Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 3. april 2008
Betænkning
over
 Forslag til folketingsbeslutning om anlæg af de manglende dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens og mellem Tinglev og Padborg samt opgradering af sidebanen Tinglev-Tønder
[af Per Clausen (EL) m.fl.]
1. Ændringsforslag
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 2 ændringsforslag til beslutningsforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 11. december 2007 og var til 1. behandling den 22. januar 2008. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Et af udvalgets spørgsmål stillet på alm. del og transportministerens besvarelse heraf er optrykt som bilag til betænkningen.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller forslaget til folketingsbeslutning til forkastelse. Flertallet stemmer imod de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (S og SF) indstiller forslaget til folketingsbeslutning til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Såfremt de stillede ændringsforslag ikke vedtages, vil mindretallet stemme hverken for eller imod forslaget til folketingsbeslutning.
Et andet mindretal i udvalget (RV) vil stemme hverken for eller imod forslaget til folketingsbeslutning. Mindretallet stemmer for de stillede ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget (EL) indstiller forslaget til folketingsbeslutning til vedtagelse uændret. Mindretallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af  et mindretal (S og SF), tiltrådt af et mindretal (RV):
Til titlen
  1) I titlen udgår »samt opgradering af sidebanen Tinglev-Tønder«.
[Opgradering af sidebanen Tinglev-Tønder udgår af titlen]
Til teksten
  2) Teksten affattes således:
»Folketinget opfordrer regeringen til at igangsætte en grundig undersøgelse af mulighederne for at anlægge de manglende dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens og mellem Tinglev og Padborg efter følgende retningslinjer:
De enkeltsporede strækninger Vamdrup-Vojens og Tinglev-Padborg udbygges til dobbeltspor, hvor der kan køres med en hastighed af 200 km/t. Der tages afsæt i lov om udbygning af banestrækningen mellem Vamdrup og Padborg fra 1993. Første etape, Vojens-Tinglev, blev færdiggjort i 1996, mens der ikke blev taget stilling til tidspunktet for anlæg af anden etape, Vamdrup-Vojens og Tinglev-Padborg.«
[Opgradering af sidebanen Tinglev-Tønder og oprettelse af standsningssteder udgår af beslutningsforslagets tekst]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Med ændringsforslagene udgår de dele af beslutningsforslaget, der vedrører opgradering af sidebanen Tinglev-Tønder og Tønder-Nieböll, og den del, der omhandler oprettelse af standsningssteder. Herefter omfatter beslutningsforslaget udelukkende de manglende dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens og mellem Tinglev og Padborg.
Baggrunden for ændringsforslagene er tilkendegivelserne ved 1. behandling af beslutningsforslaget, hvor der viste sig tilslutning til en undersøgelse af de manglende dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens og mellem Tinglev og Padborg.
 Jens Vibjerg (V)  Flemming Damgaard Larsen (V) fmd. Kristian Pihl Lorentzen (V)  Hans Christian Schmidt (V)  Karsten Nonbo (V)  Kim Christiansen (DF)  Pia Adelsteen (DF)  Henriette Kjær (KF) nfmd. Lars Barfoed (KF)  Magnus Heunicke (S)  Jens Christian Lund (S)  Poul Andersen (S)  Klaus Hækkerup (S)  Pia Olsen Dyhr (SF)  Jesper Petersen (SF)  Johs. Poulsen (RV)  Per Clausen (EL)
Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
47 |
|
Ny Alliance (NY) |
3 |
Socialdemokratiet (S) |
45 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
25 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
23 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
17 |
|
Sambandsflokkurin (SP) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) Enhedslisten (EL) |
9 4 |
|
Uden for folketingsgrupperne (UFG) |
2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B 24
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslaget |
2 |
Transportministerens besvarelse af TRU alm. del - spm. 149 vedr. aktuelle anslåede priser for anlæggelse af ekstra spor på strækningerne Vojens-Vamdrup og Tinglev-Padborg |
3 |
Meddelelse om betænkningsafgivelse over beslutningsforslaget |
4 |
Kopi af transportministerens besvarelse af TRU alm. del - spm. 149 |
5 |
Ændringsforslag fra S og SF |
6 |
Udkast til betænkning |
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til transportministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålet og svaret optrykkes efter ønske fra S og SF.
Spørgsmål 149:
»Ministeren bedes oplyse de aktuelle anslåede priser for at anlægge det ekstra spor på strækningerne mellem henholdsvis Vojens-Vamdrup og Tinglev – Padborg.«
Svar:
På baggrund af undersøgelserne fra projektet i 1990’erne kan jeg oplyse, at udbygningen af strækningerne Vojens – Vamdrup og Tinglev – Padborg med et ekstra spor er anslået til at koste henholdsvis 520 mio. kr. og 480 mio. kr. i aktuelle priser. Tallet er ikke afstemt med de nye principper for statens anlægsbudgettering.