Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 21. maj 2008

Betænkning

over

I. Forslag til lov om skattenedslag for seniorer

[af skatteministeren (Kristian Jensen)]

II. Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven og
skatteforvaltningsloven

(Konsekvensændringer som følge af skattenedslag for seniorer)

[af skatteministeren (Kristian Jensen)]

 

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 8 ændringsforslag til lovforslag nr. L 160.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslagene blev fremsat den 28. marts 2008 og var til 1. behandling den 29. april 2008. Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslagene i 2 møder.

Høring

Lovforslagene blev sendt i høring samtidig med fremsættelsen. Den 23. april 2008 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser til lovforslag nr. L 160 fra:

Carsten Andreasen, Thisted

Annie Fjelrad, Ulstrup

Lizzie Gruschy, Kolding

Birte Holm, Frederiksberg,

Carsten Hallqvist Jensen, Struer

Frits Rose, Græsted,

Peter Lundberg Thomsen, København K,

Grethe Ulstrup, Stoholm, og

Ældre Sagen.

Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 46 spørgsmål på lovforslag nr. L 160 til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, DF, KF, RV og NY) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (S og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag.

Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at partierne ikke kan støtte lovforslaget om at indføre en særlig skattelettelse for 64-årige i arbejde. Regeringen og dens støttepartier forsøger med lovforslaget at udvide arbejdsstyrken. Den umiddelbare udgift ved lovforslaget er omtrent 800 mio. kr. Lovforslaget indebærer et betydeligt dødvægtstab, og det er med regeringens egne ord behæftet med »væsentlig usikkerhed«, om lovforslaget vil have den ønskede effekt på arbejdsudbuddet på 4.000 personer, som der forudsættes for, at lovforslaget er nogenlunde selvfinansierende. Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti ønsker ikke at give ufinansierede skattelettelser, men ønsker i stedet at investere i Danmarks fælles velfærd. Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti er af den overbevisning, at den ønskede effekt på arbejdsudbuddet ikke vil indtræffe. Danmark står over for en kæmpeudfordring med at udvide arbejdsstyrken. Arbejdsstyrken skal ifølge AErådet udvides med omtrent 58.000 personer alene, for at 2015-planen er finansieret og der er holdbarhed i finanspolitikken. Lovforslaget skal ses i sammenhæng med regeringens øvrige uambitiøse forslag for at løse beskæftigelses- og holdbarhedsproblemet og skal i høj grad ses som udtryk for en måde at smugle endnu flere skattelettelser ind ad bagdøren på frem for at løse beskæftigelses- og holdbarhedsproblemet. Lovforslaget hører til i en verden, hvor alt kan gøres op i penge. Havde regeringen en ægte ambition om at udvide arbejdsstyrken, ville der være mange andre steder, hvor det ville være langt mere oplagt at tage fat.

Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti er herudover betænkelige ved regeringens tendens til at foreslå udgifter, som der ikke er sikker økonomisk finansiering for. Princippet om at foreslå udgifter uden at have sikkerhed for finansieringen er gældende for 2015-planen, og altså nu også for lovforslaget om skattelettelser til de 64-årige. For Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti er det almindelig sund logik, at der først bruges penge, når der er sikkerhed for finansieringen.

Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti kan herudover ikke støtte skattelettelserne, fordi de i høj grad rammer socialt skævt. Lovforslaget vil i vid udstrækning komme de mest ressourcestærke borgere til gode. Ordningens krav med hensyn til beskæftigelse og indkomst vil betyde, at mange mennesker med en mere ustabil tilknytning til arbejdsmarkedet intet vil få ud af regeringens skattelettelser, ligesom personer i fleksjob m.v. heller ikke vil være omfattet. Omtrent 39 pct. af de 60-årige med en tilknytning til arbejdsmarkedet vil ikke få det maksimale ud af regeringens skattelettelser, fordi de tjener mindre end de 250.000 kr., der kræves for at få den fulde skattelettelse. For regeringen er det åbenbart ikke lige så meget værd, at lavtlønnede bliver på arbejdsmarkedet, som at  personer med højere indkomster gør det.

Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti kan endvidere ikke støtte den tilsyneladende helt vilkårlige afgrænsning af de årgange, der får adgang til skattelettelserne. Der er tale om simpel forskelsbehandling uden saglig begrundelse, når regeringen og dens støttepartier vælger at begunstige helt særlige årgange med en skattelettelse, som andre årgange ikke får glæde af.

Endelig vender Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti sig imod lovforslaget, fordi det ikke alene er ganske indviklet og meget teknisk kompliceret, men også ekstremt vanskeligt at administrere i praksis. Ikke alene skal der med lovforslaget oprettes et særligt register, der skal også rettes i personskattesystemerne og ansættes flere medarbejdere i SKAT. Lovforslaget koster i perioden 2008-2016 skatteyderne omtrent 117 mio. kr. i administrationsudgifter. Det er en meget høj pris at betale for skattelettelser for godt 800 mio. kr.

Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

til

I. Forslag til lov om skattenedslag for seniorer

Af   skatteministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF, KF, RV og NY):

Til § 2

   1) Stk. 3, 1. pkt., affattes således:

»Har en person erhvervet indkomst i udlandet i en periode i et eller flere af de indkomstår, hvor personen fylder 57, 58 og 59 år, medregnes den dokumenterede udenlandske løn-, honorar- eller arbejdsindkomst i grundlaget efter stk. 1 og 2, uanset om personen i perioden har været skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 og § 2, og uanset om den udenlandske indkomst er omfattet af bidragspligten efter lov om arbejdsmarkedsbidrag.«

[Præcisering af, hvorledes udenlandsk indkomst skal medregnes ved opgørelsen af, om indkomstgrænsen i den foreslåede § 2 er overholdt]

Til § 9

   2) I stk. 3, 2. pkt., ændres »§ 7, stk. 2« til: »§ 7, stk. 3«.

[Redaktionel ændring]

   3) Stk. 6 affattes således:

»Stk. 6. Afgår en person ved døden i det indkomstår, hvor personen ville fylde eller er fyldt 65 år, finder § 7 og § 8 anvendelse ved opgørelse af nedslaget, men sluttes boet efter personen ved boudlæg efter § 18 i lov om skifte af dødsboer, finder stk. 3 og 4 anvendelse ved opgørelse af nedslaget.«

[Præcisering af behandlingen af indkomst i forskellige dødsbosituationer]

Til kapitel 7

   4) Kapiteloverskriften affattes således:

»Reguleringsbestemmelser m.v.«

[Konsekvensændring som følge af indsættelse af ny § 01, jf. ændringsforslag nr. 6]

Til § 12

   5) »§ 7, stk. 2« ændres til: »§ 7, stk. 3«.

[Redaktionel ændring]

Ny paragraf

   6) Efter § 12 indsættes i kapitel 7 som ny paragraf:

Ȥ 01. Har en person forskudt indkomstÃ¥r, forstÃ¥s ved indkomstÃ¥r det forskudte indkomstÃ¥r, der træder i stedet for kalenderÃ¥ret, hvor personen fylder Ã¥r. Hvis omlægning til eller af forskudt indkomstÃ¥r indebærer, at omlægningsÃ¥ret bliver en periode pÃ¥ under eller over 12 mÃ¥neder, omregnes personens samlede indkomst for omlægningsÃ¥ret, som udgør det vederlag m.v. nævnt i § 8, stk. 1, og § 10 i lov om arbejdsmarkedsbidrag inklusive bidrag og præmier til pensionsordninger m.v. omfattet af § 18 i pensionsbeskatningsloven, sÃ¥ledes, at beløbet kommer til at svare til 12 mÃ¥neders indkomst. Tilsvarende gælder for udenlandsk løn-, honorar- og arbejdsindkomst, hvor sÃ¥dan indkomst efter loven medregnes i opgørelsen af indkomsten.«

[Præcisering af indkomstopgørelsen i situationer, hvor der sker omlægning til eller af forskudt indkomstår]

Til § 14

   7) »Arbejdsmarkedets Tillægspensions Ankenævn« ændres til: »Ankenævnet for ATP m.m.«.

[Redaktionel ændring]

Til § 15

   8) I stk. 2 og 4 ændres »Arbejdsmarkedets Tillægspensions Ankenævn« til: »Ankenævnet for ATP m.m.«.

[Redaktionel ændring]

Bemærkninger

Til nr. 1

De foreslåede ændringer tager højde for, at al udenlandsk indkomst skal medregnes ved opgørelsen af, hvorvidt indkomstgrænsen i den foreslåede § 2 er overholdt, uanset om personen er skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 1 eller § 2, og uanset om den udenlandske indkomst er arbejdsmarkedsbidragspligtig.

Dansk Landbrug har i sit høringssvar til lovforslaget stillet spørgsmål om, hvorvidt indkomst, som efter lov om arbejdsmarkedsbidrag § 10, stk. 3, ikke er arbejdsmarkedsbidragspligtig, medregnes ved opgørelsen af indkomstgrænsen efter lovforslagets § 2.

Lov om arbejdsmarkedsbidrag § 10, stk. 3, vedrører indkomst fra frit erhverv udøvet i udlandet, selvstændig erhvervsvirksomhed med fast driftssted i udlandet eller faste ejendomme beliggende i udlandet. Der er tale om fuldt skattepligtige personer i Danmark, der har indkomst fra selvstændig virksomhed eller fast ejendom i udlandet, og hvor indkomsten fra virksomheden ikke er arbejdsmarkedsbidragspligtig.

Som lovforslaget er formuleret, er det uklart, om denne form for indkomst indgår i opgørelsen af indkomstgrænsen. Det er denne uklarhed, der rettes op på med ændringsforslaget.

Det foreslås således, at har en person erhvervet udenlandsk indkomst i en periode i et eller flere af de indkomstår, hvor vedkommende fylder 57, 58 og 59 år, så medregnes den udenlandske indkomst i opgørelsen, uanset om personen har været skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 1 eller § 2 eller slet ikke har været skattepligtig til Danmark i perioden, hvor den udenlandske indkomst blev erhvervet, og uanset om den udenlandske indkomst er arbejdsmarkedsbidragspligtig.

Til nr. 2 og 5

Der er tale om redaktionelle ændringer. I de foreslåede bestemmelser henvises til grundbeløbet i § 7, stk. 2, i stedet for § 7, stk. 3, hvoraf grundbeløbet fremgår.

Til nr. 3

Med den foreslåede ændring præciseres det, at i de tilfælde, hvor en person afgår ved døden i det indkomstår, hvor vedkommende ville fylde eller er fyldt 65 år, opgøres nedslaget efter de almindelige regler i lovforslagets § 7 og § 8. Men hvis boet efter personen i denne situation sluttes ved boudlæg efter § 18 i lov om skifte af dødsboer, finder lovforslagets § 9, stk. 3 og 4, anvendelse ved opgørelsen af nedslaget.

Som bestemmelsen i lovforslagets § 9, stk. 6, er formuleret, angives der kun, hvordan der forholdes, hvis boet sluttes ved boudlæg efter § 18 i lov om skifte af dødsboer. Det kan give anledning til tvivl om, hvorvidt der overhovedet opgøres et nedslag i det tilfælde, hvor en person afgår ved døden i sit 65. år og boet efter personen sluttes efter andre regler end boudlæg efter § 18 i lov om skifte af dødsboer. Med den foreslåede ændring af § 9, stk. 6, præciseres det således, at der også opgøres et nedslag i dette tilfælde, men efter reglerne i § 7 og § 8.

Til nr. 4

Det foreslås, at overskriften til kapitel 7 ændres til »Reguleringsbestemmelser m.v.«, fordi der samtidigt foreslås indsat en bestemmelse i kapitlet, der vedrører forskudt indkomstår.

Til nr. 6

Der foreslås indsat en ny bestemmelse i lovforslaget, der præciserer, hvordan indkomstårene og indkomsten opgøres for en selvstændigt erhvervsdrivende med forskudt indkomstår. Det vil sige, at der anvendes et andet indkomstår end kalenderåret.

Det foreslås således, at i det tilfælde, hvor en person har forskudt indkomstår, er det det forskudte indkomstår, der træder i stedet for kalenderåret, hvor personen fylder år, som anvendes ved opgørelsen af indkomsten i de indkomstår, der angives i loven. Det betyder, at har en selvstændigt erhvervsdrivende forskudt indkomstår for 2008, der løber fra den 1. juli 2007 til den 30. juni 2008, og fylder personen 57 år den 5. maj 2008, så er det indkomsten fra den 1. juli 2007 til den 30. juni 2008 (det forskudte indkomstår 2008), der danner grundlag for opgørelsen af personens indkomst i det indkomstår, hvor personen fylder 57 år. Fylder personen derimod 57 år den 1. oktober 2007, er det indkomsten fra den 1. juli 2006 til den 30. juni 2007 (det forskudte indkomstår 2007), der danner grundlag for opgørelsen af indkomsten i personens 57. år. I begge eksempler fylder personen 57 år i det forskudte indkomstår 2008, men i relation til skattenedslaget skal der anvendes indkomster for to forskellige forskudte indkomstår, henholdsvis indkomståret 2008 og indkomståret 2007.

Ved omlægning af et indkomstår til et forskudt indkomstår eller ved omlægning af et forskudt indkomstår til et andet forskudt indkomstår eller til kalenderåret kan omlægningsåret udgøre en periode på under eller over 12 måneder. På baggrund heraf foreslås det, at hvis omlægningsåret udgør en periode på under eller over 12 måneder, omregnes personens indkomst for omlægningsåret således, at beløbet kommer til at svare til 12 måneders indkomst. Omregningen sker efter samme principper som i personskattelovens § 14.

Til nr. 7-8

Med den foreslåede ændring ændres »Arbejdsmarkedets Tillægspensions Ankenævn« til »Ankenævnet for ATP m.m.«, som er den korrekte betegnelse.

 Torsten Schack Pedersen (V) Â  Karsten Lauritzen (V) Â  Peter Christensen (V) Â  Jacob Jensen (V) Â  Mikkel Dencker (DF) Â  Pia Adelsteen (DF) Â  Lars Barfoed (KF) Â  Charlotte Dyremose (KF) Â  Anders Samuelsen (NY) nfmd.  Nick Hækkerup (S) Â  John Dyrby Paulsen (S) Â  Klaus Hækkerup (S) Â  René Skau Björnsson (S) Â  Mette Frederiksen (S) Â  Jesper Petersen (SF) Â  Niels Helveg Petersen (RV) fmd.  Frank Aaen (EL) 

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

47

 

Ny Alliance (NY)

3

Socialdemokratiet (S)

45

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Dansk Folkeparti (DF)

25

 

Siumut (SIU)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

23

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

17

 

Sambandsflokkurin (SP)

1

Det Radikale Venstre (RV)

  9

 

Uden for folketingsgrupperne

2

Enhedslisten (EL)

  4

 

(UFG)

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 160

Bilagsnr.

Titel

1

Orientering om, at forslaget er sendt i ekstern høring

2

Henvendelse af 12/4-08 fra socialrådgiver Frits Rose, Græsted

3

Henvendelse af 21/4-08 fra Birte Holm, Frederiksberg

4

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

5

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

6

Henvendelse af 29/4-08 fra Carsten Hallqvist Jensen, Struer

7

Kopi af alm. del – spm. 236, om det foreslåede skattenedslag for seniorer vil øge arbejdsudbuddet med godt 4.000 helårsprofiler

8

1. udkast til betænkning

9

Henvendelse af 14/5-08 fra Peter Lundberg Thomsen, København K

10

Kopi af svar på alm. del – spm. 236, om det foreslåede skattenedslag for seniorer vil øge arbejdsudbuddet med godt 4.000 helårsprofiler

11

Skatteministerens kommentar til høringssvar af 29/4-08 fra Ankenævnet for ATP m.m.

12

Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/4-08 fra Carsten Hallqvist Jensen, Struer

13

Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 12/4-08 fra Frits Rose, Græsted

14

Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 21/4-08 fra Birthe Holm, Frederiksberg

15

Kopi af henvendelsen af 28/4-08 fra Ældre Sagen og skatteministerens kommentar hertil

16

Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 14/5-08 fra Peter Lundberg Thomsen, København K

17

Ændringsforslag fra skatteministeren

18

2. udkast til betænkning

19

Henvendelse af 17/5-08 fra Grethe Ulstrup, Stoholm

20

Henvendelse af 18/5-08 fra Annie Fjelrad, Ulstrup

21

Henvendelse af 18/5-08 fra Carsten Andreasen, Thisted

22

Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 17/5-08 fra Grethe Ulstrup, Stoholm

23

Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 18. maj 2008 fra Carsten Andreasen, Thisted

24

Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 18/5-08 fra Annie Fjelrad, Ulstrup

25

Henvendelse af 20/5-08 fra Lizzie Gruschy, Kolding

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 160

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om at tilsende udvalget en skematisk oversigt, der viser, hvad indkomsten vil være efter skat for 64-65-årige personer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om at tilsende udvalget en skematisk oversigt, der viser, hvad marginalskatten vil være for personer, der ligger i ovenstående nævnte indkomstintervaller, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om, hvad jobeffekten af lovforslaget havde været, hvis man ikke havde haft indtægtsgrænsen på 550.000 kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om, hvor mange personer der ikke vil være omfattet af lovfor-slaget, fordi man har indføjet indtægtsgrænsen på de 550.000 kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm. om, hvor mange personer der forventes at få udbetalt det fulde skattenedslag på 100.000 i hvert af de relevante år, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

6

Spm. om, hvor mange personer der forventes at få udbetalt et mindre beløb end 100.000 i hvert af de relevante år, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

7

Spm. om, hvilke faggrupper og beskæftigelsesformer der forventes at få udbetalt et mindre beløb end 100.000 kroner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

8

Spm. om en nærmere redegørelse for, hvorledes engangsudgifterne forbundet med implementeringen af lovforslaget hos SKAT på ca. 27 mio. kr. og hos ATP på ca. 21 mio. kr. er beregnet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

9

Spm. om at oplyse, hvorledes midlerne til de ekstra engangsudgifter hos SKAT fremskaffes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

10

Spm. om, hvorledes de skønnede 8 årsværk, der udgør øget ressourceforbrug hos SKAT som følge af lovforslaget, fremskaffes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

11

Spm., om det ikke er usædvanlig høje engangsudgifter til administration, der her bruges for et kortvarigt udbud af ekstra arbejdskraft, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

12

Spm., om det kan bekræftes, at visse årgange er bundet af allerede gennemførte dispositioner, medens andre årgange selv kan disponere, så de ikke rammes af indkomstgrænsen i kapitel 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

13

Spm. om det kan bekræftes, at den del af det skattepligtige overskud for selvstændige, der benytter virksomhedsordningen, som beskattes som kapitalindkomst, ikke medregnes ved beregning af, om indkomstgrænsen i kapitel 2 overholdes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

14

Spm. om det kan bekræftes, at den del af det skattepligtige overskud for selvstændige, der benytter virksomhedsordningen, som beskattes som virksomhedsindkomst, ikke medregnes ved beregning af, om indkomstgrænsen i kapitel 2 overholdes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

15

Spm., om det kan bekræftes, at hos en selvstændig erhvervsdrivende, der er omfattet af årgang 1950-1952, og som bruger virksomhedsordningen, er det afgørende for overholdelse af indkomstgrænsen i kapitel 2, at der ikke hæves et beløb til personligt indkomst, der overstiger indkomstgrænsen, og at det er uden betydning, hvor stort det skattemæssige overskud i virksomheden har været, blot det bliver indestående som opsparet overskud under virksomhedsordningen i den 3-års-periode, der er omfattet af kapitel 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

16

Spm., om det kan bekræftes, at en selvstændig erhvervsdrivende, der er omfattet af årgang 1950 og bruger virksomhedsordningen, ved indgivelse af selvangivelsen for 2007 kan tilpasse sin indkomst, så indkomstgrænsen i kapitel 2 overholdes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

17

Spm., om det kan bekræftes, at en selvstændig erhvervsdrivende, der er omfattet af årgang 1946-1947, og som har brugt virksomhedsordningen og har holdt hævningerne, der beskattes som personlig indkomst, nede for at undgå topskat, nu belønnes, fordi den pågældende har overholdt indkomstgrænsen i kapitel 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

18

Spm., om det kan bekræftes, at en selvstændig erhvervsdrivende, der er omfattet af årgang 1948 og 1949, og som bruger virksomhedsordningen, kan undgå at blive omfattet af indkomstgrænsen, selv om den pågældende har haft personlig indkomst over 550.000 kr. i 2005 og 2006, blot der i den resterende 3-års-periode ikke hæves mere i virksomheden, end at den samlede personlige indkomst i 3-års-perioden omfattet af kapitel 2 bliver under 1.650.000 kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå

19

Spm., om det kan bekræftes, at alle godsejere og landbrugere, der har et overskud af deres landbrugsejendom på over 550.000 kr. årligt, ikke bliver omfattet af indkomstgrænsen i kapitel 2, fordi en stor del af overskuddet beskattes som kapitalindkomst og virksomhedsindkomst, da de pågældende bruger virksomhedsordningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

20

Spm., om det kan bekræftes, at en hovedaktionær, der er direktør i et selskab ejet af vedkommende selv, ikke er omfattet af indkomstgrænsen efter kapitel 2, hvis den pågældende i 3-års-perioden har fået udbetalt løn på 500.000 kr. årligt, men derudover årligt har fået udbetalt 90.000 kr. i udbytte fra selskabet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

21

Spm., om det kan bekræftes, at ægtefællen til en hovedaktionær ikke er omfattet af indkomstgrænsen efter kapitel 2, hvis den pågældende i 3-års-perioden har fået udbetalt løn på op til topskattegrænsen, medens hovedaktionæren i de samme år har fået udbetalt 2 mio. kr. i løn årligt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

22

Spm. om, hvorledes fordele ved tildelte aktieoptioner medregnes ved opgørelse af, om en lønmodtager er omfattet af indkomstgrænsen i kapitel 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

23

Spm. om, hvordan frynsegoder medregnes, herunder værdi af fri bil, medarbejderobligationer, sundhedsordninger og lign., ved opgørelse af, om en lønmodtager er omfattet af indkomstgrænsen i kapitel 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

24

Spm. om, hvorledes personlig indkomst omfattet af ligningslovens § 16 A, stk. 9 medregnes ved opgørelse af indkomstgrænsen efter kapitel 2 og indkomstgrænsen for fuldtidsbeskæftigelse for selvstændige efter kapitel 3, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

25

Spm., om det kan bekræftes, at en hovedaktionær i et selskab, der kun driver passiv virksomhed, er berettiget til nedslag efter lovforslaget, hvis de øvrige betingelser opfyldes og den pågældende af selskabet har fået indbetalt ATP som fuldtidsbeskæftiget og modtager 200.000 kr. i årlig løn, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

26

Spm., om det kan bekræftes, at ægtefællen til en hovedaktionær i et selskab, der kun driver passiv virksomhed, er berettiget til nedslag efter lovforslaget, hvis de øvrige betingelser opfyldes og den pågældende af selskabet har fået indbetalt ATP som fuldtidsbeskæftiget og modtager 200.000 kr. i årlig løn i de 5 år, hvor den pågældende er 60-65 år, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

27

Spm., om det kan bekræftes, at en person, der har drevet selvstændig virksomhed og har ladet sig beskatte efter virksomhedsordningen og derfor har et betydeligt opsparet overskud, men hvor »virksomheden« nu kun består af en forældrelejlighed udlejet til en datter, kan anses for fuldtidsbeskæftiget i relation til lovens kapitel 3, blot der hæves en del af det opsparede overskud, så der beskattes 200.000 kr. som personlig indkomst, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

28

Spm., om det kan bekræftes, at en person, der har drevet selvstændig virksomhed som landbruger, men nu udelukkende bortforpagter ejendommens jordarealer, og som har ladet sig beskatte efter virksomhedsordningen og derfor har et betydeligt opsparet overskud, kan anses for fuldtidsbeskæftiget i relation til kapitel 3, blot der hæves en del af det opsparede overskud, så der beskattes 200.000 som personlig indkomst, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

29

Spm., om det kan bekræftes, at en pensioneret godsejer, der er født i 1950, og som bortforpagter sit gods mod et årligt vederlag på 1 mio. kr. og bruger virksomhedsordningen og har en betydelig konto for opsparet overskud, kan opnå fuldt nedslag på 100.000 kr., hvis den pågældende sørger for i 3-års-perioden 2007-2009 omfattet af indkomstgrænsen efter kapitel 2 kun at hæve så meget, at den personlige indkomst samlet bliver under 1.650.000 kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå

30

Spm. om en oversigt over marginalskatteprocenterne for selvstændige erhvervsdrivende, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

31

Spm. om, hvordan ordningen for medarbejdende ægtefæller virker, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

32

Spm. om, hvorledes ordningen fungerer for personer, der har været og er omfattet af afsnit II i virksomhedsskatteloven og derved bruger kapitalafkastordningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

33

Spm. om, hvorledes ordningen fungerer for personer, der har været og er omfattet af afsnit II B i virksomhedsskatteloven og derved bruger udligningsordningen for forfattere og skabende kunstnere, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

34

Spm., om det kan bekræftes, at pensionister, der udfører honorarbetalt konsulentarbejdede, der aflønnes som B-indkomst, opfylder kravet om fuldtidsbeskæftigelse, blot de har en årlig honorarindkomst på  60.000 kr. (reguleret) årligt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

35

Spm. om, hvorledes efterfølgende reguleringer – i forhold til det selvangivne – af den skattepligtige personlige indkomst hos personer, der er omfattet af lovforslaget og driver selvstændig virksomhed, påvirker beregning af nedslaget som følge af betydningen for indkomstgrænsen i kapitel 2 og indkomstgrænsen i kapitel 3 for selvstændige erhvervsdrivende ved afgørelse af, om den pågældende er fuldtidsbeskæftiget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

36

Spm. om, hvorledes kravet om fuldtidsbeskæftigelse kan opfyldes for en selvstændig erhvervsdrivende med en mindre virksomhed, hvor ejeren samtidig i beskedent omfang har lønarbejde (f.eks. halvt ATP-bidrag), til skatteministeren, og ministerens svar herpå

37

Spm., om det kan bekræftes, at en lønmodtager, der har to halvdagsstillinger og derfra får indbetalt halvt ATP-bidrag, opfylder kravet til fuldtidsbeskæftigelse i kapitel 3, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

38

Spm., om det kan bekræftes, at for lønmodtagere er det afgørende, hvornår lønnen udbetales, i relation til kravet om fuldtidsbeskæftigelse, og ikke hvornår arbejdet er udført, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

39

Spm., om en forfatter, der er født i 1949, og hvis eneste indtægt i 2009 er biblioteksafgift på 200.000 kr., der anses for personlig indkomst uden arbejdsmarkedsbidrag, vil være berettiget til nedslag efter lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

40

Spm., om en forfatter, der er født i 1949, og hvis eneste indtægt i 2009 er biblioteksafgift på 200.000 kr., der anses for personlig indkomst med arbejdsmarkedsbidrag, vil være berettiget til nedslag efter lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

41

Spm. om at belyse effekten af, at en person, der er født i 1950, og som driver kiosk, af SKAT for indkomståret 2010 får en skønsmæssig forhøjelse på 20.000 kr. som følge af dårligt ført regnskab, hvis den pågældende har selvangivet overskud af selvstændig virksomhed med 155.000 kr. (2008-niveau), til skatteministeren, og ministerens svar herpå

42

Spm. om at oplyse, om værdien af nedslaget automatisk indregnes i forskudsopgørelserne, og hvis ikke, om en skatteyder så kan anmode om at få indregnet beløbet i forskudsopgørelsen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

43

Spm., om det kan bekræftes, at hvis nedslaget for seniorer sammen med øvrig skat og indbetalt skat medfører overskydende skat, så udbetales dette med procenttillæg efter de almindelige regler for overskydende skat, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

44

Spm. om at bekræfte, at en selvstændig erhvervsdrivende nu kan skifte over til forskudt indkomstår alene for at opfylde kravet til fuld beskæftigelse (f.eks. for medarbejdende ægtefælle) efter reglerne i kildeskattelovens § 22, stk. 2, hvis omlægningen f.eks. begrundes med hensyn til personaleferie, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

45

Spm., om SKAT vil stille et edb-program, der kan bruges til beregning af det årlige nedslag, tilgængeligt for borgerne på nettet, således at borgerne efter vedtagelse af lovforslaget kan beregne effekten af deres indkomst i de år, hvor de pågældende er 57-59 år, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

46

Spm. om opfølgning på besvarelsen af spørgsmål 13 og 14, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

Oversigt over bilag vedrørende L 161

Bilagsnr.

Titel

1

Orientering om, at forslaget er sendt i ekstern høring

2

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

3

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

4

Kopi af alm. del – spm. 236, om det foreslåede skattenedslag for seniorer vil øge arbejdsudbuddet med godt 4.000 helårsprofiler

5

1. udkast til betænkning

6

2. udkast til betænkning