Det Udenrigspolitiske Nævn 2007-08 (2. samling), Forsvarsudvalget 2007-08 (2. samling), NATOs Parlamentariske Forsamling 2007-08 (2. samling)
UPN Alm.del Bilag 20, FOU Alm.del Bilag 43, NPA Alm.del Bilag 10
Offentligt
2780517_0001.png
NAT
Os Parlamentariske Forsamling
(2. samling)
NPA alm. del - Bilag 10,
UPN FT-del - Bilag 20,
FOU alm. del - Bilag 43, Offen
tligt
oil
DANISH INSTITUTE FOR INTERNATIO
NAL STUDIES
STRANDGADE 56 •1401 Copenhagen K
+45 32 69 87 87 • [email protected] • www.diis.dk
DIIS Brief
NATO i Afghanistan
— Hvad kan vi lære af missionen, og er vi villig
e til at justere?
Peter Dahl Thruelsen
Januar 2008
Resum
Dette brief er et resultat af en rapport omhandlende NAT
Os mission i Afghanistan.
Rapporten udforsker kompleksiteten af den NATO-ledede Inter
national Security Assistance
Force (ISAF) og undersøger den faktiske gennemførelse af
missionen i forhold til de
principper, NATO selv har opstillet for denne type missione
r. Rapporten analyserer
forskellige aspekter af implementeringen og kommer med anbe
falinger, der bør følges, hvis
en mere effektiv mission skal gennemføres — og hvis succ
es skal opnås inden for en
overskuelig fremtid. Rapportens analyse er et resultat af flere
feltstudier i Afghanistan, hvor
alle niveauer inden for missionen er blevet undersøgt. Overordn
et viser rapporten, at ISAF
missionen lider under mangel på en samlet politisk strategis
k forståelse af missionen,
opgaven og strategien for at opnå succes. Missionen bliver impl
ementeret på trods af, at der
mangler en række centrale elementer, såsom civile ressourc
er, en holistisk strategi,
'interagency' koordination og forståelse for den komplekse
kontekst. ISAF-missionen og det
overordnede nationsbygningsprojekt, som det internationale sam
fund og den afghanske
regering er ved at implementer°, skal styrkes gennem enig
hed om udarbejdelsen af en
overordnet holistisk politisk og militær strategi, der herefter
følges i den faktiske
implementering. Når dette er sagt, synes succes stadig at
være inden for rækkevidde, men
det kræver et seriøst engagement og debat mellem de natio
nale og internationale aktører,
for at projektet skal lykkes.
Denne publikation indgår i DIIS's Forsvars- og Sikkerhedspolitisk
e Studier,
som foretages på en bevilling fra Forsvarsministeriet.
Peter Dahl Thruelsen er forskningsmedarbejder for
Institut for Strategi, Forsvarsakademiet
Dansk Institut for Internationale Studier, DIIS
UPN, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 20:
2780517_0002.png
Indledning
og flere NATO-medlemmer er
res i dag dagligt kampoperationer i Afghanistan,
Der gennemfø
ative test for NATO og alliancens medlemmer.
begyndt at kalde ISAF-missionen for den ultim
bedst kan karakteriseres som
Kompleksiteten af kamphandlingerne — der i dag
der stiller store krav til en konstant og
oprørsbekæmpelse — udvikler sig med en hastighed,
e tilpasning ikke finder sted, vil
hurtig tilpasning af strategi og ressourcer. Hvis denn
ede nationsbygningsprojekt langsomt
muligheden for at opnå succes med det overordn
forsvinde.
rende rapport, er struktureret ud fra
Dette brief og analysen, der er gennemført i den tilhø
kalder fredsstøttende operationerl .
Os egne erfaringer med gennemførsel af det, NATO
NAT
iterier — blevet udledt for at danne
Ud fra disse erfaringer er otte principper — succeskr
otte udledte principper skal ses som
analytisk grundlag for at evaluere ISAF-missionen. De
ende operationer gennemført i
en samling af NATOs erfaringer fra forskellige fredsskab
er struktureret efter de typiske
1990'erne og frem. Analysen og de udledte anbefalinger
større militære operationer som den i
militære niveauer, der anvendes ved gennemførelse af
ative og det taktiske niveau.
Afghanistan. De tre niveauer er det strategiske, det oper
lider under mangel på rationel politisk
Overordnet konkluderer rapporten, at ISAF-missionen
else af succes. Konsekvenserne af
forståelse for missionen, opgaven og strategien for opnå
mangler civile ressourcer, en holistisk
dette synes at være en mission, der i vid udstrækning
e nationale og internationale).
strategi og koordination mellem ministerielle aktører (båd
af opgavens vigtighed og dens
Samtidigt er der en international mangel på forståelsen
k at være mulighed for succes, men
kompleksitet. Trods disse mangler synes der stadigvæ
mellem de vigtigste aktører etableres
kun hvis et seriøst engagement og en dedikeret debat
herefter følges frem mod målet.
og munder ud i en holistisk politisk og militær strategi, der
Konklusioner og anbefalinger
Det politisk/strategisk niveau
-mandatet er på linie med det
På det politisk/strategiske niveau kan det konkluderes, at ISAF
følgende Afghanistan
internationale samfunds mål, og at Bonn-aftalen samt det efter
de aktører. På den anden side
Compact opstiller en vis opgavefordeling mellem de involvere
den nuværende militære,
kan de politiske og strategiske mål — 'end state' — ikke nås gennem
er politisk defineret,
civile og økonomiske allokering til missionen. Det strategiske 'end state'
men de ressourcer, der efterfølgende fra politisk side er stillet til rådighed af det
derfor
internationale samfund, er langt fra tilstrækkelige. Det internationale samfund må
rations'.
ort
Peace Support Operations: NATO Allied Joint Population (AJP) 3.4.1: 'Peace Supp Ope
1
UPN, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 20:
2780517_0003.png
moderere de internationale politiske ambitioner for et stabilt Afghanistan, så ambitionerne
matcher ressourceallokeringen og herefter skabe en holistisk politisk og militær strategi
frem
mod 'end state'. De største aktører i landet — USA, NATO, EU og den afghanske regering —
skal fastlægge denne strategi i enighed og herefter skal alle parter følge den. Den nye
overordnede fælles strategi vil yderligere imødekomme det ønske om fælles fodslag — unity
of effort — der på nuværende tidspunkt ikke findes inden for alle elementer af missionen.
Et område, hvor der er fælles fodslag, er inden for udviklingen af Afghan National Army
(ANA), hvor amerikanerne, som primært ansvarlige, har satset stort og allokeret mange
civile, militære og økonomiske ressourcer på at skabe en funktionel og professionel hær.
ANA er opbygget fra bunden, dvs. ikke på eksisterende strukturer, hvilke overordnet har gjort
processen lettere og fjernet tidligere dysfunktionelle systemer og negativt styrende
personlige relationer. Opbygningen af Afghan National Police (ANP) har derimod ikke været
den store succes, og der har i udstrakt grad været mangel på fælles fodslag. Tyskland, der
har haft det overordnede ansvar for opbygningen, valgte at opbygge ANP med
udgangspunkt i eksisterende strukturer og ud fra en mangelfuld sikkerhedsvurdering af de
udfordringer, politiet ville stå overfor. Dette har resulteret i, at udviklingen af ANP i dag er 3-4
år bagud i forhold til ANA. Indenrigsministeriet, hvorunder ANP virker, er korrupt, og den
daglige ledelse af ANP er ikke effektiv. ANPs virke i provinserne viser, at ANP ikke kan
imødegå sikkerhedstruslerne, og at betjentene derfor er et yndet mål for Taliban. Der er
derfor behov for at styrke uddannelsen, styringen og kontrollen med ANP både på det
ministerielle og det taktiske niveau. Et sidste eksempel på manglende fælles fodslag er
opiumsbekæmpelsen. England, der har været overordnet ansvarlig på dette område, har
ikke formået at skabe en fælles holistisk strategi, der kan binde alle interessenter sammen
om en fælles indsats. Opiumsbekæmpelsen i Afghanistan vil tage mange år, og dens succes
vil være afhængig af en langsigtet strategi, der kombinerer og samler en bred vifte af
udviklingstiltag, såsom udviklingsbistand, uddannelse, infrastruktur, sundhed og især
sikkerhed.
Det operative niveau
På det operative niveau kan det konkluderes, at ISAF-missionen lider under en mangel på
enhedskommando - 'unity of command'. Hermed menes, at de mange lande, der bidrager
med tropper til NATOs mission, har opstillet en mur af restriktioner vedrørende anvendelsen
af tropperne. Mange af restriktionerne — kaldet 'caveats' eller nationale røde kort — er opstået
på grund af nationale dagsordener og interne politiske forhold i de bidragydende lande.
Restriktionerne vanskeliggør implementeringen af ISAF-missionen, da den øverstbefalende
for ISAF reelt ikke kan regne med, at NATO-tropperne i landet rent faktisk er til rådighed for
2
UPN, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 20:
2780517_0004.png
ham i forbindelse med gennemførelse af operationer. Ud over de 'officielle' restriktioner, der
er nedskrevet i forbindelse med beslutningen om at bidrage med tropper, har specielt
operationerne i Sydafghanistan vist en ny og negativ udvikling— på grund af 'uskrevne'
restriktioner. I forbindelse med Operation Medusa, der blev gennemført 2.- 17. september
2006 i Kandarhar-provinsen, anmodede ISAF-hovedkvarteret i Kabul om ekstra enheder til
gennemførelse og opfølgning på operationen. Anmodningen afslørede, at der eksisterede et
stort antal uskrevne restriktioner, som yderligere begrænsede troppernes anvendelse. For at
kunne gennemføre effektive militære operationer frem mod målet for ISAF-missionen er det
essentielt, at ISAF-chefen rent faktisk har de udsendte NATO-tropper i Afghanistan til
rådighed for implementeringen af mandatet. Det er derfor vigtigt, at restriktionerne ophæves
eller som minimum nedskrives, så ISAF mere effektivt kan planlægge og implementere
missionen.
Problemerne med de nationale restriktioner har også en afspejlende effekt på ISAF-
missionens troværdighed. Det er vigtigt, at befolkningen er overbevist om ISAFs mulighed for
at implementere mandatet, da denne overbevisning er med til at skabe og sikre deres støtte
til missionen. Et yderligere element i kampen om befolkningens troværdighed kan ses i
ISAFs operationsplan (O-Plan). O-Planen opstiller de vigtigste militære hovedopgaver og
støtteopgaver — 'key military tasks' og 'key supporting tasks' - som udgangspunkt for
implementeringen. Hvis disse opgaver ikke er klart formuleret, vil ISAF kunne blive stillet
over for fortolkningsspørgsmål ikke bare nationalt i de lande, der bidrager med tropper, men
også i kampen om befolkningens støtte i Afghanistan. Dette er specielt set i spørgsmålet om
ISAFs rolle over for opiumsproduktionen. Rollen er beskrevet som en vigtig støtteopgave —
'key supporting task' —, men uden en klar afgrænsning og definition af denne. Denne
uklarhed er blevet brugt af blandt andet Taliban som propaganda over for ISAF. Taliban har
forsøgt at overbevise befolkningen om, at ISAF er i landet for at bekæmpe opium og derved
for at begrænse lokalbefolkningens indtjeningsmuligheder. Propagandaen skader ISAFs
opbakning i befolkningen og skaber usikkerhed om ISAFs rolle. Forholdet skal afklares ved
udfærdigelse af klare O-Planer med præcise formuleringer og gennem
informationskampagner.
Et sidste element, der kan påvirke befolkningens opfattelse af ISAF, er de provinsbaserede
genopbygningshold — Provincial Reconstruction Teams (PRT) — og de midler der stilles til
rådighed for disse. Der er på nuværende tidspunkt 25 PRT'er spredt ud over hele landet. De
er implementeret ud fra nationale retningslinier, ikke ud fra ISAFs retningslinier, hvorfor deres
virke og opgaver over for lokalbefolkningen er vidt forskellige. PRT'erne er styret af nationale
politiske prioriteter, økonomiske ressourcer og formål, hvilket har medført, at den afghanske
3
UPN, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 20:
2780517_0005.png
regering og befolkningen ikke klart ved, hvad de kan forvente. Dette kan give anledning
til
uindfriede lokale forventninger, som kan underminere sammenhængskraften i ISAF og
missionens troværdighed, men problemet kan afhjælpes ved at integrere PRT'erne som en
direkte del af ISAF-missionen med fælles strategi og retningslinier. Yderligere skal der stilles
økonomiske ressourcer til rådighed for alle PRT'erne, så disse har midler og kompetence til
at implementere deres opgaver.
Det taktiske niveau
På det taktiske niveau kan det konkluderes, at fokus for ISAFs informationsstrategi skal
tilpasses de langsigtede civile mål for missionen og ikke fokusere på kortsigtede taktiske
sejre. Antallet af døde oprørere og mindre taktiske sejre har ikke nødvendigvis en positiv
virkning på befolkningen. Lokalbefolkningen ved godt på nuværende tidspunkt, at ISAF-
soldaterne kan bekæmpe Taliban på slagmarken, men kan endnu ikke se de langsigtede
forbedringer, der skulle følge efter de mange militære operationer. Det er de langsigtede mål
ved ISAFs virke, der nu effektivt og fokuseret skal kommunikeres til befolkningen.
Afslutningsvis skal ISAF på det taktiske niveau kraftigt overveje den overvældende
magtanvendelse ved gennemførelse af operationer som svar på Talibans angreb. ISAFs
regler for magtanvendelse — 'rules of engagement' — skal uden tvivl afspejle missionens
kompleksitet. Hvis reglerne er for svage, kan dette koste både militære og civile liv og
resultere i en manglende mulighed for at give lokalbefolkningen en sikkerhedsgaranti. På
den anden side må reglerne ikke blive fortolket og anvendt så massivt, at tilstedeværelsen af
ISAF bliver ensbetydende med usikkerhed for befolkningen. Taliban benytter sig af ISAFs
anvendelse af magt ved bevidst at operere ud fra bebyggede og befolkede områder, når de
skal kæmpe mod ISAF. Ved dette opnår Taliban, at befolkningen i højere grad bliver ofre, og
dette kan være med til at underminere ISAFs støtte i befolkningen. ISAF må finde en balance
mellem de kortsigtede taktiske effekter og de mere langsigtede strategiske mål med at vinde
befolkningens 'hjerter og sind'. Denne balance skal afspejles i anvendelsen af magt under
gennemførelse af operationer.
4
UPN, Alm.del - 2007-08 (2. samling) - Bilag 20:
2780517_0006.png
For yderligere læsning se:
Chatham house (2007): Coalition Warfare in Afghanistan: Burden-sharing or Disunity?,
London, United Kingdom. http://www.chathamhouse.org.uk/publications/papers/view/-/id/552/
The Bonn Agreement (2001): http://www.unama-afg.org/docs/_nonUN%20Docs/_
Internation-Conferences&Forums/Bonn-Talks/bonn.htm
The Asia Foundation (2007): State Building, Political Progress, and Human Security
in Afghanistan, AINA, Kabul, Afghanistan. http://www.asiafoundation.org/pdf/Afghan_Report_-
Apri1082007.pdf
Thruelsen, Peter D. (2006a): "From Soldier to Civilian: Disarmament, Demobilisation,
Reintegration in Afghanistan", DIIS Report 7, Danish Institute for International Studies, Copenhagen,
Denmark.
Thruelsen, Peter D. (2006b): "Nationsbygning i Afghanistan — trusler og udfordringer", DIIS Report 9,
Dansk Institut for Internationale Studier, København, Danmark.
UNODC (2007): Afghan Opium Survey — Executive Summary, United Nations
Office on Drugs and Crime: http://www.unodc.org/pdf/research/AFG07_ExSum_web.pdf
5