Ændringsforslag til B 24 (Forslag til folketingsbeslutning om anlæg af de manglende dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens og mellem Tinglev og Padborg samt opgradering af sidebanen Tinglev-Tønder).
Af et mindretal (S og SF), tiltrådt af:
Til titlen
1) I titlen udgår: »samt opgradering af sidebanen Tinglev-Tønder«.
[opgradering af sidebanen Tinglev-Tønder udgår af titlen]
Til teksten
2) Teksten affattes sÃ¥ledes:  Â
»Folketinget opfordrer regeringen til at igangsætte en grundig undersøgelse af mulighederne for at anlægge de manglende dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens og mellem Tinglev og Padborg efter følgende retningslinjer:
De enkeltsporede strækninger Vamdrup-Vojens og Tinglev-Padborg udbygges til dobbeltspor, hvor der kan køres med en hastighed af 200 km/t. Der tages afsæt i lov om udbygning af banestrækningen mellem Vamdrup og Padborg fra 1993. Første etape, Vojens-Tinglev, blev færdiggjort i 1996, mens der ikke blev taget stilling til tidspunktet for anlæg af anden etape, Vamdrup-Vojens og Tinglev-Padborg.«
[opgradering af sidebanen Tinglev-Tønder samt oprettelse af standsningssteder udgår af beslutningsforslagets tekst]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Med ændringsforslagene udgår de dele af beslutningsforslaget, der vedrører opgradering af sidebanen Tinglev-Tønder og Tønder-Nieböll samt den del, der omhandler oprettelse af standsningssteder. Herefter omfatter beslutningsforslaget udelukkende de manglende dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens og mellem Tinglev og Padborg.
Baggrunden for ændringsforslagene er tilkendegivelserne ved 1. behandlingen af beslutningsforslaget, hvor der viste sig tilslutning til en undersøgelse af de manglende dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens og mellem Tinglev og Padborg.