Notat til Folketingets Europaudvalg og Skatteudvalg om åbningsskrivelse vedrørende fritagelsesbestemmelserne i momslovens § 13, stk. 1, nr. 18, 19 og 22

 

Kommissionen har i en åbningsskrivelse nr. 2007/2312 af 26. juni 2008, K(2008) 2802 konkluderet, at Danmark har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til momssystemdirektivet, idet de fritagelser fra afgiftspligten, der fremgår af momslovens § 13, stk. 1, nr. 18, 19 og 22, på en række punkter går videre end de fritagelser, der fremgår af momssystemdirektivets artikel 132.

Momslovens § 13, stk. 1, nr. 22, fritager varer og ydelser leveret af almenvelgørende eller på anden måde almennyttige foreninger. Kommissionen mener, at udtrykket "almenvelgørende eller på anden måde almennyttige foreninger m.fl." i fritagelsesbestemmelsen er for bredt og omfatter andre organer end dem, der er momsfritaget efter momssystemdirektivet. Endvidere mener Kommissionen, at fritagelsen er for bred, fordi den fritager alle varer og ydelser, der leveres i forbindelse med afholdelse af aktiviteter. Kommissionen fremhæver, at momssystemdirektivet (artikel 132, stk. 1, litra o) kun hjemler fritagelse for transaktioner, der udføres udelukkende til foreningens egen fordel i forbindelse med indsamlingsarrangementer, dvs. konkrete, lejlighedsvise arrangementer.

Momslovens § 13, stk. 1, nr. 19, fritager varer leveret af genbrugsbutikker. Kommissionen finder, at denne bestemmelse er i strid med momssystemdirektivet, fordi direktivet kun tillader fritagelse for varer og ydelser leveret af momsfritagne almenvelgørende organer m.v. i forbindelse med konkrete, lejlighedsvise indsamlingsarrangementer. Desuden tillader momssystemdirektivet kun fritagelse på betingelse af, at den ikke vil kunne skabe konkurrenceforvridning.

Momslovens § 13, stk. 1, nr. 18, fritager levering af varer og ydelser i forbindelse med konkrete arrangementer, når overskuddet udelukkende anvendes til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål. Kommissionen finder, at momsfritagelsen er for vidtgående, fordi det efter momssystemdirektivet er en betingelse, at overskuddet anvendes til arrangørens egen fordel, ligesom Kommissionen anser begrebet "almenvelgørende eller på anden måde almennyttige foreninger m.fl." for at være for bredt, idet momssystemdirektivet indeholder en præcis afgrænsning af, hvilke aktiviteter indsamlingsarrangementerne kan gennemføres til fordel for.

I relation til momslovens § 13, stk. 1, nr. 22, er det korrekt, at momssystemdirektivet ikke indeholder en generel fritagelse for almenvelgørende eller almennyttige foreninger. Skatteministeriet fremhæver imidlertid, at momsloven skal underlægges en direktivkonformfortolkning, og at bestemmelsen derfor ikke giver mulighed for at fritage organer m.v. i videre omfang end momssystemdirektivet. Skatteministeriet fremhæver, at fritagelsen ikke omfatter varer og ydelser af forretningsmæssig karakter, og at det kun er aktiviteter, der falder inden for foreningens almenvelgørende eller almennyttige formål, der er fritaget. Betingelsen om, at momsfritagelsen kun må omfatte aktiviteter, der udøves til foreningen mv.'s egen fordel, finder Skatteministeriet opfyldt, når overskuddet uddeles til almenvelgørende eller almennyttige formål i overensstemmelse med den uddelende forenings formål. Endelig finder Skatteministeriet, at det er i overensstemmelse med momssystemdirektivet, at der er tale om en generel momsfritagelse, fordi de momsfritagne foreninger m.v. må anses for at udføre en vedvarende og kontinuerlig indsamling til opfyldelse af deres formål.

Vedrørende momslovens § 13, stk. 1, nr. 19, om genbrugsbutikker drives de hovedsageligt af sociale hjælpeorganisationer med henblik på at skaffe midler til varetagelsen af deres almennyttige formål, Skatteministeriet finder derfor, at fritagelsen er i overensstemmelse med direktivets fritagelsesbestemmelse vedrørende varer og ydelser leveret i forbindelse med indsamlingsarrangementer. Skatteministeriet mener endvidere ikke, at der er grundlag for at hævde, at momsfritagelsen medfører konkurrenceforvridning.

Endelig finder Skatteministeriet også, at momslovens § 13, stk. 1, nr. 18, er i overensstemmelse med momssystemdirektivet. Der henvises herved til de ovenfor anførte synspunkter vedrørende momslovens § 13, stk. 1, nr. 22.