Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 160 - Forslag til Lov om skattenedslag for seniorer.

 

L 161 - Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven og skatteforvaltningsloven. (Konsekvensændringer som følge af lov om skattenedslag for seniorer).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1-4 af 5. maj 2008.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Birgitte Christensen

 


Spørgsmål 1

Ministeren anmodes om at tilsende udvalget en skematisk oversigt, der viser, hvad indkomsten vil være efter skat for 64‑ til 65‑årige personer, der

1) før skat tjener 1 kr. over beløbsgrænsen,

2) før skat tjener 1 kr. under beløbsgrænsen og,

3) før skat tjener fra 300.000 kr. og op til 700.000 kr. fordelt på 25.000 kr. intervaller?

Spørgsmål 2

Ministeren anmodes om at tilsende udvalget en skematisk oversigt, der viser hvad marginalskatten vil være for personer, der ligger i ovenstående nævnte indkomstintervaller?

 

Svar på spørgsmål 1 og 2:

De ønskede beregninger fremgår af tabellen sidst i svaret.

Indledningsvis skal det dog bemærkes, at der ved udformningen af en skatteincitamentsord­ning, der, som den foreslåede, er målrettet en relativ snæver persongruppe, er mange hensyn, der skal tilgodeses.

For at sikre, at skattenedslaget tildeles 64-årige, der har været i fuldtidsbeskæftigelse de seneste 5 år, skal udformningen af ordningen bl.a. tage højde for forskellige aflønningsformer, persongrupper, beskæftigelsesomfang i 5 år, udlandsforhold m.v., for at alle får det korrekte skattenedslag – hverken mere eller mindre.

Herudover er der indsat afgrænsninger og kriterier, der skal opfyldes for at blive omfattet af ordningen. Det drejer sig dels om timekravet for lønmodtagere (baseret på ATP), dels om lønkravet, der gælder for alle (arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget). Endvidere er der fastsat et indkomstloft, således at ordningen er forbeholdt personer med en gennemsnitlig årlig indkomst på under 550.000 kr. fra 57 til 59 års alderen.

Alle disse hensyn og kriterier er fundet nødvendige, men har samtidigt bevirket, at ordningen er blevet kompliceret. Den præcise målretning har også resulteret i, at der i ordningen er indbygget nogle såkaldte tærskeleffekter, der indebærer, at såfremt et af de opstillede krav ikke opfyldes, så bortfalder retten til nedslaget fuldt ud.

Ved den konkrete udformning af ordningen er der foretaget en afvejning af alle effekterne af de indbyggede kriterier. Der er i den forbindelse dels lagt vægt på, at med mindre andet besluttes, er der tale om en midlertidig ordning, dels at en udjævning af de indbyggede tærskeleffekter ville gøre ordningen langt mere kompliceret.

Det er regeringens og aftaleparternes vurdering, at afgrænsningerne og kriterierne er fastsat så tilpas rimelige, at ordningen på trods af de indbyggede tærskeleffekter, vil give de nødvendige incitamenter, der kan tilskynde flere seniorer i målgruppen til at blive på arbejdsmarkedet.

Som det antydes i spørgsmålene, har indkomstloftet på 550.000 kr. for den gennemsnitlige indkomst i de tre år, personen fylder 57, 58 og 59 år, en tærskeleffekt, idet der er tale om en absolut enten/eller afgræns­ning, der bestemmer, om man kan blive berettiget til nedslag.

Da indkomstloftet vedrører gennemsnittet af de indkomster, personen har optjent i det 57. til 59. år, og skattenedslaget udmåles på grundlag dels af indkomsten i det 60. til det 64. år, dels af indkomsten i det 64. og 65. år, altså en tidsmæssig afstand på 5-7 år fra 57-59 års alderen til det 64. og 65. år, hvor skattenedslaget kommer til udbetaling, er det ikke umiddelbart muligt på traditionel vis at beregne marginalskatteeffekten ved en overskridelse af indkomstloftet.

I perioden efter det 57. til 59. år er der også mange andre parametre, der har betydning for den endelige størrelse af det opnåede skattenedslag. Hertil kommer, at nedslaget typisk vil blive udbetalt over to år i forbindelse med årsopgørelserne for de indkomstår, hvor personen fylder 64 år og 65 år.

Det bemærkes endvidere, at for de personer, der fylder 64 år i 2010-2012, og således fyldte henholdsvis 57, 58 og 59 år i 2003-2007, er det ikke meningsfyldt at tale om en marginalskatteeffekt af ændret indkomst, idet der er tale om indkomst vedrørende ”historiske” indkomstår.

Generelt kan det fastslås, at for personer, der fra og med det indkomstår, hvor vedkommende fylder 57 år, til og med det indkomstår, hvor personen fylder 64 år, har opfyldt alle betingelserne for at være berettiget til skattenedslag, er marginalskatteeffekten af skattenedslaget i de to indkomstår, hvor personen fylder 64 år og 65 år, en reduktion af den gældende marginalskat på 40 pct.point for arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst op til det indkomstbeløb, hvor det beregnede nedslagsbeløb er fuldt opnået. Da skattenedslaget højst kan udgøre 100.000 kr., kan marginalskattereduktionen på 40 pct.point maksimalt opnås op til en arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst på 250.000 kr. Ved højere indkomster har skattenedslaget ingen effekt på marginalskatten.

De indkomstbeløb, der er nævnt i spørgsmål 1, ligger alle over 300.000 kr., og skattenedslaget har således ingen effekt på marginalskatten i det 64. år og 65. år for disse personer, jf. tabellen nedenfor.

Hvis det beregningsteknisk antages, at indkomsten også i 57, 58 og 59 års alderen udgør de tilsvarende beløbsstørrelser, vil der for en person, der overskrider indkomstloftet på gennemsnitligt 550.000 kr. (2008-niveau) i de tre år, blive tale om, at vedkommende mister retten til nedslaget. Da indkomstloftet er et absolut loft, er der i disse tilfælde tale om, at der udløses en tærskeleffekt, der kan tolkes som en uendelig høj marginalskat.

 

Indkomst og skat i 2014 for 64-Ã¥rige med og uden skattenedslag (2008-niveau)

Gennemsnitlig indkomst i det 57., 58. og 59. år1)

Indkomst i det 64. år1)

Indkomstskat2) og AM-bidrag

Skattenedslag

Indkomst efter skat og nedslag

Marginalskat af en ekstra tjent krone

Kr.

Kr.

Kr.

Kr.

Kr.

Pct.

300.000

300.000

111.688

100.000

288.312

42,6

325.000

325.000

123.715

100.000

301.285

49,4

350.000

350.000

136.072

100.000

313.928

49,4

375.000

375.000

149.781

100.000

325.219

63,0

400.000

400.000

165.520

100.000

334.480

63,0

425.000

425.000

181.258

100.000

343.742

63,0

450.000

450.000

196.997

100.000

353.003

63,0

475.000

475.000

212.736

100.000

362.264

63,0

500.000

500.000

228.475

100.000

371.525

63,0

525.000

525.000

244.214

100.000

380.786

63,0

550.000

550.000

259.953

100.000

390.047

63,0

550.001

550.000

259.953

0

290.047

63,0 / meget høj3)

575.000

575.000

275.691

0

299.309

63,0

600.000

600.000

291.430

0

308.570

63,0

625.000

625.000

307.169

0

317.831

63,0

650.000

650.000

322.908

0

327.092

63,0

675.000

675.000

338.647

0

336.353

63,0

700.000

700.000

354.386

0

345.614

63,0

1)     Grundlag for AM-bidrag.         

2)     Indkomstskat i 2008-niveau i en gennemsnitskommune med en samlet kommune- og kirkeskatteprocent på 25,5 pct.

3)     Jf. teksten i svaret.

 

 

Spørgsmål 3

Hvad havde jobeffekten af lovforslaget været, hvis man ikke havde haft indtægtsgrænsen på 550.000 kr.?

Spørgsmål 4

Hvor mange personer vil ikke være omfattet af lovforslaget, fordi man har indføjet indtægtsgrænsen på de 550.000 kr.?

 

Svar på spørgsmål 3 og 4:

Den umiddelbare effekt af indkomstloftet skønnes at være, at et par tusinde af en årgang potentielt omfattede personer ikke vil blive berettiget til nedslag som 64 årige.

Arbejdsudbudseffekterne af indkomstloftet er det derimod vanskeligt at skønne over, men det vurderes dog, at der vil være tale om en meget begrænset effekt, idet personer med relativt høje indkomster typisk i forvejen vælger at fortsætte med at arbejde frem til 64-års alderen.

Ved at forbeholde skattenedslaget for personer med en gennemsnitlig årlig arbejdsindkomst på under 550.000 kr. fra 57 til 59 års alderen er ordningen således målrettet personer, der typisk overvejer at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet i alderen 60-62 år, og for hvem det økonomiske incitament i ordningen forventes at have en markant arbejdsudbudseffekt.

De godt 4.000 helårspersoner, som skattenedslaget skønnes at forøge arbejdsudbuddet med, svarer til godt 3 pct. af det samlede antal efterlønsmodtagere.

Det skønnede løft i arbejdsudbuddet på 4.000 personer kræver f.eks., at 500 eller 2,2 pct. af de godt 22.500 personer, der i dag går på efterløn som 60-årige, og 500 eller 4,8 pct. af de knap 10.500 personer, der i dag går på efterløn som 62-årige, vælger at blive på arbejdsmarkedet indtil de fylder 65.

Det er altså en relativt beskeden adfærdsændring, der skal til, før forøgelsen af arbejdsudbuddet med 4.000 personer realiseres.

Skattenedslagets skønnede virkning på arbejdsudbuddet på godt 4.000 personer, kan således opfattes som et minimumsskøn.