Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

 

I de tidligere oversendte bemærkninger til henvendelsen af 29. november 2007 fra Jes Andersen, Toulouse, Frankrig, havde der endnu engang indsneget sig en fejl vedrørende årstallet. I tredje afsnit skal der således rettelig stå 28. november 2007, og ikke 2008.

I forlængelse af denne skrivelse er vedlagt den tilrettede – korrekte – version af bemærkningerne.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Marie Færch

 

 

 

 

 

 

Jes Andersen, Frankrig, har i en henvendelse af 29. november 2007 stillet en række spørgsmål til lovforslaget om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien.

 

Jes Andersen spørger først, om det er korrekt opfattet, at en person, der er tilkendt offentlig førtidspension inden 28. november 2007, ikke på noget tidspunkt vil blive omfattet af dansk beskatning på nogen som helst af sine pensionsordninger eller invalideforsikringer så længe personen opretholder sin bopæl i Frankrig, uagtet nogle af  disse pensioner af aldersmæssige årsager endnu ikke er aktive.

Jeg vil hertil svare, at en person, som den 28. november 2007 var hjemmehørende i Frankrig og senest den 31. januar 2008 var begyndt at modtage dansk efterløn eller pension, som efter den nuværende dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst kun kunne beskattes i Frankrig, fortsat vil være fritaget for dansk beskatning af disse indtægter. Vedkommende vil også blive fritaget for dansk pension (bortset fra tjenestemandspension), som først senere kommer til udbetaling.

 

Jes Andersen spørger derefter, om en person, som i dag bor i Frankrig og er omfattet af overgangsreglen, også vil være det efter fraflytning til Spanien.

Jeg vil hertil svare, at en person er omfattet af overgangsreglen, så længe vedkommende bliver hjemmehørende i det land, hvor vedkommende var hjemmehørende den 28. november 2007. Såfremt vedkommende flytter til Danmark eller et andet land, herunder Spanien, bortfalder skattefritagelsen efter overgangsreglen.

 

For så vidt angår personer, som endnu ikke var pensionister den 28. november 2007, stiller Jes Andersen spørgsmål om den såkaldte havelågebeskatning vedrørende pensionsbeskatning, aktiebeskatning samt ejendomsbeskatning.

Han skriver, at mange personer, der er fraflyttet Danmark, har været tvunget til at lade sig efterbeskatte af dele af deres pensionsordninger eller foretage delophævelser af samme. Han skriver, at disse personer har en kontant retsfølelse af, at der allerede er sket skatteafregning til Danmark.

Jeg vil hertil svare, at fraflytterbeskatning vedrørende pension omfatter tilfælde, hvor der i de sidste fem år før fraflytningen er indbetalt et højere beløb på fraflytterens pensionsordning i forhold til indbetalingen i år seks før fraflytningen og mere end 20 pct. af dennes bruttolønindtægt. Der ses bort fra bl.a. forhøjelser som følge af kollektive overenskomster. Ved fraflytningen sker der i så fald beskatning af forhøjelsen.

Denne fraflytterbeskatningen medfører altså kun skatteafregning vedrørende den forhøjelse af indbetalinger til en pensionsordning, der er sket i de sidste fem år før fraflytning. Fraflytterbeskatningen omfatter altså ikke tidligere indbetalinger til den pågældende pensionsordning.

Fraflytteren skal derfor beskattes til Danmark af de fulde udbetalinger fra en pensionsordning. Hvis der er sket fraflytterbeskatning, kan den forhøjelse, som er beskattet, modregnes i de skattepligtige beløb, efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 19 E.

Personer, der er hjemmehørende i Danmark og påtænker i fremtiden at flytte til Frankrig eller Spanien, har mulighed for at overveje de skattemæssige virkninger af dette, på samme måde som personer, der påtænker at flytte til andre lande.

 

Jes Andersen nævner, at personer, som bor i Frankrig og ejer aktier i danske selskaber, skal betale 28 pct. i dansk skat af udbyttet af disse aktier, hvis den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst opsiges . Han tilføjer, at den nuværende franske skat af et udbytte på 800.000 kr. er 16,5 pct. for et dansk ægtepar uden anden indkomst.

Jeg kan bekræfte, at en eventuel opsigelse af opsigelsen vil medføre, at personer, som bor i Frankrig i fremtiden, skal betale dansk skat af udbytter fra danske selskaber.

Jeg vil tilføje, at som nævnt i lovforslagets bemærkninger vil regeringen fremsætte lovforslag om ændring af den danske beskatning af udbyttebetalinger til modtagere i udlandet. Udbytteskatten nedsættes til 15. pct. på betingelse af bl.a. at modtageren ejer mindre end 10 pct. af det udbyttegivende selskab.

 

Jes Andersen nævner, at der i Frankrig opkræves indkomstskat, socialskat samt tax d’habitation og tax foncieres. Herudover betales der væsentlige bidrag til fransk sygesikring samt sygeforsikring. Jes Andersen tilføjer, at der er forlydender om forhøjelse af den franske beskatning. Alt dette betyder, at - såfremt der oprettes en ”creditsituation” med Frankrig – at fransk skat inkl. sygeforsikring er væsentligt højere end dansk skat.

Jeg vil hertil oplyse, at de foreslåede overgangsregler medfører, at de nuværende danske pensionister i Frankrig fortsat ikke skal betale dansk skat af dansk social eller privat pension, uanset en eventuel opsigelse af den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst.

Jeg vil tilføje, at efter international skatteret er det den stat, hvor en person er hjemmehørende, der skal give dobbeltbeskatningslempelse, og altså ikke den stat, hvorfra indkomsten hidrører.

 

 

     Â