ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

9. maj 2008

 

 

Besvarelse af spørgsmål 3 alm. del § 8 stillet af Finansudvalget den 2. april 2008.    

 

Spørgsmål 3:

Vil ministeren oplyse, hvilke former for omkostninger, der er omfattet, når pensionsbranchen benytter betegnelsen "administrative omkostnin-ger"?

 

Svar:

Betegnelsen "administrative omkostninger" er ikke et klart defineret  begreb i pensionsbranchen. 

 

I regnskabsbekendtgørelsen for forsikringsselskaber og tværgående pen-sionskasser skelnes der mellem to hovedtyper af omkostninger: Administrationsomkostninger forbundet med investeringer og driftsomkostninger.

 

Administrationsomkostninger forbundet med investeringerne omfatter de udgifter, der kan henføres til handel med og administration af  investeringsaktiverne.

 

Driftsomkostningerne omfatter de udgifter, der er forbundet med at erhverve og administrere forsikringskontrakterne. Det er eksempelvis personaleomkostninger, husleje, udgifter til kontorhold og markedsføringsomkostninger.  

 

Når pensionsbranchen benytter betegnelsen "administrative omkostninger", er det typisk den sidstnævnte omkostningstype, der refereres til.

 

Jeg skal desuden henvise til mit svar på spørgsmål 2, hvor jeg redegør for arbejdet med fælles omkostningsnøgletal på pensionsområdet. Her har Forsikring & Pension oplyst, at driftomkostningerne, som de fremgår af regnskabet, indgår ved beregningen af nøgletallet for de direkte omkostninger i det omfang, at driftomkostningerne er opkrævet direkte hos den enkelte kunde. Er der et underskud på driften i forhold til de opkrævede beløb, vil differensen imidlertid blive dækket af fælleskassen, hvorfor den del af driftomkostningerne vil indgå i beregningen af nøgletallet for omkostninger dækket af fælleskassen.

 

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk