Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 I forbindelse med behandlingen af B 61 Forslag til folketingsbeslutning om kvalitetskrav til private uddannelser har jeg i mit svar af den 2. maj 2008 på spørgsmål 3 givet tilsagn om, at Undervisningsministeriet ville forsøge at tilvejebringe oplysninger fra de private skoler og organisationerne med henblik på en mere fyldestgørende besvarelse af nogle af delspørgsmålene.

 

Undervisningsministeriet har blandt andet indhentet en udtalelse fra Frisørskolen Aalborg til brug for supplerende svar på følgende spørgsmål:

 

”a. Svarer skolens uddannelse til en tilsvarende 4-årig lærlingeuddannelse?

g. Er det korrekt, at den beskrevne uddannelse på f.eks. www.frisorskolenaalborg.dk og de tilhørende søsterskoler i Århus og København er tilrettelagt efter Undervisningsministeriets bekendtgørelser for frisøruddannelsen, herunder indholdet i de frisørfaglige discipliner, anvender samme bøger og undervisningsmaterialer m.v., svarende til tilsvarende lærlingeuddannelse?

h. Har praktikken samme kvalitet som på de ordinære uddannelser?

i. Svarer eksamen på de private kurser til eksamen afholdt efter de retningslinjer, der gives af Undervisningsministeriet, herunder krav til bedrømmelse af eksaminator samt ekstern censur?

j. Er det korrekt, at frisørfaget deltager i den faglige vurdering af eleverne for på den måde at sikre, at bedømmelsen er tilsvarende den fireårige lærlingeuddannelse?”

 

Frisørskolen Aalborg har svaret ministeriet med brev af 8. maj 2008. Kopi af skolens svar vedlægges som bilag til dette svar.

 

Ved at sammenholde skolens svar med reglerne om erhvervsuddannelsen til frisør kan følgende bemærkes som supplement til min tidligere besvarelse af spørgsmål 3:

 

Ad a. Erhvervsuddannelsen til frisør varer fire år, og veksler mellem skole og praktik. Der er 60 ugers skoleundervisning som består af grundfag bl.a. dansk, engelsk, psykologi, erhvervsøkonomi samt område- og specialefag, der begynder med en vis bredde og bliver mere og mere specialiserede. Eleven har ligeledes valgfag, der kan have betydning for videreuddannelse og for adgang til videregående uddannelser

 

Skoleundervisningen omfatter et grundforløb på 20 uger og derefter otte skoleperioder af fem ugers varighed. Imellem skoleperioderne er eleven i praktikuddannelse hos en frisør med henblik på at fortsætte og udbygge den indlæring, eleven har opnået i skoleundervisningen. Eleven og virksomheden har indgået en uddannelsesaftale, hvorefter eleven får overenskomstmæssig elevløn under skole- og praktikophold.

 

Af svaret fra Frisørskolen Aalborg fremgår det, at der i den 1-årige frisøruddannelse er 900 timers teoriundervisning og 800 timers praktikundervisning på skolens praktikområde.

 

            Uddannelserne kan derfor efter Undervisningsministeriets skøn ikke siges at svare til hinanden.

 

Ad g. I henhold til Undervisningsministeriets bekendtgørelse om uddannelsen til frisør består uddannelsens 60 ugers skoleundervisning af:

 

Grundfag –18 uger

Områdefag – 25,3 uger

Specialefag - 3 uger

Valgfri Specialefag – 7 uger

Valgfag – 6,7 uger

 

Område- og de bundne specialefag: Frisør 1, Service og hygiejne i frisørsalonen, Faglig Teori 1, Faglig Kemi, IT – Frisør, Dameklippeteknik, Dame frisuredesign, Herreklippeteknik, Herre frisuredesign, Jernondulation, Kemisk behandling/farvning, Kemisk behandling/permanent, Teori, Langthårsfrisering, Coloration, Strukturbehandlinger.

 

Dertil kommer 7 ugers valgfri specialefag, som består af en bred vifte af fag, eleven kan vælge ud fra. De overordnede mål og rammer for disse fag er, at give eleven mulighed for at tilegne sig branchens nyeste teknologier og seneste trends. Eleven får ligeledes mulighed for med disse fag at udbygge sin uddannelse og kvalificere sig på et højere niveau til ansættelse som frisør med henblik på at varetage særlige arbejdsfunktioner.

 

Der er krav om, at eleven kan anvende pivot points eller tilsvarende klippe- og friseringsmæssige principper.

 

I det fremsendte materiale fra Frisørskolen Aalborg har nogle af de frisørfaglige discipliner og tekniske principper, de samme navne som nogle af område- og specialefagene i den 4-årige frisøruddannelse.

 

Undervisningsministeriet finder på det foreliggende grundlag ikke, at den 1-årige uddannelse er tilrettelagt efter reglerne i Undervisningsministeriets bekendtgørelse for frisøruddannelsen.

 

Ad h. Det anses for en kvalitet i erhvervsuddannelserne, at de er opbygget som vekseluddannelser.

 

I erhvervsuddannelsen til frisør finder praktikuddannelsen sted hos en frisørmester, der er godkendt af det faglige udvalg, Frisørfagets Fællesudvalg, til at uddanne elever i henhold til reglerne om uddannelsen. Praktikuddannelsen har som omtalt ovenfor ad litra a normalt en varighed på 2½ år.

 

Af Frisørskolens svar fremgår bl.a., at der er 800 timers praktikundervisning på skolens praktikområde.

 

Jeg har ikke mulighed for at udtale mig om kvaliteten af denne praktikundervisning, men alene på grund af de tidsmæssige forskelle er formodningen imod, at eleverne kan opnå samme færdigheder i den private uddannelses praktiktid som i erhvervsuddannelsens.

 

Ad i. Eleverne på erhvervsuddannelsen til frisør får ved afslutning af grundfag, områdefag og specialefag en afsluttende bedømmelse i form af en standpunkts- eller eksamenskarakter.

 

Områdefaget teori, afsluttes med eksamen. Eksamen i områdefaget afholdes på 7. skoleperiode. Eksamen gennemføres således: Der afholdes skriftlig eksamen med opgaver jævnt fordelt mellem fagområderne i faget. Til den skriftlige eksamen afsættes 120 minutter. Der er ingen hjælpemidler tilladt til eksamen. Eksamensopgaverne tilvejebringes af skolen i samråd med det lokale uddannelsesudvalg.

 

Når eleven har afsluttet skoleuddannelsen og skolen har udstedt skolebevis, afholder det faglige udvalg en svendeprøve.

 

Svendeprøven består af opgaver inden for de arbejdsområder, der er tilknyttet område- og specialefag. Den samlede svendeprøve kan bestå af både en mundtlig og en praktisk prøve. Eleven skal udføre praktiske øvelser, hvis sammensætning samt antallet af discipliner udarbejdes af det faglige udvalg. Prøvedisciplinerne kan indeholde krav om, at eleven mundtligt over for skuemestrene skal redegøre for opgaveløsningen. Prøvedisciplinerne tilsendes eleverne efter 8. skoleperiode i hovedforløbet og senest 4 uger før svendeprøvens afvikling. Prøven har en varighed på 16 timer og skal afvikles på 2 dage. Ved svendeprøvens begyndelse skal skuemestrene konstatere, om alle modeller er af en sådan kvalitet, at prøven kan gennemføres forsvarligt. Det faglige udvalg bestemmer, om disciplinerne til svendeprøven skal udføres på elevens egne modeller eller på lodtrækningsmodeller. Lodtrækningsmodellerne kan være øvelseshoveder. Svendeprøven afholdes efter retningslinier fastsat af det faglige udvalg.

 

Det faglige udvalg udpeger fire skuemestre med lige mange fra arbejdsgiver- og arbejdstagerside. Opgaverne til svendeprøven planlægges og tilrettelægges af det faglige udvalg. Hver svendeprøve indeholder ni discipliner.

 

Hver skuemester afgiver en karakter for hver disciplin. Eleven har bestået svendeprøven, hvis eleven i hver enkelt disciplin har opnået beståelseskarakter. Karakteren beregnes som et gennemsnit af de fire skuemestres karakterer i den enkelte disciplin.

 

Eksamen og svendeprøve er tilrettelagt i henhold til regler i bekendtgørelse om prøver og eksamen i erhvervsrettede uddannelser og bekendtgørelse om erhvervsuddannelser.

 

I svaret fra Frisørskolen Ålborg er der beskrevet en teoretisk skriftlig eksamen og en praktisk eksamen, der i opbygning og tid ligner den skriftlige eksamen i områdefaget teori og svendeprøven. Undervisningsmnisteriet kan ikke på det foreliggende grundlag bedømme, om prøvernes faglige sværhedsgrad mv. er sammenlignelige med teoriprøven og svendeprøven i erhvervsuddannelsen.

 

Der er dog den øjensynlige forskel, at ved svendeprøven i erhvervsuddannelsen deltager fire skuemestre udpeget af det faglige udvalg fra henholdsvis arbejdsgiver- og arbejdstagerside, medens den praktiske prøve i den private uddannelse bliver bedømt af en frisørmester, en frisørassistent og to lærere, den ene fra elevens skole.

 

Ad j. Frisørskolen Aalborg har i sit svar oplyst, at opgaverne bedømmes af:

 

                          1 frisørmester

                          1 frisørassistent

                          1 ”fremmed frisørfaglærer”

                          1 lærer fra den pågældende skole

 

Der er vedlagt en liste med navngivne personer, der efter skolens oplysninger udgjorde censorteams ved sidst afholdte eksamen.

 

Det er ikke muligt for mig at vurdere, om frisørfaget herved kan siges at deltage i den faglige vurdering af eleverne, men hvis der med spørgsmålet sigtes til, om organisationerne på området deltager i bedømmelsen, mener jeg at have forstået, at dette ikke er tilfældet.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder