|
Udvalget vedrørende Færøske Forhold |
|
|
|
|
|
Til: Dato: |
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere 15. januar 2008 |
Velkommen til Udvalget vedrørende Færøske Forhold - UFF
- En guide til udvalgets arbejde.
Udvalget vedrørende Færøske Forhold har ingen fast mødedag, men holder sine møder i værelse 2-133.
Udvalget bistås af:
Udvalgssekretær Jakob Heltoft tlf. 33 37 55 96 (e-mail [email protected])
og
Udvalgsassistent Lone Klinke tlf. 33 37 55 42 (e-mail [email protected])
Sekretariatet har kontor på 2. sal i L-bygningen (adgang via Provianthuset).
Udvalget vedrørende Færøske Forhold er et af Folketingets særlige udvalg og har 17 medlemmer og 11 stedfortrædere. Udvalget nedsættes ved begyndelsen af hver folketingssamling i medfør af Beslutningsforslag B 87 fra folketingsåret 2005-06. Medlemmer og stedfortrædere deltager på lige fod i det daglige udvalgsarbejde. Dog har kun medlemmer ret til at komme med indstillinger i betænkninger og til at træffe formelle beslutninger i et udvalgsmøde.
Sekretariatet rådgiver formanden og udvalgets medlemmer om tilrettelæggelsen og gennemførelsen af udvalgsarbejdet, herunder udarbejdelse af betænkninger og beretninger. Sekretariatet forbereder sammen med formanden møder, konferencer, høringer, besøg, rejser m.v. og bistår eventuelt formanden med taleudkast. Udvalgets medlemmer kan få bistand til afklaring eller udarbejdelse af udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og beretninger, ændringsforslag eller til udarbejdelse af lov- eller beslutningsforslag.
Sagsområder
Udvalget vedrørende Færøske Forhold behandler både overordnede spørgsmål om forholdet mellem Færøerne og Danmark herunder bloktilskuddet, og spørgsmål der vedrører konkrete politikområder. Udvalget kan således både behandle spørgsmål, som vedrører områder, der er overtaget af det færøske hjemmestyre, det gælder f.eks. erhverv, miljø, sundhed og sociale forhold, samt spørgsmål der vedrørende områder, som ikke er overtaget af hjemmestyret som f.eks. udenrigs- og retspolitik.
Ressortministerier
Statsministeriet er udvalgets politiske ressortministerium. Udvalget behandler dog ofte forslag og sager, der ressortmæssigt hører under en række forskellige ministerier.
Mødeindkaldelser
Første udgave af den gule mødeindkaldelse med dagsorden vil normalt blive omdelt fredag i ugen før, et møde afholdes. Dagsordenen indeholder henvisninger til de relevante bilag. Herudover kan dagsordenen indeholde praktiske oplysninger om f.eks. andre planlagte møder i udvalgsregi. Man kan tegne et abonnement pÃ¥ mødeindkaldelserne, sÃ¥ledes at man fÃ¥r de nye dagsordener pr. e-mail. Det gør man pÃ¥ Nettingets forside: â€Vælg abonnementerâ€.
De fleste møder holdes i uger, hvor der er møder i salen. I de mødefri perioder og i ferieperioder kan der holdes møder, hvis udvalget beslutter det. De fleste møder er lukkede, men udvalget kan også holde åbne møder, f.eks. åbne samråd. Udvalgssekretæren laver efter hvert møde et internt beslutningsresumé, som sendes elektronisk til udvalgets medlemmer og stedfortrædere.
Udvalgsdokumenter
Der er i udvalget to hovedkategorier af materiale, nemlig dokumenter vedrørende forslag (lovforslag og beslutningsforslag) og dokumenter vedrørende udvalgets almindelige kontrol med regeringen, dvs. dokumenter på alm. del. Dokumenterne er endvidere opdelt i 3 underkategorier: bilag, spørgsmål/svar og samrådsspørgsmål. Dokumenterne er altid knyttet til en bestemt folketingssamling, hvor indeværende samling kaldes: 2007-08, 2. samling.
Alle udvalgsdokumenter omdeles i papirudgave i boksene i Meddelelsescentralen til udvalgets medlemmer og stedfortrædere. Dokumenterne kan også læses på den interne del af Folketingets hjemmeside (Intraen) umiddelbart efter, at de er journaliseret. Intraen findes via Nettingets forside.
Man kan ogsÃ¥ tegne abonnement pÃ¥ udvalgsdokumenter sÃ¥ledes at man fÃ¥r de nye dokumenter pr.e-mail. Det gør man pÃ¥ Nettingets forside: â€Vælg abonnementerâ€.
Det bemærkes, at udvalgenes offentlige dokumenter først er tilgængelige for offentligheden på Folketingets hjemmeside (www.ft.dk) dagen efter, at dokumentet er omdelt i papirudgave.
Udvalgets aktivitet i folketingsåret 2006-07
I folketingsåret 2006-07 holdt udvalget 8 møder. Udvalget behandlede 2 lovforslag og 1 beslutningsforslag, og stillede i alt 40 spørgsmål samt 1 samrådsspørgsmål til forskellige ministre. I alt blev der omdelt ca. 80 bilag i udvalget.
Udvalgsmedlemmers instrumenter i udvalgsarbejdet generelt
Nedenfor gennemgås nogle af de redskaber, et udvalgsmedlem har i den politiske proces, der udfoldes i udvalget.
Udvalgsmedlemmer kanÂ
Udvalgsrejser og studieture
Det er traditionen af udvalget hvert andet år foretager en studierejse til Færøerne for at studere et eller flere temaer. Sidste studierejse blev foretaget i august 2007, hvor udvalget bl.a. besøgte Suðuroy for bl.a. at se på regional udvaling på øen, forskellige former for fiskeindustri og produktion og design af uldtøj. Derudover havde udvalget bl.a. møder med Lagtingets Udlandsudvalget og den færøske Lagmand.
Udvalget vedrørende Færøske Forhold får tilsvarende Lagtings Udlandsudvalg hvert andet år.
Yderligere information
For spørgsmål, råd og vejledning kan I altid kontakte udvalgssekretæren, og en del oplysninger kan også findes på Folketingets hjemmeside www.ft.dk
HÃ¥ndbog i folketingsarbejdet, 2005
http://www.ft.dk/pdf/haandbog.pdf
Kvalitetshåndbogen, der indeholder en række forretningsgange, bl.a. udvalgsbetjeningen:
søg: Nettinget / Vejledninger / Kvalitetshåndbogen / Udvalgsbetjening
Baggrundsmateriale om alm. del og forslag samt links til ministerier, der har relation til Udvalget vedrørende Færøske Forhold:
søg: Nettinget / Links og baser / Linksamling / Ministerier
søg: Nettinget / Udvalg og delegationer / Udvalg / Udvalget vedrørende Færøske Forhold:
Bilag A
Nogle supplerende instrumenter i behandlingen af forslag
Nedenfor er en beskrivelse af redskaber, der kan være relevante under behandling af lovforslag.