Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 4. marts 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 3 (L 48), som hermed besvares.

 

 

Spørgsmål nr. 3:

”Ministeren bedes redegøre for, hvorledes de forestående ændringer i funktionærloven kan undgå at forringe lønmodtagernes retsstilling.”

 

 

Endeligt svar:

Jeg mener, at L 48 er en forenkling af lovgivningen, hvor unødvendige krav til arbejdsgiverne ophæves. Der er ikke tale om en forringelse af funktionærernes retsstilling.

 

I forbindelse med ophævelse af retten til en tjenesteattest forringer funktionærlovsændringen ikke funktionærernes retsstilling i praksis. Funktionæren har nemlig fortsat adgang til de oplysninger, tjenesteattesten indeholder, i medfør af anden lovgivning. Hertil kommer, at begrundelsespligten bevares i funktionærlovens § 2, stk. 7, som et tredje punkt.

 

I forbindelse med forslaget om ophævelse af arbejdsgivernes protokolpligt mener jeg heller ikke, at der er tale om en forringelse af lønmodtagerrettigheder, idet der stadigvæk kan og bør finde dokumentation sted ved forhandlinger om løn- og arbejdsvilkår mellem funktionærernes organisationer og arbejdsgiverne. Funktionærerne har netop valgt at lade sig repræsenterer af en professionel organisation som skal varetage deres interesser. Der er således ikke tale om en forringelse af lønmodtagerrettigheder, da organisationen i lige så høj grad som arbejdsgiverne – som en professionel part på arbejdsmarkedet – har interesse i at sikre dokumentation af forhandlingerne.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen