Folketingets Energipolitiske Udvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             14. maj 2008

J nr.              

Energipolitisk Udvalg har i brev af 17. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål 1 til B68, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål 1:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. april 2008 fra Miljøbevægelsen NOAH, jf. B 68 - bilag 1."

Svar:

 

Regeringen anlægger faktisk det helhedssyn i bestræbelserne på at nedbringe transportsektorens olieafhængighed og CO2-udslip, som NOAH anbefaler.

Vedrørende fx energieffektiviseringer støtter regeringen således aktivt, at EU vedtager en udledningsmålsætning for nye personbiler i EU på 120 g CO2 pr. km i 2012, og at denne som udgangspunkt skal realiseres gennem krav til køretøjsteknologi og energieffektivitet i ekstraudstyr, samt at der fastsættes et langsigtet mål på højest 100g CO2 pr. km i 2020.

Vedrørende fx alternative drivmidler er det målet i henhold til den brede energipolitiske aftale fra februar 2008, at andelen af vedvarende energi i landtransporten skal udgøre 5,75 pct. i 2010 stigende til 10 pct. i 2020. Der gives samtidig et meget betydeligt subsidie til indfasning af el- og brintbiler i form af afgiftsfritagelse. Desuden iværksættes en forsøgsordning med elbiler frem til 2012. Endelig drøfter aftaleparterne inden udgangen af 2009, hvordan udbredelse af plug-in hybridbiler kan stimuleres med henblik på at fremme, at Danmark er i front, når teknologien er markedsklar.

Regeringen støtter samtidig Kommissionens forslag om, at EU’s målsætninger for transportsektoren skal vedrøre vedvarende energi generelt og ikke være begrænset til kun at omfatte biobrændstoffer.

Jeg har store forventninger til løsninger baseret på elmotorens overlegne energieffektivitet, gode egenskaber i nærmiljøet samt de gode muligheder for at indpasse store mængder vedvarende energi i elproduktionen. Det er mit håb, at løsninger baseret på VE-produceret el i transportsektoren vil blive udbredt hurtigt, og regeringen gør som nævnt en betydelig indsats for at fremme udviklingen.

Her og nu er biobrændstoffer dog i praksis den eneste mulighed for at indfase større mængder vedvarende energi i transportsektoren. Det er regeringens afgørende forudsætning, at biobrændstofferne opfylder EU’s kommende bæredygtighedskriterier. Dannelsen af et marked for biobrændstoffer i EU og Danmark vil skabe et solidt underlag for private virksomheders lyst til at investere i udviklingen af mere avancerede teknologier.  Danmark arbejder samtidig for et højere ambitionsniveau for EU’s bæredygtighedskriterier - og en skærpelse over tid - hvilket vil kunne stimulere teknologiudviklingen yderligere.

Regeringen yder samtidig en betydelig støtte på i alt 200 mio. kr. til udvikling og demonstration af 2. generationsteknologier, hvor produktionen af biobrændstoffer kan ske på basis af restprodukter fra landbrug og skovbrug med mere.  Derudover er der i Danmark indledt en stor produktion af biodiesel på animalsk affald.

Med venlig hilsen

 

 

Connie Hedegaard