Folketingets Finansudvalg

Bilag                              Journalnummer                                             Kontor                         Dato

                            73.C.95.a.IDA.15.                     FNG                16. maj 2008    


a.              Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansÃ¥ret 2008 afgives tilsagn pÃ¥ i alt 1.685 mio. kr. som bidrag til den 15. genopfyldning af den Internationale Udviklingssammenslutning (IDA-15). Tilsagnet har udgiftsmæssig virkning i perioden 2008-2011.

Udgiften i 2008 vil blive afholdt af den på finansloven for 2008 opførte bevilling på 826,0 mio. kr. under § 06.37.01. Verdensbankgruppen samt af den opførte bevilling på 302,4 mio. kr. under § 06.37.03. Regionale udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer og øvrige fonde.

b.             Baggrund
IDA er Verdensbankens facilitet for rentefri lån og gavebistand til de fattigste lande, som ikke eller kun i begrænset omfang har adgang til de internationale kapitalmarkeder. IDA er med en andel på ca. 14 pct. af verdens samlede udviklingsbistand den største enkeltdonor. Derved udgør IDA en hjørnesten i bestræbelserne på at nå 2015-Målene for bekæmpelse af global fattigdom.

 

Af de i alt 80 lande, der modtager bistand fra IDA, er de 15 såkaldte ”blandings-lande”, som har adgang til både IDA-lån og til Verdensbankens markedsbaserede lån, de såkaldte IBRD-lån. De udviklingslande, der gennem Verdensbanken udelukkende har adgang til IDA-lån, har et BNI pr. indbygger på mindre end 1.065 USD og har vanskeligt ved at låne på de internationale kapitalmarkeder.


IDA-lån ydes som hovedregel med en løbetid på mellem 35 og 40 år, hvoraf de første 10 år er afdragsfrie. Lånene er ikke pålagt egentlige renter, men pålægges i stedet et administrationsgebyr på 0,75 pct. af de udbetalte midler samt et mindre variabelt tilsagnsgebyr. Grundet rentefrihed og den lange løbetid har IDA-lånene et gaveelement på 60 pct. i forhold til alternativ lånefinansiering. En del af tilsagnene i IDA-15 ydes som ren gavebistand med 100 pct. gaveelement. I IDA-15 forventes disse tilsagn at udgøre ca. 22 pct., svarende til niveauet ved den seneste genopfyldning. Samlet set beløber det anslåede gennemsnitlige gaveelement for hele IDA-15 sig til ca. 70 pct.

Projektbeskrivelse
Verdensbankens komparative fordele består i at kunne tilbyde en integreret multisektortilgang til fattigdomsbekæmpelse baseret på høj teknisk og analysemæssig kapacitet. Verdensbanken har en overordnet målsætning om fremme af økonomisk vækst og effektiv fattigdomsbekæmpelse i overensstemmelse med 2015-Målene. Det geografiske fokus er især på Afrika. Vigtige indsatsområder er god regeringsførelse, forvaltningsreformer, sundhed, uddannelse, energi samt infrastruktur, og i en ny strategisk plan lægges der bl.a. op til yderligere at styrke ligestillingsaspektet og indsatsen i forhold til klimaforandring. Dermed ligger Verdensbankens strategi i høj grad på linje med danske udviklingsprioriteter.

 

Den 15. genopfyldning af IDA dækker perioden 1. juli 2008 - 30. juni 2011. Under den 15. genopfyldning vil der i særlig grad blive fokuseret på at styrke IDA’s særlige rolle i forhold til andre finansieringskanaler i den samlede globale udviklingsbistand, styrke bistandseffektiviteten på landeniveau og øge indsatsen i skrøbelige stater.

 

På landeniveau tager Verdensbankens arbejde udgangspunkt i individuelle landestrategier - i visse tilfælde fælles med andre donorer - udarbejdet i partnerskab med modtagerlandene og baseret på de nationale fattigdomsstrategier og reformplaner. Landestrategierne udgør en pakke, der kombinerer finansiering, policy-rådgivning og institutionel støtte. Verdensbanken fungerer desuden ofte som platform for andre donorers bistandsindsatser og er derfor en central aktør i de internationale bestræbelser på at fremme bistandseffektivitet på landeplan i overensstemmelse med Paris-erklæringen.

 

Tildeling af midler fra Verdensbanken er baseret på et allokeringssystem, der favoriserer de modtagerlande, der opnår de bedste udviklingsresultater. Samtidig er der indarbejdet en række undtagelser i systemet for at sikre tildeling af rimelige landerammer til postkonflikt-lande og andre skrøbelige og sårbare lande, der ikke lever op til de normale præstationskriterier. I de seneste genopfyldninger har Afrikas andel af IDA-midlerne været på ca. 48-50 pct. På grund af visse justeringer i kriterierne for at opnå IDA-bistand forventes denne andel i IDA-15 at stige til ca. 52 pct.

 

Midlerne i IDA-15 skal finansiere IDA’s nye udviklingsaktiviteter og IDA’s deltagelse i dels initiativet for højt forgældede fattige lande (HIPC) og dels i det internationale arbejde med at afskaffe de restancer, som en række postkonflikt-lande har opbygget. Restanceafviklingen medvirker til at normalisere landenes forhold til de internationale finansielle institutioner og er udgangspunktet for, at landene kan begynde HIPC gældslettelsesprocessen.

 

Den 15. genopfyldning er i alt på 27,3 mia. SDR (ca. 228 mia. kr. ved valutakurs 1 SDR = 8,35145 DKK) svarende til en 25 pct. stigning i forhold til IDA-14. IDA’s vigtigste finansieringskilde er de direkte donorbidrag, der forventes at udgøre i alt 16,5 mia. SDR (ca. 138 mia. kr.). Der kalkuleres herudover med en finansiel manko på ca. 3,45 mia. SDR, som gør det muligt for donorer efterfølgende at yde yderligere bidrag til IDA-15. Hertil kommer overførsler fra andre dele af Verdensbankgruppen samt interne IDA-midler, primært tilbagebetalinger på gamle lån. En række nye donorer er kommet med i IDA-15, heriblandt de tre baltiske lande og Kina.

Budget
Det samlede budget andrager 1.685 mio. kr. Danmark har i lighed med en række andre donorer valgt at indbetale beløbet over fire år – og ikke over standardperioden på ni år. Dermed øges nutidsværdien af de danske indbetalinger til ca. 1.800 mio. kr. Den danske bidragsandel til IDA-15 bliver dermed på 1,09 pct. Danmarks bidragsandel i IDA-14 var 1,26 pct. svarende til 1.500 mio. kr., jf. Akt 125 8/6-2005. Danmark vil fortsat være den 16. største donor.

 

Tilsagnet vil blive afholdt med 1.470 mio. kr. under § 06.37.01.11. Den internationale Udviklingssammenslutning (IDA) og 215 mio. kr. under § 06.37.03.14. Multilaterale gældslettelsesinitiativer. Tilsagnet har udgiftsmæssig virkning i 2008-2011.


Væsentlige risikoelementer
Der skønnes ikke at være forvaltningsmæssige risici forbundet med bevillingen. På landeplan vil effekten af lån og gavebistand i forhold til de udviklingspolitiske målsætninger dels afhænge af modtagerlandenes evne og vilje til at anvende midlerne i overensstemmelse med formålet, dels af en række eksterne økonomiske og politiske forhold, som ligger uden for både modtagerlandenes og IDA’s indflydelse.

 

c.              Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften overstiger 33 mio. kr.

 

d.             Forslaget er tiltrÃ¥dt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.

e.              Under henvisning til ovenstÃ¥ende anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansÃ¥ret 2008 afgives tilsagn pÃ¥ i alt 1.685 mio. kr. som bidrag til den 15. genopfyldning af Den Internationale Udviklingssammenslutning (IDA-15). Tilsagnet har udgiftsmæssig virkning i perioden 2008-2011.

 

Udgiften i 2008 vil blive afholdt af den på finansloven for 2008 opførte bevilling på 826,0 mio. kr. under § 06.37.01. Verdensbankgruppen samt af den opførte bevilling på 302,4 mio. kr. under § 06.37.03. Regionale udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer og øvrige fonde.

 

f.               Finansministeriets tilslutning foreligger.