Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Christiansborg

 

 I forbindelse med behandlingen af B 99 Forslag til folketingsbeslutning om krav om uddannelse af dyrehandlere og ansatte i dyrehandler har

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri i brev af 30. maj 2008 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 2:

”Vil ministeren oplyse, hvorvidt den eksisterende basisuddannelse til dyrehandler er tilstrækkelig til at sikre, at dyrehandlere kan yde ordentlig vejledning og rådgivning?”

 

Svar:

Jeg går ud fra, at der med basisuddannelse til dyrehandler menes trin 1 i erhvervsuddannelsen til dyrepasser, som indgår i den erhvervsfaglige fællesindgang dyr, planter og natur, som omfatter uddannelser med funktions- og kompetencefællesskaber inden for blandt andet beskæftigelsesområderne hold og pasning af heste, forsøgsdyr, dyr i zoologiske anlæg, dyrehandler m.m., jf. bekendtgørelse nr. 146 af 29. februar 2008 om uddannelserne i den erhvervsfaglige fællesindgang dyr, planter og natur.

 

Dyrepasseruddannelsens trin 1 betegnes dyrepasserassistent. Jeg kan herom henvise til bekendtgørelsens § 1, nr. 5, smh. med § 2, nr. 2, og bilag 2. Uddannelsen, der veksler mellem skoleundervisning og praktikuddannelse, varer 2 år, heraf 36 ugers skoleundervisning.

 

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2008, hvor den afløser blandt andet bekendtgørelse nr. 711 af 1. juli 2005 om uddannelsen til dyrepasser.

 

Jeg skal for god ordens skyld gøre opmærksom på, at der ikke er en uddannelsesretning i erhvervsuddannelsen til salgsassistent indenfor de merkantile erhvervsuddannelser, der retter sig specielt mod beskæftigelse i en dyrehandel.

 

De særlige kompetencemål for uddannelsen til dyrepasserassistent er, jf. bekendtgørelsens bilag 2, afsnit 4, at den færdiguddannede kan:

  1. foretage daglig håndtering, pasning og pleje af dyr i fangenskab samt rengøre forskellige staldsystemer og dyreanlæg,
  2. inddrage viden om det enkelte dyrs foderbehov, anvendelse af foderplaner samt forskellige fodermidlers værdi og indhold af næringsstoffer under den daglige fodring af dyr,
  3. inddrage viden om observationsteknik, adfærdsundersøgelser og dyreværnslovgivning samt dyrs fysiologiske og sundhedsmæssige behov ved vurdering af dyrs velfærd,
  4. genkende de almindeligste sygdomstegn hos dyr og foretage rengøring og desinfektion af stalde og anlæg på baggrund af viden om hygiejne samt sygdoms- og smitteforebyggelse,
  5. inddrage grundlæggende viden om udvalgte dyrs anatomi og fysiologi, bevægeapparat, organer, fordøjelsessystem m.m. i det daglige arbejde med dyr,
  6. medvirke ved vedligeholdelse af staldsystemer og dyreanlæg samt anvende, betjene og vedligeholde almindelige udvalgte maskiner og tekniske installationer, der anvendes ved dyrehold,
  7. anvende grundlæggende viden om økonomi og markedsforhold til løsning af enkle og kendte erhvervsrettede problemstillinger inden for dyrehold,
  8. fungere i forskellige samarbejds- og kommunikationssituationer samt reflektere over og diskutere arbejdsprocesser i det praktiske arbejde med hold af dyr og
  9. observere og registrere informationer om dyrs adfærd og medvirke ved udarbejdelse af adfærdsberigelsesplaner med udgangspunkt i viden om det enkelte dyrs naturlige adfærdsformer og ændringer af disse i fangenskab.

 

Det er min opfattelse, at eleverne efter endt uddannelse kan yde den fornødne rådgivning og vejledning i forbindelse med handel med bl.a. kæledyr, og i øvrigt kan udføre deres arbejde i overensstemmelse med de regler, der gælder efter dyreværnslovgivningen.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder