbeløbene for almene ældreboliger pr. 1. januar 2008, er der merudgifter til ydelsesstøtte til almene boliger pÃ¥ 363,0 mio. kr.(§ 15.51.01.).

·               Bloktilskuddene til regionerne er forhøjet med 5,8 mia. kr. Forhøjelsen skyldes bl.a. pris- og lønregulering, samt at der er indbudgetteret balancetilskud pÃ¥ 4,9 mia. kr. som følge af aftalen om regionernes økonomi for 2008. Balancetilskuddene sikrer regionerne finansiering til de aftalte niveauer for sundhedsudgifter og udviklingsudgifter i 2008. Tilskuddene er endvidere forhøjet med 300,0 mio. kr. i forbindelse med aftalen om reviderede lønforudsætninger for 2008 (§ 15.91.03.).

·               Bloktilskuddet til kommunerne er forhøjet med 5,2 mia. kr. Forhøjelsen skyldes bl.a. pris- og lønregulering, og at balancetilskuddet er forhøjet med 4,5 mia. kr. som følge af aftalen om kommunernes økonomi for 2008. Balancetilskuddet sikrer kommunerne finansiering til det aftalte udgiftsniveau i 2008. Tilskuddet er endvidere forhøjet med 940,0 mio. kr. i forbindelse med aftalen om reviderede lønforudsætninger for 2008 (§ 15.91.11.).

 

Øvrige større ændringer

 


§ 16. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse

 

Nye initiativer

·               I forlængelse af aftalen om regionernes økonomi for 2008 er der indbudgetteret en merudgift pÃ¥ 150,9 mio. kr. pÃ¥ Meraktivitetspulje til strÃ¥lebehandling (§ 16.51.71.).

 

Reserver

·               Kontoen for Reserver og Budgetregulering er reduceret med 245,7 mio. kr. Dette skyldes dels nedskrivning af reserven med 237,2 mio. kr. til det kommunale lov- og cirkulæreprogram som følge af udmøntningen af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses lov- og cirkulæreprogram og overførsel af midler til bloktilskuddet. Der til kommer en mindreudgift pÃ¥ 8,5 mio. kr. pÃ¥ grund af fastsættelse af en obligatorisk opsparing pÃ¥ 1 pct. af ministeromrÃ¥dets driftramme, budgetregulering vedr. indkøbseffektivisering, ændrede ejendomsskatter samt en afsat reserve til finansiering af efteruddannelse af sygeplejersker inden for kræftomrÃ¥det (§ 16.11.79.).

 

Øvrige større ændringer


§ 17. Beskæftigelsesministeriet

 

Nye initiativer

·               I overensstemmelse med Aftale om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden introduceres en seniorjobordning for personer over 55 Ã¥r, hvortil der er afsat en bevilling pÃ¥ 34,8 mio. kr. i 2008 (§ 17.46.58.).

·               Som led i trepartsaftalen af 17. juni 2007 mellem regeringen, KL, Danske Regioner, LO og AC er det besluttet at styrke Videncenter for Arbejdsmiljø Ã¥rligt med 25,0 mio. kr. i perioden 2008-2015 med henblik pÃ¥ øget indsamling og formidling af viden om forebyggelse og afhjælpning af arbejdsmiljøproblemer mÃ¥lrettet den offentlige sektor (§ 17.21.03.).

 

Reserver

·               Der er fastsat en mindreudgift pÃ¥ 32,0 mio. kr. som følge af obligatorisk opsparing pÃ¥ 1 procent af ministeromrÃ¥dets driftsrammer (§ 17.11.79.).

 

Budgetforbedringer

·               Der foreslÃ¥s en udvidelse af arbejdsgiverperioden for sygedagpenge. Perioden hvori arbejdsgivere som udgangspunkt afholder alle udgifter til sygedagpenge, forlænges fra de nuværende 15 kalenderdage til 21 kalenderdage (3 uger). Nettobudgetforbedringen for forslaget om udvidelse af arbejdsgiverperioden for sygedagpenge udgør 260,0 mio. kr. i 2008 og 350,0 mio. kr. i 2009-2011 (§ 17.38.01).

·               Der foreslÃ¥s en harmonisering af regler om tidsbegrænsning i retten til supplerende dagpenge. Adgangen til supplerende dagpenge begrænses generelt til 26 uger inden for 156 uger. Forslaget medfører en budgetforbedring pÃ¥ 90,0 mio. kr. i 2008, 610,0 mio. kr. i 2009 og 700,0 mio. kr. i 2010-2011. Udover provenuvirkningen indebærer forslaget en beskæftigelseseffekt pÃ¥ 2.200 personer fuldt indfaset (§ 17.32.01).

·               Der foreslÃ¥s en justering af regler om G-dage i lov om arbejdsløshedsforsikring. Antallet af dage, hvor arbejdsgiveren betaler a-dagpengegodtgørelse til lønmodtageren ved afskedigelse, hjemsendelse, eller lignende, øges fra 2 til 3 dage. Forslaget medfører en budgetforbedring pÃ¥ 25,0 mio. kr. i 2008 og 50,0 mio. kr. i 2009-2011 (§ 17.32.01).

·               Regeringen vil fremsætte lovforslag om, at statens andel af FerieKontos renter i perioden 2008 til 2011 kan udgøre op til 200,0 mio. kr. Der er pÃ¥ den baggrund indarbejdet en forhøjelse af indtægtsbevillingen pÃ¥ 100,0 mio. kr. i 2008 (§ 17.19.34.).

 

 

 

 

Øvrige større ændringer

·               I overensstemmelse med Aftalen om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden øges bevillingen til Forebyggelsesfonden med 150,0 mio. kr. fra 2007 til 2008, sÃ¥ den pÃ¥ FFL08 udgør i alt 350,0 mio. kr. Ã¥rligt (§ 17.21.11.).

·               Udgiften vedr. ATP-bidrag for modtagere af dagpenge er reduceret med 117,6 mio. kr. Mindreudgiften skyldes primært et forventet fald i antal modtagere som følge af det forventede fald i ledigheden fra 112.000 helÃ¥rspersoner i 2007 til 81.000 helÃ¥rspersoner i 2008. (§ 17.31.24.).

·               Indtægtsbevillingen vedr. ATP-bidrag for modtagere af dagpenge er reduceret med 211,6 mio. kr. fra 2007 til 2008. Mindreindtægten skyldes primært et forventet fald i medfinansieringsbidraget fra a-kasser og arbejdsgivere som følge af det forventede fald i ledigheden fra 2007 til 2008 samt en efterregulering af medfinansieringsbidraget fra a-kasser svarende til en reduktion pÃ¥ 134,8 mio. kr. (§ 17.31.24.).

·               Udgifterne til ATP-bidrag for modtagere af barselsdagpenge forventes at stige med 39,2 mio. kr. fra 2007 til 2008. Bevillingen er overflyttet fra § 27.28.03. ATP-bidrag for modtagere af barselsdagpenge som følge af nedlæggelsen af Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, jf. kongelig resolution af 23. november 2007. (§ 17.31.32).

·               PÃ¥ finanslovforslaget for 2008 er indtægtsbevillingen vedr. ATP-bidrag for modtagere af barselsdagpenge forøget med 35,5 mio. kr. fra 2007 til 2008 (§ 17.31.32).

·               Dagpengeudgifterne er samlet reduceret med 4.400,0 mio. kr. fra 2007 til 2008. Mindreudgiften skyldes det ændrede ledighedsskøn, hvor der forventes et fald i antal ledige fra 112.000 helÃ¥rspersoner i 2007 til 81.000 helÃ¥rspersoner i 2008. Der er desuden en merudgift som følge af, at der i 2008 er 53 udbetalingsuger samt en merudgift som følge af forhøjelsen af satsreguleringsprocenten med 0,6 procentenheder til 2,9 procent, jf. aftale om lavere skat pÃ¥ arbejde. Mindreudgiften skyldes endvidere regeringens forslag om justering af regler om G-dage i lov om arbejdsløshedsforsikring samt forslag om harmonisering af regler om tidsbegrænsning i retten til supplerende dagpenge (§ 17.32.01.).

·               Indtægterne fra tilbagebetalinger af kontanthjælp ventes at falde med 27,0 mio. kr. i 2008. Faldet i tilbagebetaling skyldes blandt andet en lovændring fra 1. juli 2006, hvor kontoen fremover indeholder tilbagebetalinger ved passive tilbud med 35 pct. refusion mod tidligere 50 pct. refusion (§ 17.35.02.).

·               Udgifterne til ledighedsydelse forventes at falde med 277,1 mio. kr. fra 2007 til 2008, hvilket primært kan henføres til et fald i antallet af ­modtagere (§ 17. 35.03).

·               Udgifterne til fleksydelse forventes at stige med 174,0 mio. kr. fra 2007 til 2008, hvilket primært kan henføres til en stigning i antallet af fleksydelses­modtagere (§ 17.39.21.).

·               De samlede driftsudgifter ved aktivering af forsikrede ledige er reduceret med samlet knap 400 mio. kr. fra 2007 til 2008. Mindreudgiften skyldes primært færre aktiverede som følge af det ændrede ledighedsskøn, hvor der forventes et fald i antal ledige fra 112.000 helÃ¥rspersoner i 2007 til 81.000 helÃ¥rspersoner i 2008 (§ 17.46.11., § 17.46.12.).

·               Udgifterne til refusion af driftsudgifter ved aktivering af ikke forsikrede ledige er reduceret med 425,9 mio. kr. fra 2007 til 2008. Mindreudgiften skyldes primært et forventet fald i revalidering med uddannelse i forhold til det forudsatte ved omlægningen af finansieringen af uddannelse med revalidering (§ 17.46.21).

·               Som følge af aftalen om en ”Ny chance for alle” gennemføres der i perioden fra 1. juli 2006 til 30. juni 2008 en landsdækkende indsats, hvor personer pÃ¥ kontanthjælp eller starthjælp skal have deres sag gennemgÃ¥et af kommunen med henblik pÃ¥ et tilbud om arbejde eller et aktiveringstilbud. Den fastlagte bevillingsprofil bevirker, at udgifterne pÃ¥ kontoen reduceres med 165,1 mio. kr. fra 2007 til 2008 (§ 17.46.29.).

·               Udgifterne til aktiveringsydelse til forsikrede ledige er reduceret med 633,9 mio. kr. fra 2007 til 2008. Mindreudgiften skyldes primært et forventet fald i antal helÃ¥rspersoner fra 14.975 i 2007 til 11.100 i 2008.

·               Udgifterne til løntilskud ved ansættelse af forsikrede ledige er reduceret med 527,8 mio. kr. fra 2007 til 2008. Mindreudgiften skyldes primært et forventet fald i antal helÃ¥rspersoner i løntilskud fra 14.050 i 2007 til 10.725 i 2008. Der er desuden en merudgift pÃ¥ 80,3 mio. kr. som følge af indførelse af ny ordning med løntilskud til personer over 55 Ã¥r, jf. Aftalen om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden.

·               Udgifterne til afløb pÃ¥ servicejobordningen har til og med 2007 været finansieret af den videreførte beholdning pÃ¥ § 17.47.02. Servicejob. Imidlertid forventes videreførslen her at være opbrugt i løbet af 2007, hvorfor der fra og med 2008 afsættes bevilling til afløb pÃ¥ ordningen. I 2008 beløber bevillingen sig til 130,0 mio. kr. (§ 17.46.59.).

·               Bevillingen til tværgÃ¥ende aktiviteter mellem stat, kommuner og andre aktører reduceres fra 2007 til 2008 med 44,5 mio. kr. Dette kan henføres til udløbet af en række tidsbegrænsede initiativer (§ 17.46.70.).

·               Bevillingen til tværgÃ¥ende IT-understøttelse i beskæftigelsesindsatsen reduceres med 52,6 mio. kr. fra 2007 til 2008. Dette kan blandt andet henføres til udløbet af afskrivninger pÃ¥ tidligere IT-investeringer (§ 17.46.73.).

 

 


§ 18. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration

 

Nye initiativer

·               Bevillingen til Udlændingeservice forøges med 21,6 mio. kr., hvilket skyldes en styrkelse af sagsbehandlingen primært pÃ¥ erhvervsomrÃ¥det som følge af bl.a. regeringens handlingsplan for international rekruttering og den reviderede Østaftale (§ 18.11.15.).

 

Reserver

·               Bevillingen Reserver og budgetregulering reduceres med 34,7 mio. kr., hvilket skyldes udmøntning af reserven til ”Aftale om fremtidig indvandring” samt fastsættelse af en obligatorisk opsparing i 2008 pÃ¥ 1 pct. af ministeromrÃ¥dets driftsrammer (§ 18.11.79.).

 

Øvrige større ændringer

·               Bevillingen til indkvartering og underhold af asylansøgere reduceres med 55,5 mio. kr. som følge af et forventet faldende antal indkvarterede pÃ¥ de danske asylcentre (§ 18.21.03.).

·               Bevillingen til introduktionsprogrammet mv. for udlændinge falder med 65,6 mio. kr. i 2008 som følge af finansieringsreformen af introduktionsprogrammet og danskuddannelse. Reformen er trÃ¥dt i kraft 1. januar 2008 (§ 18.31.01.).

·               Bevillingen til danskuddannelse for udlændinge falder med 32,9 mio. kr. i 2008 som følge af finansieringsreformen af introduktionsprogrammet og danskuddannelse. Reformen trÃ¥dte i kraft 1. januar 2008 (§ 18.31.03.).

 


§ 19. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling

 

Nye initiativer

·              Der er afsat en bevilling pÃ¥ 44,8 mio. kr. til projektet borger.dk (§19.65.05).

 

Reserve

·                Mindreudgiften pÃ¥ 212,3 mio. kr. skyldes fastsættelse af en obligatorisk opsparing i 2008 pÃ¥ 1 pct. af ministeromrÃ¥dets driftsramme, en negativ budgetregulering i forbindelse med effektivisering af statens indkøb, en negativ budgetregulering i forbindelse med sparet ejendomsskat og ombudgettering af reserven til dekommisioneringsopgaver (19.65.05).

 

Øvrige større ændringer

·               Der er merindtægter pÃ¥ 112,3 mio. kr., der skyldes udskydelse af vedligeholdelse af bygninger samt forbedrede driftsresultater.

·               Bevillingen til ikke-obligatoriske programmer under Den Europæiske Rumorganisation (ESA) forøges med 310,6 mio. kr. Bevillingen afsættes kun hvert tredje Ã¥r, og svarer til Danmarks forpligtigelser ved fortsat deltagelse i frivillige ESA-programmer (§19.15.02).

·               Bevillingen til Andre programaktiviteter forøges med 36,6 mio. kr. som følge af, at der i 2008 optages en bevilling til registerforskning jf. Akt 73 25/1 2007, at bevillingen til Proof of Concept overflyttes fra § 19.74.01. Udvikling af kompetence og teknologi, og at der er oprettes en ny bevilling til forskerstipendier til udenlandske samarbejdslande (§19.17.04).

·               Bevillingen til øvrige programaktiviteter reduceres med 61,2 mio. kr. som følge af ophør af bevillingen til Galathea (§19.17.08).

·               Bevillingen til Danmarks Tekniske Universitet forøges med 442,1 mio. kr. som følge af aktivitetsændringer samt udmøntning af globaliseringsinitiativernes basisbevillinger til forskeruddannelse, Post.doc.-stillinger, ordinære basismidler til universiteterne, ændring af undervisningsformer, styrket studievejledning og efteruddannelse og stipendier til dygtige udenlandske studerende fra § 19.25.05. Fællesbevillinger. Yderligere er § 19.51.01. Forsøgscenter Risø og § 19.55.01. Danmarks Rumcenter lagt sammen med Danmarks Tekniske Universitet (§ 19.22.37.).

·               Fællesbevillinger reduceres netto med 150,3 mio. kr. som følge af udmøntning af globaliseringsinitiativernes basisbevillinger til forskeruddannelse, Post.doc.-stillinger, basismidler til IT-Universitetet, ordinære basismidler til universiteterne, ændring af undervisningsformer, styrket studievejledning og efteruddannelse, stipendier til dygtige udenlandske studerende til universiteterne, akkrediteringsinstitutionen og som følge af forhøjelse af universiteternes omstillingsreserve (§19.25.05.).

·               Bevillingen til frie midler til universiteterne forøges med 242,4 mio. kr. Merudgiften skyldes, at bevillingen først afsættes fra 2008, jf. Aftale om udmøntning af globaliseringspuljen (§19.43.01.).

·               Mindreudgiften til Forskningscenter Risø pÃ¥ 252,0 mio. kr. skyldes, at bevillingen er overflyttet til § 19.22.37. Danmarks Tekniske Universitet (§19.51.01.).

·               Mindreudgiften pÃ¥ 38,3 mio. kr. skyldes, at bevillingen til Danmarks Rumcenter er overflyttet til § 19.22.37. Danmarks Tekniske Universitet som følge af universitetssammenlægningerne (§19.55.01.).

·               Merindtægten pÃ¥ 23,3 mio. kr. skyldes, at der budgetteres med forbrug af reserveret bevilling til borgerpolicy og IKT-understøttet e-læring, digital forvaltning og standardisering, udvikling af Infostrukturbasen, E-handel og IT-sikkerhed. (§ 19.65.01).

 


§ 20. Undervisningsministeriet

 

Nye initiativer

·               Udgiftsbevillingen til øget aktivitet pÃ¥ erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse forøges med 263,2 mio. kr. hovedsageligt pÃ¥ grund af udmøntning af en pulje pÃ¥ 1 mia. kr. afsat i regi af globaliseringspuljen til det erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsesomrÃ¥de, jf. trepartsaftalen mellem regeringen, LO, FTF, AC, DA, SALA, FA, Lederne, KL og Danske Regioner (§ 20.72.05.).

·               Udgiftsbevillingen til Ã¥ben uddannelse forøges med 52,4 mio. kr. som følge af en forventet aktivitetsstigning, jf. trepartsaftalen mellem regeringen, KL, Danske Regioner og FTF (§ 20.75.01.).

·               Udgiftsbevillingen til udlandsstipendier forøges med 26,1 mio. kr. som følge af udmøntning af aftale om udmøntning af globaliseringspuljen (§ 20.98.71.).

 

Reserver

·               Bevillingen til reserver og budgetregulering mindskes med 630,6 mio. kr. hovedsageligt som følge af fastsættelse af en obligatorisk opsparing i 2008 pÃ¥ 1 pct. af ministeromrÃ¥dets driftsrammer samt bortfald af en reserve til amtslige tillægsbevillinger til efterregulering af de almengymnasiale uddannelser og undervisningsmiddelcenterfunktionen ved Centre for VideregÃ¥ende Uddannelser (CVU) (§ 20.11.79.).

 

Øvrige større ændringer

·               Udgiftsbevillingen til tilskud mv. i forbindelse med kommunalreformen mindskes med 88,0 mio. kr. i 2008 som følge af overførsel af bevillingerne til uforudsete udgifter og tjenestemandspensionsbidrag til de uddannelsesomrÃ¥der, som staten har overtaget fra amterne i 2007 i forbindelse med kommunalreformen (§ 20.11.74.).

·               Indtægtsbevillingen vedrørende forsøgs- og udviklingsarbejde mv. uden tilsagnsordning i forbindelse med grundskolen mindskes med 21,9 mio. kr. i 2008, pÃ¥ grund af et indbudgetteret forbrug af den akkumulerede opsparing i 2007 (§ 20.29.01.).

·               Udgiftsbevillingen til IT i folkeskolen mindskes med 124,1 mio. kr., idet bevillingen er ophørt med udgangen af 2007 (§ 20.29.07.).

·               Udgiftsbevillingen til evaluering i folkeskolen mindskes med 67,0 mio. kr. i 2008 som følge af en ekstraordinær overførsel af midler i 2007 til finansiering af udgifter i forbindelse med udviklingen af nationale tests pÃ¥ folkeskoleomrÃ¥det (§ 20.29.08.).

·               Udgiftsbevillingen til skolepraktik mindskes med 47,2 mio. kr. i 2008 pÃ¥ grund af et forventet fald i aktiviteten (§ 20.31.12.).

·               Udgiftsbevillingen til afholdelse af almengymnasiale eksaminer mindskes med 35,7 mio. kr. i 2008 pÃ¥ grund af omlægning af betaling for skriftlig censur (§ 20.42.31.).

·               Udgiftsbevillingen til grundtilskud mv. til institutioner med almengymnasiale uddannelser forøges med 421,1 mio. kr. i 2008 som følge af indførelse af et grundtilskud mv. til gymnasier. I 2007 blev disse tilskud ydet som rammetilskud til de almengymnasiale uddannelser (§ 20.48.02.).

·               Udgiftsbevillingen til forsøgs- og udviklingsarbejde mv. uden tilsagnsordning i forbindelse med de videregÃ¥ende uddannelser mindskes med 242,7 mio. kr., idet en del af bevillingen til kvalitets- og institutionsudviklingsmidlerne er opført under § 20.68.06. Institutionsudviklingstilskud til professionshøjskoler og ingeniørhøjskoler (§ 20.69.01.). Endvidere er den tilbageværende del af bevillingen til kvalitets- og institutionsudviklingsmidlerne ophørt ved udgangen af 2007, idet kvalitets- og institutionsudviklingsmidlerne er medgÃ¥et til finansieringen af trepartsaftalen mellem regeringen, KL, Danske Regioner, LO og AC og trepartsaftalen mellem regeringen, KL, Danske Regioner og FTF med henblik pÃ¥ bl.a. øget rekruttering og styrket efteruddannelsesindsats pÃ¥ de offentlige serviceomrÃ¥der. Trepartsaftalerne indgÃ¥r som centrale elementer i den samlede kvalitetsreform af den offentlige sektor, jf. ogsÃ¥ § 35.11.07. Pulje til bedre kvalitet i den offentlige sektor (§ 20.69.01).

·               Udgiftsbevillingen til forskningstilknytning forøges med 56,5 mio. kr. som følge af udmøntning af aftale om udmøntning af globaliseringspuljen (§ 20.69.02.).

·               Udgiftsbevillingen til almene voksenuddannelser forøges med 287,7 mio. kr., idet hf- og stx-enkeltfag og avu overgÃ¥r til taxameterfinansiering af fælles- og bygningsvedligeholdelsesudgifter. I 2007 blev disse tilskud ydet som rammetilskud til de almene voksenuddannelser (§ 20.74.02.).

·               Udgiftsbevillingen til institutioner for almene voksenuddannelser mindskes med 229,9 mio. kr., idet hf- og stx-enkeltfag og avu overgÃ¥r til taxameterfinansiering af fælles- og bygningsvedligeholdelsesudgifter. I 2007 blev disse tilskud ydet som rammetilskud til de almene voksenuddannelser (§ 20.78.02.).

·               Udgiftsbevillingen til introduktionskurser og brobygning til ungdomsuddannelser forøges med 48,3 mio. kr. som følge af en forventet stigning i aktiviteten (§ 20.83.01.).

·               Udgiftsbevillingen til forsøgs- og udviklingsarbejde mv. i forbindelse med tværgÃ¥ende og internationale aktiviteter uden tilsagnsordning mindskes med 22,6 mio. kr. primært pÃ¥ grund af omprioritering til andre aktiviteter pÃ¥ Undervisningsministeriets omrÃ¥de (§ 20.89.01.).

·               Indtægtsbevillingen vedrørende stipendier forøges med 55,0 mio. kr. som følge af et stigende antal krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt støtte (Statens Uddannelsesstøtte), jf. indkomstkontrolkravet (§ 20.91.01.).

·               Indtægtsbevillingen vedrørende forrentning af lÃ¥nevirksomhed forøges med 199,0 mio. kr. pÃ¥ grund af et højere skøn for tilskrevne renter pÃ¥ studielÃ¥n. Det højere skøn for tilskrevne renter pÃ¥ studielÃ¥n følger af en stigning i diskontoen, der er budgetteret til at være 4,0 pct. i 2008 (§ 20.91.12.).

·               Udgiftsbevillingen til specialpædagogisk støtte mv. forøges med 28,2 mio. kr. som følge af en forventet stigning i antallet af ansøgninger – primært fra studerende med læse-/stavevanskeligheder (§ 20.98.31.).

·               Udgiftsbevillingen til bonus til elever over 18 Ã¥r i lønnet praktik forøges med 23,8 mio. kr. som følge af en forventet stigning i aktiviteten (§ 20.98.41.).

 

 

 

 

 

 


§ 21. Kulturministeriet

 

Nye initiativer

·               I forbindelse med regeringens handlingsplan for at tiltrække store idrætsbegivenheder til Danmark er der indarbejdet en udgiftsbevilling pÃ¥ 50 mio. kr. og en indtægtsbevilling pÃ¥ 22,5 mio. kr. i 2008 (§ 21.61.20.).

·               Bevillingen til Public Service-puljen (75,0 mio. kr.) var alene afsat i 2007, hvorfor bevillingen er nulstillet i 2008 (§ 21.81.16.).

 

Reserver

·               PÃ¥ Reserver og budgetregulering er der indbudgetteret en obligatorisk opsparing pÃ¥ 40,3 mio. kr. i 2008 svarende til 1 pct. af Kulturministeriets driftsramme. Opsparingen er i 2008 indbudgetteret som en negativ budgetregulering (§ 21.11.79.).

 

Øvrige større ændringer

·               Kulturministeriets Administrationscenters nettoudgiftsbevilling er reduceret fra 30,8 mio. kr. til 6,3 mio. kr. som følge af ændret betalingsstruktur. Fremover betaler institutionerne under Kulturministeriet for ydelser leveret af Kulturministeriets Administrationscenter. Institutionernes bevilling er øget tilsvarende (§ 21.11.30.).

·               Bevillingen til egnsteatre er forhøjet fra 51,9 mio. kr. i 2007 til 89,7 mio. kr. i 2008, idet bevillingen til egnsteatre føres tilbage fra § 21.11.32. Kulturel rammebevilling som en følge af, at egnsteatre ikke længere indgÃ¥r som en del af kulturaftalerne. Desuden er bevillingen forhøjet for at sikre en refusion til kommunerne pÃ¥ 50 pct. (§ 21.23.48.).

·               Byggeriet af Nyt Skuespilhus pÃ¥ Kvæsthusbroen er afsluttet ved Ã¥rsskiftet 2007/2008. Anlægsbevillingen, som var pÃ¥ 111,2 mio. kr. i 2007, ophører sÃ¥ledes fra 2008 (§ 21.23.73.).

·               PÃ¥ grund af udskydelse af OPP-projekter vedrørende etablering af magasiner til Rigsarkivet og Landsarkivet pÃ¥ Sjælland mv. er bevillingen til Statens Arkiver nedsat til 133,5 mio. kr. i 2007. I 2008 er bevillingen som konsekvens heraf forøget til 201,5 mio. kr. (§21.32.01).

·               Bevillingen til Det Kongelige Danske Musikkonservatorium er øget fra 66,0 mio. kr. i 2007 til 93,6 mio. kr. i 2008 som følge af det Kongelige Danske Musikkonservatoriums flytning til Radiohuset. Merudgiften skyldes udgifter til ombygning samt øgede driftsudgifter som følge af nye lokaler (§ 21.41.21.).

 


§ 22. Kirkeministeriet

 

Øvrige større ændringer

·               Anlægsbevillingen reduceres med 37,6 mio. kr. fra 58,4 mio. kr. i 2007 til 20,8 mio. kr. i 2008 primært som følge af, at bevillingen til istandsættelse af taget pÃ¥ Roskilde Domkirke ophørte i 2007, jf. Akt 67 8/12 2005 (§ 22.11. 15.).

·               Kompensationsbeløbet, der tilfalder folkekirken for anden lovgivnings provenuvirkning pÃ¥ kirkeskatten, forhøjes med 90,3 mio. kr. fra 122,2 mio. kr. i 2007 til 212,5 mio. kr. i 2008 bl.a. som følge af vedtagelsen af lov om ændring af navneloven (§ 22.21.08.). Kompensationen i 2008 pÃ¥virkes ikke af skattenedsættelserne m.v. i medfør af L2 (Lavere skat pÃ¥ arbejde), jf. § 14, stk. 5-6 (§ 22.21.08.)


§ 23. Miljøministeriet

 

Øvrige større ændringer

·               Bevillingen til Departementet er reduceret med 21,3 mio. kr. i 2008. Reduktionen kan primært henføres til ressortændring som følge af kongelig resolution af 23. november 2007 samt udmøntning af reserve vedrørende kommunalreformen til blandt andet § 23.41.01. By- og Landskabsstyrelsen og § 23.41.10. Regionale miljøcentre (§ 23.11.01.).

·               Bevillingen til By- og Landskabsstyrelsen er forhøjet med 174,4 mio. kr. i 2008. Styrelsen er nyetableret ved overførsel af bevillinger fra § 23.11.01. Departementet, § 23.11.03. Center for Koncernforvaltning, § 23.21.01. Miljøstyrelsen, § 23.51.01. Skov- og Naturstyrelsen og § 23.91.01. Kort- og Matrikelstyrelsen (§ 23.41.01.).

·               Bevillingen til Skov- og Naturstyrelsen er reduceret med 151,3 mio. kr. i 2008. Reduktionen kan primært tilskrives udmøntningsprofilen for vand- og naturindsatsen samt overførsler til § 23.41.01. By- og Landskabsstyrelsen i forbindelse med en intern reorganisering af opgavevaretagelsen i Miljøministeriet (§ 23.51.01).

·               Indtægterne under Udstykningsafgift forventes forøget med 30,0 mio. kr. som følge af en forventet stigning i antallet af afgiftspligtige nye ejendomme til registrering af matriklen (§ 23.91.02.).

 


§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

 

Øvrige større ændringer

·               Der er mindreudgifter til anlægsprogram under Direktoratet for FødevareErhverv pÃ¥ 20,1 mio. kr. i 2008 og mindreindtægter pÃ¥ 22,2 mio. kr. i 2008. Mindreudgiften og mindreindtægten skyldes et forventet mindre opkøb af puljejord til jordfordelinger i forbindelse med etablering af vÃ¥domrÃ¥der samt planlagt forbrug i 2007 af videreført beløb pÃ¥ 32,2 mio. kr. (§ 24.21.05.).

·               Der er mindreudgifter til tilskud inden for fiskerisektoren med EU-medfinansiering pÃ¥ 59,4 mio. kr. i 2008 og stort set tilsvarende mindreindtægter fra EU-refusion pÃ¥ 61,7 mio. kr. i 2008. Mindreudgiften og mindreindtægten skyldes, at FIUF-programmet 2000-2006 (Det Finansielle Instrument til Udvikling af Fiskeriet) er fortsat i 2007 som en midlertidig overgangsordning. Det nye program under Den Europæiske Fiskerifond (2007-2013) er godkendt i december 2007, herunder lavere refusionsprocenter fra EU end under det tidligere FIUF-program (§ 24.26.30.).

·               Udgiften til tilskud til fødevareforskning reduceres med 174,8 mio. kr. fra 2007 til 2008. Mindreudgiften skyldes, at bevillingen i 2008 til Vandmiljøplan III-forskningsprogrammet og i 2008 og 2009 til Forskningsprogram for Økologisk Fødevareproduktion III (FØJO III) er fremrykket til 2007 (§ 24.33.02.).

·               Udgiften til eksportstøtte falder med 226,2 mio. kr. i 2008, og indtægten i form af EU-refusion falder stort set tilsvarende med 227,2 mio. kr. i 2008. Mindreudgiften og mindreindtægten skyldes, at eksportstøtten til mejeriprodukter er bortfaldet medio 2007. Desuden budgetteres eksportstøtten til sukker lavere i 2008 og forventes helt at bortfalde fra og med 2010. Dette modsvares delvist af genindførsel af støtte til uforarbejdet svinekød (§ 24.42.11.).

·               Merudgiften og merindtægten vedrørende produktionstilskud- og afgifter pÃ¥ 491,6 mio. kr. i 2008 er hovedsageligt begrundet i indførelse af en midlertidig omstruktureringsafgift pÃ¥ sukker og omstruktureringsstøtte i perioden 2006-2010 i tilknytning til sukkerreformen fra 2006 (§ 24.42.13.).

·               I forbindelse med EU’s interventionssystem falder lagerudgifter mm. ved intervention med 28,0 mio. kr. i 2008, og indtægterne fra EU-refusion falder stort set tilsvarende med 30,9 mio. kr. i 2008. Mindreudgiften og mindreindtægten skyldes lavere mængde interventionsvarer pÃ¥ lagrene (§ 24.42.17.).

 


§ 28. Transport- og Energiministeriet

 

Nye initiativer

·               Merudgiften pÃ¥ 30,3 mio. kr. skyldes oprensningsudgifter i forbindelse med Kystdirektoratets overtagelse af den driftsmæssige varetagelse af oprensningsopgaven i og ved Esbjerg Havn, jf. Akt 120 af 10. maj 2007 (§ 28.42.15.).

·               Merudgiften pÃ¥ 70,7 mio. kr. pÃ¥ Betalingsordning for lokomotivføreruddannelsen skyldes oprettelse af en betalingsordning vedrørende den praktiske del af lokomotivføreruddannelsen. Merudgiften modsvares af en tilsvarende merindtægt, idet lokomotivføreruddannelsen finansieres af operatørerne (§ 28.61.06.).

·               Merudgiften pÃ¥ 34,0 mio. kr. pÃ¥ Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger skyldes primært, at der med finanslovforslaget er sket en styrkelse af Trafikstyrelsens varetagelse af sikkerhedsopgaver mv. (§ 28.62.01).

 

Reserver

·               Merudgiften pÃ¥ 45,0 mio. kr. pÃ¥ Pulje til sikkerhed og bedre kapacitet skyldes, at puljen for 2007 ved udmøntningen til konkrete projekter blev overført til andre hovedkonti pÃ¥ ministeromrÃ¥det pÃ¥ finansloven for 2007 (§ 28.11.11.).

·               Merudgiften pÃ¥ 47,5 mio. kr. pÃ¥ Anlægsreserve til finansiering af fordyrelser af anlægsprojekter er fastsat som forudsat i Aftale om trafik for 2007 (§ 28.11.13.).

·               Mindreudgiften pÃ¥ 90,1 mio. kr. pÃ¥ Reserver og budgetregulering skyldes, at der er afsat en budgetregulering pÃ¥ 76,9 mio. kr. vedrørende finansiering af øget bevilling til Trafikstyrelsen. Endvidere er der afsat en budgetregulering pÃ¥ 13,2 mio. kr. vedr. obligatorisk opsparingsordning i 2008 (§ 28.11.79).

 

Øvrige større ændringer

·               Mindreudgiften pÃ¥ 67,0 mio. kr. pÃ¥ bevillingen til Finansiering af reducerede baneafgifter pÃ¥ Storebælt skyldes, at kontoen er nedlagt i forbindelse med finanslovforslaget for 2008, idet der er opnÃ¥et fuld finansiering af reducerede baneafgifter ved øgede selskabsudbytter i 2005 og 2006 (§ 28.11.68.).

·               Der er en mindreudgift pÃ¥ Vejdirektoratets bevilling til Anlæg af hovedlandeveje mv. pÃ¥ 311,0 mio. kr., som skyldes, at der udskydes anlægsudgifter for i alt 150,0 mio. kr. fra 2008 til de følgende Ã¥r, der er sÃ¥ledes budgetteret et lavere afløb pÃ¥ de enkelte anlægsprojekter i 2008 end i 2007 (§ 28.21.20.).

·               Mindreindtægt pÃ¥ 35,5 mio. kr. pÃ¥ Betaling til indkøb af offentlig service jernbanetrafik skyldes mindre anvendelse af kontoens videreførselsbeholdning end i 2007 (§ 28.61.01.).

·               Merindtægten pÃ¥ 41,7 mio. kr. pÃ¥ Banedanmarks bevilling til nyanlæg skyldes, at der budgetteres med øget anvendelse af kontoens videreførselsbeholdning (§ 28.63.02.).

·               Merudgiften pÃ¥ 603,9 mio. kr. pÃ¥ Banedanmarks bevilling til fornyelse og vedligehold af jernbanenettet følger af Aftale om trafik for 2007 samt at bevilling til S-togsspor København-Dybbølsbro er overført til denne konto fra § 28.63.02. (§ 28.63.05.).

 


§ 29. Klima- og Energiministeriet

 

Klima- og Energiministeriet falder uden for det i indledningen nævnte kriterium, idet Klima- og Energiministeriet er oprettet som følge af kongelig resolution den 23. november 2007, hvorfor det ikke er aktuelt at angive ændringer i forhold til FL07.
§ 35. Generelle reserver

 

Nye initiativer

·                Som led i Aftale om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden er der afsat en globaliseringspulje, som er udmøntet pÃ¥ hovedomrÃ¥derne forskning og udvikling, innovation og iværksætteri, alle skal have en ungdomsuddannelse, flere skal have en videregÃ¥ende uddannelse og styrket voksen- og efteruddannelse (§ 35.11.05.).

·                Som led i regeringens udspil til kvalitetsreform er der af en samlet kvalitetspulje pÃ¥ 10,0 mia. kr. i 2008-2011 afsat 332,5 mio. kr. til udmøntning i 2008. Derudover er der afsat en DUT- og aktivitetsreserve pÃ¥ 223,0 mio. kr. i 2008 i tilknytning til initiativerne i trepartsaftalerne mellem regeringen, KL, Danske Regioner, LO, AC og FTF (§ 35.11.07.).

·                Der er som led i klimaindsatsen afsat en reserve pÃ¥ 500,0 mio. kr. vedr. udgifter i forbindelse med opfyldelse af Danmarks forpligtelse i kvotedirektiv (§ 35.11.11.).

·                Der er afsat en reserve pÃ¥ 400,0 mio. kr. i 2008 til opjustering af den statslige lønopregning afledt af aftalen mellem regeringen, KL og Danske Regioner om reviderede lønforudsætninger for 2008 (§ 35.11.13.).

·                Der er afsat en reserve pÃ¥ 190,0 mio. kr. til initiativer pÃ¥ sundhedsomrÃ¥det, f.eks. til pneumokokvaccine for børn, vaccine mod livmoderhalskræft og screening af donorblod. Der er endvidere afsat en budgetregulering pÃ¥ -190 mio. kr. til udmøntning samtidig med reserven (§ 35.11.18.). 

·                Der er afsat en reserve pÃ¥ 230,0 mio. kr. til udgifter vedrørende videreførelse af aktivitetsniveauet i kriminalforsorgen. Der er endvidere afsat en budgetregulering pÃ¥ 230 mio. kr. til udmøntning samtidig med reserven (§ 35.11.31.).

 

Reserver

·                Der er indbudgetteret en reserve pÃ¥ 500,0 mio. kr. til dækning af merudgifter ved nye bevillingsforslag (§ 35.11.01.).

·                Der er afsat reserve vedr. miljø og natur pÃ¥ 23,0 mio. kr. i 2008 (§ 35.11.03.).

·                Efter sædvanlig praksis er der indarbejdet en satspulje pÃ¥ finanslovforslaget for 2008. Puljen er i 2008 pÃ¥ 813,4 mio. kr. Der er endvidere indsat en budgetregulering pÃ¥ -67,8 mio. kr. i 2008, herunder til finansiering af videreførelse af midler til Træningsskolernes Arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU) og undersøgelses- og behandlingsret i børne- og ungdomspsykiatrien (§ 35.11.04.).

·                Omstillingspuljen til bedre kvalitet i den offentlige sektor pÃ¥ 250,0 mio. kr. pÃ¥ FL07 er ikke videreført i 2008 (§ 35.11.06.).

·                Reserven til midtvejsregulering af det kommunale bloktilskud udgør 1.000,0 mio. kr. Reserven udmøntes bl.a. i forbindelse med midtvejs- og efterreguleringen af regionernes udgifter til medicin (§ 35.11.09.).

·                Social- og sundhedspuljen pÃ¥ 85,0 mio. kr. pÃ¥ FL07 er ikke videreført i 2008 (§ 35.11.19.).

·                Reserven til merudgifter forbundet med forsvarets og politiets internationale operationer i 2008 er delvist udmøntet, sÃ¥ledes at der pÃ¥ reserven henstÃ¥r 223,7 mio. kr. i 2008 (§ 35.11.26.).

·                Budgetreguleringen pÃ¥ FL07 vedr. bedre IT-koordination pÃ¥ 100,0 mio. kr. er ikke videreført i 2008 (§ 35.11.30.).

·                Budgetreguleringen vedr. første fase i det statslige indkøbsprojekt pÃ¥ -450,0 mio. kr. er i 2008 udmøntet pÃ¥ ministerbudgetterne (§ 35.11.33.).

·                Reserven til refusion af statsinstitutionernes udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms er i 2008 budgetteret til 8.350,0 mio. kr. (§ 35.12.01.).